Rhapsody in blue Skrevet 28. mai 2025 #26 Skrevet 28. mai 2025 sug lut skrev (15 minutter siden): At du er inkompetent er ikke mitt problem. Det er flott at du får til raske middager, men å hevde at det er normen å lage alt fra bunnen av på under 20 minutter hver dag, uten snarveier, er rett og slett lite realistisk for de fleste. Ta noen helt vanlige middager som eksempler: Helkokt ris (ikke hurtigris) tar ofte 18–25 minutter alene. Rotgrønnsaker må skrelles og kuttes, og tar 10–15 min i panne – eller dobbelt så mye i ovn. Lager du saus fra bunnen (enten hvit, brun eller tomat) med base på løk, hvitløk, krydder og væske, så går det fort 15–20 min bare på det. Kyllingfilet trenger minst 10–12 min i panna, og bør hvile etterpå – ellers blir den tørr. Selv en enkel havregrøt med topping tar mer enn 20 min om du skal koke gryn, lage bærsaus og riste frø eller nøtter. Dette er før du har dekket bord, ryddet, eller tatt deg av unger som skal ha hjelp med lekser eller trenger et plaster. Så nei – det handler ikke om 'inkompetanse', men om praktiske rammer og prioriteringer. Å lage god, variert og næringsrik mat tar tid, og det er faktisk helt greit. Forresten, kunne du delt noen konkrete eksempler på middager du lager fra bunnen av på under 20 minutter – gjerne over flere hverdager? Hadde vært interessant å se hva som faktisk er mulig innenfor det tidsskjemaet, uten halvfabrikata og snarveier.
sug lut Skrevet 28. mai 2025 #27 Skrevet 28. mai 2025 Mamsemums skrev (20 minutter siden): Jeg lager mye (nesten all) mat fra bunnen av. Det meste fordi jeg liker det bedre. Dog må jeg innrømme at lite av det får jeg til på under 20 min. Jeg tviler ikke på at du får det til, men kan du gi meg noen tips? Hjemmelaget på mindre enn 20 minutter tar jeg mer enn gjerne inn i mitt repertoar. Alt du kan hive i wok, enten du kjører ren grønnsaks- eller med kjøtt/kylling/laks i spisebiter. Mulig jeg er over snittet kjapp med kniv, men løk, paprika, gulrøtter i skiver, hvitløk, hodekål osv tar ikke lange tida å dele opp Laks i wok er kjapt, lager aspargesbønner og ertepuré til (som også bare tar fem minutter fra frosne grønne erter) Alle salater, inkl potetsalater (poteter i terninger koker på fem minutter, hvilket også er kjekt om du skal ha potet kjapt til annet enn salat) Rå grønnsaker med hjemmelaget hummusdipp (gulrotstaver, blomkålbuketter, brokkolibuketter er kjapt å dele opp, hummus er jo bare tahine, kikerter, olje, salt og hvitløk i stavmikseren Pasta koker jo generelt kjapt mens du lager enkel tomat- eller kjøttsaus, eller hell over fløte, bacon, erter og spinat, eller hva du vil Pastalaks (kok spaghetti, hiv oppi laks i terninger de siste to minuttene, hell av vann, hiv oppi en pose spinat og hakket vårløk, hell over en boks matfløte, litt salt og pepper og la spinaten kollapse mens du blander alt) Spiser lite ris og poteter og pasta, mye linser og kikerter og grønnsaker. Av kikerter bruker jeg boksvarianten, den er jo ferdig og trenger bare varmes. Røde linser tar rundt 10 min å koke og settes på først (jeg liker tørre, ikke bokslinser, jeg velger de som selges som "red split lentils" siden de tar kortest tid å koke), og jeg skiver gjerne noen gulrøtter oppi med dem, frosne erter blir med mot slutten for de skal jo bare varmes. Ellers lager jeg jo langtidsmat også, men hverdagene handler om fort&godt&ferskt.
Rhapsody in blue Skrevet 28. mai 2025 #28 Skrevet 28. mai 2025 Vow, du er virkelig god som får til alt dette – jeg bøyer meg i støvet! 👏 Selv er jeg en god kokk, men jeg har ærlig talt ikke den knivhastigheten eller multitasking-evnen du beskriver her. Jeg kjenner jo til noen triks for å få ned tiden, men du kan tydeligvis alle triksene på én gang, så jeg mistenker at du må være soussjef på en av Norges beste restauranter (hvilken nå enn det er 😉). Spøk til side: Rettene du nevner er gode og en del av dem går absolutt raskt – hvis man er godt trent, har alt klart og jobber effektivt. Men for folk flest, med varierende erfaring, barn i beina og en tirsdagshjerne etter jobb, så tar det rett og slett litt mer tid enn det du beskriver. Og det er greit! Det betyr ikke at noen er «inkompetente», det betyr bare at ikke alle har restaurantnivå på tempo og teknikk hjemme på kjøkkenet – og det burde være helt innafor. 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå