Anonym bruker Skrevet 22. mai #1 Skrevet 22. mai Hvordan er det med barn med spesielle behov og hvor mange timer spes.ped(?)/hjelp det får per uke? Jeg jobber med barn med spesielle behov i barnehage og lurer litt på hvordan det stiller seg med oppfølging i skolen. Anonymkode: 7bf39...40b
Anonym bruker Skrevet 22. mai #2 Skrevet 22. mai Det kommer helt an på sakkyndig tilråding og hvilke ressurser vi har tilgjengelig Anonymkode: 13f19...b14
Anonym bruker Skrevet 22. mai #3 Skrevet 22. mai Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Det kommer helt an på sakkyndig tilråding og hvilke ressurser vi har tilgjengelig Anonymkode: 13f19...b14 Kan det være at tilrådning sier x antall timer og barnet får halvparten pga manglende ressurser? Anonymkode: 7bf39...40b
Anonym bruker Skrevet 22. mai #4 Skrevet 22. mai Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Kan det være at tilrådning sier x antall timer og barnet får halvparten pga manglende ressurser? Anonymkode: 7bf39...40b Det kan skje, ja. Også er det veldig mange som må dele på ressurser. Hvis Per, Ola og Kari har 8 timer med fagarbeider i uken hver, må de nok dele på de. Fagarb. er da i klasserommet i 8 timer, ikke 24. Anonymkode: f2e02...3cc
Anonym bruker Skrevet 22. mai #5 Skrevet 22. mai Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Kan det være at tilrådning sier x antall timer og barnet får halvparten pga manglende ressurser? Anonymkode: 7bf39...40b Ja Anonymkode: 13f19...b14
Anonym bruker Skrevet 22. mai #6 Skrevet 22. mai Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ja Anonymkode: 13f19...b14 Er ikke hjelpen lovpålagt? Anonymkode: 7bf39...40b
Anonym bruker Skrevet 22. mai #7 Skrevet 22. mai Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Er ikke hjelpen lovpålagt? Anonymkode: 7bf39...40b Men hvordan skal de løse kabalen hvis de ikke har nok ansatte? Anonymkode: f2e02...3cc
Anonym bruker Skrevet 22. mai #8 Skrevet 22. mai Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Men hvordan skal de løse kabalen hvis de ikke har nok ansatte? Anonymkode: f2e02...3cc Ansatte flere? Anonymkode: 7bf39...40b
Anonym bruker Skrevet 22. mai #9 Skrevet 22. mai Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Det kan skje, ja. Også er det veldig mange som må dele på ressurser. Hvis Per, Ola og Kari har 8 timer med fagarbeider i uken hver, må de nok dele på de. Fagarb. er da i klasserommet i 8 timer, ikke 24. Anonymkode: f2e02...3cc Hvordan oppleves den situasjonen i klasserommet? Det at det er knapt med ressurser. Anonymkode: 7bf39...40b
Anonym bruker Skrevet 22. mai #10 Skrevet 22. mai Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Er ikke hjelpen lovpålagt? Anonymkode: 7bf39...40b Nei. Sakkyndig tilråding er kun et forslag til skolen. Det er opp til kommunen eller fylkeskommunen om de vil vedtaksfeste dette eller ikke Anonymkode: 13f19...b14
Anonym bruker Skrevet 22. mai #11 Skrevet 22. mai Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nei. Sakkyndig tilråding er kun et forslag til skolen. Det er opp til kommunen eller fylkeskommunen om de vil vedtaksfeste dette eller ikke Anonymkode: 13f19...b14 Ah, ok. Takk for oppklaring. Anonymkode: 7bf39...40b
Anonym bruker Skrevet 22. mai #12 Skrevet 22. mai Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Ansatte flere? Anonymkode: 7bf39...40b Hvem skal betale for det? Kommunene gidder ikke. Det er en grunn til hvorfor lærerene har «klagd» i flere år nå. Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Hvordan oppleves den situasjonen i klasserommet? Det at det er knapt med ressurser. Anonymkode: 7bf39...40b Det kommer veldig ann på. Hvis barna kun har vansker relatert til fag, så kan det gå veldig fint å dele på ressursene. Ofte er det en fordel, da de kan bruke hverandre til å lære. Er det utfordringer relater til oppførsel, kan det fortere by på problemer. Hvis Per utagerer og Kari henger seg på, blir det vanskelig for læreren å gjennomføre undervisningen for resten av klassen. Begge voksne blir «låst» på de som utagerer og resten av klassen må klare seg selv, eller så må fagarbeideren sjonglere. Det betyr også at Ola da går glipp av støtten sin den perioden. Anonymkode: f2e02...3cc
Anonym bruker Skrevet 22. mai #13 Skrevet 22. mai Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Hvem skal betale for det? Kommunene gidder ikke. Det er en grunn til hvorfor lærerene har «klagd» i flere år nå. Det kommer veldig ann på. Hvis barna kun har vansker relatert til fag, så kan det gå veldig fint å dele på ressursene. Ofte er det en fordel, da de kan bruke hverandre til å lære. Er det utfordringer relater til oppførsel, kan det fortere by på problemer. Hvis Per utagerer og Kari henger seg på, blir det vanskelig for læreren å gjennomføre undervisningen for resten av klassen. Begge voksne blir «låst» på de som utagerer og resten av klassen må klare seg selv, eller så må fagarbeideren sjonglere. Det betyr også at Ola da går glipp av støtten sin den perioden. Anonymkode: f2e02...3cc Høres veldig krevende ut og synd for alle egentlig. Anonymkode: 7bf39...40b
Anonym bruker Skrevet 22. mai #14 Skrevet 22. mai Anonym bruker skrev (4 timer siden): Hvordan oppleves den situasjonen i klasserommet? Det at det er knapt med ressurser. Anonymkode: 7bf39...40b Å dele resursene går veldig bra i de aller fleste situasjoner. Det varierer veldig hvor mye en-til-en hvert barn trenger. Jeg har jobbet med barn som jeg omtrent har sittet oppå / eller i alle fall tett ved siden av hele timen - da kan de ikke dele med andre. Men veldig ofte trenger barnet hjelp innimellom, enten det er i klasserommet eller på grupperom. Da er det ikke noe problem å dele resurser. Og om det er sånn at Emma og Emil har fått tildelt 8 timer hver, så vil det i noen tilfeller bety at de til sammen har 16 timer med ekstra hjelp som begge nyter godt av. Og resten av klassen også, for i mange tilfeller vil det dryppe litt på dem også. Trenger man tidvis å ta elevene ut at klasserommet for å jobbe litt eller mye på et eget rom, kan det være positivt for begge å være sammen. Så er det selvfølgelig også ganger hvor det absolutt ikke går, fordi de har så forskjellige utfordringer at de ikke passer sammen, og noen kan rett og slett ikke være sammen med andre både av hensyn til barnet selv og det andre barnet. Men det klart at om både Emma og Emil trenger tett oppfølging, enten fysisk, psykisk eller mentalt, så nytter det ikke å dele. Men da pleier de ikke å bare få 8 timer heller. Da snakker vi gjerne om 100%. Knapphet på ressurser i klasserommet merkes ofte mer når ingen får de de trenger / har rett på- Anonymkode: c99a2...c06
Anonym bruker Skrevet 23. mai #15 Skrevet 23. mai Anonym bruker skrev (11 timer siden): Ansatte flere? Anonymkode: 7bf39...40b Åpenbart Anonymkode: b3154...9b5
Anonym bruker Skrevet 23. mai #16 Skrevet 23. mai Anonym bruker skrev (12 timer siden): Ansatte flere? Anonymkode: 7bf39...40b Ifølge Debatten på NRK i går så bruker Norge 60% mer per elev enn andre rike land. Det ser ikke ut til at det er manglende penger som er hovedproblemet. Anonymkode: 286b7...1d7
Anonym bruker Skrevet 23. mai #17 Skrevet 23. mai Anonym bruker skrev (13 timer siden): Er ikke hjelpen lovpålagt? Anonymkode: 7bf39...40b Det hjelper ikke. Skolen har ikke nok ressurser. De mest utagerende får hjelp. Her var det én assistent som skulle hjelpe et helt trinn... Vi fikk 0 hjelp før noen høyere opp sluttet i jobben og en ny person ble teamleder. Hun hadde peiling på premature barn, så etter 4 år fikk vi hjelp. Nevnte jeg at da vi fortalte skolen at vi hadde krav på hjelp, så ble vi meldt til barnevernet? Lykke til, håper dette barnet får hjelpen det trenger. Anonymkode: c08c9...09f
Anonym bruker Skrevet 23. mai #18 Skrevet 23. mai Anonym bruker skrev (1 time siden): Det hjelper ikke. Skolen har ikke nok ressurser. De mest utagerende får hjelp. Her var det én assistent som skulle hjelpe et helt trinn... Vi fikk 0 hjelp før noen høyere opp sluttet i jobben og en ny person ble teamleder. Hun hadde peiling på premature barn, så etter 4 år fikk vi hjelp. Nevnte jeg at da vi fortalte skolen at vi hadde krav på hjelp, så ble vi meldt til barnevernet? Lykke til, håper dette barnet får hjelpen det trenger. Anonymkode: c08c9...09f «Meldt» til barnevernet? Kanskje skolen ønsket at dere skulle få hjelp? Med mindre man driver med omsorgssvikt så er ikke barnevernet farlige, altså. Agendaen deres er å hjelpe barn og deres familie. Anonymkode: 286b7...1d7
Anonym bruker Skrevet 23. mai #19 Skrevet 23. mai Anonym bruker skrev (15 minutter siden): «Meldt» til barnevernet? Kanskje skolen ønsket at dere skulle få hjelp? Med mindre man driver med omsorgssvikt så er ikke barnevernet farlige, altså. Agendaen deres er å hjelpe barn og deres familie. Anonymkode: 286b7...1d7 Det er nå like fullt ulovlig å melde bekymring om lovvilkårene ikke er oppfylt og man ikke har samtykke. Helt uavhengig av hva melder ønsker. Ikke er det barnevernets mandat å legge seg bort i utfordringer på skolen, heller. Anonymkode: 36c0a...9d0
Anonym bruker Skrevet 23. mai #20 Skrevet 23. mai Anonym bruker skrev (8 timer siden): Det er nå like fullt ulovlig å melde bekymring om lovvilkårene ikke er oppfylt og man ikke har samtykke. Helt uavhengig av hva melder ønsker. Ikke er det barnevernets mandat å legge seg bort i utfordringer på skolen, heller. Anonymkode: 36c0a...9d0 Skolen har meldeplikt til barnevernet dersom de har grunn til å tro at et barn er utsatt for alvorlig omsorgssvikt, mishandling eller har vedvarende atferdsvansker. De hadde vel det i dette tilfellet da, selv om foreldrene garantert påstår at de ikke hadde grunn til det. Det er jo skolens dilemma. De får kjeft hvis de melder til barnevernet, og de får kjeft hvis de IKKE melder. Anonymkode: 286b7...1d7
Anonym bruker Skrevet 23. mai #21 Skrevet 23. mai Anonym bruker skrev (8 timer siden): Ikke er det barnevernets mandat å legge seg bort i utfordringer på skolen, heller. Meldeplikten kan utløses av barnets atferd Anonymkode: 13f19...b14
Anonym bruker Skrevet 23. mai #22 Skrevet 23. mai Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Meldeplikten kan utløses av barnets atferd Anonymkode: 13f19...b14 Men det gjelder atferd som gir grunnlag for plassering på institusjon. Så det vil normalt ikke komme til bruk for barn på små/mellomtrinnet. Anonymkode: 931e7...1ce
Anonym bruker Skrevet 23. mai #23 Skrevet 23. mai Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Men det gjelder atferd som gir grunnlag for plassering på institusjon. Så det vil normalt ikke komme til bruk for barn på små/mellomtrinnet. Anonymkode: 931e7...1ce Hvor i all verden tar du det fra at det kun gjelder atferd som gir grunnlag for plassering på institusjon? Anonymkode: 286b7...1d7
Anonym bruker Skrevet 23. mai #24 Skrevet 23. mai Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Men det gjelder atferd som gir grunnlag for plassering på institusjon. Så det vil normalt ikke komme til bruk for barn på små/mellomtrinnet. Anonymkode: 931e7...1ce Det stemmer ikke. Meldeplikten opererer ikke med aldersbegrensning for barna og meldeplikten åpner ikke for at melder skal vurdere hvilke tiltak meldingen kan føre til Anonymkode: 13f19...b14
Anonym bruker Skrevet 23. mai #25 Skrevet 23. mai Anonym bruker skrev (5 timer siden): Skolen har meldeplikt til barnevernet dersom de har grunn til å tro at et barn er utsatt for alvorlig omsorgssvikt, mishandling eller har vedvarende atferdsvansker. De hadde vel det i dette tilfellet da, selv om foreldrene garantert påstår at de ikke hadde grunn til det. Det er jo skolens dilemma. De får kjeft hvis de melder til barnevernet, og de får kjeft hvis de IKKE melder. Anonymkode: 286b7...1d7 Min erfaring fra barnevernsarbeid, er at det er utbredt med uhjemlede meldinger fra skoler. Bedring de siste årene, men fortsatt et problem. Atferdsvilkåret er. som en annen sier, så strengt at det ytterst sjelden kommer til anvendelse hos noen under ungdomsskolealder. Anonymkode: 36c0a...9d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå