Gå til innhold

Veldig variert smak innen skjønnlitteratur, flere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inntrykket mitt er at mange har en type skjønnlitteratur de liker, og mye de misliker. Nå er det rett nok ikke all skjønnlitteratur jeg liker like godt, og det er bøker jeg ikke har orket å lese mer enn et kapittel eller to i, eller rett og slett styrer helt unna, men generelt er jeg ganske altetende. 

Jeg har lest mye av forfattere som Ibsens, Skram, Hamsun, Undset, Solstad, Knausgård, Fosse og mange, mange andre kolosser fra norsk litteratur. Tilsvarende har jeg lest mange av de store klassikerne fra internasjonal litteratur. Samtidig har jeg pløyd meg gjennom enorme mengder med krim, av ymse litterær kvalitet, bøker som er i vinden, feel-good-romaner, fantacy og såkalt kiosklitteratur. 

Poenget er at jeg leser av ulike grunner. Noen ganger for å vokse som menneske og la meg berøre av språket, noen ganger for å få opp pulsen, noen for å slappe av eller le og noen ganger kun for å bli underholt uten å måtte bruke så mye hjernekapasitet. Jeg merker likevel at reaksjonene til andre er ganske ulike hvis jeg forteller at jeg leser "Gjentakelsen" av Hjorth enn for eksempel en av bøkene til Margit Sandemo, og at man tydeligvis lett kan bli dømt utfra hva en leser, og det irriterer meg faktisk litt. 

Flere som har det slik? Og sier dere alltid hva dere leser når dere omgås bekjente dere vet er litteratursnobber, hvis boken akkurat da tilfeldigvis er en kioskroman?

Anonymkode: 72b08...3f3

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har variert smak.  

Jeg kan lese russiske klassikere en dag, krim en annen dag.  Det kommer an på dagsform og situasjon.  

Om noen vil dømme meg står de fritt til det. Jeg diskuterer heller god litteratur enn dårlig, men jeg skammer meg ikke over at jeg leser feel-good-romaner når jeg er skikkelig sliten. Jeg leser også nobelprisvinnere på fransk...  

Anonymkode: 3603a...ffd

Skrevet

Jeg har også veldig variert smak.

Har en svakhet for historisk litteratur, det er en favoritt 

Men jeg leser alt mulig, alt fra krim til dokumentar, feel good osv. 

Anonymkode: be475...308

Skrevet

Jeg har en master i litteratur og ler godt inni meg av folk som rynker på nesa over andre menneskers litteraturvalg. De innbilder seg kanskje at de har snøring, men de har ikke peiling på hva litteratur faktisk er. Jeg har også selvtillit nok til å si, uten det minste snev av flauhet, at Margit Sandemoe var et litterært geni. På sin måte riktignok, slik det er for alle forfattere.

Anonymkode: ceb0e...4c4

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har en master i litteratur og ler godt inni meg av folk som rynker på nesa over andre menneskers litteraturvalg. De innbilder seg kanskje at de har snøring, men de har ikke peiling på hva litteratur faktisk er. Jeg har også selvtillit nok til å si, uten det minste snev av flauhet, at Margit Sandemoe var et litterært geni. På sin måte riktignok, slik det er for alle forfattere.

Godt innlegg😄, jeg og leser mye og veldig variert. Merker at de som " rynker" på nesen av en jo jo moyes bok for eksempel, ofte er folk jeg vet leser type 2 bøker i året. 

Nei HI les det du ønsker og snakk fritt om det, nå i dag er det jo færre og færre som leser bøker i det hele tatt, DET er synd det. 

Anonymkode: 88ff5...89f

Skrevet

Hehehe

Jeg leser også veldig variert og har oppdaget noe artig. Ofte er de som rynker på nesen, ikke de som leser mest, men som vil lese «kvalitet». Flere forfattere, litteraturvitere og skribenter jeg kjenner - som faktisk jobber med litteratur - leser variert og er ikke flaue over det.

Annonse

Skrevet
oslofrk skrev (5 minutter siden):

Hehehe

Jeg leser også veldig variert og har oppdaget noe artig. Ofte er de som rynker på nesen, ikke de som leser mest, men som vil lese «kvalitet». Flere forfattere, litteraturvitere og skribenter jeg kjenner - som faktisk jobber med litteratur - leser variert og er ikke flaue over det.

Nei man blir ingen god litteraturkjenner av å lese kun et snevert utvalg med kun «de rette» kriteriene, det er helt sikkert! 

Skrevet

En god historie er en historie som fanger leseren. Sjanger betyr ikke så mye. Jeg liker variasjon i både bøker, filmer og musikk. Har aldri skjønt snobber som mener at man kun kan like bestemte ting. Hadde verden vært slik hadde den aldri utviklet seg og gått fremover.

Anonymkode: c640e...508

Skrevet

Leser mye og har lest i alle år. Krim er nok det som fenger mest, men har også lest fantasy. 

Har bestemt meg for å lese klassikere som feks. How to kill a mockingbird, moby Dick, også Agathe Cristie bøker. Tar gjerne imot tips på klassikere som dere tenker jeg bør lese. 

Anonymkode: 1c904...f4c

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Inntrykket mitt er at mange har en type skjønnlitteratur de liker, og mye de misliker. Nå er det rett nok ikke all skjønnlitteratur jeg liker like godt, og det er bøker jeg ikke har orket å lese mer enn et kapittel eller to i, eller rett og slett styrer helt unna, men generelt er jeg ganske altetende. 

Jeg har lest mye av forfattere som Ibsens, Skram, Hamsun, Undset, Solstad, Knausgård, Fosse og mange, mange andre kolosser fra norsk litteratur. Tilsvarende har jeg lest mange av de store klassikerne fra internasjonal litteratur. Samtidig har jeg pløyd meg gjennom enorme mengder med krim, av ymse litterær kvalitet, bøker som er i vinden, feel-good-romaner, fantacy og såkalt kiosklitteratur. 

Poenget er at jeg leser av ulike grunner. Noen ganger for å vokse som menneske og la meg berøre av språket, noen ganger for å få opp pulsen, noen for å slappe av eller le og noen ganger kun for å bli underholt uten å måtte bruke så mye hjernekapasitet. Jeg merker likevel at reaksjonene til andre er ganske ulike hvis jeg forteller at jeg leser "Gjentakelsen" av Hjorth enn for eksempel en av bøkene til Margit Sandemo, og at man tydeligvis lett kan bli dømt utfra hva en leser, og det irriterer meg faktisk litt. 

Flere som har det slik? Og sier dere alltid hva dere leser når dere omgås bekjente dere vet er litteratursnobber, hvis boken akkurat da tilfeldigvis er en kioskroman?

Nå leser ikke jeg kioskromaner, men jeg innrømmer gjerne at jeg også har lest kontroversiell luguber litteratur som The game" osv

Anonymkode: 114b2...04e

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Leser mye og har lest i alle år. Krim er nok det som fenger mest, men har også lest fantasy. 

Har bestemt meg for å lese klassikere som feks. How to kill a mockingbird, moby Dick, også Agathe Cristie bøker. Tar gjerne imot tips på klassikere som dere tenker jeg bør lese. 

Anonymkode: 1c904...f4c

Jeg har utviklet en enorm respekt for Ibsen, og er spesielt glad i Gengangere og Villandren. Jeg har lest begge minst 6-7 ganger og oppdager stadig noe nytt, enda mer dybde og flere lag. Nå er det ikke klassikere, men Gunnhild Øyehaug har mange fantastiske noveller, der "Ei heil slekt forsvinn" bare er helt fantastisk@

HI 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...