Anonym bruker Skrevet 22. mai #26 Skrevet 22. mai Det er jo bare å vise henne hva som står på nettsiden til statens vegvesen. Greit forklart og godt bilde. Begge felt kan brukes! https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kjoring-i-rundkjoringer/ Anonymkode: a7ce5...86f
Anonym bruker Skrevet 22. mai #27 Skrevet 22. mai Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Det er egen regler for rundkjøring. Det er ikke vikeplikt fra høyre (og ikke fra venstre som mange synes å tro). Du har vikeplikt for de som allerede er i rundkjøringen og deretter har du vikeplikt når du skifter felt. Anonymkode: bc743...94b Hvis man skal skifte fil inni rundkjøringen da, og bilene ligger side om side, hvem har vikeplikt? Anonymkode: b303d...f0d
Anonym bruker Skrevet 22. mai #28 Skrevet 22. mai Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hvis man skal skifte fil inni rundkjøringen da, og bilene ligger side om side, hvem har vikeplikt? Anonymkode: b303d...f0d Den som skifter fil Anonymkode: bc743...94b
Anonym bruker Skrevet 23. mai #29 Skrevet 23. mai A ligger riktig i og med at det ikke er noen utkjørsel etter den som er rett frem. Hadde det vært avkjørsel til til venstre hadde det vært B som lå rett. Anonymkode: ae0e2...fba
Anonym bruker Skrevet 23. mai #30 Skrevet 23. mai Anonym bruker skrev (Akkurat nå): A ligger riktig i og med at det ikke er noen utkjørsel etter den som er rett frem. Hadde det vært avkjørsel til til venstre hadde det vært B som lå rett. Anonymkode: ae0e2...fba Glem denne, jeg leste tegningen feil i farta. Anonymkode: ae0e2...fba
Anonym bruker Skrevet 23. mai #31 Skrevet 23. mai Anonym bruker skrev (På 22.5.2025 den 10.01): Nei, ikke når det er to felt både inn og ut av rundkjøringen. Anonymkode: 11e8a...cc3 Jo, også når det er to felt ut OG utkjørsel til høyre. Hadde det vært bare rett frem, så både A og B plassering er riktig, men her er det ut til høyre i tillegg, da er det kun B som er riktig. Anonymkode: 0a671...265
Anonym bruker Skrevet 23. mai #32 Skrevet 23. mai Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jo, også når det er to felt ut OG utkjørsel til høyre. Hadde det vært bare rett frem, så både A og B plassering er riktig, men her er det ut til høyre i tillegg, da er det kun B som er riktig. Anonymkode: 0a671...265 Nei. Se på tegningen i lenken over her fra vegvesenet, der ser du liknende rundkjøring, og at begge bilene derfor ligger rett. Anonymkode: 11e8a...cc3
Anonym bruker Skrevet 23. mai #33 Skrevet 23. mai Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Nei. Se på tegningen i lenken over her fra vegvesenet, der ser du liknende rundkjøring, og at begge bilene derfor ligger rett. Anonymkode: 11e8a...cc3 HVIS det er to felt og begge skal ut rett frem..du har to felt ut til venstre i tillegg. Som regel er sånn rundkjøring med markert retning med pil, og det går helt fint. Problemet oppstår når feltene ikke er markert. Det er klart at du kan kjøre som du vil, men mest hensynsfull kjøring er å ligge ytterst når du skal frem uansett tegning. Det har jeg lært på kjøreskolen 😅 Anonymkode: 0a671...265
Anonym bruker Skrevet 23. mai #34 Skrevet 23. mai Anonym bruker skrev (43 minutter siden): HVIS det er to felt og begge skal ut rett frem..du har to felt ut til venstre i tillegg. Som regel er sånn rundkjøring med markert retning med pil, og det går helt fint. Problemet oppstår når feltene ikke er markert. Det er klart at du kan kjøre som du vil, men mest hensynsfull kjøring er å ligge ytterst når du skal frem uansett tegning. Det har jeg lært på kjøreskolen 😅 Anonymkode: 0a671...265 I dag kjørte jeg der, da uten kø. Det var faktisk piler i bakken. Det er lov å kjøre i begge felt når du skal rett frem. Så da hadde jeg rett. Hi Anonymkode: 16e9c...3b8
Anonym bruker Skrevet 24. mai #35 Skrevet 24. mai Anonym bruker skrev (På 22.5.2025 den 8.05): Vi har en diskusjon på jobb. Se bildet. Er det bil A eller B som ligger i rett fil? Anonymkode: 16e9c...3b8 B Anonymkode: 8367b...4f4
Anonym bruker Skrevet 25. mai #36 Skrevet 25. mai Anonym bruker skrev (På 23.5.2025 den 20.32): HVIS det er to felt og begge skal ut rett frem..du har to felt ut til venstre i tillegg. Som regel er sånn rundkjøring med markert retning med pil, og det går helt fint. Problemet oppstår når feltene ikke er markert. Det er klart at du kan kjøre som du vil, men mest hensynsfull kjøring er å ligge ytterst når du skal frem uansett tegning. Det har jeg lært på kjøreskolen 😅 Anonymkode: 0a671...265 Jeg bor i Åsane i Bergen, og vi er visst nok kjent for rundkjøringene våre, i følge naboen som driver en kjøreskole. Vi har mange rundkjøringer av den typen der det er to felt både inn og ut, og med både 3, 4, 5 og 6(!) armer. Man blir ganske god på rundkjøringer da, og de gangene jeg har lurt på noe, har naboen forklart. Likevel, som nevnt i et tidligere svar, ser jeg en viss forskjell på teori og praksis, så jeg kjører etter forholdene. Er det mye trafikk, legger jeg meg til høyre rett og slett fordi jeg vet at veldig mange andre ikke kan reglene godt nok, og ikke gidder å skape potensielle farlige situasjoner ved å legge meg til høyre selv om det er det enkleste (og helt korrekt så lenge jeg følger egen kjørebane hele tiden). Anonymkode: 11e8a...cc3
Anonym bruker Skrevet 25. mai #37 Skrevet 25. mai Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg bor i Åsane i Bergen, og vi er visst nok kjent for rundkjøringene våre, i følge naboen som driver en kjøreskole. Vi har mange rundkjøringer av den typen der det er to felt både inn og ut, og med både 3, 4, 5 og 6(!) armer. Man blir ganske god på rundkjøringer da, og de gangene jeg har lurt på noe, har naboen forklart. Likevel, som nevnt i et tidligere svar, ser jeg en viss forskjell på teori og praksis, så jeg kjører etter forholdene. Er det mye trafikk, legger jeg meg til høyre rett og slett fordi jeg vet at veldig mange andre ikke kan reglene godt nok, og ikke gidder å skape potensielle farlige situasjoner ved å legge meg til høyre selv om det er det enkleste (og helt korrekt så lenge jeg følger egen kjørebane hele tiden). Anonymkode: 11e8a...cc3 *legge meg til venstre selv om det er det enkleste Anonymkode: 11e8a...cc3
Anonym bruker Skrevet 25. mai #38 Skrevet 25. mai Anonym bruker skrev (På 23.5.2025 den 20.32): HVIS det er to felt og begge skal ut rett frem..du har to felt ut til venstre i tillegg. Som regel er sånn rundkjøring med markert retning med pil, og det går helt fint. Problemet oppstår når feltene ikke er markert. Det er klart at du kan kjøre som du vil, men mest hensynsfull kjøring er å ligge ytterst når du skal frem uansett tegning. Det har jeg lært på kjøreskolen 😅 Anonymkode: 0a671...265 Hvis de feltene ender samme sted, vi har en slik i nabobyen og der havner du på ferja hvis du velger den til høyre, mens venstre loser deg videre gjennom sentrum. Mye panisk skifte av fil der innimellom 😅 Anonymkode: 6b6c1...270
Anonym bruker Skrevet 25. mai #39 Skrevet 25. mai Det blir noen lokale kjøremønster som besøkende ikke vet om også. Her i byen er det en trearmet rundkjøring hvor vi som bor her har lagt oss til vanen om at de som skal til høyre legger seg til høyre, mens de som skal rett frem legger seg til venstre (ingen utkjøring til venstre i rundkjøringen). Når folk utenbys fra legger seg til høyre når de skal rett frem blir det tuting og galskap når de på venstre siden også skal rett frem, for det er bare en utkjøring 🙈 Jeg vet jo at de ligger riktig de som ligger til høyre, men ingen av oss lokale kjører sånn, da så ser vi hvilke biler som er på besøk ihvertfall 😂 Anonymkode: a7ce5...86f
Anonym bruker Skrevet 25. mai #40 Skrevet 25. mai Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Det blir noen lokale kjøremønster som besøkende ikke vet om også. Her i byen er det en trearmet rundkjøring hvor vi som bor her har lagt oss til vanen om at de som skal til høyre legger seg til høyre, mens de som skal rett frem legger seg til venstre (ingen utkjøring til venstre i rundkjøringen). Når folk utenbys fra legger seg til høyre når de skal rett frem blir det tuting og galskap når de på venstre siden også skal rett frem, for det er bare en utkjøring 🙈 Jeg vet jo at de ligger riktig de som ligger til høyre, men ingen av oss lokale kjører sånn, da så ser vi hvilke biler som er på besøk ihvertfall 😂 Anonymkode: a7ce5...86f Kræsjer dere, så er det dere lokale som får skylden. Anonymkode: b303d...f0d
Anonym bruker Skrevet 25. mai #41 Skrevet 25. mai Anonym bruker skrev (1 time siden): Det blir noen lokale kjøremønster som besøkende ikke vet om også. Her i byen er det en trearmet rundkjøring hvor vi som bor her har lagt oss til vanen om at de som skal til høyre legger seg til høyre, mens de som skal rett frem legger seg til venstre (ingen utkjøring til venstre i rundkjøringen). Når folk utenbys fra legger seg til høyre når de skal rett frem blir det tuting og galskap når de på venstre siden også skal rett frem, for det er bare en utkjøring 🙈 Jeg vet jo at de ligger riktig de som ligger til høyre, men ingen av oss lokale kjører sånn, da så ser vi hvilke biler som er på besøk ihvertfall 😂 Anonymkode: a7ce5...86f Håper politiet står å skriver ut bøter til dere Anonymkode: d1ca1...860
Anonym bruker Skrevet 25. mai #42 Skrevet 25. mai Anonym bruker skrev (4 timer siden): Håper politiet står å skriver ut bøter til dere Anonymkode: d1ca1...860 Bøter for å ligge i feil fil i rundkjøringen? Har det skjedd noen gang? Anonymkode: a7ce5...86f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå