Anonym bruker Skrevet 27. mai #1 Skrevet 27. mai Hvor mye prioriterer dere begivenheter som er viktig for andre? Jeg synes det er en økende trend til at folk ikke føler seg forpliktet og bare er med om de selv synes det er kjekt. Noen tenåringer var ikke med i dåp fordi det var kjedelig. Et barnebarn var publikum på konsert med det lokale koret (som har en del konserter gjennom året) i stedet for å dra i 80-årsdag til en besteforelder fordi en 80-års dag var kjedelig og foreldrene hennes kunne representere familien. En jeg kjenner synes bryllupstaler er kjedelig. Hun dro på løpetur med løpegruppen (de løper to ganger i uken) og kom heller rett til festen i en god venninnes bryllup. En dro mitt i en konfirmasjonen til en nevø (inngiftet) for å dra på fotballkamp (vanlig seriekamp). En meldte avbud til en 30-årsdag dagen før fordi det dukket opp en mer spennende fest. Synes dere slik prioritering er greit? Bør vi være forpliktet til å delta på slike arrangementer eller er det greit å dra på det man selv vil? Anonymkode: 0df30...68a
Anonym bruker Skrevet 27. mai #2 Skrevet 27. mai Det er veldig skuffende når folk ikke kommer på grunn av « uviktige» grunner. Nå er jeg voksen og forstår bedre, men har vært i 20-årene og droppet konfirmasjoner selv. Jeg var vant med at alle slike ting ble arrangert av mamma, men da jeg fikk personlig invitasjon falt det meg ikke inn å forholde meg til det. Det glapp fullstendig. Jeg tror ikke en gang jeg takket for invitasjonen. Det var en lang tur og ville være en kostbar reise. Det betød at jeg ikke fikk reist på ferie det året. Det var helt uaktuelt den gangen. Jeg hadde sett personen som skulle konfirmeres 2 ganger i mitt liv. Jeg var wn egoist. Nå har jeg barn selv, og er flau over egen oppførsel. Anonymkode: 1e8bb...2cc
Anonym bruker Skrevet 27. mai #3 Skrevet 27. mai Det handler vel i bunn og grunn om normal folkeskikk og oppdragelse. Blir gøy den dagen de de selv skal arrangere noe og ingen gidder å komme fordi de skal på konsert, en annen fest, fotballkamp, løpetur etc. Problemet med slike selvsentrerte mennesker er at de forventer at alle andre stiller opp for dem! Sønnen her skal egentlig på sykkelcamp, men profesjonelle instruktører, overnatting osv. Dessverre krasjer dette med konfirmasjon til søskenbarnet. Ingen tvil om hva sønnen helst ønsker, men den avgjørelsen har vi voksne tatt og det blir konfirmasjon på sønnen også. Det handler om respekt og folkeskikk og det må vi lære barna våres! Anonymkode: 76c2a...572
Anonym bruker Skrevet 27. mai #4 Skrevet 27. mai Er det noe viktig - oldemors åttiårsdag - blir det prioritert. Er det de gamle i familien blir det prioritert. Er det folk jeg virkelig er glad i og vil bruke tid med blir det også prioritert. Tilfeldige konfirmasjoner, bryllup og annet fjas kommer langt under egen ferie og planer på prilista. Anonymkode: f99bb...3cc
Anonym bruker Skrevet 27. mai #5 Skrevet 27. mai Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Er det noe viktig - oldemors åttiårsdag - blir det prioritert. Er det de gamle i familien blir det prioritert. Er det folk jeg virkelig er glad i og vil bruke tid med blir det også prioritert. Tilfeldige konfirmasjoner, bryllup og annet fjas kommer langt under egen ferie og planer på prilista. Anonymkode: f99bb...3cc Hva er tilfeldige konfirmasjoner og tilfeldige bryllup? Jeg har aldri opplevd å bli invitert til konfirmasjoner eller bryllup uten at jeg eller mannen er i nær familie eller fadder (konfirmasjon) eller nær familie og gode venner (bryllup) Anonymkode: 0df30...68a
Anonym bruker Skrevet 27. mai #6 Skrevet 27. mai Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvor mye prioriterer dere begivenheter som er viktig for andre? Jeg synes det er en økende trend til at folk ikke føler seg forpliktet og bare er med om de selv synes det er kjekt. Noen tenåringer var ikke med i dåp fordi det var kjedelig. Et barnebarn var publikum på konsert med det lokale koret (som har en del konserter gjennom året) i stedet for å dra i 80-årsdag til en besteforelder fordi en 80-års dag var kjedelig og foreldrene hennes kunne representere familien. En jeg kjenner synes bryllupstaler er kjedelig. Hun dro på løpetur med løpegruppen (de løper to ganger i uken) og kom heller rett til festen i en god venninnes bryllup. En dro mitt i en konfirmasjonen til en nevø (inngiftet) for å dra på fotballkamp (vanlig seriekamp). En meldte avbud til en 30-årsdag dagen før fordi det dukket opp en mer spennende fest. Synes dere slik prioritering er greit? Bør vi være forpliktet til å delta på slike arrangementer eller er det greit å dra på det man selv vil? Anonymkode: 0df30...68a Synes ikke det er greit å prioritere "morsommere" ting. Det er renspikka egoisme. Anonymkode: aa2b5...fa7
Anonym bruker Skrevet 27. mai #7 Skrevet 27. mai Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvor mye prioriterer dere begivenheter som er viktig for andre? Jeg synes det er en økende trend til at folk ikke føler seg forpliktet og bare er med om de selv synes det er kjekt. Noen tenåringer var ikke med i dåp fordi det var kjedelig. Et barnebarn var publikum på konsert med det lokale koret (som har en del konserter gjennom året) i stedet for å dra i 80-årsdag til en besteforelder fordi en 80-års dag var kjedelig og foreldrene hennes kunne representere familien. En jeg kjenner synes bryllupstaler er kjedelig. Hun dro på løpetur med løpegruppen (de løper to ganger i uken) og kom heller rett til festen i en god venninnes bryllup. En dro mitt i en konfirmasjonen til en nevø (inngiftet) for å dra på fotballkamp (vanlig seriekamp). En meldte avbud til en 30-årsdag dagen før fordi det dukket opp en mer spennende fest. Synes dere slik prioritering er greit? Bør vi være forpliktet til å delta på slike arrangementer eller er det greit å dra på det man selv vil? Anonymkode: 0df30...68a Konfirmasjon, dåp, bryllup og store dager en er invitert i, da går man! Mine barn har ikke valg her, utenom viss de studerer borte og ikke kommer fra pga store prøver osv. Vi takker og ja til første som inviterer og går ikke tilbake på det om det skulle komme noe annet. Anonymkode: 06376...0c4
gale damen Skrevet 28. mai #8 Skrevet 28. mai Vi takker ja til det første som dukker opp. Hvis vi har planlagt konsert i London med en av ungene og dennes venninne, og så kommer det en invitasjon til dåp, da beklager vi og sier at vi dessverre er bundet opp den dagen. Dersom det er en kjent dato for konfirmasjon etc. så planlegger vi ikke noe den dagen, fordi vi vet at det kommer. Stort sett så trumfer runde dager, konfirmasjon, dåp og bryllup det meste annet. Ungene ville aldri fått lov til å droppe denslags forpliktelser for noe som er mer morsomt.
Anonym bruker Skrevet 28. mai #9 Skrevet 28. mai Altfor mange er blitt egoister og er bare opptatt av «meg». Ser det både i jobb og privat. Mange er forsvinnende lite opptatt av fellesskapet Anonymkode: 5179c...c33
Himmel og hav Skrevet 28. mai #10 Skrevet 28. mai Vi takker ja til første invitasjon, som flere andre her sier. Jeg har aldri valgt bort noen store ting som har med familie å gjøre for å drive med noe annet. Det har heller ikke mine barn. Det har skjedd at det har vært vanlige bursdager der det har kræsjet med noe annet, men dåp, konfirmasjon, bryllup og runde dager prioriteres. Det er en del av oppdragelsen. Vi har slekt som gjør det annerledes. Der har ungene alltid fått lov å velge det morsomste. Vi har faktisk kommet i bursdagsselskap til en av dem, bare for å få vite at vedkommende bare var hjemme for å åpne gavene og så skulle på fest med noen venner. De dukker heller ikke opp i runde dager eller andre store anledninger, for det er alltid noe annet som frister mer. Foreldrene er av samme ulla og kan melde at de kommer 3 timer for seint til et selskap fordi det er meldt fint vær og de vil på stranda, for så å bli litt snerpete når vi andre har spist før de kommer. Jeg synes det er langt under pari, men de velger for seg og vi velger for oss.
Anonym bruker Skrevet 28. mai #11 Skrevet 28. mai Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Altfor mange er blitt egoister og er bare opptatt av «meg». Ser det både i jobb og privat. Mange er forsvinnende lite opptatt av fellesskapet Anonymkode: 5179c...c33 Ja, er bare en økende trend. Anonymkode: 217b0...20b
Anonym bruker Skrevet 29. mai #12 Skrevet 29. mai Enig i at det er dårlig gjort å droppe avtaler man allerede har gjort. Uenig i at det bare handler om egoisme å droppe selskap, men det kommer helt an på kontekst. Slike "festlige" anledninger er overhodet ikke festlig for alle, og det kan koste mye å delta dersom man har omfattende angst, spiseforstyrrelser eller tvangstanker som spiller inn i hverdagen i stor grad. Fysiske autoimmune sykdommer også, spesielt dersom man har lang reisevei. Skjønt da er man antagelig ikke i gang med masse andre "morsommere" alternativer på samme tid... Anonymkode: ebcf7...5c3
Anonym bruker Skrevet 29. mai #13 Skrevet 29. mai On 5/28/2025 at 6:36 PM, Anonym bruker said: Altfor mange er blitt egoister og er bare opptatt av «meg». Ser det både i jobb og privat. Mange er forsvinnende lite opptatt av fellesskapet Anonymkode: 5179c...c33 On 5/28/2025 at 6:57 PM, Anonym bruker said: Ja, er bare en økende trend. Anonymkode: 217b0...20b Etter flere tiår under sosialistenes styre og klør har vi endelig klart å få opp øyne og løsrevet oss fra deres grep Anonymkode: 2919d...ff0
Anonym bruker Skrevet 30. mai #14 Skrevet 30. mai Anonym bruker skrev (8 timer siden): Etter flere tiår under sosialistenes styre og klør har vi endelig klart å få opp øyne og løsrevet oss fra deres grep Anonymkode: 2919d...ff0 Det er ikke egoisme og "meg-tenking" vi trenger mere av i dagens samfunn. Vi trenger et varmere og mer inkluderende samfunn med fokus på fellesskap. Anonymkode: 1f2e9...948
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå