Gå til innhold

Å ta mannens etternavn i 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke det gammeldags og et gufs fra tiden da mannen var familiens overhode?

Jeg jobber i et ganske ungt miljø og reagerer på at kollegaer i trettiårene tar mannens etternavn når de gifter seg. De har skapt seg en identitet både privat og profesjonelt som ‘Marte Hansen’ for så å skifte navn og gjør det vanskelig for kunder og kollegaer å søken en opp. Hva er vitsen, egentlig? 

Anonymkode: f4931...fe8

Skrevet

Helt enig. Avleggs.

Anonymkode: ad80a...20a

Skrevet

Hvorfor skal du ha en mening om hva andre ønsker å gjøre her? 

Anonymkode: 77a28...c16

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor skal du ha en mening om hva andre velger å ha en mening om? Det er da fullt lovlig å ha en mening om et kulturelt fenomen.

Anonymkode: 228b3...be2

Skrevet

Er det greit hvis mannen tar kvinnens etternavn da? Eller skal alle ha hvert sitt? Eller ta hverandres? Og med eller uten bindestrek? Og hva med barna? Hva skjer når Marte Hansen-Olsen gifter seg med Anders Jensen-Larsen og får barn? Blir det en Vilde Hansen-Olsen-Jensen-Larsen?

Jeg skjønner hva du vil fram til, men gi folk litt tillit. Oppegående mennesker tar valg de føler blir rett for seg. Om det er å beholde etternavnet fordi det er viktig for deres identitet, bytte etternavn fordi det er viktig for deres nye identitet og rolle, kombinere eller hva det nå måtte være. Det viktigste er vel tross alt at både kvinner og menn nå har frihet til å velge selv. 

Anonymkode: 363d1...3e7

Skrevet

Helt enig. Jeg byttet selvsagt ikke etternavn og barna har mitt etternavn. 
Gammeldags å bytte til mannens og at barna nærmest automatisk skal ha fars etternavn. 

Anonymkode: 0d66a...d58

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hva skjer når Marte Hansen-Olsen gifter seg med Anders Jensen-Larsen og får barn? Blir det en Vilde Hansen-Olsen-Jensen-Larsen?

Det blir da ikke noe annerledes for dem enn alle andre som gifter seg og får barn? De, som alle andre, må ta stilling til hva barna skal ha til etternavn: mors, fars eller en kombinasjon. Og dersom de velger en kombinasjon, tror du ikke det er mest naturlig at det da blir bare ett fra mors side og ett fra fars?

Skrevet

Skjønner ikke helt det der med å bytte etternavn, men for all del folk får gjøre som de vil. Jeg har et etternavn knyttet til et sted jeg har en tilknytning til. Min man har er sen-navn. Fullstendig uaktuelt å bytte.

Anonymkode: 11351...613

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner ikke helt det der med å bytte etternavn, men for all del folk får gjøre som de vil. Jeg har et etternavn knyttet til et sted jeg har en tilknytning til. Min man har er sen-navn. Fullstendig uaktuelt å bytte.

Anonymkode: 11351...613

Men hadde du bytta hvis du hadde et sen-navn og han et sjeldent etternavn knytta til sted…?

Skrevet

Jeg synes det er veldig greit å ha samme etternavn. Jeg synes det gir en ekstra samhørighet og andre kan vite at man er i familie. Jeg jobber frivillig - og det er mye å holde oversikten på store arrangement når barna heter det samme som foreldrene. 

Når det gjelder hva dette etternavnet skal være, synes jeg skal være opp til familiene. De fleste jeg kjenner følger samme mønster:
der hvor den ene har et vanlig sen-navn strykes dette
der hvor begge har spesielle navn de ønsker å beholde så setter de en bindestrek mellom om det går uten at navnet blir for tungt eller de tar det ene navnet som mellomnavn. 

Anonymkode: cdf4a...1bb

Skrevet

Her har barna begge etternavna, jeg bytta og til begge( giftet meg for 20 år siden da). Dette for en type tilhørighet som familie.

En nabo, der ga de barna bare mannen sitt etternavn og hun beholdt bare sitt. Og det er helt greit. 
Hennes problem ble at på hver ting hun skulle med barna, ble hun spurt hvem hun var….. 

Jeg hadde aldri godtat at barna bare skulle hatt mannen sitt etternavn uansett heller, hadde vært feil.

Dette finnes ikke fasit på selv om man er i 2025, nå finnes ikke fasit på noe…. 

Anonymkode: fc329...d1c

Skrevet

Jeg byttet ikke, men ser verdien i å bytte navn i enkelte tilfeller. Mannen har et sjeldent navn tilknyttet sted, og barna har dermed fått hans navn. Jeg har et ganske gjennomsnittlig, noenlunde vanlig etternavn (ikke -sen). Det var logisk for meg å ikke bytte da det kun var jeg og mannen, men nå har vi tre barn og jeg er den eneste som ikke deler etternavn med resten. Det er litt upraktisk å måtte ha med fødselsattest for barna når jeg reiser utenlands med dem for å bevise at de er mine. Nå skulle jeg ønske jeg hadde byttet, men jo lenger tid det går jo vanskeligere blir det å bytte pga jeg har bygd meg opp en identitet under mitt eget navn. 

Men poenget er vel at folk gjør det som de selv føler er riktig, og det er vel de færreste som bytter pga de mener mannen er sjef. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det blir da ikke noe annerledes for dem enn alle andre som gifter seg og får barn? De, som alle andre, må ta stilling til hva barna skal ha til etternavn: mors, fars eller en kombinasjon. Og dersom de velger en kombinasjon, tror du ikke det er mest naturlig at det da blir bare ett fra mors side og ett fra fars?

Og veldig ofte blir det navnet barnet har hatt som mellomnavn da fjernet, så hvorfor ha det der i utgangspunktet?

La oss si at Lise Nilsen og Per Johnsen får barn, Nina Nilsen Johnsen. Når Nina får barn vil de mest sannsynlig få Johnsen navnet mens Nilsen forsvinner.

Jeg og mannen hadde begge tunge navn med mange konsonanter, altfor tungvindt å både si og skrive. Vi bestemte oss for hans etternavn fordi det var et mer unikt etternavn enn mitt.

Vi giftet oss da jeg var 26 år, og er nå 51, så etternavnet jeg har hatt hele mitt voksne liv er nå like mye mitt som hans.

Anonymkode: 941f7...731

Skrevet

Av samme grunn som du har en mening om hi sitt innlegg? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Her har barna begge etternavna, jeg bytta og til begge( giftet meg for 20 år siden da). Dette for en type tilhørighet som familie.

En nabo, der ga de barna bare mannen sitt etternavn og hun beholdt bare sitt. Og det er helt greit. 
Hennes problem ble at på hver ting hun skulle med barna, ble hun spurt hvem hun var….. 

Jeg hadde aldri godtat at barna bare skulle hatt mannen sitt etternavn uansett heller, hadde vært feil.

Dette finnes ikke fasit på selv om man er i 2025, nå finnes ikke fasit på noe…. 

Anonymkode: fc329...d1c

Jeg har fire barn som har farens etternavn og har da aldri noen gang blitt spurt om hvem jeg er når jeg følger dem på forskjellig. Jeg har også reist mye rundt i verden med dem og aldri trengt å legge frem dokumentasjon på at jeg er deres foresatte. Et likt etternavn er da ikke bevis på noe som helst. 

Anonymkode: f6dd6...941

Skrevet

Jeg jobber i et ganske ungt miljø og reagerer på at kollegaer i trettiårene tar mannens etternavn når de gifter seg. De har skapt seg en identitet både privat og profesjonelt som ‘Marte Hansen’ for så å skifte navn og gjør det vanskelig for kunder og kollegaer å søken en opp. Hva er vitsen, egentlig? 

Jeg liker heller ikke denne tradisjonen. Har dårlige assosiasjoner. Ofte velstående menn skal pushe damene til å ta etternavnet de har som et statussymbol. De kjøper dyr ring og får henne til å ta etternavnet, så er de til odel og eie samtidig som kompisene og andre velstående menn kan se at han er «vellykket», særlig om hun er pen, gravid og kjører fin bil. Bryllupet må være storslått og det hele blir et show jeg ikke liker. Men det er mine erfaringer og observasjoner fra omgang med ulike sosiale kretser.

Anonymkode: 57339...532

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Og veldig ofte blir det navnet barnet har hatt som mellomnavn da fjernet, så hvorfor ha det der i utgangspunktet?

La oss si at Lise Nilsen og Per Johnsen får barn, Nina Nilsen Johnsen. Når Nina får barn vil de mest sannsynlig få Johnsen navnet mens Nilsen forsvinner.

Jeg og mannen hadde begge tunge navn med mange konsonanter, altfor tungvindt å både si og skrive. Vi bestemte oss for hans etternavn fordi det var et mer unikt etternavn enn mitt.

Vi giftet oss da jeg var 26 år, og er nå 51, så etternavnet jeg har hatt hele mitt voksne liv er nå like mye mitt som hans.

Anonymkode: 941f7...731

Men det endrer uansett ikke det faktum at disse barna, som alle andre barn, med tiden må ta stilling til hvilket etternavn de skal velge til barna sine. Det er ikke vanskeligere for disse enn for andre.

For øvrig synes jeg det er merkelig at folk setter kriteriet om hvor «unikt» er etternavn er når de velger hva man skal hete. Jeg trodde det handlet om identitet og tilhørighet, ikke hvor «unik» man ønsker å føle seg som. Jeg beholdt mitt sen-navn, selv om mannen min har et mer sjeldent etternavn knytta til et bestemt sted. Sen-navn er tradisjonelle i Norge og mitt navn er ikke mindre verdifullt enn hans, og spesielt når hans er knytta til et sted jeg aldri noen sinne har satt mine føtter og knapt vet hvor er.

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Men det endrer uansett ikke det faktum at disse barna, som alle andre barn, med tiden må ta stilling til hvilket etternavn de skal velge til barna sine. Det er ikke vanskeligere for disse enn for andre.

For øvrig synes jeg det er merkelig at folk setter kriteriet om hvor «unikt» er etternavn er når de velger hva man skal hete. Jeg trodde det handlet om identitet og tilhørighet, ikke hvor «unik» man ønsker å føle seg som. Jeg beholdt mitt sen-navn, selv om mannen min har et mer sjeldent etternavn knytta til et bestemt sted. Sen-navn er tradisjonelle i Norge og mitt navn er ikke mindre verdifullt enn hans, og spesielt når hans er knytta til et sted jeg aldri noen sinne har satt mine føtter og knapt vet hvor er.

Joda, -sennavn har etter hvert blitt såkalt tradisjonelle i Norge, men dette er svært unge navn sammenlignet med navn knyttet til steder, gamle gårder, landskapsformasjoner o.l. 

Ikke at dette gjør gamle navn mer verdifulle enn andre, jeg ser i grunnen ikke verdi i navn. Dette sier bare noe om historisk opphav. 

Anonymkode: 53ff0...bf0

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

jeg skal ta navnet til min forlovede siden jeg har ingen behov for og ha et nanvn med bare dårlige barndomsminner 

Anonymkode: defe1...a43

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jo, det er faktisk en ganske stor forskjell. Marte Hansen-Olsen og Anders Jensen-Larsen har bare ett etternavn hver fordi foreldrene deres valgte å binde dem sammen med bindestrek. Hadde det vært Marte Hansen Olsen, hadde Marte vært fornavnet, Hansen mellomnavnet og Olsen etternavnet. Man kan faktisk bare ha ett etternavn, ikke flere, slik mange later til å tro. Så barn av disse to, med hver sitt ene etternavn fordi de er sammenkoblet av en bindestrek, må velge og vurdere.

1. Ønsker de å ha et felles etternavn med hverandre og barna slik at alle har samme etternavn?

2. Hvis de ikke ønsker å putte bindestrek mellom sine etternavn og danne et nytt, altså egentlig fire etternavn bundet sammen, må noen fjernes. 

3. Hvilke navn skal fjernes? Både Marte og Anders sine foreldre er veldig stolt av sine etternavn og opptatt av å videreføre det, derav årsaken til at de la inn bindestrek, for at begges etternavn skulle bety like mye. Så nå må Marte og Anders velge bort et navn hver, og noen vil bli lei seg fordi deres navn ble valgt bort.

4. Og skal de gjøre det samme som sine foreldre, altså gi barna sine et dobbelt etternavn med bindestrek, eller mellomnavn og etternavn?

Navn er aldri ukomplisert, og nettopp derfor er det viktig å ha resept for at folk tar ulike valg. At en kvinne velger å bytte etternavn betyr ikke at hun er gammeldags, like lite som at en mann som velger å bytte etternavn er moderne. De som tar slike valg, gjør det som regel fordi de ønsker ett felles navn for hele familien, fordi det føles mest riktig for akkurat dem.

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Jeg tok det ikke første gang, men andre gang kunne jeg ikke vente med å ta hans navn. Vi tok mitt som mellomnavn begge to. Elsker det nye navnet mitt og hva det symboliserer ♥️

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Hvorfor skal du ha en mening om hva jeg har en mening om?

Skrevet

Henger sikkert litt igjen, men et av navnene skal en bruke også hvis en skal samle et familienavn. Jeg har til og med brukt etternavnet til mannen da jeg startet firma, spurte svigerfar pent om det var greit før det ble registrert 😅

Jeg har veldig god kjemi med min svigerfamilie, men skjønner godt andre som ikke ønsker å bære navnet til svigers. Ikke alle som har flaks der, de kan være til besvær også. 

Anonymkode: 9f4d2...0b0

Skrevet

Jeg hadde min mors etternavn da jeg giftet meg. Hun utsatte meg for emosjonell og verbal vold i oppveksten og inn i voksen alder. Jeg måtte bryte med henne.

Mannen min kom fra verdens koseligste familie, med et beskyttet etternavn som veldig få har. Hans foreldre var fantastiske og de ble som foreldre for meg også. Spesielt etter jeg brøt med moren min.

Så jeg tok hans navn, og etterpå har vi fått to barn, og vi har selvsagt samme navn alle fire. Koselig synes jeg.

Så gi jeg faktisk beng i hva andre damer måtte synes om det, men registeret at nok en gang er det slik at kvinner er kvinner verst. Har aldri fått eller lest en ekkel kommentar fra en mann om hvor dum jeg er som har tatt mannen min sitt navn.

Folk må gjøre det de synes er best. Og om noen synes det er koseligst med 100% likestilte bindestreksnavn som Jensen-Olsen, be my guest.

Vi fire har alle kun ett fornavn og ett etternavn, og det gjør ganske mye enklere og mer praktisk også.

Anonymkode: d29ec...932

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Jeg byttet selvsagt ikke etternavn og barna har mitt etternavn. 
Gammeldags å bytte til mannens

Anonymkode: 0d66a...d58

Det eneste feministiske riktige i 2025!

Mors navn må videreføres.

Anonymkode: 5e4b5...c99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...