Gå til innhold

Må man ha med barnets legitimasjon når man henter ut resept for hn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller kun sin egen i.d.?

Anonymkode: 7590c...b5f

Fortsetter under...

Skrevet

Kommer an på alderen 

Opp til 16 år holder det med din.

Over 16 år må de skrive fullmakt på at du kan hente for dem.

Anonymkode: e1aba...433

Skrevet

Hentet nylig ut noe for min 15åring. Måtte ha med hennes legitimasjon og signatur på et fullmaktsskjema (fikk det på apoteket, måtte ta det med hjem og hun måtte signere)

Anonymkode: 97108...17b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hentet nylig ut noe for min 15åring. Måtte ha med hennes legitimasjon og signatur på et fullmaktsskjema (fikk det på apoteket, måtte ta det med hjem og hun måtte signere)

Anonymkode: 97108...17b

Så snodig at hn som svarer ovenfor har en annen erfaring. Takk for svar. Jeg prøver først uten legitimasjon fra ungdommen.

Skrevet

Du må ha fullmakt. Den kan du ha liggende på apoteket

Anonymkode: f5ef1...846

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Så snodig at hn som svarer ovenfor har en annen erfaring. Takk for svar. Jeg prøver først uten legitimasjon fra ungdommen.

Du må ha fullmakt fra ungdommen når de er over 16 år, altså fra dagen de fyller. Ungdommen må og ha egen id å vise når de henter selv, pass/idkort… så er ikke det i boks er det dumt

Anonymkode: d1d13...694

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du må ha fullmakt. Den kan du ha liggende på apoteket

Anonymkode: f5ef1...846

Fullmakt vil ligge på alle f eks apotek 1, viss en leverer der, samme med vitus osv.  Er nytt datasystem

Skrevet

Verken id eller fullmakt. Utrolig sjelden jeg blir spurt om egen id også, om jeg kun skal hente til barnet. 

Etter fylte 16 er det som å hente for andre voksne. 

Anonymkode: 1c287...675

Skrevet

Kommer helt an på hvilken medisin det er.
Noen typer trenger man ID på, andre ikke.

For medisiner man trenger ID på kan man hente ut for barnet frem til de fyller 16.
Etter de har fylt 16 trenger man en fullmakt.

Anonymkode: 966fe...9b3

Skrevet

Kommer an på hvilke medisin det er. Jeg kan hente resepter til min 19 åring uten fullmakt. Da er det allergi medisin. 

Anonymkode: d7457...815

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Kommer an på hvilke medisin det er. Jeg kan hente resepter til min 19 åring uten fullmakt. Da er det allergi medisin. 

Da gjør ditt apotek noe ulovlig, dessverre. Du har ikke lov å hente ut til noen andre enn deg selv, uten å vise ID. Enten for å vise at du er forelder til barn under 16 år, eller at noen har gitt deg fullmakt.

Det samme gjelder deg selv, du MÅ vise på ALLE medisiner. Kan til nød få ut medisiner som ikke er sterke smerte eller sovemedisin, mrn da må det være god grunn. Det er lovverket som er slik. Kjenner de som jobber der, deg godt, blir det noe annet…

Skrevet

Før du spør forumet: Prøv noe revolusjonerende… det heter Google. Det er som en magisk orakel-lampe, bare uten å plage folk med spørsmål som “hva er hovedstaden i Sverige?”. Spoiler: Det er fortsatt Stockholm.

Anonymkode: 1b256...0a7

Skrevet

Kun din egen id, og fullt personnr på den du skal hente for

Anonymkode: 7db29...bae

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det kommer ikke an på hvilken medisin, de skal ikke levere ut uten fullmakt uansett. Det er ditt apotek som ikke følger retningslinjene, de er blitt mye strengere på det.

Anonymkode: 7db29...bae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...