Gå til innhold

Hva er det med oss nordmenn, er vi blitt til fiskeboller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det jeg tenker på er alt oppstyret rundt omsorg og trøst. Har vi ikke familie og venner lenger, som kan ta seg av de som er utsatt for ulykker, eller sliter av en eller annen grunn? Det er familie og venner som alltid vil være de viktigste i slike kritiske situasjoner.

Hver gang det skjer en ulykke, som formidles i nyhetene, gjøres det et stort nummer av at kriseteam/krisestab rykker ut, like viktig og like raskt som politi, lege og evt brannvesen. Det fortelles standard hva kriseteam og krisestab tilbyr, hvor raskt de var til stede osv. Er det fordi de ikke har så mye å gjøre på ulykkesstedet, og er enkelt å intervjue av journalisten, er det derfor de får så mye omtale?

Det er fint at de som trenger hjelp er sikret hjelp, dersom ingen slekt eller venner kan være til hjelp, men likevel. Når det skjer noe så handler 25% av artiklene i avisen om kriseteamet. Er vi blitt syke i hodet i Norge, besatt av empati og omsorg? Det kan få meg til å tenke på lønnede gråtekoner, som er en gammel tradisjon fra Midt-Østen. Har vi innført vår moderne utgave av disse gråtekonene? Jeg vet det er frekt, men det virker bare så veldig overdrevet. Det er noe overbeskyttende og puslete over det. Som om politi, brannmenn og leger ikke har medmenneskelige egenskaper som gjør at de kan holde rundt medmennesker og ta vare på dem. 

Jeg synes det høres fjollete ut enkelte ganger, med et slikt faglig og byråkratisk trøstekorps som sitter klare til å rykke ut. Jeg tviler på at mange andre nasjoner har en slik ekstrem empatisk uttrykning hver gang noe skjer. Det skjer jo selv når noen faller av en sykkel... Denne ordningen burde gjennomgås, her burde det være mulig å bruke offentlige penger på en bedre måte.

Anonymkode: d6092...231

Skrevet

Enig med deg. Pluss dette: HVEM KAN VI LEGGE SKYLDEN PÅ?!? Hver eneste gang noen har opplevd noe dritt, så er refleksen til nordmenn å finne noen de kan klandre. «Hvor var skolen?? Hvor var helsevesenet?? Hvor var SAMFUNNEEEEEEET???»

Anonymkode: b2cc5...b5e

Skrevet

Hva tror du et kriseteam er? Du hører ikke at du nettopp har sagt at ingen får ptsd, så ingen trenger debrief eller psykososial hjelp etter katastrofer eller voldsomme hendelser? I samme slengen rasker du med deg for eksempel alle i politi og forsvar som er sterkt preget eller varig uføre med ptsd-diagnose - hvilket gjelder utrolig mange fra operasjoner helt til langt inn på 2000-tallet, fordi man hadde for lite kunnskap om debrief og oppfølging. Du sier de egentlig bare er.. hva er du kaller dem, fiskeboller? Flott, hi.

Anonymkode: 88624...712

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Det jeg tenker på er alt oppstyret rundt omsorg og trøst. Har vi ikke familie og venner lenger, som kan ta seg av de som er utsatt for ulykker, eller sliter av en eller annen grunn? Det er familie og venner som alltid vil være de viktigste i slike kritiske situasjoner.

Hver gang det skjer en ulykke, som formidles i nyhetene, gjøres det et stort nummer av at kriseteam/krisestab rykker ut, like viktig og like raskt som politi, lege og evt brannvesen. Det fortelles standard hva kriseteam og krisestab tilbyr, hvor raskt de var til stede osv. Er det fordi de ikke har så mye å gjøre på ulykkesstedet, og er enkelt å intervjue av journalisten, er det derfor de får så mye omtale?

Det er fint at de som trenger hjelp er sikret hjelp, dersom ingen slekt eller venner kan være til hjelp, men likevel. Når det skjer noe så handler 25% av artiklene i avisen om kriseteamet. Er vi blitt syke i hodet i Norge, besatt av empati og omsorg? Det kan få meg til å tenke på lønnede gråtekoner, som er en gammel tradisjon fra Midt-Østen. Har vi innført vår moderne utgave av disse gråtekonene? Jeg vet det er frekt, men det virker bare så veldig overdrevet. Det er noe overbeskyttende og puslete over det. Som om politi, brannmenn og leger ikke har medmenneskelige egenskaper som gjør at de kan holde rundt medmennesker og ta vare på dem. 

Jeg synes det høres fjollete ut enkelte ganger, med et slikt faglig og byråkratisk trøstekorps som sitter klare til å rykke ut. Jeg tviler på at mange andre nasjoner har en slik ekstrem empatisk uttrykning hver gang noe skjer. Det skjer jo selv når noen faller av en sykkel... Denne ordningen burde gjennomgås, her burde det være mulig å bruke offentlige penger på en bedre måte.

Bare man faller på sykkel, altså?

Det er lenge siden jeg så en samling av så mye uvitenhet og vås. 

Og 25 % av artikkelen? Jeg har sjelden sett mer enn én setning som er ca slik ‘kommunens kriseteam er tilstede/varslet’. 

Kan du vise til én artikkel hvor deltagelse av kriseteam er mer beskrevet enn det?

Anonymkode: a7464...581

Skrevet

Og hvor er kriseteamet når folk har dødd av sykdom, de er like ille for pårørende, men da er det null hjelp få, da må man klare seg selv med hjelp av familie og venner.

Anonymkode: d5e17...7fe

Skrevet

Vet du hva, HI? Dette er så dumt, så kunnskapsløst og så idiotisk at det ikke fortjener fornuftig svar. Det eneste jeg kan si er at du demonstrerer skivebom eksemplarisk.

Anonymkode: 9c3ca...288

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Og hvor er kriseteamet når folk har dødd av sykdom, de er like ille for pårørende, men da er det null hjelp få, da må man klare seg selv med hjelp av familie og venner.

Mener du at den jevne nordmann trenger hjelp av kriseteam for å håndtere at noen nære har dødd…?

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Hvor mange tror du egentlig kommunens kriseteam består av? Og ja, stort sett når folk dør av sykdom vil man kunne få noen å snakke med om man trenger det. 

Anonymkode: 9c3ca...288

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Mener du at den jevne nordmann trenger hjelp av kriseteam for å håndtere at noen nære har dødd…?

Om f.eks barnet ditt dør av sykdom (som og kan skje brått) er jo ikke noe lettere å takle enn om barnet ditt blir påkjørt og drept. Så hvoefor er det den ene viktigere enn den andre?

Skrevet

I dag ble en lærer påkjørt og drept utenfor ungdomsskolen i Eidsvoll. Hun som kjørte bilen går i 3.klasse på vidergående som ligger ved siden av.

Flere elever på ungdomskolen så det skjedde.

Du mener at ingen skulle fått hjelp?

Mannen som sa hadet det til partner og barn i dag tidlig, og som aldri kommet tilbake. For et sjokk for dem.

Jenta som mistet kontrollen over bilen og kjørte ihjel en godt likt lærer. Som må leve med dette resten av sitt liv 

Ungdomsskoleelevene som så det skjedde, som så en mann de kjenner bli kvestet og drept. 

Ingen av dem skal få profesjonell hjelp, for de har jo venner og familie?

Du er virkelig helt på jordet.

Anonymkode: fba1b...5d1

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Om f.eks barnet ditt dør av sykdom (som og kan skje brått) er jo ikke noe lettere å takle enn om barnet ditt blir påkjørt og drept. Så hvoefor er det den ene viktigere enn den andre?

Barn som dør er jo noe ekstremt. Å miste gamle foreldre er noe de fleste burde takle uten å få hjelp av kriseteam. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Barn som dør er jo noe ekstremt. Å miste gamle foreldre er noe de fleste burde takle uten å få hjelp av kriseteam. 

Men dør de i en stygg ulykke så står kriseteamet der....

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det finnes absolutt bistand for oss som har mistet barn i sykdom. Helt fra diagnosen ble satt til han døde, og så lenge vi ønsket i tiden etter var kommunens helsetjenester tilgjengelige. 

Hva ER dette her? Misunnelse over at mennesker i krise får hjelp? Når man trodde man hadde sett alt!

Skrevet

Det finnes absolutt bistand for oss som har mistet barn i sykdom. Helt fra diagnosen ble satt til han døde, og så lenge vi ønsket i tiden etter var kommunens helsetjenester tilgjengelige. 

Hva ER dette her? Misunnelse over at mennesker i krise får hjelp? Når man trodde man hadde sett alt!

Du tar ikke poenget mitt i det hele tatt, herrefred.

Skrevet

Jeg var veldig glad for at kriseteamet var der da min datter satt på en buss der en mann med øks gikk til andreplass. Da fikk de akutt psykologhjelp. Det betyr selvsagt ikke at jeg ikke bryr meg om min datter, men jeg har null peiling på en ungdom i krise, og både jeg og tenåringen fikk hjelp til å komme oss igjennom det.

Like takknemlig var jeg da vi møtte et kriseteam da min far var i en ulykke. De kunne fortelle oss hva som hadde skjedd og hva som skulle skje. De svarte på spørsmål og hadde ekspertise på både forskjellige reaksjoner. Alt fra den ene som gråt og gråt og lurte på om han ville overleve til den som stilte spørsmål om hva vi kunne gjøre uten å felle en tåre.

Et kriseteam er der for å hjelpe familier/venner i en krise. De er kjempenyttige, og er eksperter på mennesker i krise. 

Anonymkode: 39f8c...0a3

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Fordi man er forberet på en helt annen måte enn ved plutselig død. Disse to måtene å miste folk på er totalt ulike. 

Endret av Østerdølen
Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Da får du forklare hva poenget ditt er, for det ser jammen ut som det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Den dagen du eventuelt opplever en stor livskrise, ved at noen av dine nærmeste dør, du opplever en stor ulykke eller lignende, håper jeg du husker innlegget ditt her inne. Da regner jeg med at du pent takker nei til hjelp fra disse "gråtekonene", som du kaller det. For du er vel ikke syk i hodet, som du mener andre er, er du vel?!

Skrevet

Det er en profesjonalisering av samfunnet på mange måter, dette er en av dem. Det er vanskelig for meg å forstå at det er provoserende for utenforstående at andre får profesjonell hjelp etter kriser. Det er frivillig å ta imot hjelp, så vi får forutsette at de som takker ja tenker selv at de har behov for det. I mitt nabolag drepte en mann kona før han tok livet sitt. Barna fikk naturligvis oppfølging i ettertid, og for skole, barnehage og fritidsarenaer var det viktig å få hjelp av kriseteamet til å ivareta barna. Naboen barna flyttet til fikk også oppfølging, det samme fikk medelever. Kanskje hadde det gått helt fint med alle uten denne hjelpen, men jeg forstår ikke at det kan plage deg at andre ikke har samme behov som deg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hva er poenget ditt da?

Anonymkode: f7358...2f2

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Bare man faller på sykkel, altså?

Det er lenge siden jeg så en samling av så mye uvitenhet og vås. 

Og 25 % av artikkelen? Jeg har sjelden sett mer enn én setning som er ca slik ‘kommunens kriseteam er tilstede/varslet’. 

Kan du vise til én artikkel hvor deltagelse av kriseteam er mer beskrevet enn det?

Da kan jeg vekke deg fra din tåkeheim.

Under har du en artikkel fra i går, hvor veldig mye handler om kriseteamet. Krisestaben nevnes 5 ganger, hele veien nedover i en artikkel som faktisk handler om en tragisk ULYKKE, og ikke om et kristeteam:

https://www.vg.no/nyheter/i/al9VA5/alvorlig-trafikkulykke-i-eidsvoll

Skrevet
Østerdølen skrev (4 timer siden):

Den dagen du eventuelt opplever en stor livskrise, ved at noen av dine nærmeste dør, du opplever en stor ulykke eller lignende, håper jeg du husker innlegget ditt her inne. Da regner jeg med at du pent takker nei til hjelp fra disse "gråtekonene", som du kaller det. For du er vel ikke syk i hodet, som du mener andre er, er du vel?!

Ingen som trenger hjelp er syke i hodet. Men det er mange som har hodet fullt av fordommer som gjør det vanskelig å lese hva som formidles. Min kritikk var rettet mot et kostbart offentlig tilbud, som for mange er unødvendig, ikke mot mennesker som trenger hjelp. Mange trenger hjelp, noen i livskriser, andre til noe så enkelt som å lese andres tekster, og forstå. Disse må vi hjelpe. Jeg tviler på at min forklaring hjelper. Erfaring viser at det ikke alltid nytter når viljen til å forstå mangler.

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

I dag ble en lærer påkjørt og drept utenfor ungdomsskolen i Eidsvoll. Hun som kjørte bilen går i 3.klasse på vidergående som ligger ved siden av.

Flere elever på ungdomskolen så det skjedde.

Du mener at ingen skulle fått hjelp?

Mannen som sa hadet det til partner og barn i dag tidlig, og som aldri kommet tilbake. For et sjokk for dem.

Jenta som mistet kontrollen over bilen og kjørte ihjel en godt likt lærer. Som må leve med dette resten av sitt liv 

Ungdomsskoleelevene som så det skjedde, som så en mann de kjenner bli kvestet og drept. 

Ingen av dem skal få profesjonell hjelp, for de har jo venner og familie?

Du er virkelig helt på jordet.

Anonymkode: fba1b...5d1

Først tilskriver du meg en mengde med meninger jeg ikke har, på dette grunnlaget konkluderer du med at jeg er helt på jordet. For et diskusjonsforum dette er!

Heldigvis er det mange som leser uten å kommentere. Jeg stoler på at noen forstår hva som skrives. Selv om de unnlater å kommentere. Såpass tiltro har jeg til mennesker. Så jeg slår meg til ro med det gamle ordtaket at "Tomme tønner rumler mest".

Skrevet

Først tilskriver du meg en mengde med meninger jeg ikke har, på dette grunnlaget konkluderer du med at jeg er helt på jordet. For et diskusjonsforum dette er!

Heldigvis er det mange som leser uten å kommentere. Jeg stoler på at noen forstår hva som skrives. Selv om de unnlater å kommentere. Såpass tiltro har jeg til mennesker. Så jeg slår meg til ro med det gamle ordtaket at "Tomme tønner rumler mest".

Kan ikke du forklare hva du mener da?

Anonymkode: f7358...2f2

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Da kan jeg vekke deg fra din tåkeheim.

Under har du en artikkel fra i går, hvor veldig mye handler om kriseteamet. Krisestaben nevnes 5 ganger, hele veien nedover i en artikkel som faktisk handler om en tragisk ULYKKE, og ikke om et kristeteam:

https://www.vg.no/nyheter/i/al9VA5/alvorlig-trafikkulykke-i-eidsvoll

Tenker du at det er bortkastede ressurser? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...