Gå til innhold

Tror gresset grønnere på andre siden (vgs)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan håndterer ungdom dere kjenner til motgang på skolen? Når lærere i faget ikke er av de beste enten faglig eller personlig eller når de opplever å få en del prøver eller innleveringer tett på? Her tenker jeg på ungdom som bor på plasser der det er godt med valgt på linjer og skoler. 

Jeg snakket med noen ungdommer og ble litt overrasket. I stedet for å brette opp ermene, fokuserte de på at de nok hadde tatt et feil valg. De likte egentlig fagene, men følte de hadde valgt feil skole. Lærerne på de andre skolene var sikkert bedre både faglig og menneskelig. De brukte mye tid på å ergre seg over ting de ikke får gjort noe med i stedet for å brette opp ermene og kompensere litt selv for en dårlig lærer. Det var liksom ikke snakk om å legge inn ekstra innsats eller få hjelp av andre. Det var urettferdig. Hvorfor skulle de måtte jobbe ekstra på ettermiddagen når klasser med gode lærere lærte alt på skolen? Læreren burde bli bedre, bli byttet ut eller få sparken. Så da gikk de rundt med dårligere karakterer enn sitt potensiale og irriterte seg over lærere som de mente var skyld i alle deres faglige problemer. Noen av dem hadde hatt mulighet til å bytte skole og hadde gjort det. Der traff de også noen lærere som de gikk dårlige sammen med. Igjen hellig overbevist om at de hadde valgt feil og at det var deres eget dårlige valgt som gjorde at de nå fikk en dårligere mulighet og lærte mindre enn de burde gjort. 

Jeg satt igjen med et inntrykk av at alle valgmulighetene av linjer og skoler gjorde at de ikke klarte å falle til ro. I stedet for å gjøre det beste ut av valget de hadde tatt,  så de hele tiden etter muligheter til å velge på nytt. Har ungdom fått for mange valg slik at de hele tiden tror at gresset er grønnere på alle andre sider enn der de er og møter motgang/utfordringer?

Anonymkode: 242ce...662

Fortsetter under...

Skrevet

Ja definitivt

Anonymkode: e72c8...50f

Skrevet

I mange tilfeller stemmer det nok at de burde brette opp ermene. Men med en elev på vgs som gikk fra 6 i muntlig engelsk til å få 2 nå fordi den russiske engelsklæreren snakker så dårlig engelsk at det ikke er mulig å forstå spørsmålene læreren stiller så kan noe av problemet skyldes lærerne også. 
Men ja, det er for mange valg. Og en for dårlig holdning blant mange. 

Anonymkode: 19b8e...24c

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

I mange tilfeller stemmer det nok at de burde brette opp ermene. Men med en elev på vgs som gikk fra 6 i muntlig engelsk til å få 2 nå fordi den russiske engelsklæreren snakker så dårlig engelsk at det ikke er mulig å forstå spørsmålene læreren stiller så kan noe av problemet skyldes lærerne også. 
Men ja, det er for mange valg. Og en for dårlig holdning blant mange. 

Anonymkode: 19b8e...24c

Lærerne de har er av og til dårlige. Så utfordringen er jo så absolutt lærere i en del tilfeller/fag. Jeg opplevde det egentlig ikke som om de har dårlig holdning. Jeg opplevde det mer som om de har mistet litt fokusretning og blitt dårligere på skillet mellom det man kan gjøre noe mer og det man ikke kan. 

De burde ofte akseptere at slik er dette og gjøre det beste ut av det. Er læreren dårlig, suppler med egeninnsats eller hjelp fra andre (selvsagt også klage der det er på sin plass). I stedet henger de seg opp i valget langt tidligere i løpet og tenker at valget er feil. De blir distrahert til å sammenligne eget valg med en utopi der de tenker at andre valg er bedre. De tenker at ved andre valg er lærerne bedre, skolene bedre osv. Hadde de valgt riktig hadde alt vært så mye bedre. Dette i stedet for å forstå at det stort sett er slik alle steder, noen lærere er bare dårlige eller bare en dårlig match med eleven der de ikke forstår hverandre godt nok. Og det hjelper ikke om læreren i norsk på studiespess er dårlig, mens læreren på bygg og anlegg er bra, når det ikke er bygg og anlegg du skal gå fordi dette ikke er en retning som passer deg. Ja, det er av og til kjedelig at dårlige lærere får fortsette og prege kull etter kull (spesielt om de har vanskelige personligheter), men det hjelper ikke din karakter å fokuserer på at det er urettferdig.

Det er ikke valget ditt som er feil. Det er uheldige omstendigheter som du rett og slett må gjøre noe med og ofte er dette økt innsats.  

Anonymkode: 242ce...662

Skrevet

Jeg tror også noe av feilen ligger hos foreldrene jeg da, for ungdom i denne alderen trenger flere innspill enn hverandres 

Jeg har barn på 16, 18 og 21 år selv og har sett det mange ganger. I samtale med venner kommer de frem til at alt er lærers feil, det er en elendig lærer osv. Men vi må jo snakke med de hjemme også. Ikke "krangle" med dem, da vil tenåringer gå i vranglås, men komme med flere innspill 

Ja, det finnes dårlie lærere, dårlige kollegaer, dårlige naboer osv osv, men i et samfunn med mange mennesker, mange meninger, mange mennesketyper, så må vi faktisk lære oss å forholde oss til det også. Noen ganger må vi ta et større ansvar selv, fordi vi møter mennesker som kanskje har dårligere kapasitet enn oss, jobber på en annen måte enn oss eller kanskje bare ikke er så flinke.

Det er vår jobb som foreldre å legge inn i oppdragelsen av barna at dette er ting de må forholde seg til. Det vokser opp en generasjon av unger/ungdommer som ikke blir oppdratt av foreldrene sine, som aldri får motgang eller et nei. Jeg lurer på hvordan denne generasjonen blir som voksen 🙈

Anonymkode: e405f...737

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg tror også noe av feilen ligger hos foreldrene jeg da, for ungdom i denne alderen trenger flere innspill enn hverandres 

Jeg har barn på 16, 18 og 21 år selv og har sett det mange ganger. I samtale med venner kommer de frem til at alt er lærers feil, det er en elendig lærer osv. Men vi må jo snakke med de hjemme også. Ikke "krangle" med dem, da vil tenåringer gå i vranglås, men komme med flere innspill 

Ja, det finnes dårlie lærere, dårlige kollegaer, dårlige naboer osv osv, men i et samfunn med mange mennesker, mange meninger, mange mennesketyper, så må vi faktisk lære oss å forholde oss til det også. Noen ganger må vi ta et større ansvar selv, fordi vi møter mennesker som kanskje har dårligere kapasitet enn oss, jobber på en annen måte enn oss eller kanskje bare ikke er så flinke.

Det er vår jobb som foreldre å legge inn i oppdragelsen av barna at dette er ting de må forholde seg til. Det vokser opp en generasjon av unger/ungdommer som ikke blir oppdratt av foreldrene sine, som aldri får motgang eller et nei. Jeg lurer på hvordan denne generasjonen blir som voksen 🙈

Anonymkode: e405f...737

Så er det heller ikke sånn at fordi en elev og/eller en forelder mener at en lærer er dårlig, så ER læreren dårlig. Sønnen min klagde og bar seg over flere dårlige lærere på ungdomsskolen, men da søstera hans begynte på den samme skolen med de samme lærerne to år senere så var hun storfornøyd.

Husker det selv fra min egen tid på skolen. Det holdt liksom at en av trendsetterne i klassen fikk en lærer i vrangstrupen, så slang andre seg på, og plutselig var det opplest og vedtatt at den og den læreren var dårlig. Når jeg ser tilbake på det som voksen så var jo alle disse kjempeflinke lærere.

Anonymkode: 2b74d...777

Annonse

Skrevet

Tendensen med å skylde på alle andre for alt som går galt eller er vanskelig er helt klart økende. Veldig frustrerende. Jeg har jobbet med barn og unge i femten år og der en tydelig trend, dessverre. 
Som noen over skriver, dårlige lærere eller kollegaer har man møtt på til all tid. Forskjellen er at før måtte du skjerpe deg og legge inn ekstra innsats. I dag kan man skylde på læreren/mamma/dysleksi/mental helse osv. 

Anonymkode: ab8bc...b9e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...