Anonym bruker Skrevet torsdag kl 07:02 #1 Skrevet torsdag kl 07:02 Det brygger opp til en liten splittelse i en uformell gruppering jeg er med i. Utfordringen er dårlig forhold mellom to stykker, En av dem har fått leddgikt. Hun stod midt i oppussing og har fått ordnet det på et vis, og har måtte trekke seg fra en del oppgaver. En av de andre har ME, men likevel stor kapasitet. Hun har interiør som hobby og pusser konstant opp (store endringer) og har i tillegg en del frivillige oppgaver og er en nøkkelperson. Hun kritiserer nå hun som har leddgikt for at hun gikk for enkle løsninger ved oppussing, for at det ble nedskalert og ikke så fint og for at hun har trukket seg fra noen oppgaver. Hun mener at ME er en så alvorlig sykdom at når hun selv klarer alt dette, så skal andre klare det også. Klarer de det ikke, er det fordi de prioriterer feil og fordi de ikke har forstått hva de må gjøre med helsen for å bli bedre (kosthold, trening, osv), gjerne fordi de er mindre intelligente osv. Hva er det med noen folk som ser "lyset" etter at de er voksen - f.eks. oppdager en livsstil eller behandling som gjør deres helse godt, finner en oppdragerstil som bedrer hverdagen deres med deres barn med utfordringer, funnet et undervisningsopplegg som virker deres barn med lærevansker, funnet en metode til å få barnet til å sove i egen seng etc - og som mener de sitter på fasiten for alle? Som gjerne forkynner dette med intensitet og iver enten andre vil høre på eller ikke? Det er helt greit å fortelle andre om dette. Mange kan sikkert bli hjulpet og det er da greit å spre info. Men å gå fra at jeg ble bedre av X til å tenke at om du ikke ble bedre av X eller har ikke prøvd så er du dum, lat, teit, ikke planlegger riktig, ikke prioriterer riktig, ikke er standhaftig nok, kan takke deg selv for at du ikke har det bedre osv. Dette helt uten å tenke på at X ikke passer for alle og for noen tilstander faktisk kan være skadelig. Det å forstå at selv om du ble bedre av X er det ikke alle som gjør det. Hvorfor mister noen mennesker som har sett et lys og gjort forandringer - helt gangsyn og nyanser? Anonymkode: d46aa...c81
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 07:07 #2 Skrevet torsdag kl 07:07 Dette er voldsomt gjenkjennelig. Anonymkode: f14de...dbb
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 08:17 #3 Skrevet torsdag kl 08:17 Anonym bruker skrev (57 minutter siden): Dette er voldsomt gjenkjennelig. Anonymkode: f14de...dbb Jeg lurer oppriktig på dette ettersom vi erfarer det nå. Hadde vært greit med andres synspunkt, uten å måtte involvere de som er midt oppi det. Men jeg ser jo at slike diskusjoner ikke går på dette forumet. Jeg har vært her en stund og tidligere kunne man diskutere slikt. Så dukket det opp en bruker som tok opp generelle tema, men ødela diskusjonene fullstendig med belæring, kverulering, misforståelser med vilje, løgner og personangrep. Produksjonen var i tillegg høy. Etter dette har slike diskusjoner vært døde. Hadde jeg skrevet om historien, og latt som om jeg var en av dem, hadde jeg mest sannsynlig fått noen svar. Det er fullt mulig det er få som interesserer seg for slike generelle diskusjoner og at dette innlegget ikke ville fått svar uansett, men det er synd om folk lar være å svare av redsel for å svare denne brukeren (som da ikke er meg). Anonymkode: d46aa...c81
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 08:59 #4 Skrevet torsdag kl 08:59 Hvorfor noen personer blir sånn vet jeg ikke, men de kan jo ikke stå uimotsagt. Det vitner om lite empati, og veldig lav forståelse for at sykdommer er forskjellig, og mennesker er forskjellig. Så om hun i en chattegruppe, eller til dere andre personlig kritiserer henne som sliter med revmatisme, og sammenligner det med sin ME, må dere jo si henne imot. Anonymkode: ea170...3bc
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 09:07 #5 Skrevet torsdag kl 09:07 Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Jeg lurer oppriktig på dette ettersom vi erfarer det nå. Hadde vært greit med andres synspunkt, uten å måtte involvere de som er midt oppi det. Men jeg ser jo at slike diskusjoner ikke går på dette forumet. Jeg har vært her en stund og tidligere kunne man diskutere slikt. Så dukket det opp en bruker som tok opp generelle tema, men ødela diskusjonene fullstendig med belæring, kverulering, misforståelser med vilje, løgner og personangrep. Produksjonen var i tillegg høy. Etter dette har slike diskusjoner vært døde. Hadde jeg skrevet om historien, og latt som om jeg var en av dem, hadde jeg mest sannsynlig fått noen svar. Det er fullt mulig det er få som interesserer seg for slike generelle diskusjoner og at dette innlegget ikke ville fått svar uansett, men det er synd om folk lar være å svare av redsel for å svare denne brukeren (som da ikke er meg). Anonymkode: d46aa...c81 Jeg mente kun at du har lagt ut opplysninger som det er lett for de det gjelder å kjenne seg igjen i. Anonymkode: f14de...dbb
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 09:10 #6 Skrevet torsdag kl 09:10 Du får spørre hu hvorfor hu ikke jobber da, om hu har så voldsomt med kapasitet Anonymkode: 2f364...a75
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 09:12 #7 Skrevet torsdag kl 09:12 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg mente kun at du har lagt ut opplysninger som det er lett for de det gjelder å kjenne seg igjen i. Anonymkode: f14de...dbb Det er skrevet om for å anonymisere så jeg tror ikke de kjenner seg igjen. De er nok ikke her inne og det å finne dette på et søk på nettet når det er skrevet om tror jeg ikke de gjør. Dessuten tror jeg ikke situasjonen er unik. Jeg tror det finnes flere slike. Anonymkode: d46aa...c81
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 09:17 #8 Skrevet torsdag kl 09:17 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Hvorfor noen personer blir sånn vet jeg ikke, men de kan jo ikke stå uimotsagt. Det vitner om lite empati, og veldig lav forståelse for at sykdommer er forskjellig, og mennesker er forskjellig. Så om hun i en chattegruppe, eller til dere andre personlig kritiserer henne som sliter med revmatisme, og sammenligner det med sin ME, må dere jo si henne imot. Anonymkode: ea170...3bc De fleste gjør det, men ikke alle. Det er derfor det blir splittelse. Men selv om folk sier i mot så preller det bare av. Hun er så overbevist om at hennes løsning er fasiten. Det er viktig at denne kommer ut. Og så er hun oppgitt over at personen ikke følger de gode rådene og blir frisk og da kan hun kritisere valgene hun med leddgikt tar for hun tar jeg ikke DET valget som er det riktige. Anonymkode: d46aa...c81
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 10:06 #9 Skrevet torsdag kl 10:06 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg lurer oppriktig på dette ettersom vi erfarer det nå. Hadde vært greit med andres synspunkt, uten å måtte involvere de som er midt oppi det. Men jeg ser jo at slike diskusjoner ikke går på dette forumet. Jeg har vært her en stund og tidligere kunne man diskutere slikt. Så dukket det opp en bruker som tok opp generelle tema, men ødela diskusjonene fullstendig med belæring, kverulering, misforståelser med vilje, løgner og personangrep. Produksjonen var i tillegg høy. Etter dette har slike diskusjoner vært døde. Hadde jeg skrevet om historien, og latt som om jeg var en av dem, hadde jeg mest sannsynlig fått noen svar. Det er fullt mulig det er få som interesserer seg for slike generelle diskusjoner og at dette innlegget ikke ville fått svar uansett, men det er synd om folk lar være å svare av redsel for å svare denne brukeren (som da ikke er meg). Anonymkode: d46aa...c81 Det var da en voldsom reaksjon på ett enkelt, ganske uskyldig, svar! Anonymkode: dcc50...84a
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 10:11 #10 Skrevet torsdag kl 10:11 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det var da en voldsom reaksjon på ett enkelt, ganske uskyldig, svar! Anonymkode: dcc50...84a Ja. Jeg beklager det. Jeg misforstod hva vedkommende mente med gjenkjennelig. Anonymkode: d46aa...c81
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 10:26 #11 Skrevet torsdag kl 10:26 Jeg blir så frustrert over sånne personer som trur de eier fasiten til andres liv. Men så innser jeg at jeg nok til dels har vært en av de tidligere. For meg handlet det om nyanser og lite erfaring i livet. Det er vanskelig å beskrive et problem, en situasjon osv objektiv. Har du 4 forskjellige tilstede så får man 4 forskjellige forklaringer på en situasjon, altså ingen fasit. Jeg var ganske gammel før jeg innså at ikke alle har samme virkelighetsbilde som jeg har på grunn av ryggsekken man har med seg med tidligere erfaringer, arv, genetikk, rolleoppfattelse osv. osv. Og at dette gjaldt i alt man foretar/forestiller seg. Dårlig forklart, men håper dere skjønner litt hva jeg mener 😅 Anonymkode: d41ec...c94
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 11:36 #12 Skrevet torsdag kl 11:36 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det brygger opp til en liten splittelse i en uformell gruppering jeg er med i. Utfordringen er dårlig forhold mellom to stykker, En av dem har fått leddgikt. Hun stod midt i oppussing og har fått ordnet det på et vis, og har måtte trekke seg fra en del oppgaver. En av de andre har ME, men likevel stor kapasitet. Hun har interiør som hobby og pusser konstant opp (store endringer) og har i tillegg en del frivillige oppgaver og er en nøkkelperson. Hun kritiserer nå hun som har leddgikt for at hun gikk for enkle løsninger ved oppussing, for at det ble nedskalert og ikke så fint og for at hun har trukket seg fra noen oppgaver. Hun mener at ME er en så alvorlig sykdom at når hun selv klarer alt dette, så skal andre klare det også. Klarer de det ikke, er det fordi de prioriterer feil og fordi de ikke har forstått hva de må gjøre med helsen for å bli bedre (kosthold, trening, osv), gjerne fordi de er mindre intelligente osv. Hva er det med noen folk som ser "lyset" etter at de er voksen - f.eks. oppdager en livsstil eller behandling som gjør deres helse godt, finner en oppdragerstil som bedrer hverdagen deres med deres barn med utfordringer, funnet et undervisningsopplegg som virker deres barn med lærevansker, funnet en metode til å få barnet til å sove i egen seng etc - og som mener de sitter på fasiten for alle? Som gjerne forkynner dette med intensitet og iver enten andre vil høre på eller ikke? Det er helt greit å fortelle andre om dette. Mange kan sikkert bli hjulpet og det er da greit å spre info. Men å gå fra at jeg ble bedre av X til å tenke at om du ikke ble bedre av X eller har ikke prøvd så er du dum, lat, teit, ikke planlegger riktig, ikke prioriterer riktig, ikke er standhaftig nok, kan takke deg selv for at du ikke har det bedre osv. Dette helt uten å tenke på at X ikke passer for alle og for noen tilstander faktisk kan være skadelig. Det å forstå at selv om du ble bedre av X er det ikke alle som gjør det. Hvorfor mister noen mennesker som har sett et lys og gjort forandringer - helt gangsyn og nyanser? Anonymkode: d46aa...c81 Slike folk holder jeg meg unna. En med migrene feks kan orker forskjellige ting enn andre med migrene. INGEN vet hvordan folk har det. INGEN burde dømme folk på denne måten. Jeg var i en bilulykke, skadet for livet, men får pes fra familien hvis jeg finner på noe kjekt én gang i året... Ingen ser at jeg er sengeliggende mange dager etter en konsert. Anonymkode: e9106...ca1
Himmel og hav Skrevet torsdag kl 13:04 #13 Skrevet torsdag kl 13:04 Slike folk er det egentlig bare en ting å gjøre med: ignorere. Bytt tema hver gang hun eller han gnåler på det samme. De er nyreligiøse ekstremister og klarer ikke å se at for andre er virkeligheten annerledes enn for dem. Jeg har vært belemret med en slik kollega noen år. Hun har heldigvis sluttet. Hun ble mye bedre av plagene sine av å spise lavkarbo. Flott for henne og jeg unner henne virkelig en friskere hverdag, men hun ble en sånn som dro opp kostholdet sitt uansett hva noen rundt lunsjbordet nevnte. Menssmerter, ryggplager, astma, søvnløshet, kreft, beinbrudd lus på rosene og mose på taksteinene. Alt kunne fikses med lavkarbo og nåde den som hadde prøvd uten ønsket effekt. De hadde ikke prøvd hardt nok, lenge nok, på riktig måte osv. og ble fotfulgt med oppskrifter og "motivasjon".
oslofrk Skrevet torsdag kl 13:11 #14 Skrevet torsdag kl 13:11 Gjenkjennelig her og! Det gjelder søren meg både religion, mat, trening og barneoppdragelse mm. Jeg omgir meg mindre med «lysfolket», men må også komme med en innrømmelse. Det er ufattelig deilig å finne en løsning som funker (for meg) på et problem. Selvsagt ønsker jeg at andre med trøbbel, skal få det like bra som jeg. Det tror jeg oppriktig er drivkraften bak f.eks. misjonering. Når det er sagt - jeg har flere ganger tatt både meg selv og andre i forsvar. Noe som funker for en - selv med samme diagnose, funker ikke for alle.
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 22:58 #15 Skrevet torsdag kl 22:58 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Det brygger opp til en liten splittelse i en uformell gruppering jeg er med i. Utfordringen er dårlig forhold mellom to stykker, En av dem har fått leddgikt. Hun stod midt i oppussing og har fått ordnet det på et vis, og har måtte trekke seg fra en del oppgaver. En av de andre har ME, men likevel stor kapasitet. Hun har interiør som hobby og pusser konstant opp (store endringer) og har i tillegg en del frivillige oppgaver og er en nøkkelperson. Hun kritiserer nå hun som har leddgikt for at hun gikk for enkle løsninger ved oppussing, for at det ble nedskalert og ikke så fint og for at hun har trukket seg fra noen oppgaver. Hun mener at ME er en så alvorlig sykdom at når hun selv klarer alt dette, så skal andre klare det også. Klarer de det ikke, er det fordi de prioriterer feil og fordi de ikke har forstått hva de må gjøre med helsen for å bli bedre (kosthold, trening, osv), gjerne fordi de er mindre intelligente osv. Hva er det med noen folk som ser "lyset" etter at de er voksen - f.eks. oppdager en livsstil eller behandling som gjør deres helse godt, finner en oppdragerstil som bedrer hverdagen deres med deres barn med utfordringer, funnet et undervisningsopplegg som virker deres barn med lærevansker, funnet en metode til å få barnet til å sove i egen seng etc - og som mener de sitter på fasiten for alle? Som gjerne forkynner dette med intensitet og iver enten andre vil høre på eller ikke? Det er helt greit å fortelle andre om dette. Mange kan sikkert bli hjulpet og det er da greit å spre info. Men å gå fra at jeg ble bedre av X til å tenke at om du ikke ble bedre av X eller har ikke prøvd så er du dum, lat, teit, ikke planlegger riktig, ikke prioriterer riktig, ikke er standhaftig nok, kan takke deg selv for at du ikke har det bedre osv. Dette helt uten å tenke på at X ikke passer for alle og for noen tilstander faktisk kan være skadelig. Det å forstå at selv om du ble bedre av X er det ikke alle som gjør det. Hvorfor mister noen mennesker som har sett et lys og gjort forandringer - helt gangsyn og nyanser? Anonymkode: d46aa...c81 Noen har liten evne til å sette seg inn i en situasjon de ikke står i selv, og desto mindre intelligente de er, desto mer tror de at de har fasiten og at alle andre gjør 'feil'. Jeg stiller meg nok heller tvilende til at en med ME ikke er mer preget enn det du skriver. Da kan det tenkes at hun nærmer seg frisk etter å ha hatt ME. Anonymkode: adf2b...079
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 23:42 #16 Skrevet torsdag kl 23:42 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Noen har liten evne til å sette seg inn i en situasjon de ikke står i selv, og desto mindre intelligente de er, desto mer tror de at de har fasiten og at alle andre gjør 'feil'. Jeg stiller meg nok heller tvilende til at en med ME ikke er mer preget enn det du skriver. Da kan det tenkes at hun nærmer seg frisk etter å ha hatt ME. Anonymkode: adf2b...079 Det du sier i siste avsnittet reagerte jeg også på.. Anonymkode: e6c29...308
Anonym bruker Skrevet 18 timer siden #17 Skrevet 18 timer siden Noen blir fanatiske, kombinert med manglende evne til å forstå at folk er forskjellig, da kan det fort bli slitsomt. Uansett skal en aldri akseptere at noen prater andre ned. Spesielt ikke når de er i en sårbar situasjon, for det må en kunne anta at hun som nylig fikk leddgikt er. Å bli syk, deretter være nødt til å trekke seg fra oppgaver, er noe som kan oppleves tungt. Du får ikke gjort så mye med hva hun ene sier eller ikke, men du kan bruke stemmen din til å støtte hun som blir angrepet. Man trenger ikke splitte en gruppe, det handler mer om å si i fra i selve situasjonen at akkurat dette er ikke greit. Hverken mer eller mindre. Så gå over til et annet tema. Anonymkode: 97b03...c01
Anonym bruker Skrevet 16 timer siden #18 Skrevet 16 timer siden Har leddgikt selv og ble oppriktig lei meg på vegne av venninnen din. Sammenligning av ME og leddgikt er håpløst. Mange tror leddgikt handler om smerter og stive ledd. Leddgikt rammer store organismer og fører til en kortere levealder med 10 år. Selv går jeg på cellegift, det tærer på kroppen. At en som er godtfungerende med ME krenker venninnen din på denne måte vitner om manglende empati og evne til å ta andres perspektiv. Håper dere er tydelige på hva dere mener om disse holdningene! Lykke til i gjengen❤️ Anonymkode: 10791...4eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå