Anonym bruker Skrevet fredag kl 01:06 #1 Skrevet fredag kl 01:06 Folk legger ut på sosiale medier om dype depresjoner der de får avslag på helsehjelp. Køer og avslag. Folk som skriver at de er på kanten til å ikke orke mer. Norge har høyeste tall på selvmord i Europa, kanskje i verden.. likevel er det nesten umulig å få hjelp i Norge. Skjønner ikke hva politikere tenker med. De kaster rundt seg med penger, da Ari behn døde sto alle politikerene å snakket så varmt om å søke hjelp, for da var de berørt og farget. Så blir det glemt like fort. Skammelig Anonymkode: 5a5eb...39c
Anonym bruker Skrevet fredag kl 04:12 #2 Skrevet fredag kl 04:12 I følge statistikken til FN ligger Norge langt unna toppen på selvmordstatistikken. Lesotho som topper deres statistikk har for eksempel omtrent 6 ganger så høy selvmordsrate som Norge og vi ligger under land som Sverige, Finland og Island. Anonymkode: adba8...c0b
Anonym bruker Skrevet fredag kl 04:20 #3 Skrevet fredag kl 04:20 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): I følge statistikken til FN ligger Norge langt unna toppen på selvmordstatistikken. Lesotho som topper deres statistikk har for eksempel omtrent 6 ganger så høy selvmordsrate som Norge og vi ligger under land som Sverige, Finland og Island. Anonymkode: adba8...c0b Pr befolkningen? Anonymkode: 5a5eb...39c
Anonym bruker Skrevet fredag kl 04:21 #4 Skrevet fredag kl 04:21 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Pr befolkningen? Anonymkode: 5a5eb...39c Ja. https://fn.no/Statistikk/selvmord Anonymkode: adba8...c0b
Anonym bruker Skrevet fredag kl 04:25 #5 Skrevet fredag kl 04:25 Uansett er over 700 mennesker i Norge i dag alt for mange, mørketall er ikke iregnet. Vi har pengene, men prioriterer ikke hjelpa. Det koster samfunnet mer på betale sykmeldinger og uføre trygd i lengden, enn å hjelpe de som er syke. Tenker ikke mye på barna til de syke, som også kan ende opp syk. Erna Solberg oppfordrer alle til å være en god venn.. fint det men det erstatter ikke behandlingstrengende syke. Anonymkode: 5a5eb...39c
Anonym bruker Skrevet fredag kl 22:04 #6 Skrevet fredag kl 22:04 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Uansett er over 700 mennesker i Norge i dag alt for mange, mørketall er ikke iregnet. Vi har pengene, men prioriterer ikke hjelpa. Det koster samfunnet mer på betale sykmeldinger og uføre trygd i lengden, enn å hjelpe de som er syke. Tenker ikke mye på barna til de syke, som også kan ende opp syk. Erna Solberg oppfordrer alle til å være en god venn.. fint det men det erstatter ikke behandlingstrengende syke. Anonymkode: 5a5eb...39c I kommunene går heller pengene til småbarnsfamilier, så de kan være hjemme lenger….. da tenkes det ikke på psykisk helse…. Anonymkode: 6cfe4...3ad
Anonym bruker Skrevet fredag kl 22:57 #7 Skrevet fredag kl 22:57 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): I kommunene går heller pengene til småbarnsfamilier, så de kan være hjemme lenger….. da tenkes det ikke på psykisk helse…. Anonymkode: 6cfe4...3ad Kommunene er ikke de som bevilger penger til foreldre til å gå hjemme. Anonymkode: 5a5eb...39c
Anonym bruker Skrevet fredag kl 22:59 #8 Skrevet fredag kl 22:59 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Uansett er over 700 mennesker i Norge i dag alt for mange, mørketall er ikke iregnet. Vi har pengene, men prioriterer ikke hjelpa. Det koster samfunnet mer på betale sykmeldinger og uføre trygd i lengden, enn å hjelpe de som er syke. Tenker ikke mye på barna til de syke, som også kan ende opp syk. Erna Solberg oppfordrer alle til å være en god venn.. fint det men det erstatter ikke behandlingstrengende syke. Anonymkode: 5a5eb...39c Billig alternativ for staten det - å skyve over ansvaret på behandlings trengende folk til en god venn. En god del lidelser trenger behandling i helse. Å være en god venn er helsebringende, men det erstatter ikke behandling. Erna anbefaler folk å sykle til jobb også,. Ser ikke ut som hun noen gang har sittet på en sykkel Anonymkode: 5a5eb...39c
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 04:24 #9 Skrevet lørdag kl 04:24 Anonym bruker skrev (På 16.5.2025 den 3.06): Norge har høyeste tall på selvmord i Europa, kanskje i verden.. likevel er det nesten umulig å få hjelp i Norge Anonymkode: 5a5eb...39c Ja, du har rett, enig! De fleste som tar selvmord i Norge er menn. Men her er politikken gjennomsyret av feministisk ideologi, som gjør det politisk ukorrekt å sette inn faktiske tiltak mot dette. Kvinnehelsestrategien tømmer statsbudsjettet for øremerkede midler til kvinnehelsetiltak. Det finnes ingen tilsvarende strategi, eller noen slike øremerkede midler som kan hjelpe helseutfordringer som typisk rammer menn. Anonymkode: 4e406...cde
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 06:23 #10 Skrevet lørdag kl 06:23 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, du har rett, enig! De fleste som tar selvmord i Norge er menn. Men her er politikken gjennomsyret av feministisk ideologi, som gjør det politisk ukorrekt å sette inn faktiske tiltak mot dette. Kvinnehelsestrategien tømmer statsbudsjettet for øremerkede midler til kvinnehelsetiltak. Det finnes ingen tilsvarende strategi, eller noen slike øremerkede midler som kan hjelpe helseutfordringer som typisk rammer menn. Anonymkode: 4e406...cde Det er jo bare tøys at dette er kvinnehelse sin feil. Det meste av helsemidler har alltid gått til menn. Det har blitt bedre nå, men tidligere var medisiner, behandling og symptombeskrivelse tilpasset hvite menn i 50-årene. Alt var skreddersydd til dem. Det at kvinner har andre symptomer, at andre etnisiteter har andre sammensetninger av salter i kroppen, osv ble ikke tatt hensyn til. Typiske kvinnehelse, ble det forsket lite eller ingenting på. Også dette har kommet seg, men det er langt igjen. Psykisk helse er også et felt som ligger bak. Tidligere var psykisk uhelse noe som var flaut og stigmatiserende. Man skulle heller gjemmes bort enn å behandles. Psykisk helse er også et vanskelig felt og det kan være utfordrende å forske. I Norge har vi ganske godt helsevesen og vi har ganske god struktur på samfunnet. Dødsfall under fødsel, i trafikken etc er lave (selv om spesielt trafikken kan bli bedre). En ting vi ikke er så god på er forbyggende tiltak og det å sette inn tiltak og midler tidlig når det gjelder skole og når det gjelder psykisk sykdom. Det burde vært raskt å komme til behandler for psykisk sykdom og det burde være satt inn tiltak tidlig i skolen for de som har lærevansker. I Finland f.eks. får elever som ikke passer i ordinær undervisning kartlegging der de finner ut hvordan eleven lærer best. Så settes det inn tiltak der etter. De mener de sparer mye på å sette inn tiltak tidlig slik at elevene mestrer og ikke får store kunnskapshull. Da vil de etter hvert kunne følge vanlig studieløp, få ordinære jobber etc. Setter man ikke inn tiltak tidlig, risikerer man at eleven tilslutt ender som ufør - noe som er mye dyrere enn investeringene tidligere i løpet. Anonymkode: 9f69c...6f3
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 06:47 #11 Skrevet lørdag kl 06:47 Anonym bruker skrev (På 16.5.2025 den 3.06): Folk legger ut på sosiale medier om dype depresjoner der de får avslag på helsehjelp. Køer og avslag. Folk som skriver at de er på kanten til å ikke orke mer. Norge har høyeste tall på selvmord i Europa, kanskje i verden.. likevel er det nesten umulig å få hjelp i Norge. Skjønner ikke hva politikere tenker med. De kaster rundt seg med penger, da Ari behn døde sto alle politikerene å snakket så varmt om å søke hjelp, for da var de berørt og farget. Så blir det glemt like fort. Skammelig Anonymkode: 5a5eb...39c Pengene sendes utenlands. Stem frp Anonymkode: 8b601...7c7
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 07:35 #12 Skrevet lørdag kl 07:35 Jeg har dessverre meldt meg inn i den statistikken, høyst ufrivillig, men ble reddet i siste liten og akuttinnlagt. Da hadde jeg prøvd å få hjelp i flere måneder, helt uten å nå fram. Først da jeg ble så syk at jeg sluttet å be om hjelp, og mannen min skjønte at nå var det ille og begynte å ta hjemmekontor for å holde øye med meg og slepte meg med til legen, ble det svar fra DPS- bare 1,5 måned med ventetid. Jeg ville ikke leve lenger da, og ville ikke bli stoppet i å ta livet mitt, men mannen min kjenner meg for godt og fant meg i tide. Nå er jeg glad for det, men det er horribelt at jeg ikke fikk hjelp hverken da jeg fortsatt var frisk nok, men fortsatt alvorlig deprimert, til å selv ønske hjelp, eller så syk at jeg hadde nedsatt kordinasjonsevner, latens osv, ikke ønsket hjelp lenger og likevel ble satt på en altfor lang venteliste. Anonymkode: 5b093...5d9
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 07:56 #13 Skrevet lørdag kl 07:56 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Kommunene er ikke de som bevilger penger til foreldre til å gå hjemme. Anonymkode: 5a5eb...39c Jo faktisk, de kan gi penger til ekstra kontantstøtte til barna er 3 år.. og det er det flere kommuner som gjør for å vinner småbarnsfamilier. Problemene er når barna begynner og slite og få diagnoser, er det ikke penger til å hjelpe dem, hverken i barnehage eller skoler… Anonymkode: 6cfe4...3ad
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 21:32 #14 Skrevet lørdag kl 21:32 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Jo faktisk, de kan gi penger til ekstra kontantstøtte til barna er 3 år.. og det er det flere kommuner som gjør for å vinner småbarnsfamilier. Problemene er når barna begynner og slite og få diagnoser, er det ikke penger til å hjelpe dem, hverken i barnehage eller skoler… Anonymkode: 6cfe4...3ad Du er rimelig enkel i topplokket om du tror at lokal kontantstøtte er årsak til at man ikke klarer å forebygge flere selvmord. En roligere småbarnstid med trygg tilknytning er nok også forebyggende mot psykisk uhelse hos barnet, så ikke sikkert at det er en dum investering. Jeg er helt enig i at det psykiske helsevernet ikke fungerer godt nok altså. Anonymkode: d268d...973
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 21:36 #15 Skrevet lørdag kl 21:36 Men i Norge tar vi inn ganske mange fra andre land som også trenger psykisk hjelp og da har vi ikke nok psykologer til å hjelpe alle. Anonymkode: a69ed...a3c
Anonym bruker Skrevet søndag kl 00:49 #16 Skrevet søndag kl 00:49 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Men i Norge tar vi inn ganske mange fra andre land som også trenger psykisk hjelp og da har vi ikke nok psykologer til å hjelpe alle. Anonymkode: a69ed...a3c En ting er at psykologistudiet har et snitt på over 6 for å komme inn, og det utdannes for få psykologer i Norge. En annen ting er at politikere bygger ned og ikke opp psykisk helsehjelp. Det er køer og de fleste får avslag på hjelp. Unge uføre mellom 18-30 år har økt betydelig, og 68% av uføre i den alderen har psykiske helseplager. Det sier mye om behovet for psykisk helsehjelp. Da var først når Kjell mangle Bondevik gikk på en solid smell at det åpnet opp for å bryte tabu om psykisk helse Anonymkode: 5a5eb...39c
Anonym bruker Skrevet søndag kl 07:12 #17 Skrevet søndag kl 07:12 Anonym bruker skrev (6 timer siden): En ting er at psykologistudiet har et snitt på over 6 for å komme inn, og det utdannes for få psykologer i Norge. En annen ting er at politikere bygger ned og ikke opp psykisk helsehjelp. Anonymkode: 5a5eb...39c Ja, psykologistudier har blitt et skikkelig prestisjestudie. 86 prosent av de uteksaminerte ved studiet på NTNU er kvinner. Og trenden fortsetter i kvinners favør, bra jobba! Søtt å se hvor tydelig det er at gutter ikke har noe der å gjøre! 😃 ....og hvordan den feministiske tiden vi lever i har sendt guttene på en langvarig identitetskrise. Smash the patriarchy! Anonymkode: 4e406...cde
Anonym bruker Skrevet søndag kl 13:34 #18 Skrevet søndag kl 13:34 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Ja, psykologistudier har blitt et skikkelig prestisjestudie. 86 prosent av de uteksaminerte ved studiet på NTNU er kvinner. Og trenden fortsetter i kvinners favør, bra jobba! Søtt å se hvor tydelig det er at gutter ikke har noe der å gjøre! 😃 ....og hvordan den feministiske tiden vi lever i har sendt guttene på en langvarig identitetskrise. Smash the patriarchy! Anonymkode: 4e406...cde Det er nok i overtall kvinner ja. Anonymkode: 5a5eb...39c
Anonym bruker Skrevet søndag kl 18:02 #19 Skrevet søndag kl 18:02 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Ja, psykologistudier har blitt et skikkelig prestisjestudie. 86 prosent av de uteksaminerte ved studiet på NTNU er kvinner. Og trenden fortsetter i kvinners favør, bra jobba! Søtt å se hvor tydelig det er at gutter ikke har noe der å gjøre! 😃 ....og hvordan den feministiske tiden vi lever i har sendt guttene på en langvarig identitetskrise. Smash the patriarchy! Anonymkode: 4e406...cde Du er bare patetisk. Anonymkode: a2038...f64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå