Anonym bruker Skrevet 26. mai #51 Skrevet 26. mai Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Jeg kaldhever heller ikke pizzadeig, lager med lunkent vann og lar den stå maks ti til femten minutter. Det er ikke noe mer mystisk i pakka enn tørrgjær, så det blir temmelig likt, vil jeg tro. Man slipper å måle, naturligvis, jeg ser den. Egentlig tror jeg kommentarer som den med kaldhevingen bidrar til å få folk til å tro at matlaging er mye vanskeligere enn det egentlig er. Om man tror at man må planlegge pizzadeigen flere dager i forveien og kjøpe spesialmel (som også er dyrt), er det jo ikke noe rart om man strekker seg etter posene. Anonymkode: 43f87...e9d Vi har heller aldri kaldhevet pizzadeigen. Har aldri hørt at det er noe man "må" gjøre heller. Men vi bruker pizzamel fordi vi synes det er lettere å få bunnen tynn da. Har vi ikke pizzamel, så bruker vi vanlig mel. Anonymkode: e4db1...f00
Anonym bruker Skrevet 26. mai #52 Skrevet 26. mai Kan ikke folk gjøre som de vil? Anonymkode: 192a0...046
Rhapsody in blue Skrevet 27. mai #53 Skrevet 27. mai Det er bare tull å kjøpe slik pose. Den inneholder vel vaniljesukker og melis.
Anonym bruker Skrevet 27. mai #54 Skrevet 27. mai Anonym bruker skrev (18 timer siden): Kan ikke folk gjøre som de vil? Anonymkode: 192a0...046 Enig. Skjønner ikke at folk ikke klarer å forstå at folk er forskjellige og i forskjellige livssituasjoner, uten at det må rakkes ned på av den grunn. Anonymkode: 8626c...6e3
Anonym bruker Skrevet 27. mai #55 Skrevet 27. mai Anonym bruker skrev (På 26.5.2025 den 17.07): Jeg kaldhever heller ikke pizzadeig, lager med lunkent vann og lar den stå maks ti til femten minutter. Det er ikke noe mer mystisk i pakka enn tørrgjær, så det blir temmelig likt, vil jeg tro. Man slipper å måle, naturligvis, jeg ser den. Egentlig tror jeg kommentarer som den med kaldhevingen bidrar til å få folk til å tro at matlaging er mye vanskeligere enn det egentlig er. Om man tror at man må planlegge pizzadeigen flere dager i forveien og kjøpe spesialmel (som også er dyrt), er det jo ikke noe rart om man strekker seg etter posene. Anonymkode: 43f87...e9d Det var meg som fikk den kommentaren. For meg bidrar ikke den til å tro at matlaging er vanskeligere enn det er, jeg er såpass opplyst at det går veldig fint. Jeg lager det meste fra bunnen, og syns ofte det er like kjapt, og smaker som oftest best også. Pizzadeig klarer jeg fint å få til fra bunnen, og har gjort det mange ganger. Men så tenker jeg det er lov å ty til andre løsninger når man ønsker og liker det. Jeg trenger ikke forslag og tips, har aldri bedt om det, jeg er erfaren nok til å ha prøvd meg frem til hva som er både best og mest effektivt for meg og mitt liv. Så da bruker jeg toro om jeg vil. Så får andre gjøre som de vil. Anonymkode: 22e2a...a9d
Anonym bruker Skrevet 27. mai #56 Skrevet 27. mai Anonym bruker skrev (57 minutter siden): Enig. Skjønner ikke at folk ikke klarer å forstå at folk er forskjellige og i forskjellige livssituasjoner, uten at det må rakkes ned på av den grunn. Anonymkode: 8626c...6e3 Dette! Fasinerende å se hvor mange som ikke klarer å skjønne akkurat dette. Og attpåtil må rakke ned på folk som ikke er som man selv… Anonymkode: 22e2a...a9d
Anonym bruker Skrevet 28. mai #57 Skrevet 28. mai Anonym bruker skrev (12 timer siden): Dette! Fasinerende å se hvor mange som ikke klarer å skjønne akkurat dette. Og attpåtil må rakke ned på folk som ikke er som man selv… Anonymkode: 22e2a...a9d Det må da være ok å påpeke at det omtrent bare er en ingrediens i noen av pakkene, og at det går an å kjøpe den ingrediensen mye billigere i en annen pakke? Det er ikke å rakke ned på folk, det. Anonymkode: 43f87...e9d
Anonym bruker Skrevet 28. mai #58 Skrevet 28. mai Anonym bruker skrev (16 timer siden): Det må da være ok å påpeke at det omtrent bare er en ingrediens i noen av pakkene, og at det går an å kjøpe den ingrediensen mye billigere i en annen pakke? Det er ikke å rakke ned på folk, det. Anonymkode: 43f87...e9d Det er jo kommentarer som at man ikke er normal, er inkompetent og rett slett litt dum hvis man bruker ferdigposer, at man da aldri lager noe hjemmelaget mat, at man ikke evner å lage hjemmelaget mat, at man ikke eier smaksans, at man ikke eier økonomisk sans osv osv osv, samtidig som det blir lagt vekt på hvor fortreffelig de selv er spm aldri noen gang har sett på et toroprodukt og selvfølgelig lager masse mat fra bunnen av på null komma niks, Sånne kommentarer er gjengangere i alle tråder ang Toro. At det mer eller mindre blir fremstilt som at bruker man en eller annen sånn type pose så er det noe galt med en. Anonymkode: 8626c...6e3
Anonym bruker Skrevet 29. mai #59 Skrevet 29. mai Anonym bruker skrev (På 24.5.2025 den 17.18): Hvorfor kjøper noen den med en kilopris på 169 kroner og ikke melis til 43 pr kilo? Jeg skjønner det ikke? Prøv å åpne en eske/pose melis, så skjønner du det nok… Anonymkode: 5f115...345
Anonym bruker Skrevet 29. mai #60 Skrevet 29. mai Anonym bruker skrev (På 25.5.2025 den 1.46): Men det er billigere enn å kjøpe mel og gjær Anonymkode: 09895...c64 Jepp. Og hvis en pose ostekrem koster det samme som en pakke melis, og man uansett aldri skal bruke resten av melisen, hvorfor ikke bare kjøpe den første. Det gjelder ingenting å kjøpe noe billig som man ikke har tenkt å bruke. Anonymkode: 5f115...345
Anonym bruker Skrevet 29. mai #61 Skrevet 29. mai Anonym bruker skrev (På 25.5.2025 den 8.23): Kanskje hvis du skal lage noe som trenger mel og gjær bare den ene gangen, men de fleste bruker jo opp hele pakkene med mel og gjær lenge før det blir dårlig. Da må du jo dele prisen på alt du bruker det til. Anonymkode: 6012a...a66 Hva vet vel du om at de fleste gjør det? Det er jo nettopp derfor de har slike løsninger, fordi folk flest ikke kjøper inn mel og melis og gjær og margarin i pakker, men i stedet lager en kake hvert skuddår og like gjerne kan kjøpe ferdig blandet. Anonymkode: 5f115...345
Anonym bruker Skrevet 29. mai #62 Skrevet 29. mai Anonym bruker skrev (På 25.5.2025 den 9.41): Jøyemeg. Jeg er visst dårlig på å forklare. Om man baker sjelden og ikke bruker mel, sukker osv, så er det dyrere å kjøpe inn alt man trenger til den ene kaken (og få mye mel og sukker til overs) enn å kjøpe én toropakke som inneholder nøyaktig det man trenger til én kake. Altså ikke kilopris, men stk pris. Prisen for den ene kaken den ene gangen. Er det noen som skjønner hva jeg mener 🙈 Anonymkode: 3089e...cfb Selvfølgelig. Du er ikke dårlig på å forklare. Mennesker her inne har ofte tungt for det. Anonymkode: 5f115...345
Anonym bruker Skrevet 29. mai #63 Skrevet 29. mai Anonym bruker skrev (På 25.5.2025 den 12.32): Det treffer nok en gruppe som ikke lager så ofte i utgangspunktet. Mulig de ikke er klar over hvor enkelt det er, har nok ikke tatt seg bryet med å sjekke og det skjer så sjelden at det uansett ikke er det som velter budsjettet. Kanskje noen her og der som er på farta. Det skjer at livet er så hektisk at det å bare dra med noe er lettere enn å sjekke oppskrift. Anonymkode: 97f96...330 Eller kanskje de ikke føler for å ha ingrediensene til en stor fet usunn kake liggende klar hele tiden. Anonymkode: 5f115...345
Anonym bruker Skrevet 29. mai #64 Skrevet 29. mai Anonym bruker skrev (På 25.5.2025 den 12.35): Vi finnes😂 Anonymkode: 09895...c64 De som har vanskelig for å tenke seg ting, finnes også Anonymkode: 5f115...345
Anonym bruker Skrevet 29. mai #65 Skrevet 29. mai Anonym bruker skrev (På 25.5.2025 den 12.45): Så det er faktisk billigere å kjøpe mel og gjær selv om du må kaste resten. Argumentet med at det blir billigere med pose enn å kjøpe mange ingredienser er relevant når det er snakk om ting som faktisk har mange ingredienser, men ikke ting som pizzadeig eller glasuren i hovedinnlegget, der det omtrent bare er en ingrediens i posen. Anonymkode: 43f87...e9d Siden når har det blitt et ideal å kaste mat? Anonymkode: 5f115...345
Anonym bruker Skrevet 29. mai #66 Skrevet 29. mai Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Hva vet vel du om at de fleste gjør det? Det er jo nettopp derfor de har slike løsninger, fordi folk flest ikke kjøper inn mel og melis og gjær og margarin i pakker, men i stedet lager en kake hvert skuddår og like gjerne kan kjøpe ferdig blandet. Anonymkode: 5f115...345 Jeg tror du tar feil når du antar at de fleste ikke baker oftere enn hvert skuddår. Vi lever sunt, baker vårt eget brød og lager kaker til jul, bursdag, påske, skoleavslutninger osv. Jeg baker pizzasnurrer og grove vafler som barna har i matboksen. Jeg bruker mel, egg og gjær minst en gang hver uke. Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Er du født i 1930? Vi skriver 2025. Anonymkode: 5f115...345 Hva mener du her? Tror du det bare er gamle folk som lager hjemmelaget mat? Jeg er født i 1991, om det er relevant. Anonymkode: 3089e...cfb
Anonym bruker Skrevet 29. mai #67 Skrevet 29. mai Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Jeg tror du tar feil når du antar at de fleste ikke baker oftere enn hvert skuddår. Vi lever sunt, baker vårt eget brød og lager kaker til jul, bursdag, påske, skoleavslutninger osv. Jeg baker pizzasnurrer og grove vafler som barna har i matboksen. Jeg bruker mel, egg og gjær minst en gang hver uke. Hva mener du her? Tror du det bare er gamle folk som lager hjemmelaget mat? Jeg er født i 1991, om det er relevant. Anonymkode: 3089e...cfb Nei, sikkert ikke. Men du høres ut som du kommer fra langt utenfor allfarvei med alt dette melet og gjæret, som du attpåtil kaller sunt. Anonymkode: 5f115...345
Himmel og hav Skrevet 29. mai #68 Skrevet 29. mai Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Hva vet vel du om at de fleste gjør det? Det er jo nettopp derfor de har slike løsninger, fordi folk flest ikke kjøper inn mel og melis og gjær og margarin i pakker, men i stedet lager en kake hvert skuddår og like gjerne kan kjøpe ferdig blandet. Anonymkode: 5f115...345 Har du noe grunnlag for denne påstanden eller kommer den fra samme sted som at det bare er folk født i 1930 som baker? De som er født i 1930 er 95. Jeg blir mektig imponert om veldig stor andel av mel og gjær i butikkene kjøpes av dem. Eller, egentlig blir jeg vel mer nysgjerrig på deg og de du har rundt deg. Kjenner du ingen som baker brød eller pizza? Lager pannekaker eller vafler eller må bake til skoleavslutninger, fotballkiosker, kafeen på loppemarkedet el? Jeg tror ikke jeg kjenner noen som ikke baker. Selv nevøen min på 18 er rå på å bake.
Anonym bruker Skrevet 29. mai #69 Skrevet 29. mai Himmel og hav skrev (2 minutter siden): Kjenner du ingen som baker brød eller pizza? Nei, selv min mor som drev med dette på 70-tallet har jo sluttet for lengst. Utover det så kjenner jeg én som lager pizza. Han er sterkt overvektig. Som tidligere nevnt skulle jeg gjerne sett hvor mye mennesker veier som spiser mel- og gjærbakst til en hver anledning. Anonymkode: 5f115...345
Anonym bruker Skrevet 29. mai #70 Skrevet 29. mai Himmel og hav skrev (5 minutter siden): Jeg tror ikke jeg kjenner noen som ikke baker. Jeg skrev om folk flest, ikke om din omgangskrets. Som sagt, på bygda finnes det sikkert en del. Der er det vel få som har funnet ut av dette med fisk og grønnsaker. Anonymkode: 5f115...345
Anonym bruker Skrevet 29. mai #71 Skrevet 29. mai Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Nei, sikkert ikke. Men du høres ut som du kommer fra langt utenfor allfarvei med alt dette melet og gjæret, som du attpåtil kaller sunt. Anonymkode: 5f115...345 Hva tror du folk flest spiser? Og lager mat av? Anonymkode: 3089e...cfb
Anonym bruker Skrevet 29. mai #72 Skrevet 29. mai (endret) Anonym bruker skrev (På 29.5.2025 den 18.53): Hva tror du folk flest spiser? Og lager mat av? Anonymkode: 3089e...cfb Her i Norge, hvor vi har råd til det og muligheten til det? Av gode råvarer. Klart sikkert en del som må spare inn litt nå som alt er så dyrt, men å gå over på sukker, gjær og karbo, og gi opp helt, det trodde jeg ikke om oss i dette landet. I usa derimot… Anonymkode: 5f115...345 Endret 31. mai av Admin Ryddet for slettet sitat - Admin
Anonym bruker Skrevet 29. mai #73 Skrevet 29. mai Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Her i Norge, hvor vi har råd til det og muligheten til det? Av gode råvarer. Klart sikkert en del som må spare inn litt nå som alt er så dyrt, men å gå over på sukker, gjær og karbo, og gi opp helt, det trodde jeg ikke om oss i dette landet. I usa derimot… You don’t say Anonymkode: 5f115...345 Råvarer som melk, egg og mel? Anonymkode: 3089e...cfb
Anonym bruker Skrevet 29. mai #74 Skrevet 29. mai Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Råvarer som melk, egg og mel? Anonymkode: 3089e...cfb Nei. Og jeg gidder ikke svare på mer dersom du bare skal kverulere. Anonymkode: 5f115...345
Anonym bruker Skrevet 29. mai #75 Skrevet 29. mai Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nei. Og jeg gidder ikke svare på mer dersom du bare skal kverulere. Anonymkode: 5f115...345 Beklager hvis jeg ikke skjønner. Spiser du kun kjøtt, fisk og grønnsaker? Aldri brødmat? Det er jo helt greit, men det er ikke bare gamle folk som baker. Det tror jeg at du vet, men at du vil sette ting på spissen. Anonymkode: 3089e...cfb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå