Himmel og hav Skrevet 29. mai #76 Skrevet 29. mai Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Jeg skrev om folk flest, ikke om din omgangskrets. Som sagt, på bygda finnes det sikkert en del. Der er det vel få som har funnet ut av dette med fisk og grønnsaker. Anonymkode: 5f115...345 Og det er akkurat den påstanden om "folk flest" jeg lurer på om du har noe belegg for, da. Kom med et eller annet som gir argumentet ditt litt tyngde. (Burde vel ikke mate trollet, men har ikke noe bedre å drive med her på bondelandet mens hveten gror)
Anonym bruker Skrevet 29. mai #77 Skrevet 29. mai (endret) Nå viser forskning at det er nettopp hel- og halvfabrikata som er årsaken til overvekt og fedme. At dette også rammer barn, settes faktisk i sammenheng med foreldregenerasjonens evne og vilje til å lage mat fra bunnen - med råvarer som bl a mel, melk og egg. På 60-70 tallet, da husmødre laget skikkelig mat, var bortimot ingen overvektige. Vi vet i dag at overvekt i nesten 100 % av tilfellene skyldes matinntak. Det viser seg også at hel- og halvfabrikata fungerer som triggere på sultsenteret og at man derfor får cravings ved å spise f eks Toroposer. Så din "teori" om at folk med mel og sukker i huset, er overvektige, er faktisk stikk motsatt av det nyere forskning viser. Anonymkode: ba14f...14b Endret 31. mai av Admin Ryddet for slettet sitat - Admin
Anonym bruker Skrevet 29. mai #78 Skrevet 29. mai Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Nå viser forskning at det er nettopp hel- og halvfabrikata som er årsaken til overvekt og fedme. At dette også rammer barn, settes faktisk i sammenheng med foreldregenerasjonens evne og vilje til å lage mat fra bunnen - med råvarer som bl a mel, melk og egg. På 60-70 tallet, da husmødre laget skikkelig mat, var bortimot ingen overvektige. Vi vet i dag at overvekt i nesten 100 % av tilfellene skyldes matinntak. Det viser seg også at hel- og halvfabrikata fungerer som triggere på sultsenteret og at man derfor får cravings ved å spise f eks Toroposer. Så din "teori" om at folk med mel og sukker i huset, er overvektige, er faktisk stikk motsatt av det nyere forskning viser. Anonymkode: ba14f...14b Det er ikke sånn at selv om man spiser noe Toro, så spiser man bare Toro altså. Kjære vene, det er så utrolig mye dømming og hodeløse generaliseringer i denne tråden. Anonymkode: 8626c...6e3
Anonym bruker Skrevet 29. mai #79 Skrevet 29. mai Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke sånn at selv om man spiser noe Toro, så spiser man bare Toro altså. Kjære vene, det er så utrolig mye dømming og hodeløse generaliseringer i denne tråden. Anonymkode: 8626c...6e3 Akkurat, det er vel heller det man ikke gjør. Hadde man laget kaker og vafler i eningen, da hadde man kjøpt mel og sukker. Lager man det bare en sjelden gang så kjøper man Toro. Legg merke til at ingen av mel, sukker og gjær-entusiastene svarer på dette med egen vekt. De finner i stedet bare frem annen forskning i håp om å vri saken rundt. Virkeligheten er som den er, uansett hvilken forskning man foretrekker å lese. Anonymkode: 5f115...345
Anonym bruker Skrevet 29. mai #80 Skrevet 29. mai Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Akkurat, det er vel heller det man ikke gjør. Hadde man laget kaker og vafler i eningen, da hadde man kjøpt mel og sukker. Lager man det bare en sjelden gang så kjøper man Toro. Legg merke til at ingen av mel, sukker og gjær-entusiastene svarer på dette med egen vekt. De finner i stedet bare frem annen forskning i håp om å vri saken rundt. Virkeligheten er som den er, uansett hvilken forskning man foretrekker å lese. Anonymkode: 5f115...345 Hva hjelper det om jeg sier at jeg er 50 eller 100 kg. Du har ingen mulighet til å vite om det stemmer. Jeg tror at du, til tross for din ‘utdannelse’, ikke helt klarer å skjønne hva du egentlig diskuterer her. Det virker som du tror at folk som baker og lager mat fra bunn alltid er overvektige mens de(re) som bruker hel- og halvfabrikat alltid er slanke. Det er en så kraftig forenkling at jeg sliter med å ta deg seriøst. Anonymkode: 3089e...cfb
Anonym bruker Skrevet 29. mai #81 Skrevet 29. mai Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hva hjelper det om jeg sier at jeg er 50 eller 100 kg. Du har ingen mulighet til å vite om det stemmer. Jeg tror at du, til tross for din ‘utdannelse’, ikke helt klarer å skjønne hva du egentlig diskuterer her. Det virker som du tror at folk som baker og lager mat fra bunn alltid er overvektige mens de(re) som bruker hel- og halvfabrikat alltid er slanke. Det er en så kraftig forenkling at jeg sliter med å ta deg seriøst. Anonymkode: 3089e...cfb Så la nå være å ta meg seriøst da. Jeg har virkelig aldri bedt deg å gjøre det. Det er bare å se rundt deg, lese forskning, hva enn du vil. Virkeligheten lyver ikke. Anonymkode: 5f115...345
Anonym bruker Skrevet 29. mai #82 Skrevet 29. mai Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Akkurat, det er vel heller det man ikke gjør. Hadde man laget kaker og vafler i eningen, da hadde man kjøpt mel og sukker. Lager man det bare en sjelden gang så kjøper man Toro. Legg merke til at ingen av mel, sukker og gjær-entusiastene svarer på dette med egen vekt. De finner i stedet bare frem annen forskning i håp om å vri saken rundt. Virkeligheten er som den er, uansett hvilken forskning man foretrekker å lese. Anonymkode: 5f115...345 Jeg har både mel og sukker i huset til enhver tid. Jeg baker brød, rundstykker og kaker. Jeg bruker jevning til sauser og gryter. Jeg er 168 cm høy og veier 62 kg, aldri vært overvektig. Det er heller ikke min mann eller noen av de tre barna våre. Og du kommer ikke unna det faktum at forskning viser at nettopp hel- og halvfabrikata spiller en stor rolle i den økende overvektsproblematikken i samfunnet. At det er helt ufarlig å lage en Torpose i ny og ne er selvsagt riktig. Men å si at de som handler mel og sukker bor på landsbygda (som om det skulle være noe dårligere enn by) er overvektige (eller 90 år) er rett og slett tøysete, og heller uintelligent. Anonymkode: ba14f...14b
Anonym bruker Skrevet 29. mai #83 Skrevet 29. mai Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg har både mel og sukker i huset til enhver tid. Jeg baker brød, rundstykker og kaker. Jeg bruker jevning til sauser og gryter. Jeg er 168 cm høy og veier 62 kg, aldri vært overvektig. Det er heller ikke min mann eller noen av de tre barna våre. Og du kommer ikke unna det faktum at forskning viser at nettopp hel- og halvfabrikata spiller en stor rolle i den økende overvektsproblematikken i samfunnet. At det er helt ufarlig å lage en Torpose i ny og ne er selvsagt riktig. Men å si at de som handler mel og sukker bor på landsbygda (som om det skulle være noe dårligere enn by) er overvektige (eller 90 år) er rett og slett tøysete, og heller uintelligent. Anonymkode: ba14f...14b Bra å høre! Nei, selvfølgelig, men det var ikke det denne tråden handlet om. Den handlet om at noen velger Toro ostekrem fremfor melis. Det siste får du fortelle til de som lager testene i mensa. Anonymkode: 5f115...345
Anonym bruker Skrevet 29. mai #84 Skrevet 29. mai Nei, forresten, en ting til; Dere som kjøper melis til ostekremen, hva annet har dere i? Ultraprossessert Philadelphia ost? Og så sier dere likevel at dere lager alt fra bunnen og er så mye bedre enn Toro… Anonymkode: 5f115...345
Anonym bruker Skrevet 30. mai #85 Skrevet 30. mai Hvor i alle dager kommer ideen om at folk som har melis, mel, gjær og sukker i skapet er gamle, bondske og overvektige fra? Må være en av de morsomste fordommen jeg har hørt om så langt Jeg voksen, det er jeg, men jeg kjenner virkelig ingen som ikke har basisvarer i skapet og baker av og til Jeg bor ikke i Oslo, men likevel i en by, så ikke helt bondeland heller. Hele familien er normalvektig, og vi spiser toro av og til, men prøver å lage mest mulig fra bunnen. Ikke ekstreme på noen som helst måte. Vi baker nok mer enn gjennomsnittet fordi jeg er glad i å bake, og datteren min utdanner seg til baker/konditor og er lærling i et bakeri. Men vi er jo ikke overvektige og "baker i eninga". Vi baker f.eks på lørdager istedenfor å kjøpe potetgull og smågodt. Greit med kjøpe-snop av og til altså, men vi har flere helger vi baker. Det gjør oss overhodet ikke usunne, snarere tvert imot tror jeg. Forrige helg bakte mannen min Cafe sting sjokoladekake, en mektig kake som man ikke overspiser av. De to stykkene sjokoladekake i løpet av helga var nok bedre for kroppen enn smågodt. Anonymkode: dd322...86e
Rhapsody in blue Skrevet 30. mai #86 Skrevet 30. mai Anonym bruker skrev (På 29.5.2025 den 17.48): Prøv å åpne en eske/pose melis, så skjønner du det nok… Anonymkode: 5f115...345 Er det vanskelig å åpne en eske med melis? Jeg har aldri hatt problemer med det.......
Rhapsody in blue Skrevet 30. mai #87 Skrevet 30. mai Anonym bruker skrev (På 29.5.2025 den 17.57): Er du født i 1930? Vi skriver 2025. Anonymkode: 5f115...345 Var vel ikke mange nordmenn som visste hva focaccia var i 1930, siden det først ble vanlig på 2000 tallet å bake dette.
Rhapsody in blue Skrevet 30. mai #88 Skrevet 30. mai Nå har jeg lest gjennom diskusjonen. Det er tydelig at enkelte brukere ihvertfall ikke har beredskapslager i hjemmet sitt. Ganske urovekkende, men det mest urovekkende er jo mangel på kunnskap om mat og matlaging. Sukk.
Anonym bruker Skrevet 30. mai #89 Skrevet 30. mai Rhapsody in blue skrev (12 minutter siden): Nå har jeg lest gjennom diskusjonen. Det er tydelig at enkelte brukere ihvertfall ikke har beredskapslager i hjemmet sitt. Ganske urovekkende, men det mest urovekkende er jo mangel på kunnskap om mat og matlaging. Sukk. Man må ikke ha mel og gjær for å ha kriselager. Anonymkode: 8626c...6e3
Anonym bruker Skrevet 30. mai #90 Skrevet 30. mai Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Man må ikke ha mel og gjær for å ha kriselager. Anonymkode: 8626c...6e3 TY! 🙌🏻 (og nå kommer du sikkert til å bli sur og furt siden jeg var enig med deg, og du ikke liker meg og alt det der, men der trenger du ikke si, for det vet jeg allerede) Anonymkode: 5f115...345
Rhapsody in blue Skrevet 30. mai #91 Skrevet 30. mai Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Man må ikke ha mel og gjær for å ha kriselager. Anonymkode: 8626c...6e3 At brukere i denne tråden ikke ser nytten av å ha sukker/melis/mel er urovekkende. Laaaang holdbarhet og helt nødvendig. Tørrgjær har også en funksjon, det så vi under corona, det ble utsolgt. At det ikke er nevnt av myndighetene, betyr ikke at det ikke er lov å tenke selv!
Anonym bruker Skrevet 30. mai #92 Skrevet 30. mai 1 hour ago, Rhapsody in blue said: Nå har jeg lest gjennom diskusjonen. Det er tydelig at enkelte brukere ihvertfall ikke har beredskapslager i hjemmet sitt. Ganske urovekkende, men det mest urovekkende er jo mangel på kunnskap om mat og matlaging. Sukk. Hvorfor er det urovekkende? Anonymkode: 09895...c64
Anonym bruker Skrevet 30. mai #93 Skrevet 30. mai 49 minutes ago, Rhapsody in blue said: At brukere i denne tråden ikke ser nytten av å ha sukker/melis/mel er urovekkende. Laaaang holdbarhet og helt nødvendig. Tørrgjær har også en funksjon, det så vi under corona, det ble utsolgt. At det ikke er nevnt av myndighetene, betyr ikke at det ikke er lov å tenke selv! Ja gjær og sukker burde man ha, vet aldri når man får bruk for å sette den dunk sats Anonymkode: 09895...c64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå