Gå til innhold

Tanker om slankeoperasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt med vekt hele livet. Har gått ned 40, så opp 25. Ned 20, opp igjen 10. har nå holdt meg på en bmi rundt 31-32 i noen år. Jeg er derimot så sliten av å være overvektig, å ikke klare å gå ned mer, ikke holde meg slank. Jeg nærmer meg 40år og jeg føler tiden går litt fra meg. Sitter nå helt oppriktig og ser på slankeoperasjoner. Men har hørt mye om bivirkninger.. Noen som har noen erfaringer? 
Jeg er klar over at jeg ikke får dette dekket, må nok betale selv. Ser det er store forskjeller i pris på de ulike metodene, noen med erfaringer her og? 

Anonymkode: 8a80a...b7e

Skrevet

Jeg ville prøvd wegovy først, like gode resultater og du kan slutte om bivirkningene blir for gale 

Jeg kjenner en som har blitt kjempedårlig etter operasjon, hun er slank da, men har blitt ufør. Hun ville heller vært overvektig om hun kunne velge på nytt 

Kjenner også en som gikk ned 40 kg etter operasjon, og så opp igjen alt sammen etterpå, utvidet magesekken igjen....

Anonymkode: f6dd0...a7d

Skrevet

Jeg er slankeoperert. Funka fjell. Ingen bivirkninger. Men, jeg kan ikke spise over 1200 kalorier om dagen uten å legge på meg. Er operert i 2016, og starta på antipsykotika for søvn i 2021. Lagt på meg 25 kilo som er helt umulig å få vekk med mindre jeg spiser 1000 kalorier om dagen. Jeg er ikke feit nå, bare overvektig. Jeg trives ikke og lurer på å be legen om sprøyter. Har slutta på tablettene, men kroppen har endra helt metabolismen og er nok litt ødelagt. 

Anonymkode: 3f62d...e3b

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg ville prøvd wegovy først, like gode resultater og du kan slutte om bivirkningene blir for gale 

Jeg kjenner en som har blitt kjempedårlig etter operasjon, hun er slank da, men har blitt ufør. Hun ville heller vært overvektig om hun kunne velge på nytt 

Kjenner også en som gikk ned 40 kg etter operasjon, og så opp igjen alt sammen etterpå, utvidet magesekken igjen....

Jeg har forsøkt slankepiller. Men er ikke tjukk nok til å få dem billig og det er veldig dyrt i lengden. Har ikke prøvd wegovy, men mysimba. Er det stor forskjell? 
Takk for innspill! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er slankeoperert. Funka fjell. Ingen bivirkninger. Men, jeg kan ikke spise over 1200 kalorier om dagen uten å legge på meg. Er operert i 2016, og starta på antipsykotika for søvn i 2021. Lagt på meg 25 kilo som er helt umulig å få vekk med mindre jeg spiser 1000 kalorier om dagen. Jeg er ikke feit nå, bare overvektig. Jeg trives ikke og lurer på å be legen om sprøyter. Har slutta på tablettene, men kroppen har endra helt metabolismen og er nok litt ødelagt. 

Hvorfor så lite? Er det pga forbrenningen eller operasjonen? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har forsøkt slankepiller. Men er ikke tjukk nok til å få dem billig og det er veldig dyrt i lengden. Har ikke prøvd wegovy, men mysimba. Er det stor forskjell? 
Takk for innspill! 

Men det er jo ikke billig med privat slankeoperasjon heller da.

Anonymkode: 2a69b...4ff

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Men det er jo ikke billig med privat slankeoperasjon heller da.

Anonymkode: 2a69b...4ff

Godt poeng. Men med avbetalingsordning ble det billigere pr måned. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Godt poeng. Men med avbetalingsordning ble det billigere pr måned. 

Om du ikke lenger overspiser tjener du det fort inn på matbudsjettet.

Wegovy er dyrt, men det er dyrt å spise nok kalorier til å være overvektig også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Jeg er og slanke operert.

Jeg kan heller ikke spise mer enn 1200-1300 kalorier. Det er sykt lite.

Ingen bivirkninger her heller. Bortsett fra gallestein. Men det er pga vektnedgang, ikke selve operasjonen.

Men å holde seg slank er en sinnsyk jobb uansett. 

Anonymkode: 8ca33...91f

Skrevet

Dere som nevner wegovy, er den mye bedre? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Dere som nevner wegovy, er den mye bedre? 

Fordeler og ulemper med begge 

Men fordelen med wegovy er at bivirkningene er ganske uskyldige og om de blir for plagsomme kan du slutte. Men de gir like god hjelp som en operasjon. Den gjør deg mindre sulten, fortere mett og ikke minst tar den vekk mye av "matstøyen" i hjernen så du slutter tenke på mat hele tiden.

Skrevet

Kjenner 4 stk som er slankeoperert. Alle har gått opp igjen. 3 av de har gått opp en del, men hun siste ble like stor som før operasjonen. Men hun går på Wegovy nå da, så da går hun sikkert ned igjen 

Anonymkode: fd2a8...c2c

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor så lite? Er det pga forbrenningen eller operasjonen? 

Operasjonen vil jeg tro siden jeg kjenner flere det gjelder for. Og man må jo alltid være i underskudd. En operasjon hjelper jo ikke om inntaket er det samme 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg er og slanke operert.

Jeg kan heller ikke spise mer enn 1200-1300 kalorier. Det er sykt lite.

Ingen bivirkninger her heller. Bortsett fra gallestein. Men det er pga vektnedgang, ikke selve operasjonen.

Men å holde seg slank er en sinnsyk jobb uansett. 

Anonymkode: 8ca33...91f

Ja gallestein glemte jeg. Men det sleit jeg med før operasjon og, fordi jeg gikk fort ned i vekt flere ganger. Så den fjerna jeg 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Takk for innspill! 

Wegovy er også hinsides dyrt. 

Anonymkode: f5692...3e3

Skrevet

Slankeoperasjon er en stor og risikofylt operasjon, og som flere skriver her, går mange opp igjen en stund etterpå.

Anonymkode: 9a7ff...f2f

Skrevet

Om en operasjon er rett for deg kommer vel an på årsaken til at du er overvektig? Er det vanskelig å unngå overspising? Har du blitt sjekket for sykdommer? Er du veldig stresset, sover dårlig el.? Arv? Er det psykisk?

Overvekt er veldig sjelden så enkelt som man tidligere har trodd, at det bare handler om et regnestykke rundt kalorier inn og kalorier ut. En slankeoperasjon vil bidra til at du fortere blir mett, og kan derfor være en løsning hvis hovedproblematikken er at det er vanskelig å begrense matinntaket sitt, og det ikke er masse annet som ligger bak. Problemet er at det er et fåtall som har en så enkel årsaksforklaring, og dermed ender også de fleste med å gå opp igjen i vekt etter hvert. Fordi roten til problemet ikke blir behandlet. Jeg har tre venninner og en kompis som jeg vet om som er slankeopererte og alle fire raste ned i vekt i starten, alle holdt en lavere vekt en stund, og alle har lagt på seg igjen. Hun ene bare litt, slik at hun nå i mange år har lagt stabilt på akkurat lett overvektig. Hun ene andre og kompisen min gikk opp igjen omtrent halvparten av det de gikk ned og jobber nå med å holde seg der eller gå ned igjen, mens hun siste er omtrent like tung igjen. Ingen av dem har fått hjelp til å finne ut av hvorfor de ble så overvektige i utgangspunktet. For i motsetning til hva en del folk ser ut for å tro, så handler det aldri om vilje. Ingen (?) vil vel være overvektig om de ble gitt et reelt valg?

Jeg har vært heldig, i den forstand at jeg ved en slags bivirkning av utredning og behandling for noe annet, skjønte hva som var min årsak til at jeg for noen år siden bikket over i kategori 1 av sykelig overvekt. For min del handlet det om en form for overspisingslidelse som ble utløst av et ubevisst behov for selvmedisinering, kombinert med altfor høyt stressnivå og dårlig søvn. Hos meg lå det en uoppdaget adhd i bunnen. Da den ble oppdaget og behandlet, sammen med (omsider) skikkelig hjelp med søvnvanskene, rant de overflødige kiloene av og har holdt seg borte siden. Helt uten at jeg har måttet løfte en finger selv. Det føles nesten litt som juks.

Lykke til, HI, jeg håper du finner ut av det!

Anonymkode: f50b4...62c

Skrevet

Støtter siste skriver. 
Jeg har også vært overvektig «hele livet», men etter å ha fått innsikt i adhd, lært om traumer, forstått at overgrep ikke må være penetrering og og mye, mye terapi, har jeg skjønt at jeg har trøstespist hele  livet og forsøkt å spise bort følelsene. Nå har jeg lært å trøste meg selv med andre metoder i stedet. Ved hjelp av vg’s vektklubb og heftig innsats har jeg gått ned 25kg. Det har vært hard jobb, men SÅ deilig å være lettere. Jeg kan fortsatt gli litt, men nå er det flere uker siden jeg har overspist.

I starten var en venninne med på slankeprosjektet. Det hjalp veldig å være to. Hun falt av, men jeg fikk noen medsammensvorne på vg’s vektklubb og føler meg litt mindre alene… Kan du få med deg noen? 

Jeg har ikke prøvd operasjon eller medisin, men tror oppriktig det eneste som funker er å få tak i hva som ligger bak. Det er tung jobb, men verdt det. 

Masse lykke til!!!

Skrevet

Takk for mange tips og innspill. Jeg skal fortsette å tenke på saken. 
Jeg spiser mye på kvelden, klarer ikke stoppe, tenker konstant på mat. Har fått snudd om en del på tankemønstrene mine, men spiser fortsatt for mye. Er bare sliten av kampen mellom det onde og det gode, spising eller være flink.. 

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å lese boken Få bukt med overspising av Christopher Fairburn. Den fikk jeg anbefalt av rådgiverne på ROS (Rådgivene organ for spiseforstyrrelser). Den ga meg en del aha-opplevelser. Jeg er forresten sykepleier i hjemmesykepleien, og har møtt flere pasienter som har hatt store plager etter slankeoperasjon. Noen har blitt alvorlig syke, andre har gått opp igjen i vekt. Mange går varig ned men det er også mange som får store plager etterpå. Det er også en relativt stor risiko for å få fôr eksempel alkoholproblemer, alkoholisme er vanligere blant slankeopererte. En avhengighet til mat erstattes med en annen avhengighet..

Anonymkode: 38369...ea8

Skrevet

Så lenge du ikke gjør noe med årsaken til at du overspiser, vil en operasjon bare virke midlertidig. 

Min kusine overspiser pga traumer. Hun tok operasjon, gikk ned og kom i fin form. Litt etter litt skled det ut og nå, 7 år senere, er hun større enn noen gang. Hun vet hvorfor hun overspiser, men orker ikke ta tak i det og søke behandling. Bare tanken blir for tøff for henne.

Anonymkode: d9103...b97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...