Gå til innhold

Greit å spørre? Ang feiring og sted

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å gjøre en lang historie kort så har det siste året, og spesielt halvåret, vært utrolig tøft. Ene barnet vårt ble alvorlig sykt i høst samtidig som min far fikk kreft. Dette etter en del andre ganske krevende ting i fjor vår og sommer. Min far ble heldigvis frisk og barnet vårt har langsomt kommet seg og er nesten helt frisk, men for noen måneder siden ble det min tur. Jeg ble akuttinnlagt på sykehus og ble der i flere uker. Nå har jeg vært hjemme nesten to måneder, men 100% sykemeldt og langt fra frisk. Situasjonen har tæret hardt på oss alle, og også mannen min har vært sykemeldt i et par måneder her fordi det ble altfor mye. 

Så til poenget. Alle rundt oss, og spesielt familien, har sagt at vi bare må spørre dersom vi trenger hjelp, men vi har ikke spurt. Nå er det sånn at nest eldste blir 18 år snart, og vi ønsker jo at han skal få en like flott feiring som eldstemann, med hele familien. Det er bare to ting. Det ene er at hele familien,  altså oss, besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler og søskenbarn, innebærer at vi blir 24 stykker hvis alle kan. Det må nevnes at barna våre er helt jevnaldrende med søskenbarn og er tett sammensveiset. Det andre er at jeg omtrent får sammenbrudd bare jeg tenker på å lage i stand et slikt besøk slik ting er nå. Vanligvis er det null problem. 

Kan vi spørre søsken eller foreldre om å lage til for oss? At vi da selvfølgelig betaler all mat, servietter ol., og kan ta med noen kaker, men slipper å lage til og rydde bort etterpå. Ville du synes det var greit å bli spurt, forutsatt at du visste om situasjonen?

Anonymkode: a0e73...34c

Skrevet

Ja, selvsagt. Jeg har et tett forhold til mine søsken, og hadde gladelig ordnet til selskap. Vi bruker faktisk å ha feiring av et av tantebarna hos oss ettersom han studerer i byen vi bor, mens min søster bor på en annen kant av landet. Bare hyggelig å hjelpe til.

Anonymkode: 63c55...ab6

Skrevet

Helt uproblematisk synes jeg.

Dere har kanskje en familie-chat som du kan spørre i? Si at dere ønsker veldig å lage selskap for sønnen, men ikke har helt kapasitet til det nå, er det noen i storfamilien som kan ta på seg å ha det hos seg så kan dere betale for maten osv.

Jeg hadde nok bare bedt om å huse det da, ikke arrangere noe særlig. Hadde bestilt take-away til alle sammen, alt fra pizza til kinamat, snitter eller tapas kan jo bestilles og få levert på døra. Kjøpt noen fine engangstallerkner og servietter. 

Det viktigste er å samle folka, så trenger ikke maten være hjemmelaget eller bordet pyntet med sølvtøy og linservietter, det kan bli minst like fint med ballonger og papptallerkner.

Jeg hadde med glede stilt huset mitt til disposisjon for et av mine tantebarn, helt uproblematisk

Anonymkode: 87171...ed1

Skrevet

Jeg hadde ikke bedt familie om å stelle i stand en stor feiring for oss. Aldri i livet. Folk har nok med sitt eget og de hadde nok svart ja av plikt. Hva med å leie et sted og invitere til kurvfest? Da slipper noen å stelle i stand alt. En annen ting er at en 18 åring skjønner fullt ut at man trenger ikke ha full «konfirmasjonsfeiring» og kanskje dere kan bare gå ut å spise?

Anonymkode: 01b85...0f3

Skrevet

Hadde helt klart svart ja på det spørsmålet. Må være lov og spørre tenker jeg. 

Anonymkode: c5e39...ae2

Skrevet

Jeg hadde både spurt familie hvis det var vi som hadde vært gjennom alt det dere har vært  gjennom, og jeg hadde sagt ja hvis noen jeg kjente (også blant venner) hadde hatt det behovet.

Hvis mitt eget overskudd ikke hadde vært helt på topp pga en travel hverdag, så hadde jeg sagt ja under forutsetningen av at jeg kunne gjøre det enkelt ved å bestille pizza eller annen mat ungdommen selv hadde ønsket.

Anonymkode: a8a8b...cef

Skrevet

Jeg hadde både kunne spurt familien min og blitt glad for å kunne hjelpe til. 

Av egen erfaring vet jeg at man ofte føler seg på sidelinjen og ganske i villrede om hva man kan bidra med når folk nær oss kjemper for å holde hodet over vann. 

Hadde du vært min søster hadde jeg bedt deg om å skrive lister og fortelle deres visjon, og fått med meg andre av slekt og venner til å stelle i stand. 

Så jeg syns absolutt ikke det er frekt!

Anonymkode: 5e5b2...c40

Skrevet

I min familie hadde det vært en selvfølge å trå til i et sånt tilfelle.  Det er absolutt ikke frekt spørre så sant man ikke lager noen sære føringer som krever helt utrolige ting av medhjelperne.  

Anonymkode: 09a82...5ad

Skrevet

Jeg hadde blitt veldig glad om du hadde spurt meg om hjelp hvis jeg var din søster, og jeg hadde selvsagt laget fest for 18-åringen din. Det skulle bare mangle, det er derfor man har familie og venner. 

Skrevet

Her hadde min familie tilbudt seg å hjelpe til

Anonymkode: 352d2...939

Skrevet

Nei, jeg hadde funnet en annen måte å markere 18 års dagen på. Eks reist bort med ungdommen, dratt på dyr restaurant. 

Anonymkode: a1ce5...037

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...