Anonym bruker Skrevet 20. mai 2025 #26 Skrevet 20. mai 2025 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg er gift med en mann som har asperger. Han er utadvendt og får lett kjærester. Problemet er: - null selvinnsikt - klarer ikke å lese andre - repeterende adferd - blir opphengt i hobbyer - tåler ikke støy, stress, inntrykk - ekstremt rigid - utfordringer med søvn Anonymkode: a80a4...519 Hm okei. Jeg kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i noen av punktene du lister opp egentlig. Eller. Jeg har fått høre at jeg er sårbar for stress da, da handler det mest om at jeg blir veldig sliten av å være sosial eller ha tidspress på meg f.eks. Anonymkode: d8c18...4e6
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2025 #27 Skrevet 20. mai 2025 Jeg fikk 29 Forventet egentlig å havne innenfor normalen 😆 Anonymkode: 07bce...070
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2025 #28 Skrevet 20. mai 2025 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Jeg fikk 29 Forventet egentlig å havne innenfor normalen 😆 Anonymkode: 07bce...070 Jeg og, fikk 33. Men jeg føler at mange av spørsmålene treffer godt hvis man er ensom, innadvent, introvert o.l. Anonymkode: ccd91...dde
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2025 #29 Skrevet 20. mai 2025 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg og, fikk 33. Men jeg føler at mange av spørsmålene treffer godt hvis man er ensom, innadvent, introvert o.l. Anonymkode: ccd91...dde Ja. Er derfor det må være en fagperson som utreder. Man må forstå spørsmålene. Anonymkode: a80a4...519
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2025 #30 Skrevet 20. mai 2025 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Ja. Er derfor det må være en fagperson som utreder. Man må forstå spørsmålene. Anonymkode: a80a4...519 Sier du at jeg fikk så høy score fordi jeg ikke forsto spørsmålene? Anonymkode: ccd91...dde
Pobie Skrevet 20. mai 2025 #31 Skrevet 20. mai 2025 Denne siden har veldig pålitelige tester, RAADS-R er veldig bra for autisme, og CAT-Q er bra for maskering. https://embrace-autism.com/raads-r/#test
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2025 #32 Skrevet 20. mai 2025 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Sier du at jeg fikk så høy score fordi jeg ikke forsto spørsmålene? Anonymkode: ccd91...dde Nei. Jeg kan ikke uttale meg om deg. Men én fagperson kan bedre forstå hva testen spør etter. Hvis man er deprimert eller sliter på andre måter så kan man svare "feil." Anonymkode: a80a4...519
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2025 #33 Skrevet 20. mai 2025 Pobie skrev (1 minutt siden): Denne siden har veldig pålitelige tester, RAADS-R er veldig bra for autisme, og CAT-Q er bra for maskering. https://embrace-autism.com/raads-r/#test Veldig bra test Anonymkode: a80a4...519
Pobie Skrevet 20. mai 2025 #34 Skrevet 20. mai 2025 Anonym bruker skrev (14 timer siden): https://www.tengel.no/asperger-syndrom-test/ Ta denne. Hvilken score får du? Anonymkode: a80a4...519 Jeg fikk 19 og vet jeg har autisme, så den ville jeg tatt med en klype salt. Grunnen er at jeg er veldig flink til å lese mennesker og forestille meg bilder og skrive historier, og testen går utifra at de med autisme ikke kan dette. Men jeg scoret høyt på RAADS-R som jeg linket lenger oppe.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2025 #35 Skrevet 21. mai 2025 Pobie skrev (10 timer siden): Denne siden har veldig pålitelige tester, RAADS-R er veldig bra for autisme, og CAT-Q er bra for maskering. https://embrace-autism.com/raads-r/#test Jeg fikk 48 på denne testen. Står jeg sannsynligvis ikke har diagnosen, men at noen scorer så lavt som 44 så det kan vel være at jeg har diagnosen da? Anonymkode: d8c18...4e6
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2025 #36 Skrevet 21. mai 2025 Jeg har engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse og kjenner meg veeeldig godt igjen i dine utfordringer. Anonymkode: 4f28c...ea8
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2025 #37 Skrevet 21. mai 2025 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Jeg har engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse og kjenner meg veeeldig godt igjen i dine utfordringer. Anonymkode: 4f28c...ea8 Er det den nye motediagnosen? Anonymkode: a445c...1ec
MissSaigon Skrevet 21. mai 2025 #38 Skrevet 21. mai 2025 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Er det den nye motediagnosen? Anonymkode: a445c...1ec Jeg blir så forundret over folk som skriver slik. Det mangler jo litt til den øverste greina når man faktisk syns at dette er ok å skrive i en seriøs tråd.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2025 #39 Skrevet 21. mai 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse og kjenner meg veeeldig godt igjen i dine utfordringer. Anonymkode: 4f28c...ea8 Hva er typiske trekk for engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse? Vedvarende og gjennomgripende følelser av anspenthet og frykt. Oppfatning om at en er sosialt klønete, lite personlig tiltrekkende eller underlegen andre. Overdreven opptatthet av å kunne bli kritisert eller avvist i sosiale situasjoner. Uvillighet til å involvere seg med andre hvis en ikke er sikker på å bli likt. Dette passer mye bedre med HI sine utfordringer! Høres ivertfal ikke ut som autisme! ! Anonymkode: a80a4...519
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2025 #40 Skrevet 21. mai 2025 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg har engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse og kjenner meg veeeldig godt igjen i dine utfordringer. Anonymkode: 4f28c...ea8 Ja, det kan jo hende jeg faktisk har engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse diagnosen i stedet. Jeg vurderer sterkt å be om revurdering av diagnose for å finne ut av det men synes det er veldig vanskelig å ta ett valg om det. Noen her som har noen tanker eller råd rundt det? Om jeg burde be om ny utredning eller ikke? Anonymkode: d8c18...4e6
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2025 #41 Skrevet 21. mai 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, det kan jo hende jeg faktisk har engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse diagnosen i stedet. Jeg vurderer sterkt å be om revurdering av diagnose for å finne ut av det men synes det er veldig vanskelig å ta ett valg om det. Noen her som har noen tanker eller råd rundt det? Om jeg burde be om ny utredning eller ikke? Anonymkode: d8c18...4e6 Det er KUN du som vet dette. Hva er rett for DEG ? Anonymkode: a80a4...519
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2025 #42 Skrevet 21. mai 2025 Du beskriver ikke typiske tegn på Asperger. De sosiale vanskene dine kan komme av sosial angst. Vil anta du skårer høyt på nevrotisisme. Opplever du alvorlige symptomer knyttet til dette så ville jeg lest litt om unnvikende personlighetsforstyrrelse. Anonymkode: eba47...208
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2025 #43 Skrevet 21. mai 2025 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Du beskriver ikke typiske tegn på Asperger. De sosiale vanskene dine kan komme av sosial angst. Vil anta du skårer høyt på nevrotisisme. Opplever du alvorlige symptomer knyttet til dette så ville jeg lest litt om unnvikende personlighetsforstyrrelse. Anonymkode: eba47...208 Oi, og jeg så ikke at andre allerede hadde beskrevet dette. Beklager at jeg gjentok. Anonymkode: eba47...208
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2025 #44 Skrevet 22. mai 2025 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Det er KUN du som vet dette. Hva er rett for DEG ? Anonymkode: a80a4...519 Jeg har jo egentlig litt lyst til å be om revurdering og ser de positive sidene med det, som at jeg hvis jeg har unnvikende pf og/eller angst så kan jeg få behandling for det fremfor bare støttesamtaler som jeg får nå. Men samtidig er det jo litt krevende å skulle åpne opp for en helt ny behandler. Jeg har jo også blitt utredet for unnvikende pf tidligere og fikk da ikke diagnosen selv om jeg kunne fått den (oppfylte nok kriterier), men akkurat det kan jo ha vært uflaks? Altså at hvis jeg hadde gått til en annen behandler så hadde jeg fått diagnosen...Men det kan jo hende de bruker det som argument for å ikke bli utredet på nytt. Samtidig tror jeg ikke behandlere innser hvor mye jeg strever sosialt fordi det for meg er helt annerledes å åpne seg for en behandler enn en venn/kjæreste. Anonymkode: d8c18...4e6
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2025 #45 Skrevet 22. mai 2025 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Du beskriver ikke typiske tegn på Asperger. De sosiale vanskene dine kan komme av sosial angst. Vil anta du skårer høyt på nevrotisisme. Opplever du alvorlige symptomer knyttet til dette så ville jeg lest litt om unnvikende personlighetsforstyrrelse. Anonymkode: eba47...208 Nei, jeg tror jeg har innsett nå at jeg (mest sannsynlig) ikke har asperger. Jeg snakket med en i psykiatri teamet jeg følges opp av om det og hun sa at jeg ikke var noen typisk asperger og at hun så ingen ting ved meg som hun tenkte var typisk asperger. Samtidig som hun var enig i at jeg ikke har de symptomene som jeg ikke kjenner meg igjen i (så da har jeg i alle fall ikke bare dårlig selvinnsikt). Jeg er usikker på om jeg har alvorlige nok symptomer til å kunne få diagnosen unnvikende personlighetsforstyrrelse, men jeg føler i alle fall at jeg kjenner meg igjen i mange av kriteriene, spesielt det med relasjoner siden jeg sliter veldig i relasjoner mtp at jeg ikke har klart å få noen nye venner i voksen alder og aldri har hatt kjæreste nettopp fordi jeg er så redd for å bli såret og avvist osv. Anonym bruker skrev (16 timer siden): Oi, og jeg så ikke at andre allerede hadde beskrevet dette. Beklager at jeg gjentok. Anonymkode: eba47...208 Det går helt fint, ingenting å beklage. Anonymkode: d8c18...4e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå