Gå til innhold

Boktips til en som er utbrent og deprimert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, overskriften er vel egentlig nok, men jeg kan utdype noe. Jeg har fått beskjed om å fylle dagene med ting jeg liker, eller i hvert fall pleide å like, og jeg har pleid å like å lese bøker. Det innebærer også at jeg har lest veldig mye, og ganske mye ulikt. 

Akkurat nå trenger jeg bøker som følger noen kriterier for at jeg skal klare å lese:

1. Ikke for trist, alvorlig ol. Jeg har nok av slikt selv akkurat nå. Så ikke bøker om triste skjebner og tårepersere. 

2. Gjerne litt humor, eller i hvert fall en lett tone.

3. Eventuelt veldig spennende, enten ved handling og/eller et persongalleri en lett blir knyttet til. Jeg har lest mye krim, og kan godt lese mer, men ikke den typen der etterforskeren er alkoholiker/deprimert/overmennesklig dyktig, jeg er drittlei den type krim.

4. Helst ikke kvinnelig hovedkarakter som er altfor nevrotisk, overflatisk eller kuet/underdanig. 

Rent sjangermessig er jeg åpen for det meste, men kanskje ikke de verste klissete kjærlighetsromanene eller for voldsom sci-fi.

Anonymkode: 417e6...edb

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Disse er gode å lese, men ikke fornærmende overfladiske, de er godt tenkt og godt fortalt og fornærmer ikke leseren:

Sarah Perry, Sjøormen i Essex (The Essex Serpent)

Alt av Anna Gavalda

Marian Keyes, En stjerne i natten (The brightest star in the sky, om du leser engelsk. Det gjelder alle disse at originalen jo er best, jeg kjenner ikke kvaliteten på oversettelsene, men historiene holder og forfatterne er ikke talentløse).

Liane Moriarty, Ektemannens hemmelighet, eller Det Alice glemte, eller Ni vilt fremmede, eller Epler faller aldri.

Endret av sug lut
Skrevet

Jeg lo veldig godt av boken "Nesten sanne historien om Rune Lisbeth Berg". Anbefales når ting er tungt.

Ellers likte jeg veldig godt "Jævla menn". Ikke akkurat morsom, men veldig fengende skrivestil synes jeg.

Anonymkode: f5f85...f65

Skrevet

Tusen takk for forslag, begge to ❤️

Jeg noterer ned og tar en tur på biblioteket i dag.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for forslag, begge to ❤️

Jeg noterer ned og tar en tur på biblioteket i dag.

HI

Oppdater med hva du finner, da! :)

Skrevet

Støtter forslagene!

Jeg har sett flere gode forslag fra Heksedoktoren på Instagram. Hun anbefaler bøker på resept 😜

Skrevet

Når du er ferdig med de bøkene over kan du prøve disse:

Torsdagsmordklubben (4 bøker) av Richard Osman

Serien om Ingrid Winter av Janne S. Drangsholt. Litt nevrotisk hovedkarakter, men på en god og morsom måte. 

Skrevet

Jeg liker godt Tom Egeland sine bøker om Bjørn Beltø

Anonymkode: b951f...4c4

Skrevet

Om du liker humor, så er jo bøkene til Jonas Jonassen bra. Profeten og Idioten for eksempel,  lett og morsom bok 👍 

Anonymkode: 1d3cc...577

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 26.5.2025 den 10.19):

Jeg lo veldig godt av boken "Nesten sanne historien om Rune Lisbeth Berg". Anbefales når ting er tungt.

Ellers likte jeg veldig godt "Jævla menn". Ikke akkurat morsom, men veldig fengende skrivestil synes jeg.

Må bare føye til et tips til når du føler deg bedre: Tranene flyr mot sør. Skikkelig fin bok, men passer bedre når er i bedre form.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 26.5.2025 den 9.39):

Ja, overskriften er vel egentlig nok, men jeg kan utdype noe. Jeg har fått beskjed om å fylle dagene med ting jeg liker, eller i hvert fall pleide å like, og jeg har pleid å like å lese bøker. Det innebærer også at jeg har lest veldig mye, og ganske mye ulikt. 

Akkurat nå trenger jeg bøker som følger noen kriterier for at jeg skal klare å lese:

1. Ikke for trist, alvorlig ol. Jeg har nok av slikt selv akkurat nå. Så ikke bøker om triste skjebner og tårepersere. 

3. Eventuelt veldig spennende, enten ved handling og/eller et persongalleri en lett blir knyttet til. Jeg har lest mye krim, og kan godt lese mer, men ikke den typen der etterforskeren er alkoholiker/deprimert/overmennesklig dyktig, jeg er drittlei den type krim.

4. Helst ikke kvinnelig hovedkarakter som er altfor nevrotisk, overflatisk eller kuet/underdanig. 

Rent sjangermessig er jeg åpen for det meste, men kanskje ikke de verste klissete kjærlighetsromanene eller for voldsom sci-fi.

Anonym bruker skrev (På 26.5.2025 den 9.39):

«En mann ved navn Ove» og andre bøker fra Fredrik Backman

«Før kaffen blir kald», en japansk forfatter som jeg ikke husker hva heter- lett og annerledes bok 

Anonymkode: c95ca...612

• 3 uker senere...
Skrevet
sug lut skrev (På 26.5.2025 den 10.00):

Disse er gode å lese, men ikke fornærmende overfladiske, de er godt tenkt og godt fortalt og fornærmer ikke leseren:

Sarah Perry, Sjøormen i Essex (The Essex Serpent)

Alt av Anna Gavalda

Marian Keyes, En stjerne i natten (The brightest star in the sky, om du leser engelsk. Det gjelder alle disse at originalen jo er best, jeg kjenner ikke kvaliteten på oversettelsene, men historiene holder og forfatterne er ikke talentløse).

Liane Moriarty, Ektemannens hemmelighet, eller Det Alice glemte, eller Ni vilt fremmede, eller Epler faller aldri.

Litt treg med oppdatering her, det tok litt tid å orke å komme seg inn på biblioteket, men har begynt nå.

Leste nettopp "Saman er ein mindre aleine" av Anna Gavalda, og herlighet for en nydelig bok ❤️ Skal definitivt lese flere av henne, ja.

Jeg har lyttet til de aller fleste av Marian Keys bøker som lydbøker, på engelsk, tidligere, og elsker dem. Akkurat den du nevner er jeg litt usikker på. 

Nå blir det ny tur på biblioteket i dag, så da skal jeg se etter flere av bøkene dere har tipset meg om. Og jeg kan tipse litt tilbake. Det er en norsk forfatter som skriver kosekrim med mye humor. Selvfølgelig ikke dyp litteratur eller plott som er veldig vanskelig å gjennomskue, men det er åpenbart at forfatteren er kunnskapsrik, reflektert og skriver med snert. Og litt gøy med en kvinne rundt 50-årene som hovedperson også. Forfatteren heter Lene Lauritsen Kjølner. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Litt treg med oppdatering her, det tok litt tid å orke å komme seg inn på biblioteket, men har begynt nå.

Leste nettopp "Saman er ein mindre aleine" av Anna Gavalda, og herlighet for en nydelig bok ❤️ Skal definitivt lese flere av henne, ja.

Jeg har lyttet til de aller fleste av Marian Keys bøker som lydbøker, på engelsk, tidligere, og elsker dem. Akkurat den du nevner er jeg litt usikker på. 

Nå blir det ny tur på biblioteket i dag, så da skal jeg se etter flere av bøkene dere har tipset meg om. Og jeg kan tipse litt tilbake. Det er en norsk forfatter som skriver kosekrim med mye humor. Selvfølgelig ikke dyp litteratur eller plott som er veldig vanskelig å gjennomskue, men det er åpenbart at forfatteren er kunnskapsrik, reflektert og skriver med snert. Og litt gøy med en kvinne rundt 50-årene som hovedperson også. Forfatteren heter Lene Lauritsen Kjølner. 

HI

Så fint at du likte Anna Gavalda, jeg har etterhvert plukket til meg en fire-fem på loppemarked etc og hun har ikke skuffet ennå.

Skrevet

I krimsjangeren har jeg hatt glede av bøkene om Cormoran Strike. Robert Gailbraith/Rowling . Det er lettlest og spennende nok når man trenger bøker som ikke krever alt for mye. Ellers henger jeg meg på Gavalda og Keyes.😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...