Anonym bruker Skrevet 21. mai 2025 #1 Skrevet 21. mai 2025 Og hvilke kognitive utslag sykdommen kan ha? Kan personen for eksempel bli ensporet når det kommer til samtaleemner? At de ikke klarer å engasjere seg bredt, men fokuserer all oppmerksomhet inn på en ting de virkelig brenner for? Anonymkode: c2666...60e
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2025 #2 Skrevet 21. mai 2025 Kjenner flere med MS og der MS har hatt forskjellige utslag. De har alle hjernefatigue i større eller mindre grad. Dette fører til at når de blir slitne så klarer de ikke å ha komplekse mentale modeller i hodet eller ha oversikt over problemstillinger som krever litt (f.eks problemstillinger som krever at man klarer å vekte forskjellige fordeler/ulemper). De faller gjerne av eller de kan misforstå. De kan også bli mer var for lyd, lys og andre sanseinntrykk. Da kan det være vanskelig å ha samtaler i rom der det er mye forstyrrelser. Det vil være tema de ikke lenger klarer å diskutere når de blir slitne fordi det blir for krevende. Ingen av de jeg kjenner har hatt ett spesifikk tema de blir ensporet på. Har de hatt en tendens til slikt før, kan nok kanskje dette bli forsterket når de blir slitne eller har mye smerter? Og blir andre de snakker med stadig velger komplekse tema, kan det kanskje være noen tyr til et tema de har kontroll på når de velger tema? Så slipper de å å falle igjennom hver gang? Men dette gjelder alle med tilsvarende problemstillinger. Hjernefatigue er ganske vanlig i flere typer sykdommer og etter krevende behandling som kreftbehandling. Har de falt utenfor arbeidslivet og det sosiale, vil det jo være det de fyller dagene med det som kan oppta dem. De mister jo litt tema å snakke om ved at de sitter mye hjemme. Dette vil jo gjelde alle i samme situasjon, og har jo ikke noe med selve sykdommen å gjøre. Har de oppdaget en ny behandling som virker svært lovende, kan de nok også bli veldig engasjert. Men igjen - dette gjelder alle i tilsvarende situasjon, og har ikke noe med MS å gjøre. Anonymkode: 6b4a0...8da
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2025 #3 Skrevet 21. mai 2025 Nei. Dette er jo innen spekteret. MS kan gi svekket hukommelse, hjernetåke og vanskeligheter med langvarig konsentrasjon. Aldri opplevd at de er ensporet. Har jobbet med MS pasienter. Anonymkode: 4dd8c...ab2
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2025 #4 Skrevet 21. mai 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Og hvilke kognitive utslag sykdommen kan ha? Kan personen for eksempel bli ensporet når det kommer til samtaleemner? At de ikke klarer å engasjere seg bredt, men fokuserer all oppmerksomhet inn på en ting de virkelig brenner for? Anonymkode: c2666...60e Det kommer sikkert helt an på hvordan akkurat den personen du tenker på er rammet. Som hovedregel nei, det er oftere et tegn på adhd eller autosme. Men det kan også kanskje være en bevisst mestringsstrategi for å huske og holde fokus på en ting av gangen, eller være områder av hjernen som styrer dette som er påvirket. Det kan for så vist også skyldes ensomhet og for lite sosial stimulans (da blir de fleste litt ensporet) Du må nok utdype litt. Hvor ensporet? Gjelder dette på flere arenaer; både fritid, hjem, jobb og skole. Har vedkommende vært ensporet siden barndommen eller blitt slik underveis? Anonymkode: 7249f...ee1
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2025 #5 Skrevet 21. mai 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei. Dette er jo innen spekteret. MS kan gi svekket hukommelse, hjernetåke og vanskeligheter med langvarig konsentrasjon. Aldri opplevd at de er ensporet. Har jobbet med MS pasienter. Anonymkode: 4dd8c...ab2 Jeg vet om en. Men der er det nok adhd i tillegg til MS. Anonymkode: 7249f...ee1
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2025 #6 Skrevet 21. mai 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Kjenner flere med MS og der MS har hatt forskjellige utslag. De har alle hjernefatigue i større eller mindre grad. Dette fører til at når de blir slitne så klarer de ikke å ha komplekse mentale modeller i hodet eller ha oversikt over problemstillinger som krever litt (f.eks problemstillinger som krever at man klarer å vekte forskjellige fordeler/ulemper). De faller gjerne av eller de kan misforstå. De kan også bli mer var for lyd, lys og andre sanseinntrykk. Da kan det være vanskelig å ha samtaler i rom der det er mye forstyrrelser. Det vil være tema de ikke lenger klarer å diskutere når de blir slitne fordi det blir for krevende. Ingen av de jeg kjenner har hatt ett spesifikk tema de blir ensporet på. Har de hatt en tendens til slikt før, kan nok kanskje dette bli forsterket når de blir slitne eller har mye smerter? Og blir andre de snakker med stadig velger komplekse tema, kan det kanskje være noen tyr til et tema de har kontroll på når de velger tema? Så slipper de å å falle igjennom hver gang? Men dette gjelder alle med tilsvarende problemstillinger. Hjernefatigue er ganske vanlig i flere typer sykdommer og etter krevende behandling som kreftbehandling. Har de falt utenfor arbeidslivet og det sosiale, vil det jo være det de fyller dagene med det som kan oppta dem. De mister jo litt tema å snakke om ved at de sitter mye hjemme. Dette vil jo gjelde alle i samme situasjon, og har jo ikke noe med selve sykdommen å gjøre. Har de oppdaget en ny behandling som virker svært lovende, kan de nok også bli veldig engasjert. Men igjen - dette gjelder alle i tilsvarende situasjon, og har ikke noe med MS å gjøre. Anonymkode: 6b4a0...8da Veldig godt svar, du kjenner åpenbart fagfeltet. Anonymkode: 7249f...ee1
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2025 #7 Skrevet 21. mai 2025 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det kommer sikkert helt an på hvordan akkurat den personen du tenker på er rammet. Som hovedregel nei, det er oftere et tegn på adhd eller autosme. Men det kan også kanskje være en bevisst mestringsstrategi for å huske og holde fokus på en ting av gangen, eller være områder av hjernen som styrer dette som er påvirket. Det kan for så vist også skyldes ensomhet og for lite sosial stimulans (da blir de fleste litt ensporet) Du må nok utdype litt. Hvor ensporet? Gjelder dette på flere arenaer; både fritid, hjem, jobb og skole. Har vedkommende vært ensporet siden barndommen eller blitt slik underveis? Anonymkode: 7249f...ee1 Jeg lurer på om MS kan føre til at udiagnostisert autisme tar mer over. At mestrings- og maskeringsstrategiene ikke kan holdes ved like lenger.. Jeg har sett tegn tidligere også, men nå virker det veldig vanskelig forbedringen å komme ut av interessefeltet sitt. Det er rett og slett slik at dette temaet kommer opp hele tiden, og det er nesten som om det jeg eller andre sier bare fungerer som et springbrett til å komme med ting knyttet til dette ene emnet igjen. Det er veldig utmattende. Det er jo en samtale, men etter et kort svar er det tilbake til favoritt temaet. Vi spiller ikke ball lenger på en måte. HI Anonymkode: c2666...60e
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2025 #8 Skrevet 21. mai 2025 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg lurer på om MS kan føre til at udiagnostisert autisme tar mer over. At mestrings- og maskeringsstrategiene ikke kan holdes ved like lenger.. Jeg har sett tegn tidligere også, men nå virker det veldig vanskelig forbedringen å komme ut av interessefeltet sitt. Det er rett og slett slik at dette temaet kommer opp hele tiden, og det er nesten som om det jeg eller andre sier bare fungerer som et springbrett til å komme med ting knyttet til dette ene emnet igjen. Det er veldig utmattende. Det er jo en samtale, men etter et kort svar er det tilbake til favoritt temaet. Vi spiller ikke ball lenger på en måte. HI Anonymkode: c2666...60e *forbedringen* - for personen HI Anonymkode: c2666...60e
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2025 #9 Skrevet 21. mai 2025 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg vet om en. Men der er det nok adhd i tillegg til MS. Anonymkode: 7249f...ee1 Det kan være tilfelle her også. Jeg har tenkt autisme, men kan kanskje være ADHD også? Jeg visste ikke at det førte til at man ble ensporet. Som jeg skriverfeil en annen så lurer jeg på om det er slik at mestrings- og maskeringsteknikker ikke opprettholdes lenger pga MS HI Anonymkode: c2666...60e
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2025 #10 Skrevet 21. mai 2025 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Veldig godt svar, du kjenner åpenbart fagfeltet. Anonymkode: 7249f...ee1 Ja, takk for godt og informativt svar ❤️ HI Anonymkode: c2666...60e
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2025 #11 Skrevet 21. mai 2025 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg lurer på om MS kan føre til at udiagnostisert autisme tar mer over. At mestrings- og maskeringsstrategiene ikke kan holdes ved like lenger.. Jeg har sett tegn tidligere også, men nå virker det veldig vanskelig forbedringen å komme ut av interessefeltet sitt. Det er rett og slett slik at dette temaet kommer opp hele tiden, og det er nesten som om det jeg eller andre sier bare fungerer som et springbrett til å komme med ting knyttet til dette ene emnet igjen. Det er veldig utmattende. Det er jo en samtale, men etter et kort svar er det tilbake til favoritt temaet. Vi spiller ikke ball lenger på en måte. HI Anonymkode: c2666...60e Er temaet er sykdommen, eller noe annet? Her står det noe om at det er funnet noe høyere forekomst av ADHD hos barn og unge med MS. https://msveileder.no/artikkel/70/kognitive-og-psykososiale-aspekter Anonymkode: 7249f...ee1
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2025 #12 Skrevet 21. mai 2025 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Er temaet er sykdommen, eller noe annet? Her står det noe om at det er funnet noe høyere forekomst av ADHD hos barn og unge med MS. https://msveileder.no/artikkel/70/kognitive-og-psykososiale-aspekter Anonymkode: 7249f...ee1 Takk for lenke 😀 Det er en hobby som opptar det meste av tiden. Det er jo en viktig del av identiteten sikkert, når man mister så mye annet. Men det er vanskelig å leve med dag ut og dag inn. Nå høres jeg sikkert utakknemlig og egoistisk ut, men dette er min mann og jeg føler at vi har mistet den kommunikasjonen vi hadde. HI Anonymkode: c2666...60e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå