Anonym bruker Skrevet 17. mai #1 Skrevet 17. mai Etter at barna mine vokste forbi barneskolen, kan jeg omsider feire 17.mai på min måte igjen, ved å gå ut i den flotte norske naturen vår - langt, langt unna alt bråket! I den forbindelse kom jeg til å tenke på noe min bestefar sa til meg da jeg var barn. Han fortalte at jeg aldri måtte drikke vann fra sjøen, havet og stillestående vann, men trygt kunne drikke vann fra elver, bekker og fosser i naturen, så lenge det bare var "god fart" på vannet. Som barn som har sin bestefar som et idol, stilte jeg aldri spørsmål ved dette, men nå som voksen ser jeg noen potensielle utfordringer her. For eksempel hvis det går sauer litt lenger oppe i fjellet og de gjør fra seg i vannet, eller bare tråkker uti det, osv., vil ikke de bakteriene og annet man helst ikke vil ha i seg, eller sur nedbør for den saks skyld, være i vannet selv om det er i bevegelse? Hva er rett her, sånn egentlig? Anonymkode: 45021...502
Anonym bruker Skrevet 17. mai #2 Skrevet 17. mai Jeg tenker at begge to har rett Det tryggeste er å drikke vann som ikke er stillestående, vann det er nok fart i. Som regel går det helt fint. Samtidig har du et viktig poeng, er det midt i et beiteområde bør man drikke ovenfor der dyra går. Et lemenår ville jeg nok også vært svært skeptisk til å drikke vann, da det ofte er døde lemen som kan dø i/ved bekken/elva. Og så er det jo også en teoretisk mulighet for at større dyr kan ha dødd og ligger helt eller delvis i vannet ovenfor der du drikker. Det er nok også lurt å ikke drikke vann om man vet det har gått mye folk der nettopp, eller folk krysser bekk/elv lenger oppe. En venninne av meg ble svært alvorlig syk etter å ha drukket vann som jeg mente var altfor grunt og stille til at hun burde drikke det. I tillegg gikk hunden hennes ut i vannet ovenfor der hun skulle drikke. Jeg påstod at det ikke var trygt pga. begge disse årsakene og ba henne om å ikke drikke vannet, men hun mente det ikke gjorde noe, for hun hadde "alltid" drukket der (normalt var det mye mer vann i den bekken, og tidligere hadde hun heller ikke hatt hund med seg dit). Hun ble så alvorlig syk at legene ikke visste om hun ville overleve pga. hjernebetennelse. Det gikk heldigvis bra. Men, man skal ha respekt for dette. Bruker man sunn fornuft og tar hensyn til nevnte risikofaktorer (og ev. annen forurensning) så går det som regel greit. Anonymkode: 83d4f...aad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå