Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 08:05 #1 Skrevet tirsdag kl 08:05 Jeg er ganske fortvilet. Jeg er 50% ufør og tjener ca 500.000 i året. Jeg eier to boliger. Leier ut den ene og bor i den andre. Skatter 22% av leieinntekten. Snakket med skatteetaten nå og de sier jeg skal betale 52% (!) i skatt i 2025. Det går jo ikke. Føler meg SÅ dum. De kunne ikke hjelpe meg med skatteplanlegging. Hvor kan jeg spørre om hjelp? Anonymkode: b0031...6f7
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 08:13 #2 Skrevet tirsdag kl 08:13 Du legger inn tallene dine på nettsiden til skatteetaten og regner ut der. Over 50 prosent skatt høres helt usannsynlig ut. Anonymkode: f3a36...a73
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 08:32 #3 Skrevet tirsdag kl 08:32 Om det ikke er regler for uføretrygd og inntjeningsgrenser som gjør dette, så er det mulig du har misforstått dem litt. Jeg får utbytte på noen aksjer. Dette utbetales uten skatt og så har jeg satt til side penger til skatten og betalt det som skattesmell året etter. For i år var det annerledes. Nå ønsker de at utbytte skattes for i løpet av året. Siden det ikke er struktur for å hente inn skatten rett fra utbyttebetalingen så tas det over inntektsskatten i stedet. Om det samme gjelder deg, så er det ikke slik at du skal betale mer skatt enn det du vanligvis har gjort. Forskjellen er da kanskje at du trekkes i skatt for leieinntektene over arbeidsinntekten. Du betaler da mer i skatt pr. mnd, men ikke mer totalt. Dette er i alle fall en mulig forklaring på beskjeden og den høye skatteprosenten. For skatteplanlegging kan du høre med noen som er regnskapsfører eller revisorer. Anonymkode: 70d45...74f
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 08:38 #4 Skrevet tirsdag kl 08:38 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Om det ikke er regler for uføretrygd og inntjeningsgrenser som gjør dette, så er det mulig du har misforstått dem litt. Jeg får utbytte på noen aksjer. Dette utbetales uten skatt og så har jeg satt til side penger til skatten og betalt det som skattesmell året etter. For i år var det annerledes. Nå ønsker de at utbytte skattes for i løpet av året. Siden det ikke er struktur for å hente inn skatten rett fra utbyttebetalingen så tas det over inntektsskatten i stedet. Om det samme gjelder deg, så er det ikke slik at du skal betale mer skatt enn det du vanligvis har gjort. Forskjellen er da kanskje at du trekkes i skatt for leieinntektene over arbeidsinntekten. Du betaler da mer i skatt pr. mnd, men ikke mer totalt. Dette er i alle fall en mulig forklaring på beskjeden og den høye skatteprosenten. For skatteplanlegging kan du høre med noen som er regnskapsfører eller revisorer. Anonymkode: 70d45...74f Tusen takk for svar! Ja, det har du rett i, men jeg synes likevel det er utrolig høy skatt. Jeg får ringe dem igjen. Anonymkode: b0031...6f7
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 09:28 #5 Skrevet tirsdag kl 09:28 Når du har såpass mange hensyn å ta lønner det seg å bruke noen lapper på en regnskapsfører/revisor altså. Vi hadde mange ting for et par år siden, så da hadde vi et par timer med en revisor. Helt gull, han kunne alle regler og hjalp oss føre en skattemelding med riktige fratrekk osv så alt ble bra. Fikk en planlagt smell på 60.000 som vi hadde satt av penger til. Anonymkode: 414ce...659
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 18:04 #6 Skrevet tirsdag kl 18:04 Hvordan kom de frem til det? Du kan skille skatt på lønnsinntekter og betale forskuddsskatt for leie. Da får du 4 fakturaer i løpet av året som knytter seg til overskuddet av leieinntektene. Så blir skatten du trekkes av uføre mer riktig i forhold til inntekten løpende gjennom året. Inne på Skatteetaten ligger den en kalkulator knyttet til skattekortet ditt. Trykk og forsøk litt her, det er ikke farlig, det er bare å gå ut uten å sende endring så er den tilbake på utkast. Skulle du komme i fare for å sende det inn, kan du bare endre på den. Anonymkode: 1bf07...0b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå