Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan håndterer dere free-ridere? De som alltid deltar, forsyner seg godt, men aldri bidrar? Her har vi bare gitt dem opp og regner ikke med dem. Vi ønsker jo ikke at barna deres skal bli skadelidende. Barna får være med på lik linje med de andre barna selv om foreldrene ikke bidrar. 

Foreldrene som ikke bidrar sier alltid "Vi bidrar ekstra neste gang", men har aldri bidratt. Ikke økonomisk og ikke med ting de kan gjøre hjemmefra. Vi rakk dessverre ikke å bake kake for det var så fint vær at vi bare måtte ut på tur. Det går vel fint med en kake mindre?" Og de er påtruffet på tur, så det stemmer. De har god økonomi og det er ingen sykdommer som tilsier at de ikke kan bidra.

De har ikke helt gangsyn heller. De bidrar gjerne ikke fordi de skal gjøre noe kjekt med barna - f.eks. gå på tivoli eller badeland. Dette sier de gjerne rett ut og det er jo også ganske synlig ofte. Og når venner av barna ikke kan gå, fordi deres foreldre jobber dugnad så har det nå begynt å murre. Barna har blitt store og har fått det med seg. Noen av barna mener det er urettferdig og nå mener en del foreldre det også. De mener at disse foreldrene aldri lærer fordi det ikke går utover barna på noe som helst måte. 

Hvordan håndterer deres klubber/foreninger/skoler free-ridere? 

Anonymkode: bc1e7...dd3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet at disse barna etterhvert skammer seg over foreldrene som aldri bidrar, og forhåpendligvis blir de bedre foreldre selv.

Men barna får alltid være med, uansett hva slags hjem de kommer fra.

Anonymkode: 5b357...c34

Skrevet

De har vært et stort irritasjonsmoment hos oss og. Jeg har to barn selv, naboen tre, men de tre naboungene har vært mer i vårt hjem enn sitt eget. Foreldrene har skippet de ut hver morgen over til oss. Vi har hatt fem barn i husholdningen i 10 år. 

Anonymkode: f7d70...9b4

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

De har vært et stort irritasjonsmoment hos oss og. Jeg har to barn selv, naboen tre, men de tre naboungene har vært mer i vårt hjem enn sitt eget. Foreldrene har skippet de ut hver morgen over til oss. Vi har hatt fem barn i husholdningen i 10 år. 

Anonymkode: f7d70...9b4

Du har latt deg irritere i 10 år? 

Anonymkode: 56073...a16

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hvordan håndterer dere free-ridere? De som alltid deltar, forsyner seg godt, men aldri bidrar? Her har vi bare gitt dem opp og regner ikke med dem. Vi ønsker jo ikke at barna deres skal bli skadelidende. Barna får være med på lik linje med de andre barna selv om foreldrene ikke bidrar. 

Foreldrene som ikke bidrar sier alltid "Vi bidrar ekstra neste gang", men har aldri bidratt. Ikke økonomisk og ikke med ting de kan gjøre hjemmefra. Vi rakk dessverre ikke å bake kake for det var så fint vær at vi bare måtte ut på tur. Det går vel fint med en kake mindre?" Og de er påtruffet på tur, så det stemmer. De har god økonomi og det er ingen sykdommer som tilsier at de ikke kan bidra.

De har ikke helt gangsyn heller. De bidrar gjerne ikke fordi de skal gjøre noe kjekt med barna - f.eks. gå på tivoli eller badeland. Dette sier de gjerne rett ut og det er jo også ganske synlig ofte. Og når venner av barna ikke kan gå, fordi deres foreldre jobber dugnad så har det nå begynt å murre. Barna har blitt store og har fått det med seg. Noen av barna mener det er urettferdig og nå mener en del foreldre det også. De mener at disse foreldrene aldri lærer fordi det ikke går utover barna på noe som helst måte. 

Hvordan håndterer deres klubber/foreninger/skoler free-ridere? 

Anonymkode: bc1e7...dd3

Forstår hva du mener. Har en venninne som holdt på sånn, men uten at vi hadde barn den gangen. Hun kom veldig for sent, veldig ofte med unnskyldninger som at hun bare måtte trene så hun måtte dessverre komme 30 minutter senere tol avtalen osv. Jeg avlyste min trening og ble sittende med skjegget i postkassen. Hadde glemt hvor ille dette var og skulle gjenforenes med henne, men samme nå som før. Hadde fått mannen til å legge barna, flyttet på middagen, planlagt med tanke på jobb for å treffe henne, så fikk jeg en melding 15 minutter før da jeg skrev at jeg skulle sette meg i bilen, men kanskje ble fem minutter sen at hun ikke rakk å treffe meg fordi hun ikke hadde kommet helt i mål med dagens ærender. Det var siste gangen for min del. Vanskelig med foreldre man ikke kan fase ut.

Anonymkode: e3b61...374

Skrevet

Jeg har seriøst aldri møtt slike foreldre. Men mulig jeg ikke har lagt merke til det. Når jeg satt i FAU så måtte jeg spørre klassen om å bake kaker o.l og hadde aldri problemer med å få folk til å stille opp, listene ble fylt opp på null komma niks. 

Anonymkode: dcb6d...b96

Skrevet

Denne typen folk finnes det overalt, og det blir stadig flere av dem da overdreven bruk av gruppearbeid i skolen gjør at de får en enkel vei opp og fram. Jeg misunner av og til de som har så lite skamvett at de kan gi seg selv store fordeler med verdens beste samvittighet, og leve bekymringsfritt med det. Det er noe psykotisk over det.

Helt motsatt psykotisk for meg, jeg er så redd for å bli tatt for å prioritere meg selv at jeg bidrar mye mer enn nødvendig, og ungene våre har ofte lidd av at jeg er strengere mot dem enn mot andre, av samme grunn. Det er vanskelig. Men jeg prioriterer god samvittighet foran det meste. Det urettferdige i det er at vi lever sammen, disse to mennesketypene. Gribbene og selvfornekterne. Gribbene vil spise oss opp. Det ser vi også i samfunnet, hvordan vi tar parti med, og unnskylder, overgripere og anklager offer, det er mer og mer vanlig. Det er samme psykologi som ligger bak. En pris for overdreven toleranse. og manglende oppdragelse tenker jeg. Den gamle forsiktige norske folkesjelen dør ut.

Anonymkode: 6af22...006

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...