Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 05:25 #1 Skrevet tirsdag kl 05:25 Jeg var hos legen og tok hormonprøver. Ser svar på furst men skjønner ingenting selv om jeg trykker meg inn. Østradiol -17 beta er merket med rød og tall 1,1. FSH ligger på 4. Hva betyr det? Noen som kan hjelpe? Anonymkode: f70dd...564
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 06:47 #2 Skrevet tirsdag kl 06:47 Jeg tror det betyr at du er litt lav på østrogen i hvert fall. Står det ikke referanseområde ved siden av? Anonymkode: 91010...bf2
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 06:58 #3 Skrevet tirsdag kl 06:58 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Jeg tror det betyr at du er litt lav på østrogen i hvert fall. Står det ikke referanseområde ved siden av? Anonymkode: 91010...bf2 Det står 0-0 30. Hadde første dag av eggløsning når prøven ble tatt, har det noe å si? Anonymkode: f70dd...564
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 07:07 #4 Skrevet tirsdag kl 07:07 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det står 0-0 30. Hadde første dag av eggløsning når prøven ble tatt, har det noe å si? Anonymkode: f70dd...564 Altså, FHS er jo helt normal, så jeg synes det er rart hvis du har 30, eller 1,1(?!?) da på Østradiol 17beta, for da burde du ikke kunne ha eggløsning i det hele tatt, og FHS-tallet ditt skulle vært mye høyere, altså for å antyde overgangsalderen. Du bør spørre legen din. Er du sikker på at du har avlest tallene riktig? Anonymkode: 91010...bf2
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 07:21 #5 Skrevet tirsdag kl 07:21 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Altså, FHS er jo helt normal, så jeg synes det er rart hvis du har 30, eller 1,1(?!?) da på Østradiol 17beta, for da burde du ikke kunne ha eggløsning i det hele tatt, og FHS-tallet ditt skulle vært mye høyere, altså for å antyde overgangsalderen. Du bør spørre legen din. Er du sikker på at du har avlest tallene riktig? Anonymkode: 91010...bf2 Slik står det: Anonymkode: f70dd...564
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 07:31 #6 Skrevet tirsdag kl 07:31 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Slik står det: Anonymkode: f70dd...564 Ahh, de bruker selvfølgelig den målingen, da gir det mer mening. Beklager, men da er det vel egentlig motsatt, at du har altfor høyt nivå av østrogen. Er du mye plaget med uregelmessig menstruasjon, søvnvansker, ømme bryster, dårligere hukommelse ol.? Anonymkode: 91010...bf2
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 07:42 #7 Skrevet tirsdag kl 07:42 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Ahh, de bruker selvfølgelig den målingen, da gir det mer mening. Beklager, men da er det vel egentlig motsatt, at du har altfor høyt nivå av østrogen. Er du mye plaget med uregelmessig menstruasjon, søvnvansker, ømme bryster, dårligere hukommelse ol.? Anonymkode: 91010...bf2 Hva tenkte du på at det gir mening? Jeg sliter litt for tiden ja, null matlyst, uro ol. Ingen søvnvansker, har regelmessig mens. Anonymkode: f70dd...564
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 08:34 #8 Skrevet tirsdag kl 08:34 Ingen som vet? Anonymkode: f70dd...564
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 15:45 #9 Skrevet tirsdag kl 15:45 Sånne hormonprøver må alltid tolkes i en sammenheng. Kan ikke bare se løsrevet på svaret. De må tolkes ut fra hvor du er i syklus, og hvorfor de ble tatt i utgangspunktet. Anonymkode: c5fa3...cd0
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 18:44 #10 Skrevet tirsdag kl 18:44 Har det slått deg å spørre legen din, hi? Anonymkode: b7b11...74c
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 20:50 #11 Skrevet tirsdag kl 20:50 Prøv å lime det inn i ChatGPT. Ikke alltid man får vettugt der, men helt konkrete ting pleier den å være god på å oversette til folkelig språk 😃 Anonymkode: 4a21a...abc
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 21:30 #12 Skrevet tirsdag kl 21:30 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Slik står det: Anonymkode: f70dd...564 Dette passer jo veldig bra med det du sier, at du hadde eggløsning. Da er østradiol veldig høy, og LH er høyere enn FSH. Dette ser helt normalt ut! Østradiol varierer veldig gjennom syklusen. Referanseverdiene du oppgir er for tidlig follikkelfase, altså når du vanligvis har mensen. Kan altså ikke sammenlignes med eggløsningstiden. Anonymkode: 19184...47a
Anonym bruker Skrevet i går, 06:20 #13 Skrevet i går, 06:20 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Dette passer jo veldig bra med det du sier, at du hadde eggløsning. Da er østradiol veldig høy, og LH er høyere enn FSH. Dette ser helt normalt ut! Østradiol varierer veldig gjennom syklusen. Referanseverdiene du oppgir er for tidlig follikkelfase, altså når du vanligvis har mensen. Kan altså ikke sammenlignes med eggløsningstiden. Anonymkode: 19184...47a Jeg hadde ikke mensen når prøvene ble tatt. Legen sa at alt ser normalt ut og at det ikke er OA. Men har hørt og lest om at leger ikke er så flinke på dette. Anonymkode: f70dd...564
Anonym bruker Skrevet i går, 07:06 #14 Skrevet i går, 07:06 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Jeg hadde ikke mensen når prøvene ble tatt. Legen sa at alt ser normalt ut og at det ikke er OA. Men har hørt og lest om at leger ikke er så flinke på dette. Anonymkode: f70dd...564 Nettopp. Kan passe med eggløsning som du sier du hadde? Ikke overgangsalder, nei. Anonymkode: 19184...47a
Anonym bruker Skrevet i går, 08:01 #15 Skrevet i går, 08:01 Anonym bruker skrev (52 minutter siden): Nettopp. Kan passe med eggløsning som du sier du hadde? Ikke overgangsalder, nei. Anonymkode: 19184...47a Jeg hadde første dag eggløsning 13 tirsdag, tok blodprøver 14 onsdag, så kanskje stemmer det. Jeg sliter psykisk for tiden, har det veldig tungt, god mye svette om dagen og morgenen, men legen sa det skyldes angst. Hun sa jeg kunne bestille time hos gynekolog hvis jeg vil men hun ser ingen grunn tim det. Så usikker. Anonymkode: f70dd...564
Anonym bruker Skrevet i går, 08:17 #16 Skrevet i går, 08:17 Fra https://www.dagensmedisin.no/allmennmedisin-fastleger-kvinnehelse/overgangsalder-kvinnene-blir-lykkelige-nar-hormonbehandling-fungerer/619130 "....Blodprøver som ser på hormonnivåer, har liten verdi for å finne ut av om en kvinne er i overgangsalderen, sier Natvik. – I perioden før kvinnen mister menstruasjonen helt, svinger hormonverdiene og gir et øyeblikksbilde, som gjør det vanskelig å tolke dem. Hos friske kvinner over 45 år er det symptomene som forteller oss om hun er i overgangsalderen, sier Natvik, men legger til at blodprøver kan være aktuelt for å utelukke annen sykdom. " Og https://www.dagensmedisin.no/gjor-kloke-valg-kvinnehelse-menopausal-hormonterapi-mht/ny-kloke-valg-anbefaling-om-utredning-av-overgangsalder/627836 Nye anbefalinger om at hormonprøver ofte har liten verdi. Anonymkode: c5fa3...cd0
Anonym bruker Skrevet i går, 10:43 #17 Skrevet i går, 10:43 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg hadde første dag eggløsning 13 tirsdag, tok blodprøver 14 onsdag, så kanskje stemmer det. Anonymkode: f70dd...564 Og det passer altså med hormonprøvene. De er altså normale. Anonymkode: 19184...47a
Anonym bruker Skrevet i går, 11:31 #18 Skrevet i går, 11:31 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Og det passer altså med hormonprøvene. De er altså normale. Anonymkode: 19184...47a Men bør jeg ikke til gynekolog allikevel? Referert til svaret oppe på #anocd0? Anonymkode: f70dd...564
Anonym bruker Skrevet i går, 14:22 #19 Skrevet i går, 14:22 Anonym bruker skrev (På 20.5.2025 den 9.42): Hva tenkte du på at det gir mening? Jeg sliter litt for tiden ja, null matlyst, uro ol. Ingen søvnvansker, har regelmessig mens. Anonymkode: f70dd...564 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Men bør jeg ikke til gynekolog allikevel? Referert til svaret oppe på #anocd0? Anonymkode: f70dd...564 Nei, ikke nødvendigvis. Har du symptomer på overgangsalder og er over 45 år, så kan det være det helt uavhengig av prøvene, og da kan du evt prøvebehandle og se om det hjelper. Hvis du ikke har symptomer på overgangsalderen men har symptomer som passer bedre med noe annet under omstendighetene (dvs hvorfor er hormonprøvene tatt), så vil det jo være mer nytte i å nøste i det videre med fastlegen. Anonymkode: c5fa3...cd0
Anonym bruker Skrevet i går, 14:48 #20 Skrevet i går, 14:48 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Nei, ikke nødvendigvis. Har du symptomer på overgangsalder og er over 45 år, så kan det være det helt uavhengig av prøvene, og da kan du evt prøvebehandle og se om det hjelper. Hvis du ikke har symptomer på overgangsalderen men har symptomer som passer bedre med noe annet under omstendighetene (dvs hvorfor er hormonprøvene tatt), så vil det jo være mer nytte i å nøste i det videre med fastlegen. Anonymkode: c5fa3...cd0 Jeg er 43 år. Jeg sliter for tiden som jeg allerede har skrevet, mye angst uro, mye svetting om dagen som kommer og går men kan være pga det jeg går gjennom, sover bra, så legen avfeier OA. Hun sier at symptomene kan ligne mye men at det kan være annet. Hatt det slik nå i over en mnd, så vi prøver å finne årsak. Hi Anonymkode: f70dd...564
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå