Gå til innhold

Hva er forskjell på autisme og asperger syndrom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heter det asperger lengre?

Anonymkode: ac896...cda

Skrevet

Alt er samlet innenfor autismespekteret nå, så asbergers brukes ikke lengre. 

Anonymkode: 5aa10...6c3

Skrevet

Aabergers brukes i muntlig tale for å beskrive en ganske høytfungerende autisme.

Men det heter autismespekterforstyrrelser.

Anonymkode: e9fa1...ad1

Skrevet

Ingenting. 

Asperger er en av diagnosene man kan få om man er på autismespekteret. Den innebærer typisk senere symptomer og bedre språk enn f.eks barneautisme eller atypisk autisme. 

I en del land, hvor diagnosesystemet DCM brukes, har man gått bort fra Aspergers som diagnose og definerer autisme i grader fra 1-4.

Anonymkode: dc210...1da

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Aabergers brukes i muntlig tale for å beskrive en ganske høytfungerende autisme.

Men det heter autismespekterforstyrrelser.

Anonymkode: e9fa1...ad1

Det er fremdeles en diagnose i diagnosesystemet som brukes i Norge. Den er i aktiv bruk. Det er ikke noe muntlig ved det. 

Anonymkode: dc210...1da

Skrevet

I Norge bruker vi et diagnostisk verktøy som heter ICD-10. Vi skal bytte til ICD-11, men det blir sannsynligvis ikke før tidligst i 2027, fordi det tar lang tid å oversette ol. Når ICD-11 implementeres vil alt bli betegnet som autismespekteretforstyrrelser, akkurat som i DSM-5. Men enn så lenge er autismespekteretforstyrrelser delt i tre ulike diagnoser, fordi vi fortsatt bruker ICD-10, nemlig barneautisme, aspergers syndrom og atypisk autisme. Asperger kjennetegnes av normal språkutvikling og normalt evnenivå, altså en form for høytfungerende autisme om du vil. Det er likevel en upresis diagnose, spesielt fordi den i hovedsak har diagnostiske kriterier som er utformet med tanke på utfordringer man ser hos guttebarn, ikke jenter og voksne. 

Anonymkode: 9f723...2fd

Skrevet

Aspie, som andre har skrevet, er en som har så lite snev av autisme at mange ikke merker at de har autisme. I mange tilfeller er det en nerd, en som har et litt stort fokus på noe som kan gjøre at de blir oppslukt av det (ikke til å forveksle med schizoid pf, for de som leser DSM eller ICD, eller ADHD eller mange av de andre kryssdiagnosene som finnes). Men Hans Asperger, som Aspie er oppkalt etter, var sterkt involvert med nazisme og nazistene, derfor ønsker mange Aspier ikke å bli assosiert med han.

Anonymkode: 0a34a...469

Skrevet

Asperger ble tidligere regnet som en egen diagnose, og mange bruker fremdeles dette om "høytfungerende" autisme. Offisielt skiller man ikke lenger mellom autisme og Asperger, man vurderer isteden støttebehov, fordi det gir et mer nøyaktig inntrykk av hvordan personen fungerer i hverdagen.

I autistiske miljøer er det er økende motstand mot å bruke navnet pga Hans Asperger samarbeidet med nazistene, og var involvert i å identifisere barn som ble sendt til utryddelsesprogrammer.

Det er også mange som ikke liker å bli kalt "høytfungerende" eller "lavtfungerende", fordi disse handler mer om hvor enkle vi er å håndtere for andre, ikke hvordan vi har det selv. Man kan fremstå som "høytfungerende", men likevel ha et stort indre støttebehov.

Mange foretrekker nå "lavt eller høyt støttebehov", eller ordet støttebehov brukes kun i situasjoner som f eks skole, jobb, og sosiale sammenhenger.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Aspie, som andre har skrevet, er en som har så lite snev av autisme at mange ikke merker at de har autisme. I mange tilfeller er det en nerd, en som har et litt stort fokus på noe som kan gjøre at de blir oppslukt av det (ikke til å forveksle med schizoid pf, for de som leser DSM eller ICD, eller ADHD eller mange av de andre kryssdiagnosene som finnes). Men Hans Asperger, som Aspie er oppkalt etter, var sterkt involvert med nazisme og nazistene, derfor ønsker mange Aspier ikke å bli assosiert med han.

Du kan ikke si at de med asperger bare har et snev av autisme. Ingen er lik 

Anonymkode: 87ea4...8ac

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du kan ikke si at de med asperger bare har et snev av autisme. Ingen er lik 

Jeg har et snev av ADHD. 😂 Må jo være det siden jeg fungerer uten medisin. 
Fantastisk måte å si det på. Jeg har et snev av influensa (altså forkjølet) Jeg har et snev av matallergi (altså liker ikke).

Tror jeg skal bruke dette aktivt fra nå av. 

Anonymkode: 43768...1cc

Skrevet

En person med Aspergers syndrom er autist. En autist er ikke nødvendigvis en med Aspergers syndrom. Aspergers ligger i autismespekteret. Jeg har selv Aspergers, og pr nå så tenker jeg at det kan være litt misvisende at det ligger innen autismespekteret. Kanskje burde det være et skille der. Slik det er mellom ADHD og autisme. Men dette er jo min personlige opplevelse og oppfatning av Aspergers. Folk blir sjokkerte hvis jeg kaller meg autist, men ikke hvis jeg sier jeg har Aspergers. 

Anonymkode: 6c569...ae9

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Jeg har et snev av ADHD. 😂 Må jo være det siden jeg fungerer uten medisin. 
Fantastisk måte å si det på. Jeg har et snev av influensa (altså forkjølet) Jeg har et snev av matallergi (altså liker ikke).

Tror jeg skal bruke dette aktivt fra nå av. 

Anonymkode: 43768...1cc

Enten har man autisme eller så har man det ikke ! Selv om de som ikke kjenner personen kan lett tenke at de ikke har så mange utfordringer så skal jeg love deg, at å bo med den personen er noe HELT ANNET! Da oppdager man MASSE MASSE utfordringer! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Enten har man autisme eller så har man det ikke ! Selv om de som ikke kjenner personen kan lett tenke at de ikke har så mange utfordringer så skal jeg love deg, at å bo med den personen er noe HELT ANNET! Da oppdager man MASSE MASSE utfordringer! 

Personen du svarer spøker, til og med autistiske meg skjønner det. Det er absolutt ikke slik at hun mener at man har et snev av autisme, ADHD el. Likevel er det faktisk et tydelig cut-off når man utredes. Det er mennesker som for eksempel får diagnosen ADHD og i tillegg har en kommentar ved siden av fra spesialhelsetjenesten om at de har flere autistiske trekk. Altså ikke nok til å kvalifisere for en diagnose, men nok til at det anerkjennes at det kan være problematisk for vedkommende. Så rent klinisk har du helt rett, enten kvalifiserende man til en diagnose, eller ikke. Samtidig er det en spekter-diagnose, noe som innebærer at det er veldig komplekst og at en kan ha vansker i den retningen uten å være nok preget til at det er en funksjonsnedsettelse. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Personen du svarer spøker, til og med autistiske meg skjønner det. Det er absolutt ikke slik at hun mener at man har et snev av autisme, ADHD el. Likevel er det faktisk et tydelig cut-off når man utredes. Det er mennesker som for eksempel får diagnosen ADHD og i tillegg har en kommentar ved siden av fra spesialhelsetjenesten om at de har flere autistiske trekk. Altså ikke nok til å kvalifisere for en diagnose, men nok til at det anerkjennes at det kan være problematisk for vedkommende. Så rent klinisk har du helt rett, enten kvalifiserende man til en diagnose, eller ikke. Samtidig er det en spekter-diagnose, noe som innebærer at det er veldig komplekst og at en kan ha vansker i den retningen uten å være nok preget til at det er en funksjonsnedsettelse. 

Takk! Nemlig! Det er et spekter (godt beskrevet forresten!). Noen har noe som er en svak nyanse av autisme, andre har en sterkere nyanse. Det er lettere å beskrive det som "et snev av" heller enn å gå inn og være superseriøs og veldig alvorstung om, "dette er en diagnose som gjør at pasienten ofte har problemer med å fungere sosialt, selv om det finnes dager og tilfeller da pasienten kan kommunisere på en adekvat måte så er det likevel slik at...".

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Takk! Nemlig! Det er et spekter (godt beskrevet forresten!). Noen har noe som er en svak nyanse av autisme, andre har en sterkere nyanse. Det er lettere å beskrive det som "et snev av" heller enn å gå inn og være superseriøs og veldig alvorstung om, "dette er en diagnose som gjør at pasienten ofte har problemer med å fungere sosialt, selv om det finnes dager og tilfeller da pasienten kan kommunisere på en adekvat måte så er det likevel slik at...".

Kanskje jeg har et snev av autisme selv, siden jeg tok det så bokstavelig 😅

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Kanskje jeg har et snev av autisme selv, siden jeg tok det så bokstavelig 😅

Haha, kanskje det? 😂

Dette er et totalt sidespor, men litt morsomt  om det å ta ting bokstavelig. Jeg har ikke oppfattet meg selv som en som tar ting veldig bokstavelig, altså jeg synes selv jeg som regel plukker opp på bruk av både ironi, sarkasme, metaforer, overdrivelse ol., men jeg måtte innrømme at jeg definitivt har mine sider likevel da jeg ble utredet og mannen min skulle hjelpe meg med å finne eksempler. Hvis jeg for eksempel skal gjøre ferdig noe først og noen venter på meg, gjør jeg et raskt overslag over tidsbruken og svarer deretter, som for eksempel "Gi meg 7 minutter, så kommer jeg!". Så når noen har sagt til meg "Gi meg 5 minutter, så er jeg klar!", så tolket jeg det som 5 minutter. Ikke 4 minutter eller 6 minutter, men 5 minutter. Det var faktisk først da, i en alder av 39 år, jeg skjønte at "Gi meg 5 minutter" er en variant av "snart klar" og at de som sier det ikke nødvendigvis bokstavelig talt mener akkurat 5 minutter. Jeg trodde, helt oppriktig, at folk bare var skikkelig dårlig på å beregne tiden 🙈😂😂

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

Admin

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 22.5.2025 den 11.30):

Haha, kanskje det? 😂

Dette er et totalt sidespor, men litt morsomt  om det å ta ting bokstavelig. Jeg har ikke oppfattet meg selv som en som tar ting veldig bokstavelig, altså jeg synes selv jeg som regel plukker opp på bruk av både ironi, sarkasme, metaforer, overdrivelse ol., men jeg måtte innrømme at jeg definitivt har mine sider likevel da jeg ble utredet og mannen min skulle hjelpe meg med å finne eksempler. Hvis jeg for eksempel skal gjøre ferdig noe først og noen venter på meg, gjør jeg et raskt overslag over tidsbruken og svarer deretter, som for eksempel "Gi meg 7 minutter, så kommer jeg!". Så når noen har sagt til meg "Gi meg 5 minutter, så er jeg klar!", så tolket jeg det som 5 minutter. Ikke 4 minutter eller 6 minutter, men 5 minutter. Det var faktisk først da, i en alder av 39 år, jeg skjønte at "Gi meg 5 minutter" er en variant av "snart klar" og at de som sier det ikke nødvendigvis bokstavelig talt mener akkurat 5 minutter. Jeg trodde, helt oppriktig, at folk bare var skikkelig dårlig på å beregne tiden 🙈😂😂

🤭🤭 Humrer litt av eksemplet ditt her.

Men et veldig godt eksempel på hvordan hjernene våre fungerer forskjellig. Bare det å vite akkurat det kan snu om noe fra en mulig kilde til frustrasjon over til noe ganske fornøyelig og litt morsomt. 

Anonymkode: 85a34...093

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...