Gå til innhold

Felles avgjørelse ved graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere par som har flere barn sammen fra før. Der dere har blitt gravid på nytt og det har vært vurdert abort, og dere kanskje ikke har vært helt enig. I hvor stor grad lot du partnerens menig telle for hva du bestemte deg for å gjøre?

Anonymkode: ae80b...38d

Skrevet

Det har min partner ikke noe med. Min kropp, mitt valg. Hans valg er kun om han fremdeles vil være med meg.

Anonymkode: 84081...6bf

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det har min partner ikke noe med. Min kropp, mitt valg. Hans valg er kun om han fremdeles vil være med meg.

Jøss, for en rar holdning! De fleste av oss elsker mannen vår og ønsker å finne en løsning som begge kan leve med. Et barn et et felles ansvar og jeg vil selvsagt at manne skal bli hørt i en slik situasjon også - på samme måte som de gangene vi ble enige om å prøve å få barn. 

Vi har vært i situasjonen to ganger. Første gang kom fjerde graviditet helt overraskende og vi følte oss fullstendig ferdig med småbarn. Abort ble diskutert, og mannen var klar på at siste ord var mitt, men at han var positiv til å fullføre graviditeten.  Det samme skjedde gangen etter, da var det planlagt, men fosteret viste seg å være svært sykt og legene anbefalte abort. Da var også siste ordet mitt, men da var mannen like klar på at han anså abort som det beste valget. 

Anonymkode: 27e93...010

Skrevet

Hvis mannen min gjennom 20 år hadde tvunget meg til å ta abort... Da hadde vi ikke vært sammen lenger. 

Anonymkode: 0f1d1...5ea

Skrevet

Jeg tenker at han har rett til å uttale seg og si hva han tenker og mener, men avgjørelsen i siste instans gjøres av kvinnen

Anonymkode: 8ccb2...8e0

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jøss, for en rar holdning! De fleste av oss elsker mannen vår og ønsker å finne en løsning som begge kan leve med

Du snakker som om det finnes en kompromissløsning.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jøss, for en rar holdning! De fleste av oss elsker mannen vår og ønsker å finne en løsning som begge kan leve med. 

Hvis mannen insisterer på abort, og kvinnen ønsker å beholde barnet, hvordan kan man da «finne en løsning som begge kan leve med»? Hvis begge er enige så er det jo ikke noe problem. Å finne en løsning begge kan leve med forutsetter at man er enige i utgangspunktet.

Anonymkode: 719e3...d92

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Det finnes ingen kompromiss, men man kan argumentere, diskutere og falle på en felles beslutning. Til syvende og sist er det jo kvinnens kropp, og ingen kan tvinge gjennom verken abort eller baby. 

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Hvis mannen insisterer på abort, og kvinnen ønsker å beholde barnet, hvordan kan man da «finne en løsning som begge kan leve med»? Hvis begge er enige så er det jo ikke noe problem. Å finne en løsning begge kan leve med forutsetter at man er enige i utgangspunktet.

Anonymkode: 719e3...d92

Hvis noen insisterer er det jo lite å gjøre, men i de fleste sunne forhold så har man respekt og gehør for hverandres synspunkt. 

Om mannen min hadde følt sterkt for abort så hadde jeg hørt på han. Hvorfor ville han ikke ha et barn til? Er det pga bekymring for høy alder, fare for sykt barn, økonomiske bekymringer eller at han bare føler seg ferdig. Jeg hadde aldri ønsket å tvinge han til å ta på seg en livslang forpliktelse om han hadde hatt velbegrunnede argument. Min kropp, men vår familie. 

Anonymkode: f7827...28f

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det finnes ingen kompromiss, men man kan argumentere, diskutere og falle på en felles beslutning. Til syvende og sist er det jo kvinnens kropp, og ingen kan tvinge gjennom verken abort eller baby. 

Hvis noen insisterer er det jo lite å gjøre, men i de fleste sunne forhold så har man respekt og gehør for hverandres synspunkt. 

Om mannen min hadde følt sterkt for abort så hadde jeg hørt på han. Hvorfor ville han ikke ha et barn til? Er det pga bekymring for høy alder, fare for sykt barn, økonomiske bekymringer eller at han bare føler seg ferdig. Jeg hadde aldri ønsket å tvinge han til å ta på seg en livslang forpliktelse om han hadde hatt velbegrunnede argument. Min kropp, men vår familie. 

Anonymkode: f7827...28f

Enig med deg her. Man er jo en familie og det blir feil om noen skal trumfe gjennom noe som helst. Blir man absolutt ikke enig, så er jo naturen slik at det er kvinnen som har det siste ord. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Høres ut som det gjorde det for henne. Vi tar abort nå også prøver vi igjen når vi har lyst senere.

Anonymkode: b1886...5d7

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

I hvor stor grad lot du partnerens menig telle for hva du bestemte deg for å gjøre?

Hans mening fikk ikke telle så mye. Han ville at jeg skulle bære frem barnet, men kroppen min ville ikke klart det. Med de 3 andre var jeg mye syk, slet med bekken, ble sydd mye etter fødslene, svangerskapsdiabetes etc. Han jobbet mye borte så barna hjemme var i hovedsak mitt ansvar og jeg hadde ikke klart et ny graviditet på toppen av det hele. Han var ikke villig til å jobbe mindre, være mer hjemme, ta mer permisjon eller bidra mer med de barna vi allerede hadde. Jeg var utslitt og kroppen min hadde fått nok. Det var vanskelig for ham å forstå. Dessverre..... ble brudd mellom oss 6 måneder etterpå da han ikke kunne tilgi at jeg "drepte" barnet vårt. 

Anonymkode: 1556e...cd3

Skrevet

Du som kvinne bestemmer over din kropp. Hvis du føler deg ferdig med barn og han ønsker er det ditt valg altså. Det er du som skal gå gravid og føde. Andre veien der han ønsker du tar abort og du ikke vil - vet ikke. En bør hvertfall være enige og veie for og imot. Jeg hadde hvertfall ikke gått gjennom svangerskap og fødsel om jeg ikke ønsket det selv. 

Anonymkode: 429c7...55f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...