Anonym bruker Skrevet onsdag kl 09:29 #1 Skrevet onsdag kl 09:29 Jeg har en utdanning som er spesialisert inn mot et yrke, men som jeg vet at kan fungere som grunnlag i andre yrker også. Med andre ord er det ikke slik at jeg må ta en helt ny utdanning for å bytte til en del andre yrker. Problemet er lønnen. Jeg har tatt ekstrautdanning og har full ansiennitet i det yrket jeg har nå, og det gir meg en ganske god lønn. Når jeg ser på utlyste stillinger jeg er kvalifisert for ellers, ligger de på 150 -200 k under lønnen jeg har nå, og det er jo ganske mye penger. I tillegg har jeg gode vilkår nå med tanke på både pensjon ol. Barna begynner å bli voksne og kommer til å flytte ut i løpet av de nærmeste 2-5 årene, sannsynligvis, og frem til da er jeg egentlig helt låst. Vi har ikke råd til at jeg går ned så mye i lønn. Etter de har flyttet ut og vi kommer til å flytte til en mindre kostbar bolig, vil det derimot kunne bli en mulighet. Det jeg lurer på er egentlig litt flere ting. For jeg er ganske lei av jobben min nå, og kjenner det som en tyngde i hele meg å vite at jeg må bli værende i kanskje 5 år til. Altså ikke bare akkurat der jeg jobber, men selve yrket. Det gir meg en ubehagelig følelse av at jeg er fanget. Er det flere som har det slik? Og er det verdt det, når det blir mulig, å bytte yrke selv om det vil innebære en vesentlig lavere lønn? Noen som har erfaringer her? Anonymkode: 309a6...800
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 12:08 #2 Skrevet onsdag kl 12:08 Ja, 100%. I jobben min tjener jeg 715 000. Skal jeg søke en annen jobb i området vi bor, må jeg ned til (i beste fall) 540 000 eller mindre, altså over 150 000 kr ned. Vi har to barn på 6 og 10, og betaler over 30 000 kr i måneden på boliglånet (hvorav det aller meste er rente!). I tillegg har vi studielån, og to biler. Jeg kan ikke bytte jobb eller gå ned i stilling, og er veldig sliten og lei av jobben Anonymkode: e607c...701
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 13:31 #3 Skrevet onsdag kl 13:31 Er litt i samme problemstilling. Det hjelper å snakke med en god venninne, eller ta et par timer hos psykolog, sortere tankene. Jeg er ganske mett av nåværende arbeidssted og ok, men litt for lav lønn sammenliknet med andre steder. Jobbytte vil innebære mer innsats og omfang, og det gidder jeg ikke i en så fin alder som 45+ 😅 det så mye annet jeg heller vil bruke energi på enn jobb Du må tenke hva du vil oppnå i den nye situasjon, ikke hva du vil bortfra. For min del visste det seg at dagens arbeidssted er eneste mulighet å ha den rolige livsstilen jeg vil ha. De gangene jeg kjeder meg for mye, tar jeg noen oppdrag som privat næringsdrivende utenom kl.8-16 Anonymkode: 94b6c...d1a
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 14:37 #4 Skrevet onsdag kl 14:37 Jeg byttet, lever heller på en stramt budsjett enn å være lønnsslave. Anonymkode: ba294...480
prekæs Skrevet torsdag kl 05:11 #5 Skrevet torsdag kl 05:11 Hadde ikke byttet, med mindre jeg kunne fått samme lønn og goder. Det er penger vi lever av og ville heller forsøkt å fokusere på det positive rundt det. Å gå fra en jobb med afp muligheter, til en jobb uten afp muligheter, kan bl.a gjøre at du taper kanskje en million+- i pensjon, hvis du slutter innen 7 (9) år før du kan ta den ut ved 62. Hvis du bytter, sørg i hvert fall for at du kan "dra" med deg afp til en bedrift med samme goder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå