Gå til innhold

Hva er det med oss nordmenn, er vi blitt til fiskeboller?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ingen som trenger hjelp er syke i hodet. Men det er mange som har hodet fullt av fordommer som gjør det vanskelig å lese hva som formidles. Min kritikk var rettet mot et kostbart offentlig tilbud, som for mange er unødvendig, ikke mot mennesker som trenger hjelp. Mange trenger hjelp, noen i livskriser, andre til noe så enkelt som å lese andres tekster, og forstå. Disse må vi hjelpe. Jeg tviler på at min forklaring hjelper. Erfaring viser at det ikke alltid nytter når viljen til å forstå mangler.

Anonymkode: d6092...231

De som takker ja føler vel et behov? Hvis du mener at de som har behov skal få tilbudet, så er det vel akkurat det som skjer? 

Anonymkode: a7464...581

Skrevet

Først tilskriver du meg en mengde med meninger jeg ikke har, på dette grunnlaget konkluderer du med at jeg er helt på jordet. For et diskusjonsforum dette er!

Heldigvis er det mange som leser uten å kommentere. Jeg stoler på at noen forstår hva som skrives. Selv om de unnlater å kommentere. Såpass tiltro har jeg til mennesker. Så jeg slår meg til ro med det gamle ordtaket at "Tomme tønner rumler mest".

Så de som kommenterer skjønner ikke, mens de som bare leser er enig med deg? Det var en snasen livsløgn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Da kan jeg vekke deg fra din tåkeheim.

Under har du en artikkel fra i går, hvor veldig mye handler om kriseteamet. Krisestaben nevnes 5 ganger, hele veien nedover i en artikkel som faktisk handler om en tragisk ULYKKE, og ikke om et kristeteam:

https://www.vg.no/nyheter/i/al9VA5/alvorlig-trafikkulykke-i-eidsvoll

Artikkelen hander da ikke om kriseteamet, den bare nevner at kriseteamet jobber på flere arenaer.

Jeg er fra Eidsvoll, og de ungdommene som så en av yndlingslærerne sine bli meid ned og drept på stedet utenfor skolen de sover ikke godt nå etterpå altså. De har fått bilder på netthinna som unge mennesker overhodet ikke skal trenge ha, og de trenger det kriseteamet.

Absolutt alle som ser slike ulykker i Norge blir tilbudt hjelp, og de som trenger det tar imot. Det er positivt og jeg skjønner ikke hvorfor det skal anses som gråtekoner eller noe negativt.

Anonymkode: fba1b...5d1

Skrevet

Når vi skal bæres og løftes og trøstes i absolutt alle sammenhenger i livet, som vi nordmenn helst vil, eller krever, så blir vi så ansvarsfraskrivende ovenfor egne liv. Det er alltid noen utenfor oss selv som vi legger skylda på når ting går oss i mot, og det elsker nordmenn å utnytte seg av. Det neste nå blir vel at vi begynner å legge skylda på diverse kriseteam for å ha fått traumer etter traumatiske hendelser.

Anonymkode: b2cc5...b5e

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Når vi skal bæres og løftes og trøstes i absolutt alle sammenhenger i livet, som vi nordmenn helst vil, eller krever, så blir vi så ansvarsfraskrivende ovenfor egne liv. Det er alltid noen utenfor oss selv som vi legger skylda på når ting går oss i mot, og det elsker nordmenn å utnytte seg av. Det neste nå blir vel at vi begynner å legge skylda på diverse kriseteam for å ha fått traumer etter traumatiske hendelser.

Tja gjør Nordmenn egentlig det?

Anonymkode: f7358...2f2

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skal ha meg frabedt å inkluderes i noe "vi" definert av deg. 

Anonymkode: 88624...712

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Tja gjør Nordmenn egentlig det?

Ja det synes jeg så absolutt. Så fort noen har opplevd noe kjipt, så er det frem med pekefingeren for å finne noen å skylde på.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Her snakker du nok kun for deg selv og en smal gruppe. Vi andre er rustet til å møte det meste, men noen ganger blir livet for brutalt til at man kan takle det på egenhånd. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Her snakker du nok kun for deg selv og en smal gruppe. Vi andre er rustet til å møte det meste, men noen ganger blir livet for brutalt til at man kan takle det på egenhånd. 

Ja du tenker at jeg er del av den gruppen jeg selv kritiserer? Hvilken logisk slutning.

At du ikke mener nordmenn flest er storforlagne ovenfor offentlige tjenester og elsker å plassere skyld betyr ikke at det ikke er sant. Det er vel ingen som er så kostbare som nordmenn er, likevel elsker vi å klage og skylde på andre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Ja det synes jeg så absolutt. Så fort noen har opplevd noe kjipt, så er det frem med pekefingeren for å finne noen å skylde på.

Å det er unikt for nordmenn?

Skrevet

Ok, jeg tror og håper at dette kun er trolling for å provosere, for så blåst kan man ikke være.

Se heller på det som at folk i krise som får hjelp av et spesialtrent kriseteam, i en kort periode etter krisen, sparer samfunnet for penger i lengden. For å ta den ulykken med læreren; hvis den hjelpen de berørte får nå, koster en uke med arbeid for 3 pers, så ja det koster litt.. men tenk om alle de berørte klarer seg fint ei stund, men så får de en knekk, fordi dette faktisk er for mye å takle alene, og at 5 stk. Ender som uføre i en alder av 35, det vil koste samfunnet veldig mye mer penger.

Jeg mistet en av mine nærmeste venner for 20 år siden. De som gikk på skole med ham og var vitne til ulykken, og familien hans, fikk hjelp av kriseteam. Vi i vennegruppe hans fikk ikke det. Vi ble overlatt til oss selv. Ingen voksne rundt oss hadde kompetanse til å hjelpe med sjokket og sorgen. Nå 20 år etter, har vi alle psykiske og diffuse fysiske smerter og plager som påvirker arbeidslivet. Denne psykiske påkjenningen i starten av 20 årene er det eneste vi har til felles. Vi lever vidt forskjellige liv ellers. 

Anonymkode: b210b...92e

Skrevet

Not Naomi, er du tilbake? 

Anonymkode: 0b273...b19

Skrevet

Ja du tenker at jeg er del av den gruppen jeg selv kritiserer? Hvilken logisk slutning.

At du ikke mener nordmenn flest er storforlagne ovenfor offentlige tjenester og elsker å plassere skyld betyr ikke at det ikke er sant. Det er vel ingen som er så kostbare som nordmenn er, likevel elsker vi å klage og skylde på andre.

Så lenge du skriver vi så tenker man jo at du snakker for deg selv og dine like. Hvis du mener noe annet enn du skriver så ligger misforståelsen faktisk på deg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Så lenge du skriver vi så tenker man jo at du snakker for deg selv og dine like. Hvis du mener noe annet enn du skriver så ligger misforståelsen faktisk på deg. 

Jeg snakker om nordmenn generelt, med de variasjonene som helt naturlig finnes i et samfunn. Men for all del, heng deg opp i dette du, i klassisk DIB-stil. Hvorfor fortsette en saklig diskusjon når man kan ødelegge den med banaliteter?

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg snakker om nordmenn generelt, med de variasjonene som helt naturlig finnes i et samfunn. Men for all del, heng deg opp i dette du, i klassisk DIB-stil. Hvorfor fortsette en saklig diskusjon når man kan ødelegge den med banaliteter?

Da skriver man ‘man’ og ikke ‘vi’. Ikke legg det på andre at du ikke behersker norsk skriftlig. 

Jeg har svart på hi, jeg syns det er helt absurd at noen er misunnelige på at mennesker i krise får hjelp. Snakk om å demonstrere hvordan mangel på empati og ren dumskap ser ut. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 26.5.2025 den 17.50):

Det jeg tenker på er alt oppstyret rundt omsorg og trøst. Har vi ikke familie og venner lenger, som kan ta seg av de som er utsatt for ulykker, eller sliter av en eller annen grunn? Det er familie og venner som alltid vil være de viktigste i slike kritiske situasjoner.

Hver gang det skjer en ulykke, som formidles i nyhetene, gjøres det et stort nummer av at kriseteam/krisestab rykker ut, like viktig og like raskt som politi, lege og evt brannvesen. Det fortelles standard hva kriseteam og krisestab tilbyr, hvor raskt de var til stede osv. Er det fordi de ikke har så mye å gjøre på ulykkesstedet, og er enkelt å intervjue av journalisten, er det derfor de får så mye omtale?

Det er fint at de som trenger hjelp er sikret hjelp, dersom ingen slekt eller venner kan være til hjelp, men likevel. Når det skjer noe så handler 25% av artiklene i avisen om kriseteamet. Er vi blitt syke i hodet i Norge, besatt av empati og omsorg? Det kan få meg til å tenke på lønnede gråtekoner, som er en gammel tradisjon fra Midt-Østen. Har vi innført vår moderne utgave av disse gråtekonene? Jeg vet det er frekt, men det virker bare så veldig overdrevet. Det er noe overbeskyttende og puslete over det. Som om politi, brannmenn og leger ikke har medmenneskelige egenskaper som gjør at de kan holde rundt medmennesker og ta vare på dem. 

Jeg synes det høres fjollete ut enkelte ganger, med et slikt faglig og byråkratisk trøstekorps som sitter klare til å rykke ut. Jeg tviler på at mange andre nasjoner har en slik ekstrem empatisk uttrykning hver gang noe skjer. Det skjer jo selv når noen faller av en sykkel... Denne ordningen burde gjennomgås, her burde det være mulig å bruke offentlige penger på en bedre måte.

Dette er noe av det mest absurde jeg noen gang har lest! Du er faktisk negativ til at mennesker i krise får hjelp. Det faller deg ikke inn at det å gi krisehjelp i den akutte situasjonen kan forebygge problemer hos de involverte på et senere tidspunkt? De fleste av oss er ikke rustet til å komme nært inn på plutselig død og brutale ulykker - heldigvis - og det at det står kompetente mennesker som har en profesjonell avstand til hendelsen er utrolig viktig. Det betyr ikke at man ikke skal bruke sitt eget nettverk, men svært ofte er jo de også involvert på en eller annen måte.

Og nei, du virker ikke frekk, men kunnskapsløs, empatiløs og litt kort. 

Skrevet
MissSaigon skrev (3 minutter siden):

Dette er noe av det mest absurde jeg noen gang har lest! Du er faktisk negativ til at mennesker i krise får hjelp. Det faller deg ikke inn at det å gi krisehjelp i den akutte situasjonen kan forebygge problemer hos de involverte på et senere tidspunkt? De fleste av oss er ikke rustet til å komme nært inn på plutselig død og brutale ulykker - heldigvis - og det at det står kompetente mennesker som har en profesjonell avstand til hendelsen er utrolig viktig. Det betyr ikke at man ikke skal bruke sitt eget nettverk, men svært ofte er jo de også involvert på en eller annen måte.

Og nei, du virker ikke frekk, men kunnskapsløs, empatiløs og litt kort. 

Nettopp! 

For mange år siden var min far og to kamerater på tur og en av dem omkom i en ulykke rett foran øynene til de to andre.  Det var ikke noe kriminelt og ikke noe "muffens", men hendelsen måtte for all del ikke snakkes om. Dette måtte de bare glemme og ikke dele med noen. Og ikke snakke om det sammen heller for de kom bare til å gjøre at de ble mer triste...    Jeg vet ikke hvor mange ganger han har sagt at han er så glad for at folk som opplever traumatiske ulykker / hendelser i dag får mer hjelp en de fikk og selv i dag får de dårlig samvittighet når de snakker om hendelsen.  

Selvfølgelig finnes det personer som kan komme seg gjennom de verste kriser helt uten hjelp og leve fint med det, men mange (de fleste, vil jeg tro) har god hjelp av profesjonelle og å få (lov til) å snakke om traumatiske opplevelser. 

Anonymkode: 3b033...f16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...