Gå til innhold

Introvert på 17. mai

Anbefalte innlegg

Skrevet

De sier det er vår dag.

At alle skal ut.

Flagg i hver hånd,

rop i hver gate,

barnesko som tramper frihet i asfalt.

Men ikke alle kjenner seg igjen

i lyden av korpset

eller ropet om stolthet.

Noen sitter bak gardiner

og puster rolig i stillheten

som endelig senker seg

når toget har passert.

Ikke av forakt.

Ikke av likegyldighet.

Men fordi hjertet slår roligere

når det ikke må banke i takt

med andres forventninger.

For de som bærer landet i seg stille,

ikke som rop, men som ettertanke,

kan 17. mai bli en dag

med tung luft.

Ikke av sorg,

men av følelsen av å stå utenfor

noe som sies å være for alle.

Og likevel, 

i en bok,

i en kopp kaffe alene,

i et stille “gratulerer med dagen”

ment for én, ikke hundre,

finnes også kjærlighet til landet.

Den roper ikke.

Den vifter ikke.

Men den varer.

Anonymkode: 0b76e...2d9

Fortsetter under...

Skrevet

Skal være hjemme alene hele 17. mai. Barna er hos faren i nord. Skal ikke pynte meg, bare ligge i pysjen hjemme og spise smågodt og drikke champagne. Det ser jeg frem til. 

Anonymkode: 74d77...a2a

Skrevet

Jeg har vært sosial på 17 Mai når barna var små. Helt utslitt etterpå. Gruet meg hvert år. Nå er ungene tenåringer og ute med venner på 17 Mai. Så jeg skal kose med hjemme med reker og smågodt. Den beste 17 Mai 😉

Anonymkode: 8e65a...f77

Skrevet

Man feirer ulikt og noen velger å ikke feire. Hver sin dag. Hvert sitt valg. 

Anonymkode: 4a9d6...3af

Skrevet

Veldig fint det du skriver, men det blir feil å si det handler om introverte. Det passer mer for de som er ensomme eller som sliter med angst. Introvert og ekstrovert handler om hvordan batteriene lades. Det er fort gjort å tenke at introverte er ensomme, fordi det er veldig lett for de å bli det, men mange introverte har store og nære nettverk. 

Anonymkode: 15a30...5dd

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Veldig fint det du skriver, men det blir feil å si det handler om introverte. Det passer mer for de som er ensomme eller som sliter med angst. Introvert og ekstrovert handler om hvordan batteriene lades. Det er fort gjort å tenke at introverte er ensomme, fordi det er veldig lett for de å bli det, men mange introverte har store og nære nettverk. 

Anonymkode: 15a30...5dd

Stemmer.

Jeg er sosial og introvert. Jeg lader best alene, ikke sammen med andre. Mitt påfyll får jeg alene, men jeg er likevel sosial, utadvendt og gjør ting sammen med andre :)

Anonymkode: 4a9d6...3af

Annonse

Skrevet

Akkurat her dreier det seg ikke om å være introvert eller ekstranett, men å gidde å vise at du setter pris på landet og folkene. Det du beskriver er fullkommen egoisme uten handling eller tanke for noen andre enn deg selv.

Anonymkode: bccdf...9cc

Skrevet

Veldig fint skrevet. ❤️

Selv er jeg glad jeg ikke har små barn lengre, så det er ingenting jeg MÅ på 17. mai. Kommer nok til å stå og se på toget når det går forbi ett par gater lengre ned. Og så blir det kanskje middag med familien, har ikke planlagt noe enda. Men det blir en rolig dag. 🙂 

Anonymkode: c3374...32f

Skrevet

Veldig fint skrevet, men jeg tror dette handler mer om sosial angst enn å være introvert. 

Anonymkode: 1f26c...0cb

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Akkurat her dreier det seg ikke om å være introvert eller ekstranett, men å gidde å vise at du setter pris på landet og folkene. Det du beskriver er fullkommen egoisme uten handling eller tanke for noen andre enn deg selv.

Mesteparten av de som er ute i offentligheten på 17. mai er ikke det for å vise at «de setter pris på landet og folkene», altså. De også gjør det primært av egoistiske hensyn. De fleste uten barn sitter jo stort sett bare og drikker og spiser.

De som virkelig viser at de setter pris på landet er vel de som putter flagg i tursekken og går Galdhøpiggen eller noe n annen tur i norsk natur.

Anonymkode: 3bfd4...e0d

Skrevet

Endelig kan jeg gjøre det jeg liker på 17.mai! 
sitte hjemme og se barnetoget på NRK til det slutter! Så blir det lang tur i skogen med hunden! 
Mannen har flyttet og Datter skal feire med venner. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Mesteparten av de som er ute i offentligheten på 17. mai er ikke det for å vise at «de setter pris på landet og folkene», altså. De også gjør det primært av egoistiske hensyn. De fleste uten barn sitter jo stort sett bare og drikker og spiser.

De som virkelig viser at de setter pris på landet er vel de som putter flagg i tursekken og går Galdhøpiggen eller noe n annen tur i norsk natur.

Det er mulig de du kjenner oppfører seg sånn. I min omgangskrets heises flagget, det bakes og inviteres til selskap. De som blir invitert bort passer på at hagen ser fin ut for dem som går forbi, at bilen er reg og gjerne pyntet. Noen drar ut i båt eller på skogen. De har likevel med seg flagg og gratulerer dem de møter med dagen osv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

De fleste gjør det av glede over å ha en fin dag sammen med venner og familie.

Mennene på Eidsvoll valgte en fin måned å signere Grunnloven på, det hadde ikke blitt samme folkefest i november, tror jeg. 

Anonymkode: 27ce0...0ae

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er mulig de du kjenner oppfører seg sånn. I min omgangskrets heises flagget, det bakes og inviteres til selskap. De som blir invitert bort passer på at hagen ser fin ut for dem som går forbi, at bilen er reg og gjerne pyntet. Noen drar ut i båt eller på skogen. De har likevel med seg flagg og gratulerer dem de møter med dagen osv.

Oppfører seg hvordan…? Er ute og drikker og spiser på 17. mai? Kjenner du virkelig ingen som gjør det?

Poenget mitt var at man er ikke mer egoistisk når man feirer 17. mai hjemme alene enn når man feirer i offentligheten. Både de som feirer hjemme alene og de som feirer ute med andre gjør det av egoistiske hensyn: de tilbringer 17. mai på den måten DE vil. At man ønsker å være ute med venner denne dagen er ikke ensbetydende med at man egentlig ikke ønsker å være ute, men ofter seg for fellesskapet fordi man vil «vise at man setter pris på folkene og landet».

Skrevet

Er ingen fasit på hvordan 17 Mai skal feires. Noen bruker tusenvis av kroner på mat og alkohol. Noen koser seg hjemme enten med familien eller alene 

Anonymkode: 8e65a...f77

Skrevet

Til alle dere som sier at det er fint skrevet, må jeg være ærlig og si at det var Chat GPT som skrev det. Jeg er ikke så god med ord, men ga den en setning om hvordan jeg opplever 17. mai og ba den skrive et dikt om det. Men jeg synes også det ble fint, så derfor delte jeg det her. Kunne skrevet da jeg la det ut at det var chatGPT, men da hadde jo sikkert responsen blitt annerledes.

Fint å lese det dere skriver!

HI

Anonymkode: 0b76e...2d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...