Gå til innhold

Samle på servise og bestikk til 15-åringen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min begynner i 10’ende til høsten, og om noen år er han plutselig ute av redet. Har tenkt det en stund nå, at det kanskje er på tide å begynne og samle på hverdagsservise og kanskje Hardangerbestikk. Samler dere til barna deres? Hvor gamle var de når dere begynte? Tar jo fort noen år å samle når man bare gir til bursdag og jul egentlig😅

Anonymkode: b1bf8...889

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud, nei.

Om ungen får interesse for denslags, må den jo få velge selv hva den vil samle på. Selv er jeg 45 og har fremdeles ikke opparbeidet et snev av interesse for bestikk.

Anonymkode: 8361a...bf6

Skrevet

Nei, det kan bestemme hva de evt vil samle på når de er gamle nok til å bestemme selv.

Jeg startet selv etter jeg ble voksen og fikk ganske mye etter kort tid. Jeg og mannen ønsket oss det av alle og fikk av både foreldre og besteforeldre, så etter et par år hadde vi nok til familieselskap. 

Anonymkode: c93ed...973

Skrevet

Begge deler to eldste mine har leid møblert når de flyttet ut 

Eldste er 24 og først nå har han en umøblert leilighet og hatt stor glede av å fylle den med alt fra bruktkupp til ikea-ting sammen med kjæresten sin.

Anonymkode: 373a8...897

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Sønnen min begynner i 10’ende til høsten, og om noen år er han plutselig ute av redet. Har tenkt det en stund nå, at det kanskje er på tide å begynne og samle på hverdagsservise og kanskje Hardangerbestikk. Samler dere til barna deres? Hvor gamle var de når dere begynte? Tar jo fort noen år å samle når man bare gir til bursdag og jul egentlig😅

Nei. Det ville jeg aldri gitt i gave til guttene mine. Når de flytter ut så holder IKEA i massevis og jeg er helt sikker på at dersom jeg hadde gitt dem slikt i gave så hadde de begynt å lure .

Skrevet

Nei. Den dagen de flytter skal jeg ta de med på ikea og kjøpe det de trenger da 

Anonymkode: 4426b...f7a

Skrevet

Ja, det har jeg gjort til mine, de har selv valgt hva de liker og jeg har funnet glass- og servisedeler når jeg uansett er på bruktrunde, samt at de har sølv som er gitt i gave opp gjennom, mye av det arv med monogram eller initialer og årstall tilbake til deres tippoldeforeldre.

Skrevet

Hvor gammel er du TS?☺️ Det virker veldig gammelmodig og ha bestikk fra Hardanger. 

Spar heller penger til de. Og selvfølgelig ordne med medlemskap i obos/tobb og lignende. 

Anonymkode: c36b9...aad

Skrevet

Spare på bestikk til avkommet? Hæh? Er det en greie? Veldig rar ting å gjøre. 

Anonymkode: 227b7...19e

Skrevet

Jeg har kjøpt hardangerbestikk til mine. De to eldste fikk da de flyttet ut, den siste får når den tid kommer. De var veldig glade for gaven. Brukes daglig. 

Skrevet

Yngste har til tolv av et bestikk fra Georg Jensen. I stål og en kjent design. Ba familie kjøpe til dåp og fikk jevnt og trutt div deler første årene etter det. Tror ikke han vet at han har det en gang. Han er eldre tenåring og tipper han syns det er kult.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei. Den dagen de flytter skal jeg ta de med på ikea og kjøpe det de trenger da 

Anonymkode: 4426b...f7a

Slik har vi gjort det. Noe har de fått med hjemmefra, men det meste skaffet vi på en rundtur på IKEA.

Arvegods er noe annet, det har de ikke fått før de har fått seg egne leiligheter. Oldemors sølv trenger ikke å være med på x antall flyttinger. 

Skrevet

Når de flytter for seg selv skal de få det de trenger, fra IKEA el.l. 

Når de blir voksne, hvis de noen gang får interesse for å samle på servise, bestikk, kunst, lp-plater, instrumenter, design-møbler, eller hva som helst annet, skal de få velge design selv, og ønske seg det de selv liker best. 

De skal slippe å få med seg min smak inn i sitt eget første hjem. 

Anonymkode: 4e061...e34

Skrevet

Nei Gud bedre det gjør/gjorde vi ikke. De fleste ungdommer og spesielt gutter bryr seg katten i å bestikk og servise 

Anonymkode: a2a3d...271

Skrevet

nei nei nei. det er kolonisering. Din smak til de nye ferske livene som voksne. nei nei nei

Anonymkode: 110dd...0dc

Skrevet

Jeg stod i mot presset for 30 år siden og nektet å velge meg et servise eller bestikk jeg skulle samle på bare fordi det var praktisk for familien å vite hva jeg skulle få i bursdagsgave 😆

I dag er jeg snart 50, og når vi har fin middag legger jeg dyre servietter på hverdagstallerkenene, og er superfornøyd. 

Anonymkode: 31eec...cbf

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Ja, og det gjorde jeg selv og. Hadde et fint og dyrt service da jeg flyttet ut, fine glass osv.

Det er lurt og mange unge har lite og ingenting når den dagen kommer, dyrt blir det og med alt på 1 gang

Anonymkode: ef9b0...3ac

Skrevet

Tenk om han overhodet ikke liker hardangerbestikket når han blir 25 år og skal stifte bo....

Greit å samle litt, men også helt greit å starte med noe han overhodet ikke trenger føle han må like/bruke fordi det var så dyrt og mamma sparte så lenge.

Kjøp noe verktøy da vel, gå på Jula og kjøp noe til hver bursdag og jul. Hammer, skrutrekkersett, tommestokk, kanskje en drill osv. Det er ting som ikke går av moten, som ikke velges ut fra smak og stil, det er bare greit å ha når man skal flytte for seg selv.

Mine to sønner har ikke samlet noe som helst, det har gått helt fint å flytte hjemmefra for det. De har jo leid møblert når de har studert uansett.

Datteren min på 18 år bor hjemme, og hun har begynt spare litt. Handler noe hver måned, enten i bruktbutikk eller i en eller annen billig kjedebutikk. Noe av sjarmen er jo å velge selv. Hun har jobb ved siden av skolen og bruker alt fra 50 til 200 kr måneden på å kjøpe noe som hun samler i esker på boden.

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Tenk om han overhodet ikke liker hardangerbestikket når han blir 25 år og skal stifte bo....

Greit å samle litt, men også helt greit å starte med noe han overhodet ikke trenger føle han må like/bruke fordi det var så dyrt og mamma sparte så lenge.

Kjøp noe verktøy da vel, gå på Jula og kjøp noe til hver bursdag og jul. Hammer, skrutrekkersett, tommestokk, kanskje en drill osv. Det er ting som ikke går av moten, som ikke velges ut fra smak og stil, det er bare greit å ha når man skal flytte for seg selv.

Mine to sønner har ikke samlet noe som helst, det har gått helt fint å flytte hjemmefra for det. De har jo leid møblert når de har studert uansett.

Datteren min på 18 år bor hjemme, og hun har begynt spare litt. Handler noe hver måned, enten i bruktbutikk eller i en eller annen billig kjedebutikk. Noe av sjarmen er jo å velge selv. Hun har jobb ved siden av skolen og bruker alt fra 50 til 200 kr måneden på å kjøpe noe som hun samler i esker på boden.

Hvis et nøytralt hardangerbestikk velter lasset for en som skal flytte hjemmefra, fremfor å glede, da hadde jeg undret meg over hvordan ungene ble så ufordragelige og bortskjemte.

Skrevet
Endaentil skrev (1 minutt siden):

Hvis et nøytralt hardangerbestikk velter lasset for en som skal flytte hjemmefra, fremfor å glede, da hadde jeg undret meg over hvordan ungene ble så ufordragelige og bortskjemte.

Tviler også på at en gutt på 25 år bryr seg om hvilket bestikk han har så lenge han har noe 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, og det gjorde jeg selv og. Hadde et fint og dyrt service da jeg flyttet ut, fine glass osv.

Det er lurt og mange unge har lite og ingenting når den dagen kommer, dyrt blir det og med alt på 1 gang

Anonymkode: ef9b0...3ac

Ikea og Europris er ikke dyrt for slikt

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Tviler også på at en gutt på 25 år bryr seg om hvilket bestikk han har så lenge han har noe 

Men da er det vel heller ingen krise at jeg har valgt å kjøpe ett bestikksett til han?

Endret av Endaentil
Feil ord
Skrevet

Jeg har ikke kjøpt tilfeldig bestikk eller servise til noen av mine, de liker like lite som meg at andre velger for dem. Det sagt, når de nå er ute av redet har jeg hjulpet dem med å finne, eller de har forsynt seg her hjemme om det er noe de har ønsket seg.

Skrevet

Året min eldste flyttet ut dro vi på loppemarked og handlet fat, skåler, bestikk, glass, kopper osv. Billig og bra for miljøet.

Anonymkode: f322b...a6b

Skrevet

Nei, de må gjerne begynne å samle og ønske seg bestikk- og/eller servisedeler til jul og bursdager, men jeg ser ingen grunn til at vi skal spare til dem.  

Anonymkode: c2824...b5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...