Anonym bruker Skrevet 22. mai #26 Skrevet 22. mai Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Jeg forstår jo hva hun kan ha tenkt. Hun har tenkt at du har en større bil som passer til transport. Hun tenker nok at bilen din er så stor at du kan frakte sykkelen uten at bilen (eller sykkelen) blir skadet på noe vis. Det er jo ikke slik at hun spørre om å få låne din bil fordi hun ikke vil skape sin bil, men synes det er greit å skrape din. Spørsmålet hennes er ikke frekt, men det er kanskje litt kunnskapsløst og klønete formulert. Hun har nok trodde at det var enklere for deg å frakte sykkelen enn det virker å være. Om jeg hadde hatt stor bil og sykkelen hadde fått plass inni hadde jeg tatt den med. Hadde jeg hatt hengerfeste og sykkelstativ kunne jeg også tatt den med. Jeg hadde nok vært mer skeptisk til å frakte den på taket. Da måtte noen kyndige ha festet den. Hadde jeg ikke hatt plass inne i bilen, hengerfeste og sykkelstativ eller noen kyndige til å feste den på taket hadde jeg sagt at det ikke lot seg gjøre å frakte sykkelen forsvarlig. Da måtte hun funnet en annen løsning Anonymkode: 6ac95...3ef Slik reagerer normale personer. Det er jo ikke slik at hun ønsker å skade hi sin bil. Anonymkode: 62555...438
Anonym bruker Skrevet 22. mai #27 Skrevet 22. mai Anonym bruker skrev (12 timer siden): Hvor trenger du å låne bil for å frakte en sykkel? Kan hun ikke bare sykle på den da? Anonymkode: fb2e7...937 Det er jo avhengig av årsaken til at hun trenger å frakte den. Jeg har fraktet sykler i bilen selv bort til sykkelverksted, og da fordi de måtte repareres og følgelig ikke kunne sykles på uten fare for liv og helse. Ikke alle bor veldig sentralt med gang/sykkel-avstand til det meste eller godt kollektivtilbud heller, og da er ofte bil eneste reelle alternativ. Det betyr ikke at HI må låne ut sin bil, men jeg synes reaksjonene til mange er veldig voldsomme. Vennen spør bare om hjelp, kanskje litt ugjennomtenkt, men det er ikke verre enn å si nei. Anonymkode: 5fb46...bfa
Anonym bruker Skrevet 22. mai #28 Skrevet 22. mai Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Det er jo avhengig av årsaken til at hun trenger å frakte den. Jeg har fraktet sykler i bilen selv bort til sykkelverksted, og da fordi de måtte repareres og følgelig ikke kunne sykles på uten fare for liv og helse. Ikke alle bor veldig sentralt med gang/sykkel-avstand til det meste eller godt kollektivtilbud heller, og da er ofte bil eneste reelle alternativ. Det betyr ikke at HI må låne ut sin bil, men jeg synes reaksjonene til mange er veldig voldsomme. Vennen spør bare om hjelp, kanskje litt ugjennomtenkt, men det er ikke verre enn å si nei. Anonymkode: 5fb46...bfa Bare for å ha dette klinkende klart, så er hun ikke venn, men en bekjent. Hun bor sentralt i en stor by, bussen går forbi huset hennes, så det finnes ingen argumenter for at hun ikke kommer seg avgårde på annet vis. Jeg har ikke sykkelstativ og jeg kommer aldri til å låne ut bilen min til for meg perifere mennesker. Til alle dere andre som er så positive til utlån av bil, værsågod, lån den ut til kreti og pleti. Jeg frakter ikke engang barnas sykler i bilen, de er for store. Selv bestiller jeg folk til slike gjøremål, så hun får gjøre det samme. Fatter lite av hvordan hun fant på å spørre om slik. Selv liker jeg ikke å kjøre andres biler, ei heller å ha ansvaret for andres ting, men det er meg og det jo godt vi er ulike. HI Anonymkode: 1b9da...a5a
Anonym bruker Skrevet 22. mai #29 Skrevet 22. mai Anonym bruker skrev (1 time siden): Bare for å ha dette klinkende klart, så er hun ikke venn, men en bekjent. Hun bor sentralt i en stor by, bussen går forbi huset hennes, så det finnes ingen argumenter for at hun ikke kommer seg avgårde på annet vis. Jeg har ikke sykkelstativ og jeg kommer aldri til å låne ut bilen min til for meg perifere mennesker. Til alle dere andre som er så positive til utlån av bil, værsågod, lån den ut til kreti og pleti. Jeg frakter ikke engang barnas sykler i bilen, de er for store. Selv bestiller jeg folk til slike gjøremål, så hun får gjøre det samme. Fatter lite av hvordan hun fant på å spørre om slik. Selv liker jeg ikke å kjøre andres biler, ei heller å ha ansvaret for andres ting, men det er meg og det jo godt vi er ulike. HI Anonymkode: 1b9da...a5a Jeg tror ikke det er så mange av de som har svart som mente at de ville lånt ut bilen sin. Jeg hadde ikke lånt bort min, men vært med på både kjøretur og på og avlasting av sykkel. Hadde jeg hatt mulighet til å bistå en venn eller bekjent som trengte hjelp med sykkelen, så hadde jeg jo gjort det. Hadde jeg ikke hatt mulighet hadde jeg jo svar det. Det er ikke frekt å spørre om du er helt åpen for at det er greit å svare nei. Mange har det slik at man hjelper hverandre og gjør tjenester for hverandre og da er slike spørsmål helt naturlig. Anonymkode: 6ac95...3ef
Anonym bruker Skrevet 22. mai #30 Skrevet 22. mai Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Jeg tror ikke det er så mange av de som har svart som mente at de ville lånt ut bilen sin. Jeg hadde ikke lånt bort min, men vært med på både kjøretur og på og avlasting av sykkel. Hadde jeg hatt mulighet til å bistå en venn eller bekjent som trengte hjelp med sykkelen, så hadde jeg jo gjort det. Hadde jeg ikke hatt mulighet hadde jeg jo svar det. Det er ikke frekt å spørre om du er helt åpen for at det er greit å svare nei. Mange har det slik at man hjelper hverandre og gjør tjenester for hverandre og da er slike spørsmål helt naturlig. Anonymkode: 6ac95...3ef Hun spurte ikke om hjelp. Jeg kunne selvsagt blitt med og løftet sykkelen inn i hennes bil. Problemet er at hun spurte om å få LÅNE min bil. Uten meg. Det er frekt, intet annet. Anonymkode: 1b9da...a5a
MissSaigon Skrevet 22. mai #31 Skrevet 22. mai Anonym bruker skrev (2 timer siden): Bare for å ha dette klinkende klart, så er hun ikke venn, men en bekjent. Hun bor sentralt i en stor by, bussen går forbi huset hennes, så det finnes ingen argumenter for at hun ikke kommer seg avgårde på annet vis. Jeg har ikke sykkelstativ og jeg kommer aldri til å låne ut bilen min til for meg perifere mennesker. Til alle dere andre som er så positive til utlån av bil, værsågod, lån den ut til kreti og pleti. Jeg frakter ikke engang barnas sykler i bilen, de er for store. Selv bestiller jeg folk til slike gjøremål, så hun får gjøre det samme. Fatter lite av hvordan hun fant på å spørre om slik. Selv liker jeg ikke å kjøre andres biler, ei heller å ha ansvaret for andres ting, men det er meg og det jo godt vi er ulike. HI Anonymkode: 1b9da...a5a Men dette ble da en veldig stor sak for deg? Hva så om hun var frekk? Hun er ikke et menneske du har nært rundt deg, du svarte nei, saken er ute av verden. Hvorfor provoserer dette deg i den grad at du kjefter på mennesker som svarer deg på et innlegg du selv har lagt ut?
Anonym bruker Skrevet 22. mai #32 Skrevet 22. mai Anonym bruker skrev (6 timer siden): Bare for å ha dette klinkende klart, så er hun ikke venn, men en bekjent. Hun bor sentralt i en stor by, bussen går forbi huset hennes, så det finnes ingen argumenter for at hun ikke kommer seg avgårde på annet vis. Jeg har ikke sykkelstativ og jeg kommer aldri til å låne ut bilen min til for meg perifere mennesker. Til alle dere andre som er så positive til utlån av bil, værsågod, lån den ut til kreti og pleti. Jeg frakter ikke engang barnas sykler i bilen, de er for store. Selv bestiller jeg folk til slike gjøremål, så hun får gjøre det samme. Fatter lite av hvordan hun fant på å spørre om slik. Selv liker jeg ikke å kjøre andres biler, ei heller å ha ansvaret for andres ting, men det er meg og det jo godt vi er ulike. HI Anonymkode: 1b9da...a5a Da svarer du bare at du desverre ikke er bekvem med å låne bort bilen men at du håper hun finner en grei løsning. Det er ikke noe å bli hverken sint, sur eller irritert for. Ta det heller som et kompliment. Hun trodde tidlig vis du var en hyggelig og hjelpsom person. Anonymkode: 0188b...ef9
Anonym bruker Skrevet 22. mai #33 Skrevet 22. mai Anonym bruker skrev (På 21.5.2025 den 9.12): Har fått meg flunka ny Range Rover Defence. Selv har hun liten Mini cooper. Så spurte hun om hun kunne låne min bil for å frakte sykkel, hun var redd for å skrape opp sin egen bil. Er det virkelig mulig? Anonymkode: 1b9da...a5a Hun vil nok prøvekjøre bilen din Anonymkode: 3378e...f5f
Anonym bruker Skrevet 22. mai #34 Skrevet 22. mai Anonym bruker skrev (2 timer siden): Selvsagt blir jeg irritert - er jo jeg som startet tråden og jeg var jo irritert da jeg startet den. At du driver og spør om hvorfor dette er irriterende viser jo at du ikke skjønner bæret av hva dette går i. Jeg ser ikke inntekten din, men hadde du hatt slik dyr bil, hadde du skjønt irritasjonen min. Alle som ikke skjønner irritasjonen har ihvertfall ikke slik kostbar bil selv, så de som ikke skjønner min irritasjon (deriblant du), har null snøring. Hun som ville låne bilen min, kunne ha leid seg en bil heller. Eneste grunn til slik spørsmål var jo at hun ville kjøre fin bil. Ikke fremstill det som om dere er hjelpsomme og jeg ikke er. Dette handler om noe helt annet. Anonymkode: 1b9da...a5a For en merkelig konklusjon om at de som ikke skjønner at dette er noe å ta så voldsomt på vei for ikke eier fine og dyre ting selv. Tror du at du er så spesiell som har dyr bil? Har du sett deg litt om på veiene, det triller jo milliondoninger rundt over alt. Jeg ser ikke så mange som mener at du skal låne bort bilen din, men en del er litt overrasket over nivået på aggresjonen din. Det er tydelig at penger ikke gjør alle lykkelige. Anonymkode: 62555...438
Anonym bruker Skrevet 22. mai #35 Skrevet 22. mai Anonym bruker skrev (På 21.5.2025 den 11.06): Synes synd på dere som går rundt og er redde for å bruke bilen deres fordi den kanskje får en ripe. En bil er en bruksting. Når det er sagt, er det merkelig at hun ikke da heller kan bruke sin egen bil. Anonymkode: f861e...6dd Jeg har ikke kjøpt meg bil for at andre skal skrape den opp. hvis de vil låne min kun for å ikke skrape opp sin egen, så er svaret nei. At du synes synd på meg pga det er så dumt at jeg ikke har ord en gang. Anonymkode: 08d83...05f
Anonym bruker Skrevet 22. mai #36 Skrevet 22. mai Anonym bruker skrev (På 21.5.2025 den 11.49): Det er ikke mulig å frakte voksen sykkel i min bil heller, uten å skrape den opp. Å ta av er vel litt overdrevet? Folk eier ikke skam, det er problemet. Anonymkode: 1b9da...a5a Jo, det er mulig, man må bare legge noe beskyttelse på kanten. Anonymkode: 08d83...05f
Anonym bruker Skrevet 22. mai #37 Skrevet 22. mai Anonym bruker skrev (7 timer siden): Da svarer du bare at du desverre ikke er bekvem med å låne bort bilen men at du håper hun finner en grei løsning. Det er ikke noe å bli hverken sint, sur eller irritert for. Ta det heller som et kompliment. Hun trodde tidlig vis du var en hyggelig og hjelpsom person. Anonymkode: 0188b...ef9 Da er hun ingen menneskekjenner ihvertfall. Hun er en dåre. Jeg er hverken hyggelig eller hjelpsom mot frekke folk. Anonymkode: 1b9da...a5a
Anonym bruker Skrevet 22. mai #38 Skrevet 22. mai Anonym bruker skrev (6 timer siden): Hun vil nok prøvekjøre bilen din Anonymkode: 3378e...f5f Hun vil nok det ja, kjøre rundt med den, så kan hun blafre med at vi er gode venner og driver med litt namedropping. Jeg er ikke interessert i å koble mitt navn med hennes. Anonymkode: 1b9da...a5a
Anonym bruker Skrevet 22. mai #39 Skrevet 22. mai Anonym bruker skrev (12 timer siden): Hun spurte ikke om hjelp. Jeg kunne selvsagt blitt med og løftet sykkelen inn i hennes bil. Problemet er at hun spurte om å få LÅNE min bil. Uten meg. Det er frekt, intet annet. Anonymkode: 1b9da...a5a La meg gjette. Du er ung og eier din første bil, og tenker at å hjelpe andre bryr dybden egentlig ikke noe om. Kun deg selv og dine meninger i livet som betyr noe. Hadde du brydd deg om å hjelpe hadde du spurt om ikke du kunne kjøre henne. Kos deg med bilen din du, og siden en slik en materialistisk ting er hele verden for deg, får jeg håper du slipper å ha noen passasjerer eller noen andre som kan finne på å tilgrise den. For meg er 1. å hjelpe en bekjent noe jeg ikke trenger betenkningstid på. For 2. En bil er et fremkomstmiddel jeg og familien bruker av praktiske årsaker og det betyr lite om den koster 1-2 millioner. For det 3. så har jeg mine forsikringer på plass om uhellet skulle være ute. Og for den 4. så måtte du aldri ha behov for hjelp. Anonymkode: 13326...4ff
Anonym bruker Skrevet 23. mai #40 Skrevet 23. mai Anonym bruker skrev (5 timer siden): Da er hun ingen menneskekjenner ihvertfall. Hun er en dåre. Jeg er hverken hyggelig eller hjelpsom mot frekke folk. Anonymkode: 1b9da...a5a Jeg skjønner at hun ikke var noen stor menneskekjenner, men du burde tatt det som et kompliment eet hun trodde du var et godt menneske. Anonymkode: 0188b...ef9
Anonym bruker Skrevet 23. mai #41 Skrevet 23. mai Hei igjen – HI her. Jeg ser at denne tråden har tatt en retning jeg ikke helt hadde sett for meg. Det startet med at jeg delte en opplevelse som faktisk irriterte meg oppriktig: en bekjent som spurte om å få låne min splitter nye bil for å frakte en sykkel – fordi hun ikke ville ripe opp sin egen. For meg var det frekt og grenseoverskridende, og jeg ønsket å høre andres syn. Jeg har fått mange ulike svar, og det setter jeg faktisk pris på – også de som er uenige. Men noen kommentarer har utfordret min intensjon og personlighet mer enn det jeg synes er rimelig, og jeg har kanskje svart skarpere enn jeg burde. Hvis noen følte seg truffet av det, så beklager jeg – men jeg står fortsatt for det opprinnelige poenget mitt: Det er ikke galt å si nei. Man har ingen plikt til å låne ut dyre eiendeler, særlig ikke til perifere bekjente. Og det er lov å reagere når slike forespørsler kommer. For meg handler dette om å sette grenser og ha respekt for det man eier – og det burde være greit å uttrykke uten å bli mistenkeliggjort eller latterliggjort. Med det setter jeg strek. Takk til dere som holdt diskusjonen saklig. Anonymkode: 1b9da...a5a
Anonym bruker Skrevet 24. mai #42 Skrevet 24. mai Gratulerer med ny bil, det er en fet bil🤩 Spør i retur, du er ikke redd for å skrape opp min med andre ord? 🤭 Anonymkode: c761d...6c3
Anonym bruker Skrevet 25. mai #44 Skrevet 25. mai Anonym bruker skrev (På 24.5.2025 den 6.49): Gratulerer med ny bil, det er en fet bil🤩 Spør i retur, du er ikke redd for å skrape opp min med andre ord? 🤭 Anonymkode: c761d...6c3 Takk 🤩 Jeg er selvfølgelig redd for å skrape opp andre sin bil, derfor kjører jeg kun min egen. Jeg låner aldri andres bil😅 Anonymkode: 1b9da...a5a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå