Gå til innhold

Hva kan endre hårstrukturen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er så rart at hvis jeg ikke hadde sett det selv, hadde jeg hatt vansker med å tro på det, så dere får avgjøre selv hva dere synes. 

Jeg har alltid hatt silkeglatt hår med tynne, men mange hårstrå, litt sånn typisk nordisk hår, men mørk blondt/lys brunt. Mannen min har veldig tykt hår, altså skikkelig tykke hårstrå, og hadde lett fall i håret som barn, men aldri krøller. Sammen har vi tre barn, to gutter og en jente. Begge guttene har hatt likt hår som faren, jenta som meg. Nå er guttene 22 og 18 år, jenta er 16 år. 

Men, så skjedde det noe for omtrent 1,5 - 2 år siden med både håret til barna og meg. Mannen sitt hår er kort-kort, så vanskelig å si der. Guttene fikk plutselig krøller. Han på 18 år skikkelig korketrekkere, han på 22 år tydelige krøller, men ikke korketrekkere som hos broren. Datteren min og jeg fikk mer bølger i håret, altså ikke krøller på samme måte som guttene, men helt tydelig forskjell. 

Hva skjedde? Hvordan er dette i det hele tatt mulig? Alle er forøvrig fornøyde med endringene og håper at de blir værende, men det burde jo ikke vært mulig? Er det noe mat, noe i klimaet eller noe annet som kan påvirke dette? Eldstemann bodde i en by på andre siden av landet da endringene kom, så det er ikke slik at vi der og da var samlet i samme hus eller by en gang. 

Anonymkode: ad96e...517

Skrevet

Det er mange ting som kan endre håret, bl.a hormoner, alder, cellegiftkurer og sånne opplagte ting, men også andre mindre opplagte.

Om håret blir krøllete eller rett avgjøres av "hullet" håret vokser ut av. Er det helt rundt blir håret rett, er det avlangt blir det krøllete, også er det alle variasjoner mellom som gir ulike typer fall.

Anonymkode: 35bd0...ede

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er mange ting som kan endre håret, bl.a hormoner, alder, cellegiftkurer og sånne opplagte ting, men også andre mindre opplagte.

Om håret blir krøllete eller rett avgjøres av "hullet" håret vokser ut av. Er det helt rundt blir håret rett, er det avlangt blir det krøllete, også er det alle variasjoner mellom som gir ulike typer fall.

Anonymkode: 35bd0...ede

Hm, hormoner kan sånn sett stemme når det gjelder meg og de to yngste, altså slutten av puberteten for dem og perimenopause for meg, men eldstemann var jo over 20 år? Ingen har vært syke, fått cellegift el. Det var bare så rart at alle fikk endringene omtrent helt på likt og nærmest over natten. Yngste gutten kan vi faktisk se forskjell på når vi ser på bildene tatt i august, september og oktober for 1,5 år siden der det i august er nesten helt glatt hår, i september tydelig fall og i oktober korketrekkere. 

HI

Anonymkode: ad96e...517

Skrevet

Jeg husker ikke hvor rask endringen kom, men jeg hadde glatt hår med fall da jeg var liten, fikk krøller etter puberteten en gang. Nå har jeg krøller/korketrekkere (er 48). Det sies vel at hår gjerne endrer seg ca. hvert 7. år, det blir mørkere, endrer struktur, blir tykkere/tynnere etc. Så kommer det litt andre ting inn på veien, sykdom, svangerskap etc. Litt pussig at dere alle endret på likt da, ikke flyttet til et nytt sted med annen vannkvalitet el.?

Anonymkode: d475b...c17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...