Gå til innhold

Ingen mer regnbuenonstop

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Nope. Prøv igjen. Det ene ekskluderer ikke det andre, skjønner du. De signaliserer samhold på hver sin måte. Jeg tror du må tulle med meg, for så tungt kan det ikke være for deg. 

Anonymkode: 2b613...c9a

Det hun skriver er en spissformulering selvsagt, men det gir jo en viss mening. Jeg tror ikke noen tenker at det Norske flagget er ekskluderende som sådan, men det er samtidig åpnbart ikke inkluderende nok for enkelte grupper. Det signaliserer åpenbart ikke mangfold, og inkluderingi tilstrekkelig grad, for elers ville det ikke vært behov for å markere en særskilt gruppetilhørighet i tillegg. Men noen føler det sånn. Altså at det Norske flagget ikke i stor nok grad ivaretar behovet for å markere identitet. For ellers hadde de ikke behøvd å flagge med noe annet. For de fleste av oss er heldigvis det Norske flagget identitetsmarkør nok, og vi har derfor ikke noe større behov for å flagge for alskens undergrupperinger vi evnetuelt måtte befinne oss i.

Anonymkode: 22a48...d23

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hvis man tror at et flagg er løsningen på inkludering og toleranse, må man tro om igjen.  

Anonymkode: 925f3...0b7

Men tror du at noen tror at flagg er løsningen? Helt på ekte? Eller klarer du å se at det er en del av et større bilde? 

Anonymkode: 82c2f...4f7

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Men tror du at noen tror at flagg er løsningen? Helt på ekte? Eller klarer du å se at det er en del av et større bilde? 

Ikke meg du svarer, men hvis flagget er et symbol på et større bilde som du sier, da gjelder jo det for de som ikke ønsker flagging ogsp da sikkert? Og det bildet som de ser, er kanskje ikke helt det samme som du ser.

Skrevet
Lus skrev (44 minutter siden):

Ikke meg du svarer, men hvis flagget er et symbol på et større bilde som du sier, da gjelder jo det for de som ikke ønsker flagging ogsp da sikkert? Og det bildet som de ser, er kanskje ikke helt det samme som du ser.

Det kan godt være, men hvordan kan et flagg provosere så sterkt? Det er jo bare til å la være å heise det selv og snu seg bort om man kommer over det. Hvorfor dette behovet for å forhindre at andre kan makere noe som betyr noe for dem? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Det kan godt være, men hvordan kan et flagg provosere så sterkt? Det er jo bare til å la være å heise det selv og snu seg bort om man kommer over det. Hvorfor dette behovet for å forhindre at andre kan makere noe som betyr noe for dem? 

Men det spørsmålet kan stilles i retur. Ser du ikke det? Hvorfor har flagg-tilhengerne så store problemer med å akseptere at mange legger helt andre verdier og holdninger inn i det flagget enn de selv gjør? Helvete bryter jo løs når noen IKKE ønsker å flagge. Hvor er inkluderingen, og mangfoldet da? Når det offentlige Norge heiser flagget, så er det ikke bare å snu seg bort. Da har det offentlige Norge tatt et standpunkt FOR en bestemt gruppering, og derav MOT en annen. Og joda. Når det er såpass steile fronter, vil det selvsagt oppleves sånn. Det offentlige Norge burde holde seg til det flagget som favner alle, nemmelig det Norske flagget. 

Skrevet
Lus skrev (49 minutter siden):

Men det spørsmålet kan stilles i retur. Ser du ikke det? Hvorfor har flagg-tilhengerne så store problemer med å akseptere at mange legger helt andre verdier og holdninger inn i det flagget enn de selv gjør? Helvete bryter jo løs når noen IKKE ønsker å flagge. Hvor er inkluderingen, og mangfoldet da? Når det offentlige Norge heiser flagget, så er det ikke bare å snu seg bort. Da har det offentlige Norge tatt et standpunkt FOR en bestemt gruppering, og derav MOT en annen. Og joda. Når det er såpass steile fronter, vil det selvsagt oppleves sånn. Det offentlige Norge burde holde seg til det flagget som favner alle, nemmelig det Norske flagget. 

Hvilket helvete bryter løs? Og du ser sikkert forskjellen på å forby noe/nekte noe og å akseptere og overse?

Prideflagget er jo ikke en bestemt gruppering, det favner alle. På lik linje med det norske flagget, absolutt, men med ekstra fokus på dem som av en eller annen grunn føler seg på siden av a4 samfunnet. 

Jeg kommer aldri til å skjønne motstanden/frykten/raseriet mot noe så uskyldig og ufarlig! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvilket helvete bryter løs? Og du ser sikkert forskjellen på å forby noe/nekte noe og å akseptere og overse?

Prideflagget er jo ikke en bestemt gruppering, det favner alle. På lik linje med det norske flagget, absolutt, men med ekstra fokus på dem som av en eller annen grunn føler seg på siden av a4 samfunnet. 

Jeg kommer aldri til å skjønne motstanden/frykten/raseriet mot noe så uskyldig og ufarlig! 

Det favner jo ikke alle. Det blir en temmelig nytteløs diskusjon hvis DET er utgangspunktet ditt.

Skrevet
Lus skrev (Akkurat nå):

Det favner jo ikke alle. Det blir en temmelig nytteløs diskusjon hvis DET er utgangspunktet ditt.

Og akseptere og overse. Takk "i lige maade" får jeg si.

Skrevet
Lus skrev (3 minutter siden):

Hvem er det det ikke favner? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Slutt å bruk ordet "frykt", det er da ingen som er redd her. 

Anonymkode: f0aab...597

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Slutt å bruk ordet "frykt", det er da ingen som er redd her. 

Men hva er man da? Hvorfor denne motstanden? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Men hva er man da? Hvorfor denne motstanden? 

Lea tråden! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Lea tråden! 

Les*

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Lea tråden! 

Ærlig talt, du kan ikke prøve å bli litt mer overbærende da! Jeg lese tråden, og jeg får ikke gode nok svar. Jeg skjønner ikke med min beste vilje hvordan et flagg kan provosere i den grad man opplever, både her og i andre kommentarfelt. Det er et flagg, for guds skyld! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvem er det det ikke favner? 

Alle som ikke ønsker flagging med Pride-flagget f.eks. Favner ingen av dem. Og de er trolig majoriteten.

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Ærlig talt, du kan ikke prøve å bli litt mer overbærende da! Jeg lese tråden, og jeg får ikke gode nok svar. Jeg skjønner ikke med min beste vilje hvordan et flagg kan provosere i den grad man opplever, både her og i andre kommentarfelt. Det er et flagg, for guds skyld! 

Du er inne på det selv. Flagget er ikke bare et flagg. Det symboliserer noe. Og hva det symboliserer, det vil variere med hvem du spør. Derfor er det også blitt et så stort kontrovers. De som er i mot flagging, de konservative der jeg selv befinner meg, legger noe annet i flaggingen enn det du beskriver. Og deres opplevelse er vel ikke mindre riktig eller viktig enn din?

Skrevet
Lus skrev (14 minutter siden):

Alle som ikke ønsker flagging med Pride-flagget f.eks. Favner ingen av dem. Og de er trolig majoriteten.

Men hvorfor tenker noen at det er noe de har noe med? Det er jo bare å la være å flagge selv. Snakk om å lage seg problemer! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men hvorfor tenker noen at det er noe de har noe med? Det er jo bare å la være å flagge selv. Snakk om å lage seg problemer! 

Det er jo flagging fra offentlige bygg som er det konflikten dreier seg om.  Og det har en annen, og langt tyngre symbolik. Du fordreier debatten når det fremstiller dette som at det handler om noens private flaggstang. Bare å la være å flagge liksom..

Anonymkode: 22a48...d23

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor tenker noen slik eller sånn? Derfor? Også flag-hags må ta innover seg at det ulike syn på saken, og det ene er ikke noe mere inkluderende og mangfoldig enn det andre. Du har ikke noe mer rett i ditt syn enn jeg har. Det er ulike måter å se dette på, og akkurat det sitter visst utrolig langt inne for en del å akseptere. Merkelig nok, siden inkludering og mangfold liksom skal være hjørnesteinen i hele opplegget.

Skrevet

Amen, Lus. Enig med deg. 

Anonymkode: db9eb...f06

Skrevet
Lus skrev (6 timer siden):

Hvorfor tenker noen slik eller sånn? Derfor? Også flag-hags må ta innover seg at det ulike syn på saken, og det ene er ikke noe mere inkluderende og mangfoldig enn det andre. Du har ikke noe mer rett i ditt syn enn jeg har. Det er ulike måter å se dette på, og akkurat det sitter visst utrolig langt inne for en del å akseptere. Merkelig nok, siden inkludering og mangfold liksom skal være hjørnesteinen i hele opplegget.

At man blir frustrert over ignoransen mange viser når det gjelder å flagge for toleranse betyr jo ikke at man ikke er tolerant. Jeg respekterer alles rett til å mene hva de vil, det jeg ikke respekterer er deres krav om at andre skal rette seg etter deres mening. Mennesker som føler at de lever litt utenfor a4 mener som regel at Pride er en bra ting, så hvorfor ikke bare respektere det?

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

At man blir frustrert over ignoransen mange viser når det gjelder å flagge for toleranse betyr jo ikke at man ikke er tolerant. Jeg respekterer alles rett til å mene hva de vil, det jeg ikke respekterer er deres krav om at andre skal rette seg etter deres mening. Mennesker som føler at de lever litt utenfor a4 mener som regel at Pride er en bra ting, så hvorfor ikke bare respektere det?

Men det flagges ikke for toleranse. Det flagges for å fremme en bestemt gruppe, et bestemt syn. Pride-tilhengerne er ikke mer tolerante overfor sine meningsmotstandere enn omvendt. Man utviser lite toleranse, men er likevel tolerant!? . Jeg kan snu det, og bruke akkurat samme argumentasjon som deg. At vi konservative blir frustrerte når flagg.-tilhengerne ikke forstår at vi oppfatter symbolikken ved flagget på en annen måte, men det betyr ikke at vi ikke er tolerante.

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Mennesker som lever innenfor a4, altså rundt 95% av befolkningen, synes i stadig større utstrekning at Pride ikke er en bra ting. Så hvorfor kan ikke det lille mindretallet respektere det da?

Skrevet

Jeg vet jeg er inkluderende og trenger ikke regnbueflagg for å flagge det.

Skrevet
prekæs skrev (6 timer siden):

Jeg vet jeg er inkluderende og trenger ikke regnbueflagg for å flagge det.

Men noen som har behov for å vite at de er inkludert setter pris på at andre flagger. Det er faktisk ikke vanskeligere enn det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...