Gå til innhold

Jeg sliter med å motivere tenåringene mine når de ser at det å sluntre unna lønner seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

De er 13 og 15 år, og har i det siste begynt å kreve å bli hjemme på skoledager for å sole seg eller trene, fordi vennene deres får lov. Den ene venninnen får stadig fri fra skolen for å shoppe eller dra på turer, en annen får bli hjemme når hun selv har lyst.
Mine får jo dette med seg og vil og være hjemme. Jeg prøver å fortelle dem at det er viktig med gode karakterer på skolen for å kunne komme inn på de studiene de vil, men den ene tenker å bli boende hjemme for alltid er greit så lenge hun slipper å slave rundt som meg! Jeg jobber 8-15… 

Vi foreldre har alltid oppmuntret barna til å yte før de kan nyte, men nå faller alt i fisk pga andres late tenåringer.

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 9911f...b99

Fortsetter under...

Skrevet

Ikke aktuelt å la de være hjemme. Å gå skolen er dere "jobb". Man skulker ikke skolen for å sole seg, trene eller shoppe. Er du sikker på at foreldrene til disse barna vet om det? 

Anonymkode: 8117e...195

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ikke aktuelt å la de være hjemme. Å gå skolen er dere "jobb". Man skulker ikke skolen for å sole seg, trene eller shoppe. Er du sikker på at foreldrene til disse barna vet om det? 

Anonymkode: 8117e...195

Ja, 100 %. De lar ungene styre på. 

Skrevet

Det er jo uinteressant hva andre gjør. Man skulker ikke for å trene og sole seg. De som skulker får dårlige karakterer og færre muligheter. Ingen av mine barn tror (eller ønsker) de kan snylte ved å bo hjemme til evig tid. Det vil de heller ikke få lov til.

Anonymkode: df5b9...e32

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

De er 13 og 15 år, og har i det siste begynt å kreve å bli hjemme på skoledager for å sole seg eller trene, fordi vennene deres får lov. Den ene venninnen får stadig fri fra skolen for å shoppe eller dra på turer, en annen får bli hjemme når hun selv har lyst.
Mine får jo dette med seg og vil og være hjemme. Jeg prøver å fortelle dem at det er viktig med gode karakterer på skolen for å kunne komme inn på de studiene de vil, men den ene tenker å bli boende hjemme for alltid er greit så lenge hun slipper å slave rundt som meg! Jeg jobber 8-15… 

Vi foreldre har alltid oppmuntret barna til å yte før de kan nyte, men nå faller alt i fisk pga andres late tenåringer.

Hva ville dere gjort?

Hun som tenker å bo hjemme for alltid har jo et holdningsproblem, uavhengig av hva alle andre gjør.

Anonymkode: d7f5f...881

Skrevet

Hva jeg ville gjort? Jeg ville gitt soleklar beskjed om at man kun er hjemme om man har feber eller omgangssyke. Jeg har vanskelig for å skjønne at dette faktisk er et problem for deg som mor? Du får fortelle dem at om barn og unge har uforklarlig høyt fravær så blir diverse instanser påkoblet ganske raskt, både barnevern, oppfølgingstjeneste og helsesykepleier kommer raskt på ballen om det er mistanke om skolevegring osv. 

Det geniet som tenker at hn skal bo hjemme for alltid har kanskje en masterplan om hva hn skal leve av om verken skole eller jobb er aktuelt?

Annonse

Skrevet

Unger kan ikke "kreve" noe som helst. Det er du som bestemmer. Hvordan kan nonsens som dette i det hele tatt bli en sak?

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hun som tenker å bo hjemme for alltid har jo et holdningsproblem, uavhengig av hva alle andre gjør.

Ja. Det har hun fra naboen som er 30 år og bor hjemme. Hun har ingen planer om å flytte ut, hun lever lykkelig på foreldrene. Og de duller med henne, ler av det hele, vasker klærne hans og lager middag, mens hun sitter på verandaen og røyker hasj. 
Hun har vært skrekkeksempelet mitt hele veien, nå virker det som om hun er forbildet hennes. Det lar seg jo gjøre.

Jeg sier selvsagt at det er uaktuelt.

Skrevet

Jeg lurer litt på hva du mener når du spør om hva andre hadde gjort? Hva er alternativene, tenker du? 

Anonymkode: b5fc7...bd0

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg lurer litt på hva du mener når du spør om hva andre hadde gjort? Hva er alternativene, tenker du? 

Lar dere tenåringene være hjemme når de vil? Det gjør flere andre foreldre rundt oss, og jeg lurer på om det er normalen. Er det meg det er noe rart med når jeg sier nei til å være hjemme og sole seg når andre foreldre sier ja? 

Skrevet

Jeg skjønner faktisk problemet. Datteren min har også noen slike i vennegjengen. Som feks får fri fra skolen for å dra til frisøren. Men nei, dette er ikke vanlig. Det er totalt uaktuelt å følge samme opplegg, og det vet min datter. Ikke så ofte det er mas om spesialopplegg lengre så jeg håper det synker inn sakte men sikkert. 

Anonymkode: 593b0...031

Skrevet

Haha, bli boende hjemme for alltid for da slipper de slave som deg 🙈😂

Jeg hadde informert om at det er helt uaktuelt. De får ikke lov å bo hjemme når de er ferdig på skolen, da må de klare seg selv.

Jeg er ufør selv, ble akutt veldig syk da yngste var bare 1,5 år gammel. Jeg har veldig høy arbeidsmoral selv og var faktisk bekymret for hvordan jeg skulle få videreformidlet det til barna når jeg "bare gikk hjemme" selv 

Nå har det heldigvis gått veldig fint, barna er 18, 21 og 24 år og bare yngste bor hjemme enda 

Men det å snakke negativt om hvor positivt det er å være i jobb, hvor deilig det er å tjene greit med penger, hvor viktig en god jobb er både økonomisk og psykisk har nok hatt en effekt.

I ditt tilfelle hadde jeg vært helt klar. 

Helt uaktuelt å være hjemme om man ikke er syk!

Helt uaktuelt å bo hjemme når man blir voksen! 

Tror jeg hadde gjort mitt beste for å skaffe de en sommerjobb også, brukt alt jeg hadde av kontakter. Kanskje male stakittgjerdet til mormor eller koste og spyle opplagshallen til campingbilbutikken. Skulle nok funnet noe de kunne gjøre, for å drive dank og få alle lommepenger av meg med den holdningen de viser hadde vært helt uaktuelt.

Synes ærlig talt du er litt ansvarsfraskrivende, for selv om de kan bli inspirert av hjemmeboende naboer og klassekamerater uten grenser hjemme er det din oppgave å sørge for at dine barn får bedre holdninger. Nå er de så gamle at det ikke bare er å sette hardt mot hardt uten at de bruker all sin energi og tankevirksomhet på å være forbannet på deg og da mister du all gjennomslagskraft. Du må snakke med dem.

Anonymkode: 20187...2d9

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

g

Men det å snakke negativt om hvor positivt det er å være i jobb, hvor deilig det er å tjene greit med penger, hvor viktig en god jobb er både økonomisk og psykisk har nok hatt en effekt.

Vet ikke hvordan jeg klarte å skrive den setningen der, skulle ikke stå negativt der i det hele tatt...

Annonse

Skrevet

Ja, 100 %. De lar ungene styre på. 

Dagens foreldre er udugelige... 

Anonymkode: cce45...f47

Skrevet

Er man 13 år så tenker man ikke så langt 

Anonymkode: 9e8ea...ad9

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Lar dere tenåringene være hjemme når de vil? Det gjør flere andre foreldre rundt oss, og jeg lurer på om det er normalen. Er det meg det er noe rart med når jeg sier nei til å være hjemme og sole seg når andre foreldre sier ja? 

Men hva tror du da? Jeg nekter å tro at du faktisk lurer på om andre foreldre lar barna være hjemme fordi de ikke gidder å gå på skolen. Du skriver at du sliter med å motivere ungdommene, da har du større problem enn at en trettenåring tror at hn kan bo hjemme hos mamma for alltid. 

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Dagens foreldre er udugelige... 

Anonymkode: cce45...f47

De er de aldeles ikke. Noen er udugelige, flesteparten er oppegående og klar over hva det kreves å skape brukende mennesker. 

Skrevet
MissSaigon skrev (5 minutter siden):

Men hva tror du da? Jeg nekter å tro at du faktisk lurer på om andre foreldre lar barna være hjemme fordi de ikke gidder å gå på skolen. Du skriver at du sliter med å motivere ungdommene, da har du større problem enn at en trettenåring tror at hn kan bo hjemme hos mamma for alltid. 

De er de aldeles ikke. Noen er udugelige, flesteparten er oppegående og klar over hva det kreves å skape brukende mennesker. 

Jo. Jeg lurer på om det er vanlig, for hvis ikke, har jeg veldig uflaks som er nærmest omringet av foreldre som tenker det er greit. 
Ikke minst er det kjipt for jentene mine som ser hva de andre tillater seg, mens de blir presset til helt normal skolegang. Det er jo absurd egentlig, at det å være pliktoppfyllende og trofast er blitt unormalt.

Skrevet

Selvfølgelig er de ikke hjemme uten god grunn! Jeg skal da virkelig ikke jobbe knallhardt selv for å fostre udugelige latsabber. Det kommer ikke på tale. 
Ingen, hverken voksne eller barn, skal være hjemme og sole seg bare fordi man vil.

Skrevet

Jeg har et barn som er syk, har ikke fulle skoledager - etter avtale med både sykehus og skole. Dette FORTELLER HUN IKKE til noen, så utenfra kan det nok virke som hun sluntrer unna en god del. Hun kan godt finne på å gå både på shopping og til frisøren i skoletiden dersom formen tilsier det, ettersom skoledagen allerede er bestemt på forhånd.  

Tviler ikke på at det er endel ungdom som skulker, og noen sløve foreldre der ute også.  Men etter at mitt barn fikk tilpasset skolehverdag, har jeg jo fått kontakt med flere som også har det. Er slett ikke så uvanlig at ungdom har tilpasset timeplan av ulike grunner. 

Anonymkode: 52d0e...19c

Skrevet

Helt uaktuelt!

Husk at alle andre aldri er alle andre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hva ville dere gjort?

Leser jeg riktig når du skriver at disse barna får fri fra vanlige skoledager for sånne ting? Kan det hende det er pga andre årsaker som ungdommene ikke sier? Syns det høres veldig merkelig ut.

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (1 minutt siden):

Leser jeg riktig når du skriver at disse barna får fri fra vanlige skoledager for sånne ting? Kan det hende det er pga andre årsaker som ungdommene ikke sier? Syns det høres veldig merkelig ut.

Selvsagt er det andre grunner til at de har fri enn at de får lov til  være hjemme fordi de ikke gidder å møte på skolen. Som sagt så settes det inn ganske kraftig innsats ved mistanke om skulk og skolevegring. Hi virker jo ikke til å være påkoblet virkeligheten i det hele!

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt er det andre grunner til at de har fri enn at de får lov til  være hjemme fordi de ikke gidder å møte på skolen. Som sagt så settes det inn ganske kraftig innsats ved mistanke om skulk og skolevegring. Hi virker jo ikke til å være påkoblet virkeligheten i det hele!

Ja, jeg tenker det må være underliggende årsaker til at noen kan gjøre dette. Og i de fleste tilfeller så ønsker vel ikke ungene å si at de har et opplegg med skolen, det er jo skrekken å virke "unormal" og avvike fra normen. Da blir det enklest å si at de får lov til å ta fri. Høre kulere ut det. 

Skrevet

Fra en mor med et barn som har slitt med skolevegring pga utestenging og diverse: det er IKKE aktuelt å droppe skolen! I de tilfellene det har vært ekstra ille har barnet kunne fått tilrettelegging i form av å jobbe hjemmefra med skolearbeid eller kortere dager, men i utgangspunktet skal man på skolen med mindre man er syk, og de få dagene man evt er hjemme, skal det likevel jobbes med skolearbeid innenfor skoletiden. Å være hjemme fordi man skal til frisøren, sole seg eller annet fjas, er helt uaktuelt. Du må ikke finne på å åpne for det alternativet i det hele tatt.

Skrevet

Av ungdommene det gjelder rundt oss, er det kun ei som har utfordringer. De andre er friske, fine, ungdommer fra tilsynelatende ressurssterke familier.

Neida, vi får bare gjenta budskapet. Det er uaktuelt å være hjemme fra skolen for å sole seg, gå til frisøren, bake etc bare fordi de andre får.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...