Gå til innhold

Samle på servise og bestikk til 15-åringen?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Endaentil skrev (25 minutter siden):

Men da er det vel heller ingen krise at jeg har valgt å kjøpe ett bestikksett til han?

Nei så klart ikke😊

Anonymkode: a2a3d...271

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg flytta hjemmefra da jeg var 16 og begynte å ønske meg nisseservise fra porsgrund. Fikk til jul og bursdag fra «alle» og Vipps hadde jeg til 12 innen jeg var 18 😁

Anonymkode: 63998...11c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ikea og Europris er ikke dyrt for slikt

Anonymkode: a2a3d...271

Jo, viss en skal ha alt på en gang, da vil det koste! Det er ikke bare service, men gryter, bestikk , duker , alt som trengst av kjøkkenting osv

Anonymkode: ef9b0...3ac

Skrevet

Ta tenåringen med på råd er vel det enkleste. Spør hva han eller hun liker? Det er dyrt å kjøpe Hardangerbestikk som ikke blir brukt, også. 

Skrevet
9 minutes ago, Anonym bruker said:

Jo, viss en skal ha alt på en gang, da vil det koste! Det er ikke bare service, men gryter, bestikk , duker , alt som trengst av kjøkkenting osv

Anonymkode: ef9b0...3ac

Ikke meg du svarer, men så dyrt er det da heller ikke. 1000-1500 så får man det meste. Og duker? Bruker noen unge det?

Anonymkode: bdb2d...eeb

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Ikke meg du svarer, men så dyrt er det da heller ikke. 1000-1500 så får man det meste. Og duker? Bruker noen unge det?

Vet du hva ting koster for tiden? En grei kjele koster rundt 500,-, stekepanne omtrent det samme. Så er det glass, kopper, bestikk, skåler, asjetter, stekespade, øse, og alt det andre man ikke tenker på. Det blir fort mer enn 1500,-. Veldig greit å få litt drahjelp.  

Skrevet (endret)

Helt uaktuelt å gå ut og kjøpe alt på en gang. Og da blir det jo også upersonlig Ikealøsning. I stedet har de fine ting - vakkert Stavangerflint- og Porsgrundservise, fine Hadelandsboller, Iittalaglass, osv. Biffkniver fikk den ene som ønsket seg det til jul, en ønsket seg en spesiell vase til bursdagen, en har et spesielt sengetøy på ønskelista, osv. I tillegg har de alltid muligheten til å få noe herfra om det er ting de liker. Den ene fikk nettopp et av mine bruktkupp, et samleobjekt jeg har hatt i mange år som jeg visste han likte kjempegodt. Det er personlig smak som har styrt alt, og alt har historie.

Endret av sug lut
Skrevet
2 hours ago, Blop said:

Vet du hva ting koster for tiden? En grei kjele koster rundt 500,-, stekepanne omtrent det samme. Så er det glass, kopper, bestikk, skåler, asjetter, stekespade, øse, og alt det andre man ikke tenker på. Det blir fort mer enn 1500,-. Veldig greit å få litt drahjelp.  

På Ikea får du kjelepakke til rundt 500 og samme med servise

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

På Ikea får du kjelepakke til rundt 500 og samme med servise

Som varer i noen få år med lett bruk.. Hva er vitsen?

Anonymkode: e22f8...d8a

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk startpakke fra IKEA da jeg var ca. 20 år. Altså for 25 år siden. Jeg har fremdeles flere av kjelene, knivene og mye annet. Funker fjell.

Anonymkode: 80a56...79e

Skrevet

Servise og bestikk får dere billig på IKEA når de trenger det. Så kan de heller samle på det de selv ønsker senere.

Anonymkode: 9a807...93d

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Serviset fra Ikea er ikke noe dårlige enn annet servise. Og samme med kjelene. Og når man flytter for seg selv for første gang er det greit å ta ting som ikke er så farlig med

Skrevet

Kan du ikke heller ha en sparekonto så kan dere, eller bare han, ta en handletur når det blir aktuelt? Da kan han få det han har bruk for og liker når han trenger det.

Anonymkode: c552f...ae6

Skrevet
sug lut skrev (11 timer siden):

Helt uaktuelt å gå ut og kjøpe alt på en gang. Og da blir det jo også upersonlig Ikealøsning. I stedet har de fine ting - vakkert Stavangerflint- og Porsgrundservise, fine Hadelandsboller, Iittalaglass, osv. Biffkniver fikk den ene som ønsket seg det til jul, en ønsket seg en spesiell vase til bursdagen, en har et spesielt sengetøy på ønskelista, osv. I tillegg har de alltid muligheten til å få noe herfra om det er ting de liker. Den ene fikk nettopp et av mine bruktkupp, et samleobjekt jeg har hatt i mange år som jeg visste han likte kjempegodt. Det er personlig smak som har styrt alt, og alt har historie.

Det er helt ok å starte med «upersonlig» ikealøsning i en tid man gjerne flytter litt rundt. De fine tingene med affeksjonsverdi og sjel kan godt komme etter hvert, basert på de unge sin smak og ønske.  

Mine barn fikk handletur med meg i innflytningsgave, og den ene har nesten alt av glass og fat enda, mens hos han som har flyttet mest har det meste avgått ved døden og erstattet med litt forskjellig som er fått til jul/bursdag og kjøpt selv. 

Anonymkode: 071a2...8be

Skrevet

Det er en hyggelig tradisjon, men i praksis er nok ikke slike ting så nyttige som man kunne ønske. 

Etter at jeg flyttet hjemmefra, bodde jeg i ti år i diverse kollektiver og studentbofellesskap. Ikke på ett av de stedene var det aktuelt å ta med dyrere kjøkkenutstyr, det ville bare blitt ødelagt, mistet eller stjålet. Etter det fikk jeg endelig kjøpt meg en egen leilighet, men den var langt fra stor nok til at jeg hadde plass til finserviser og den slags. Nå har jeg arvet flere serviser også, så jeg har aldri hatt behov for å kjøpe noe selv.

For neste generasjon vil det bli enda vanskeligere å komme seg inn på boligmarkedet og boligene blir mindre. Begynner du å samle til ham nå, må du belage deg på å ha tingene stående i boden i årevis. Jeg tror det er bedre å spare penger til ham, selv om det er kjedeligere.

Anonymkode: 1552e...885

Skrevet

Hvor skal du lagre serviset i mellomtiden? I brudekista? 

Anonymkode: 1b7ea...fe8

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Billige serviser er absolutt ikke nødvendigvis mindre holdbare enn andre.  

Anonymkode: c2824...b5d

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 26.5.2025 den 21.53):

Sønnen min begynner i 10’ende til høsten, og om noen år er han plutselig ute av redet. Har tenkt det en stund nå, at det kanskje er på tide å begynne og samle på hverdagsservise og kanskje Hardangerbestikk. Samler dere til barna deres? Hvor gamle var de når dere begynte? Tar jo fort noen år å samle når man bare gir til bursdag og jul egentlig😅

Anonymkode: b1bf8...889

det er ikke vanelig men jeg begynte med det når jeg var 15år men så er jeg mer praktisk enn mange andre og jeg vil anbefale at man gjør det men det må jo være noe han ønsker da

Anonymkode: 6c8a4...ea8

Skrevet

Mine tre har sølvbestikk til seks, kniv, skje og gaffel. De fikk i gave da de var små, har ikke valgt det selv. Jeg tror ikke det skal være med på den første hybelen, men storfamilien klarer fint å samle sammen det mest som trengs når en skal flytte for seg selv. 

Anonymkode: fd64b...cee

Skrevet

Orker ikke lese alt, men til syvende og sist, enhver må vel gjøre som en ønsker. Noen er opptatt av slikt, andre ikke. Noen nøyer seg med "ræl", andre har bestemte ønsker, nytt eller gammelt.

Hurra for å få gjøre som en ønsker og har mulighet til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...