Gå til innhold

Hva er egentlig behandlingen for traumer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner to personer som begge har traumer fra barndom og oppvekst. Begge har gått i behandling , men har ikke blitt bedre. Hva kan dette skyldes?

Anonymkode: d38bd...c9a

Skrevet

Behandling finnes ikke. Psykiatrien har fortsatt svært lite kunnskap 

Anonymkode: f635d...64a

Skrevet

Den type traumer kan være behandlingsresistent. Traumer setter spor i hjernen og kroppen, dette er ikke så enkelt å snu om på. Det skjer mye i hjernen de 3 første leveår, samt ungdomstiden. Du kan sammenligne med et sikringsskap. Koblingene er der og enkelte kretser blir overbelastet. Men det er en stor jobb å legge nye kretser, i enkelte tilfeller nesten umulig. 

Mye spennende forskning rundt bruk av psykedelika og terapi. PTSD og MDMA blant annet, hvor pasienten er i stand til å bearbeide traumet uten å bli lammet av stresset. Jeg håper det kan gi en del et bedre liv. 

Anonymkode: f04d6...c38

Skrevet

Jeg har ikke veldig alvorlige traumer, men nok til at jeg trengte hjelp. For min del handlet det om primært to ting. Det ene er at jeg hadde utviklet "feil" reaksjonsmønster i en del situasjoner, som å vike unna eller bli lei meg der det ville være normalt å bli sint. Det var hensiktsmessig og viktig da, for å unngå å trigge farlige situasjoner, men ikke nå som voksen. Så psykologen hjalp meg med å identifisere den umiddelbare følelsen jeg kjente, og øve på å ta den fram i stedet. 

Det andre er stressreakasjon i enkelte situasjoner. Jeg har hatt situasjoner der jeg har måttet gå vekk fra, frosset i eller opplevd å få panikk i, og lærte meg noen strategier her. I tillegg snakket vi om hvor det kom fra og hvordan jeg nå som voksen kunne ha fått lov til å reagere i stedet, eller om jeg var en imaginær voksen der sammen med meg som barn. Her tok vi i bruk litt emosjonsfokusert terapi, altså at jeg på et vis skulle være en annen (fysisk bytte stol) og snakke til meg selv eller omvendt. Det var overraskende nyttig for min del, men den typen terapi er nok ikke for alle.

Jeg ble mye bedre, og har nå verktøy for å klare vanskelige og triggende situasjoner, men hvis jeg er veldig sliten kan jeg fortsatt få litt reaksjoner. 

Anonymkode: 4dcd3...ef0

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Jeg kjenner to personer som begge har traumer fra barndom og oppvekst. Begge har gått i behandling , men har ikke blitt bedre. Hva kan dette skyldes?

Anonymkode: d38bd...c9a

Det finnes ulike metoder. Samtaleterapi hjelper noen, men ikke alle. 

EMDR som er relativt nytt har vist seg å virke lovende: https://emdrnorge.no/hva-er-emdr/

Skrevet

Fordi traumer ofte setter seg i kroppen, og kroppen er det vanskeligere å "prate til" enn til hjernen.  Det er ikke umulig å  behandle, men det tar ofte mye lengre tid, fortalte en lege meg for noen år siden.    

Anonymkode: 860b0...cb8

Skrevet

Det er lett å tenke ordet behandling i likevekt med somatisk helse. I somatikken er det legen som fikser kroppen. Behandling i psykisk helse handler om å behandle tankemønstre som har satt spor i hjernen. Dette er en langvarig og kompleks behandling. I psykiatrien er det pasienten selv som må gjøre jobben, der en behandler kun er veileder. Det er ikke sammenlignbart. 
Traumer lagres i kroppen, og nervebanene i hjernen finner andre veier. Dette tar tid å endre. Det er ikke et fasitsvar. En kartlegging er ferskvare. Å behandle traumer fra fortid med god effekt forutsetter at man er i fredstid under behandlingen. Dvs ikke står i vansker nå økonomisk, familiemessig, jobbmessig osv. som tar fokuset bort. En vellykket behandling forutsetter at man jobber mellom timene og holder seg i aktivitet 

Anonymkode: eab79...268

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...