Gå til innhold

Noen her som får avføringsmidler på blå resept?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i grunn alltid strevd litt med å komme på  do regelmessing, og de siste årene har det bare blitt verre. Har prøvd litt av hvert tidligere uten at det har vært så bra for meg. Men nå har jeg prøvd Movicol, og det virker bra uten bivirkninger. Vet at man kan få sånt på blå resept, så jeg lurer på hva som skal til for å få det? Evt hvilke undersøkelser man må gjennpm?

Anonymkode: 5829d...7fa

Skrevet

Legen din kan foreskrive legemidler på blå resept om du har en kronisk tilstand som krever behandling i tre mnd i løpet av året.  Men hva slags undersøkelser legen din krever for å gjøre det må du nesten høre med legen om. 

Movicol er bare kortidsbehandling? Og reseptfri?
Jeg sliter selv med det samme som deg. For meg er det eneste som fungerer laxoberal dråper. Også reseptfri. Jeg har prøvd det meste, men ikke Movicol, det må jeg prøve 😊 

Anonymkode: 83ae3...74f

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Legen din kan foreskrive legemidler på blå resept om du har en kronisk tilstand som krever behandling i tre mnd i løpet av året.  Men hva slags undersøkelser legen din krever for å gjøre det må du nesten høre med legen om. 

Movicol er bare kortidsbehandling? Og reseptfri?
Jeg sliter selv med det samme som deg. For meg er det eneste som fungerer laxoberal dråper. Også reseptfri. Jeg har prøvd det meste, men ikke Movicol, det må jeg prøve 😊 

Anonymkode: 83ae3...74f

Movicol kan brukes over flere år. 
St.Olavs har forsket på dette. 
Movicol påvirker tarmens innhold, binder mer væske til avføringen slik at den holder seg myk. 
Det er ingen holdepunkter for at langvarig bruk er skadelig.

For å få den på blå resept må du vel ha en diagnose som gir deg rett på dette. 

Anonymkode: b27c3...b77

Skrevet

Jeg får Toilax på blå resept. Har inkomplett ryggmargsskade.

Anonymkode: fe214...3b3

Skrevet

Movicol gjør tarminnholdet mykt og kan med forsel kombineres med laxoberal dråper for å få i gang tarmbevegelsene.

Anonymkode: 9eb88...8c0

Skrevet

Sønnen min har movicol på blå resept, men det skal litt til å få det tror jeg. Du kan prøve å få det på vanlig resept. Uansett billigere enn å kjøpe reseptfritt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...