Anonym bruker Skrevet 14. mai 2025 #1 Skrevet 14. mai 2025 Dersom en i nær familie døde, hadde du da åpnet og lest snapper og meldinger på tlf til vedkommende? Er dette kun privat mens vedkommende lever eller gjelder det også etter død? Anonymkode: 2f3b0...3c7
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2025 #2 Skrevet 14. mai 2025 Det hadde jeg selvsagt aldri gjort!! For en idé. Anonymkode: 0f02c...9e2
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2025 #3 Skrevet 14. mai 2025 Nei. Jeg hadde kastet sim-kortet. Anonymkode: df310...642
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2025 #4 Skrevet 14. mai 2025 Nei, det hadde jeg ikke gjort. Det er respektløst å gjøre, får være måte på hvor nysgjerrig man skal være. Anonymkode: 77eb5...fd7
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2025 #5 Skrevet 14. mai 2025 Ehh, absolutt ikke. Da mamma døde tok vi ut sim-kortet i telefonen hennes og kastet telefonen. Hadde ALDRI falt meg inn å gå inn på den for å kikke og lese Anonymkode: 1cdbf...e7e
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2025 #6 Skrevet 14. mai 2025 Nysgjerrig på hvorfor noen kommer på den idéen. Absurd tanke. Noe spesielt du er ute etter å finne? Anonymkode: 57478...24f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2025 #7 Skrevet 14. mai 2025 Da skal jeg forklare hvorfor jeg lurer. Forresten så er jeg veldig enig i svarene deres. Jeg har en klubbvenninne som døde nettopp og vi har en egen snapchat-gruppe i den klubben. Vi oppdaget at hun som er død også åpnet snappene som ble sendt oss imellom to dager etter at hun døde. Det hele ble veldig rart🙄 HI Anonymkode: 2f3b0...3c7
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2025 #8 Skrevet 14. mai 2025 Jeg hadde ikke lest noe fra telefonen til vedkommende, tenk om du finner noe som kanskje vedkommende ville trengt å forklare betydningen av? Noe du kunne missforstå? Hold deg til de meldinger og snaps som personen har sendt deg fra før. Anonymkode: b14af...978
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2025 #9 Skrevet 14. mai 2025 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Da skal jeg forklare hvorfor jeg lurer. Forresten så er jeg veldig enig i svarene deres. Jeg har en klubbvenninne som døde nettopp og vi har en egen snapchat-gruppe i den klubben. Vi oppdaget at hun som er død også åpnet snappene som ble sendt oss imellom to dager etter at hun døde. Det hele ble veldig rart🙄 HI Anonymkode: 2f3b0...3c7 Selvsagt kan du lese både snap og meldinger, selvfølgelig er det rart men også viktig i en sorgprosess. Anonymkode: b14af...978
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2025 #10 Skrevet 15. mai 2025 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Da skal jeg forklare hvorfor jeg lurer. Forresten så er jeg veldig enig i svarene deres. Jeg har en klubbvenninne som døde nettopp og vi har en egen snapchat-gruppe i den klubben. Vi oppdaget at hun som er død også åpnet snappene som ble sendt oss imellom to dager etter at hun døde. Det hele ble veldig rart🙄 HI Anonymkode: 2f3b0...3c7 Merkelig greie.. Fjern henne fra gruppa. Det er nok mange som leser. Og det er skummelt, for det jeg skriver til spesifikke personer er ment for dem og ikke de pårørende. Om alt skulle bli lest i etterkant av pårørende er det ikke noe særlig. Anonymkode: 78566...f51
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2025 #11 Skrevet 15. mai 2025 Snapgrupper er rart å følge med på, men sms hadde jeg fulgt med på fordi de enten er personlige og da ville jeg gitt beskjed til personen som tydeligvis ikke har fått med seg dødsfallet, eller de er praktiske som tannlegetimer el og da ville jeg forsøkt å avbestille el. Anonymkode: 2a41a...9b5
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2025 #12 Skrevet 15. mai 2025 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Da skal jeg forklare hvorfor jeg lurer. Forresten så er jeg veldig enig i svarene deres. Jeg har en klubbvenninne som døde nettopp og vi har en egen snapchat-gruppe i den klubben. Vi oppdaget at hun som er død også åpnet snappene som ble sendt oss imellom to dager etter at hun døde. Det hele ble veldig rart🙄 HI Anonymkode: 2f3b0...3c7 Hun som er død åpner jo ikke snappene. Jeg skjønner hva du mener, men du snakker om mennesker som er i dyp sorg, og kanskje sjokk. Da er man ikke rasjonell. Fjern henne fra gruppen og la det være, det er ikke noe å lage mer styr om. Anonymkode: 0f02c...9e2
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2025 #13 Skrevet 15. mai 2025 Meldinger ville jeg kanskje sjekket. Usikker. Kanskje det er noen som burde få beskjed om at vedkommende er død. Øvrige kanaler er mer for sosialt og ikke noe man har noe med. Anonymkode: 723bc...ffa
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2025 #14 Skrevet 15. mai 2025 Jeg leste og svarte på noen meldinger da bestemor døde. Det samme gjorde svigermor da svigerfar døde. Jeg har og sett at snapscoren til en død kompis gikk opp og noen snapper ble åpnet (som vi hadde sendt som en del av sorgprosessen). Tenker ikke det er så veldig rart. Men hadde ikke lest gamle ting Anonymkode: 8f4e6...6dd
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2025 #15 Skrevet 15. mai 2025 Hvis jeg dør, håper jeg at ingen kommer inn på mobilen min 🙈🙈😬😬 Anonymkode: 68be4...cd1
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2025 #16 Skrevet 15. mai 2025 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Hvis jeg dør, håper jeg at ingen kommer inn på mobilen min 🙈🙈😬😬 Anonymkode: 68be4...cd1 Alle de jeg kjenner er sikker på at de kommer til å dø på et eller annet tidspunkt så de veldig mange har planlagt med hva de skal gjøre med elektronisk utstyr. Jeg har hatt venner og familie som har gått bort. Der har pårørende hatt tilgang til epostkonto, sosiale medier, PC og mobil. Her har de lest epost, men ikke gått inn på meldinger. De har sett hvem som har skrevet noe for å være sikker på at alle får med seg at vedkommende er død. Info om dødsfallet har også blitt publisert på sosiale medier. Jeg er ikke så redd for det som er på mobilen. Her er ikke noe spennende, men vi har passet på å dele viktige dokument og bilder. Hadde jo vært trist om bildene jeg har tatt blir utilgjengelig for resten av familien. Vi fikk alle passord til foreldre da de forstod at det gikk mot slutten og det har vært mye enklere å ordne opp med tilgang til blant annet epost. Anonymkode: 898c6...ab1
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2025 #17 Skrevet 15. mai 2025 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Alle de jeg kjenner er sikker på at de kommer til å dø på et eller annet tidspunkt så de veldig mange har planlagt med hva de skal gjøre med elektronisk utstyr. Jeg har hatt venner og familie som har gått bort. Der har pårørende hatt tilgang til epostkonto, sosiale medier, PC og mobil. Her har de lest epost, men ikke gått inn på meldinger. De har sett hvem som har skrevet noe for å være sikker på at alle får med seg at vedkommende er død. Info om dødsfallet har også blitt publisert på sosiale medier. Jeg er ikke så redd for det som er på mobilen. Her er ikke noe spennende, men vi har passet på å dele viktige dokument og bilder. Hadde jo vært trist om bildene jeg har tatt blir utilgjengelig for resten av familien. Vi fikk alle passord til foreldre da de forstod at det gikk mot slutten og det har vært mye enklere å ordne opp med tilgang til blant annet epost. Anonymkode: 898c6...ab1 Jeg har litt av hvert på mobilen. Ingen trenger innsyn 😅 Anonymkode: 68be4...cd1
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2025 #18 Skrevet 15. mai 2025 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg har litt av hvert på mobilen. Ingen trenger innsyn 😅 Anonymkode: 68be4...cd1 Ja, noen har nok mer spennende mobil enn andre Men tror du gjør lurt i å planlegge med at du også skal dø (altså ikke _Hvis_ du dør, men _når_ Anonymkode: 898c6...ab1
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2025 #19 Skrevet 15. mai 2025 Det syns jeg er veldig merkelig. Men! Jeg kjenner en som hadde ansvaret for kontoen til en som hadde gått bort, han var velsig nysgjerrig. Veldig spesielt. 0 respekt for andre. Anonymkode: efcd6...166
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2025 #20 Skrevet 15. mai 2025 Det er litt morsomt med denne tråden at helt frem til hi forklarte at hun syntes det var rart at non åpnet vennens snapper, så var alle helt «herregud, det gjør man jo bare ikke!». Så snudde tonen 😆 Anonymkode: bade9...720
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2025 #21 Skrevet 15. mai 2025 Ja vi gjorde det når svigermor døde. Ellers hadde vi ikke hatt kontroll på hvem hun hadde avtaler med de neste dagene, legetimer, tannlege, frisør, hotellbestillinger osv osv. Hun døde uventet. Det hadde jo f.eks. vært merkelig om ville vi skulle informere hennes venninner ( som skulle komme på lunch to dager etter dødsfallet) Anonymkode: fb2af...6ff
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2025 #22 Skrevet 15. mai 2025 Anonym bruker skrev (22 timer siden): Nei. Jeg hadde kastet sim-kortet. Anonymkode: df310...642 Oi, litt 90-talls å tro at slikt er lagret på SIM-kortet. 😅😅😉 Anonymkode: dcc37...e69
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2025 #23 Skrevet 15. mai 2025 Nei, det hadde jeg ikke gjort. Føles ikke etisk riktig, og hva er vitsen? Det er jo å snoke i noens private meldinger og det er respektløst både overfor den avdøde og den som har sendt meldingene. Eneste grunn til å gjøre det er når det er mistanke om kriminelle handlinger, men da er det ikke pårørende som gjør det. Anonymkode: 68a86...f17
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2025 #24 Skrevet 15. mai 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Oi, litt 90-talls å tro at slikt er lagret på SIM-kortet. 😅😅😉 Anonymkode: dcc37...e69 Det er jo direkte dumt å ikke lagre på sim kortet. Anonymkode: 77eb5...fd7
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2025 #25 Skrevet 16. mai 2025 Kommer an på dødsårsak. Er det f eks selvdrap er det ikke rart de nærmeste leter etter svar. Men generelt sett er døde også beskyttet av personvern. Av respekt for avdøde hadde jeg ikke gjort det. Anonymkode: cf452...4fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå