Anonym bruker Skrevet 21. mai 2025 #1 Skrevet 21. mai 2025 Kjøpte fem esker av isbilen på søndag og det er lite is igjen. Jeg og to barn til har ete tre is hver. Han og vennene kan spise 2-3 is rett etter hverandre når de kommer fra skolen og jeg er på jobb. Har sagt at jeg kjøper ikke mer is for han hører ikke etter på beskjed. Dumt for søsken. Men hva annet kan jeg gjøre 🤔 hengelås på fryseboksen 🤔 Anonymkode: a93d8...33a
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2025 #2 Skrevet 21. mai 2025 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Kjøpte fem esker av isbilen på søndag og det er lite is igjen. Jeg og to barn til har ete tre is hver. Han og vennene kan spise 2-3 is rett etter hverandre når de kommer fra skolen og jeg er på jobb. Har sagt at jeg kjøper ikke mer is for han hører ikke etter på beskjed. Dumt for søsken. Men hva annet kan jeg gjøre 🤔 hengelås på fryseboksen 🤔 Anonymkode: a93d8...33a Har du hørt om oppdragelse? Har du hørt om straff? Anonymkode: dd3eb...f49
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2025 #3 Skrevet 21. mai 2025 Da får han ikke lov å ta med venner hjem fra skolen! Han har å gjøre som han får beskjed om, ellers får det jo konsekvenser. En enkel konsekvens er jo at dere ikke har is, men om han overhodet ikke hører på deg må det ytterligere konsekvenser til. Når det er sagt har mennesker veldig forskjellig evne til å holde fingere unna, min søster f.eks, som er i 40-årene, kan heller ikke ha is, for da spiser hun den 😂 Anonymkode: b9c2f...582
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2025 #4 Skrevet 21. mai 2025 Du gir han en skikkelig overhaling med kjeft så han forstår du mener alvor. Hvis det ikke hjelper kan du vurdere lås. Anonymkode: b7132...cee
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2025 #5 Skrevet 21. mai 2025 Da var det slutt på is i fryseren. Anonymkode: c7b33...9a2
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2025 #6 Skrevet 22. mai 2025 Ungen trenger oppdragelse og konsekvenser. Og det er uansett ikke nødvendig å ha is i fryseren. Anonymkode: 0409a...ac4
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2025 #7 Skrevet 22. mai 2025 Da er det tomt når det er tomt. Har han spist så mye at søsken har fått betydelig mindre hadde jeg noen ganger dratt ens ærend til butikken og kjøpt is til meg selv og de andre barna. Så hadde minstemann fått beskjed om at han har spist sin kvote og mer til og han i denne omgang ikke får. Anonymkode: 6168e...574
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2025 #8 Skrevet 22. mai 2025 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Har du hørt om oppdragelse? Har du hørt om straff? Anonymkode: dd3eb...f49 Har du hørt at straff har man sluttet med? Anonymkode: 4f3e7...305
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2025 #9 Skrevet 22. mai 2025 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Har du hørt at straff har man sluttet med? Anonymkode: 4f3e7...305 Ikke rart det er så mange uoppdragne unger. Anonymkode: 5bd42...ccd
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2025 #10 Skrevet 22. mai 2025 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Har du hørt at straff har man sluttet med? Anonymkode: 4f3e7...305 Det har man selvfølgelig ikke. Gjør man noe galt så bør det straffes. Tenker du at straff kun er fysisk? Oppdragelse er å lære barn at handling gir konsekvens, og ved gal handling kan man straffes. Anonymkode: 4ab1e...157
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2025 #11 Skrevet 22. mai 2025 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Har du hørt at straff har man sluttet med? Anonymkode: 4f3e7...305 Da er det ikke rart at det går som det går... Anonymkode: 81a52...83c
Rhapsody in blue Skrevet 22. mai 2025 #12 Skrevet 22. mai 2025 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Kjøpte fem esker av isbilen på søndag og det er lite is igjen. Jeg og to barn til har ete tre is hver. Han og vennene kan spise 2-3 is rett etter hverandre når de kommer fra skolen og jeg er på jobb. Har sagt at jeg kjøper ikke mer is for han hører ikke etter på beskjed. Dumt for søsken. Men hva annet kan jeg gjøre 🤔 hengelås på fryseboksen 🤔 Anonymkode: a93d8...33a Ja, jeg hadde nok ikke kjøpt mer is, men jeg hadde kjøpt enkeltis til de barna som ikke har fått like mye is. Han har spist opp sesongens kvote.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2025 #13 Skrevet 22. mai 2025 Egentlig er jeg enig med resten, men for å bare teste ut en annen mulighet også. Er det mulig at han føler seg presset til å ta is av vennene sine? At han er i en posisjon der han føler at han må gi etter for deres mas for at de skal like å være med ham, eller at han tilbyr is for å gjøre seg mer attraktiv som venn? I så fall kan kanskje det være noe som er greit å snakke med ham om, for hvis det skulle være tilfelle, vil det neppe bare skje her og bare med is, men kan i verste fall utvikle seg til noe mer alvorlig etter hvert. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er slik, sannsynligvis ikke, men det kan være lurt å ha det i bakhodet i hvert fall. Da våre barn var yngre og det ble litt problemer med fordelingen av is, gjorde vi det slik i en periode at de fikk velge seg én istype hver, eventuelt to, og så skrev vi navn på eskene. Hvis de hadde besøk, måtte de dele ut is av sin eske. Det hjalp veldig. Anonymkode: c20b4...5e2
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2025 #14 Skrevet 22. mai 2025 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Har du hørt at straff har man sluttet med? Anonymkode: 4f3e7...305 Nei, det har jeg ikke. Og det har ikke du heller. Anonymkode: dd3eb...f49
Optatium Skrevet 22. mai 2025 #15 Skrevet 22. mai 2025 Ikke is, men godteri. Datteren min forsynte seg såpass en periode at hun måtte kjøpe inn nytt. Hun har også vært en runde eller to uten kjeks i matpakka på turdag siden hun hadde spist opp. Fungerte ypperlig.
pele Skrevet 22. mai 2025 #16 Skrevet 22. mai 2025 Du virker tafatt. Bruk konsekvenser. Du ødelegger barnet ved å vere tafatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå