Anonym bruker Skrevet 15. mai #1 Skrevet 15. mai Datteren min fikk bunad til konfirmasjonen i fjor høst, og skjorta kom ferdig presset fra damen som sydde den så jeg trengte aldri tenke på stryking.... Nå stryker og stryker jeg, damper og styrer, men den blir jo ikke 100% slett 🙈 Den ser bra ut på avstand altså, men kommer du tett på er ikke stoffet helt slett overalt. Er det sånn lin er, eller er jeg så dårlig til å stryke 😅 Anonymkode: 90bc6...7a8
Anonym bruker Skrevet 15. mai #2 Skrevet 15. mai Har du fuktet den? Jeg stryker ofte før den tørker helt, evt dynker før jeg stryker. Jeg tenker den skal være helt slett. Syns det er så stygt når folk slurver med bunaden (tenker også på farget skjorte og joggesko). Hvis man ikke kan eller gidder å gjøre det slik det skal gjøres, hvorfor ikke bare bruke en kjole eller noe? Anonymkode: 100c4...2cd
Anonym bruker Skrevet 15. mai #3 Skrevet 15. mai Dynk den, legg den i frysa noen timer og stryk den. Da blir den glatt og fin Evt vask den, heng den opp og damp den når den er våt Anonymkode: e2a8b...db8
amandine Skrevet 15. mai #4 Skrevet 15. mai Den er helt sikkert bra nok, HI. Jeg pleier å fukte den godt før jeg stryker den, nå bruker jeg sprayflaske og damp på strykejernet men jeg husker mormor hadde egen dynkeflaske, en flaske med små hull i korken. Dynk, la den ligge litt og så stryker su så godt du kan. Tips til neste gang er å strekke den godt når den er nyvasket og la den tørke hengende på kleshenger. Da blir det mindre arbeid med stryking.
Anonym bruker Skrevet 15. mai #5 Skrevet 15. mai Takk for svar dere 😊 Jeg tok den på en kald ullvask i maskinen i går, hang den på en henger i vinden og strakk godt i den flere ganger mens den tørket. Begynte stryke mens den fremdeles var litt fuktig. Det ble anbefalt på TV2 forrige dagen. Men den er ikke 100% slett... Brukte ikke sprayflaske da, bare dampfunksjon på strykejernet. Bor i Grimstad og har Aust-Agder bunaden. Har egentlig blåst litt av de som sier det er den vanskeligste av alle skjortene å stryke for det er så sinnsykt mange legg, og store ballongarmer på den. Innser at de muligens har rett 😅 HI Anonymkode: 90bc6...7a8
amandine Skrevet 15. mai #6 Skrevet 15. mai Anonym bruker skrev (1 time siden): Takk for svar dere 😊 Jeg tok den på en kald ullvask i maskinen i går, hang den på en henger i vinden og strakk godt i den flere ganger mens den tørket. Begynte stryke mens den fremdeles var litt fuktig. Det ble anbefalt på TV2 forrige dagen. Men den er ikke 100% slett... Brukte ikke sprayflaske da, bare dampfunksjon på strykejernet. Bor i Grimstad og har Aust-Agder bunaden. Har egentlig blåst litt av de som sier det er den vanskeligste av alle skjortene å stryke for det er så sinnsykt mange legg, og store ballongarmer på den. Innser at de muligens har rett 😅 HI Anonymkode: 90bc6...7a8 Den er helt sikkert fin nok! Nydelig bunad og det blir nok en fantastisk dag! Gratulerer!
Himmel og hav Skrevet 15. mai #7 Skrevet 15. mai Om det er noe trøst så er selv den glatteste linskjorte bare pen inntil du har bøyd armene første gangen og ingen kommer antagelig til å legge merke til det. Jeg dynker skjorta mi godt kvelden før den skal strykes, ruller den sammen og legger den i en rein plastpose. Ikke legg den i fryseren, for da kan linfibrene bli skjøre og knekke når du tar den opp. Stryk den uten damp og heng den på en henger der den kan tørke ferdig. Da har min alltid blitt glatt og fin. det er også lurt å stryke skjortene helst 4-5 dager før de skal brukes. Da rekker de å tørke skikkelig og stryken "setter seg" og de krøller ikke like lett. Det gjelder alt lintøy.
Anonym bruker Skrevet 15. mai #8 Skrevet 15. mai Spiller ingen rolle, den er skrukkete igjen før hun er ute av døra. Anonymkode: b0ff3...3d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå