Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 19:33 #1 Skrevet tirsdag kl 19:33 Jeg har en ansatt/medkollega som tre ganger på et halvt år har vært syk/bedt om fri/avspasering pga «personlige årsaker.» Er dette en vanlig praksis? Føler det er ganske ufint, i en verden der alle andre står på og jobber og må dekke over for andres «personlige årsaker». Anonymkode: b8557...3b9
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 19:39 #2 Skrevet tirsdag kl 19:39 Ja det er vanlig Anonymkode: afc84...e21
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 19:45 #3 Skrevet tirsdag kl 19:45 Alle er ikke like åpne. Jeg har måtte følge min mor til utredning for Alzheimers det siste halvåret. Sjefen min vet om det, men for noen kolleger ser det sikkert ut som jeg er bare er randomly borte. I tillegg har jeg hatt celleforandringer og har vært inne til biopsi og konisering, pluss at jeg har barn som må følges opp (der har ex/far tatt sin del og litt til). Av og til kommer alt på én gang dessverre. Håper det roer seg snart, hater at andre må gjøre min jobb. Anonymkode: a19cc...665
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 19:54 #4 Skrevet tirsdag kl 19:54 Det er helt vanlig, men ikke alle er åpen om det. Jeg var borte fra jobb med "personlige årsaker" da jeg måtte ha utskrapning/føde i uke 15. Jeg sa jeg hadde fått spysyken... Ville ikke at noen skulle vite om graviditeten og i hvert fall ikke om aborten. Anonymkode: af788...721
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 19:58 #5 Skrevet tirsdag kl 19:58 Men når det har vært flere fravær pga personlige årsaker, blir det litt vanskelig å rettferdiggjøre overfor alle de andre som stadig vekk må kommanderes i sine friperioder på jobb for dette mennesket. Jeg er leder, ikke kollega, og forlanger absolutt ikke en lang forklaring angående egen helse eller utfordringer, men jeg har også et ansvar overfor alle de andre som stadig vekk må jobbe inn det andre er borte for av grunner som ikke engang vil utdypes. Terskelen for personlige årsaker virker rett og slett veldig lav, og jeg mister da dessverre tilliten til denne årsaken når det til stadighet skjer. Skal man på feks sykehus trenger man ikke opplyse grunn, man kan jo bare si at man skal på sykehus. HI Anonymkode: b8557...3b9
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 20:15 #6 Skrevet tirsdag kl 20:15 Personlige årsaker kan jo være så mangt, brudd med partner, problemer/sykdom i familie eller storfamilie og alle slike ting. Om f.eks søsteren din prøver å ta livet av seg og blir tvangsinnlagt må du kanskje stille opp litt, hjelpe med hennes barn osv. Det er jo ikke alt det er greit å fortelle egen arbeidsgiver om. Jeg tenker at så lenge hun ikke bruker mer enn egne sykedager og ber om fri (som du jo kan si nei til), er det ikke noe stort problem. Det er jo best å unngå å bli sykemeldt... Anonymkode: 67314...8e5
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 20:29 #7 Skrevet tirsdag kl 20:29 Jeg var hjemme i dag på grunn av personlige årsaker, men tok ikke en sykedag, tok en feriedag. Er et år siden jeg mistet noen veldig nær meg og brukte dagen til å besøke graven sammen med familie og spise etterpå Anonymkode: e2963...778
Himmel og hav Skrevet tirsdag kl 20:33 #8 Skrevet tirsdag kl 20:33 Ville du stilt spørsmål ved fraværet om hun ringte og sa at hun var syk? Personlige årsaker kan være så mangt: Behandling for barnløshet, utredning av et helseproblem osv. Det som er greit å få rede på er om dette faller inn under regelverket for egenmelding eller om det er noe det burde vært søkt velferdspermisjon for. Regelen er jo "egen sykdom". Om vedkommende er borte for å bistå en slektning som trenger hjelp så er ikke det innenfor regelverket for egenmelding.
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 20:40 #9 Skrevet tirsdag kl 20:40 Ja det er vanlig. På min jobb nå er det 4 som er sykmeldte, 4 andre har tilrettelegginger som gjør at vi er to igjen som jobber fullt og litt til. Det er noe forbanna drit med å jobbe offentlig, er så mye hensyn som må tas hele tida. Men ja. Det er vanlig. Og kan være helt andre årsaker enn du tror. Men jeg har og vært hjemme av «personlige årsaker» og jeg har arbeidsmoral som en voksen hest så jeg har ikke dårlig samvittighet Anonymkode: d9f8a...4d3
Rhapsody in blue Skrevet tirsdag kl 20:42 #10 Skrevet tirsdag kl 20:42 Altså om det er fri uten lønn og avspasering, skjønner jeg ikke at du tar det opp som rart engang. Hun krever ingenting, sliter med sitt og blir altså kritisert. Dette er jo ikke en som bruker egenmelding over en lav sko, slik jeg forstår deg?
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 20:52 #11 Skrevet tirsdag kl 20:52 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har en ansatt/medkollega som tre ganger på et halvt år har vært syk/bedt om fri/avspasering pga «personlige årsaker.» Er dette en vanlig praksis? Føler det er ganske ufint, i en verden der alle andre står på og jobber og må dekke over for andres «personlige årsaker». Anonymkode: b8557...3b9 Ufint? Du aaaaaaner ikke hva den personen går igjennom. Tenk hvis DU trenger å jobbe hjemmefra/ ta deg fri en dag. Vær et medmenneske. Ikke dømmende og sjalu. Anonymkode: be984...e17
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 21:03 #12 Skrevet tirsdag kl 21:03 Hennes arbeidsforhold er en sak mellom henne og arbeidsgiver. Evt lege. Hvis du føler du har for mye belastning i forhold til dine oppgaver må du ta det opp med din leder. Du kan ikke dra kollegaer inn i ditt kaos. Anonymkode: 56fec...2dd
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 21:14 #13 Skrevet tirsdag kl 21:14 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men når det har vært flere fravær pga personlige årsaker, blir det litt vanskelig å rettferdiggjøre overfor alle de andre som stadig vekk må kommanderes i sine friperioder på jobb for dette mennesket. Jeg er leder, ikke kollega, og forlanger absolutt ikke en lang forklaring angående egen helse eller utfordringer, men jeg har også et ansvar overfor alle de andre som stadig vekk må jobbe inn det andre er borte for av grunner som ikke engang vil utdypes. Terskelen for personlige årsaker virker rett og slett veldig lav, og jeg mister da dessverre tilliten til denne årsaken når det til stadighet skjer. Skal man på feks sykehus trenger man ikke opplyse grunn, man kan jo bare si at man skal på sykehus. HI Anonymkode: b8557...3b9 Stadig vekk? Tre ganger på et halvt år er da ikke så voldsomt mye? Anonymkode: 9c312...4fa
frogger Skrevet tirsdag kl 21:29 #14 Skrevet tirsdag kl 21:29 1 hour ago, Anonym bruker said: Men når det har vært flere fravær pga personlige årsaker, blir det litt vanskelig å rettferdiggjøre overfor alle de andre som stadig vekk må kommanderes i sine friperioder på jobb for dette mennesket. Jeg er leder, ikke kollega, og forlanger absolutt ikke en lang forklaring angående egen helse eller utfordringer, men jeg har også et ansvar overfor alle de andre som stadig vekk må jobbe inn det andre er borte for av grunner som ikke engang vil utdypes. Terskelen for personlige årsaker virker rett og slett veldig lav, og jeg mister da dessverre tilliten til denne årsaken når det til stadighet skjer. Skal man på feks sykehus trenger man ikke opplyse grunn, man kan jo bare si at man skal på sykehus. HI Anonymkode: b8557...3b9 Hvorfor må man opplyse om grunn? De blir vel ikke mindre borte om de sier årsak? Ikke alt man ønsker at andre inkludert arbeidsgiver skal vite
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 22:06 #15 Skrevet tirsdag kl 22:06 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg har en ansatt/medkollega som tre ganger på et halvt år har vært syk/bedt om fri/avspasering pga «personlige årsaker.» Er dette en vanlig praksis? Føler det er ganske ufint, i en verden der alle andre står på og jobber og må dekke over for andres «personlige årsaker». Anonymkode: b8557...3b9 Å være hjemme pga "personlige årsaker" = jeg gidder ikke gå på jobb i dag. Anonymkode: db68c...06c
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 22:23 #16 Skrevet tirsdag kl 22:23 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg har en ansatt/medkollega som tre ganger på et halvt år har vært syk/bedt om fri/avspasering pga «personlige årsaker.» Er dette en vanlig praksis? Føler det er ganske ufint, i en verden der alle andre står på og jobber og må dekke over for andres «personlige årsaker». Anonymkode: b8557...3b9 Jeg synes ikke det er ufint og det er sannsynligvis ikke en dårlig grunn, men kanskje noe hun ikke kan eller ønsker å dele. Man har jo begrenset antall sykedager og avspasering og det er opptil den enkelte å vurdere når det er nødvendig å bruke dem. Anonymkode: 5215d...f2c
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 22:24 #17 Skrevet tirsdag kl 22:24 17 minutes ago, Anonym bruker said: Å være hjemme pga "personlige årsaker" = jeg gidder ikke gå på jobb i dag. Anonymkode: db68c...06c Nei det er det ikke Anonymkode: afc84...e21
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 22:27 #18 Skrevet tirsdag kl 22:27 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Å være hjemme pga "personlige årsaker" = jeg gidder ikke gå på jobb i dag. Anonymkode: db68c...06c Det kan det kanskje være for noen, men å være hjemme pga "syk" kan også være =jeg gidder ikke gå på jobb i dag, jeg drakk for mye i går, ingen kan jo sjekke det så lite vits i at du spekulerer. "Personlige årsaker" kan være god grunn. Anonymkode: 5215d...f2c
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 04:46 #19 Skrevet onsdag kl 04:46 frogger skrev (7 timer siden): Hvorfor må man opplyse om grunn? De blir vel ikke mindre borte om de sier årsak? Ikke alt man ønsker at andre inkludert arbeidsgiver skal vite Man kan ikke forvente å få fri hvis man ikke sier hvorfor. Utgangspunktet er jo at man møter på jobb hver dag og at arbeidsgiver har siste ord for når du kan ta ferie, avspasering og ubetalt fri. Anonymkode: 07977...76e
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 04:50 #20 Skrevet onsdag kl 04:50 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jeg synes ikke det er ufint og det er sannsynligvis ikke en dårlig grunn, men kanskje noe hun ikke kan eller ønsker å dele. Man har jo begrenset antall sykedager og avspasering og det er opptil den enkelte å vurdere når det er nødvendig å bruke dem. Anonymkode: 5215d...f2c Sykedager har du bare lov til å bruke til faktisk sykdom, ikke fordi du har kranglet med familien eller noen på jobben, skal på visning, ha kjøretime eller noe annet som ikke er forenlig med jobb. Anonymkode: 07977...76e
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 04:52 #21 Skrevet onsdag kl 04:52 Hun ber om fri i stede for å bruke egenmeldingsdager som hun godt kunne gjort, med loven i hånd, og du sutrer? Leder fra helvete. Hva med litt empati? Og tre ganger på et halvår er ikke stadig vekk. Anonymkode: 2b6d6...b52
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 04:55 #22 Skrevet onsdag kl 04:55 Som leder forventer jeg en viss ærlighet av mine medarbeidere. Hos oss må alle opplyse om fraværsårsak. Man trenger selvfølgelig ikke oppgi diagnose, men jeg forventer at man oppgir at man er syk dersom det er tilfelle. Man må også krysse av for om fraværet er arbeidsrelatert eller ikke. Avdpassering/feriedag må søkes om om det er uke automatikk i at det innvilges. Det kommer an på hvor lang tid i forveien det søkes, om vi har nok folk på vakt, om det er annet fravær i avdelingen og om det må leies inn vikar. Plutselige ønsker om fri uten god grunn, og som gjør at jeg må leie inn på overtid, innvilges sjelden. Anonymkode: ff803...5b4
oslofrk Skrevet onsdag kl 05:13 #23 Skrevet onsdag kl 05:13 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jeg har en ansatt/medkollega som tre ganger på et halvt år har vært syk/bedt om fri/avspasering pga «personlige årsaker.» Er dette en vanlig praksis? Føler det er ganske ufint, i en verden der alle andre står på og jobber og må dekke over for andres «personlige årsaker». Anonymkode: b8557...3b9 Er du kollega? Du har på ingen måte noe med hvorfor din kollega er borte.
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 07:45 #24 Skrevet onsdag kl 07:45 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Men når det har vært flere fravær pga personlige årsaker, blir det litt vanskelig å rettferdiggjøre overfor alle de andre som stadig vekk må kommanderes i sine friperioder på jobb for dette mennesket. Jeg er leder, ikke kollega, og forlanger absolutt ikke en lang forklaring angående egen helse eller utfordringer, men jeg har også et ansvar overfor alle de andre som stadig vekk må jobbe inn det andre er borte for av grunner som ikke engang vil utdypes. Terskelen for personlige årsaker virker rett og slett veldig lav, og jeg mister da dessverre tilliten til denne årsaken når det til stadighet skjer. Skal man på feks sykehus trenger man ikke opplyse grunn, man kan jo bare si at man skal på sykehus. HI Anonymkode: b8557...3b9 Du burde ikke være noens leder med det nivået der av empati. Punktum. Anonymkode: d4fc5...6f4
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 08:48 #25 Skrevet onsdag kl 08:48 Anonym bruker skrev (59 minutter siden): Terskelen for personlige årsaker virker rett og slett veldig lav, og jeg mister da dessverre tilliten til denne årsaken når det til stadighet skjer. Det er jo det jeg sier. De som ikke klarer å spesifisere i en liten grad hvorfor de er hjemme, er de som ikke gidder å gå på jobb akkurat den dagen. Du ser jo at det er de samme personene hver gang. Det blir sånn, "er hun vekk igjen?!" Alle legger merke til det. Og det er latskap. Anonymkode: db68c...06c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå