Gå til innhold

Tilrettelegging på skolen ved kronisk sykdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor flinke er deres skoler med tilrettelegging ved kronisk sykdom som gir litt fravær? Det er ikke nok fravær/utfordringer til at ungdommen må følges opp spesielt. Fraværet er typisk 1-2 dager i måneden. 

Barneskolen var flink, men på ungdomsskole og vgs (studiespess) synes jeg det er for dårlig. Mye viktig info gis muntlig og elev bruker mye tid på å få tak i info om viktige beskjeder og hva de andre har gått igjennom. Lite info er skriftlig og lærerne husker ikke hva de har sagt eller undervist om. Eleven har kommet på en viktig prøve uten hjelpemiddel fordi det var sagt muntlig dagen før og ingen tenkte på å gi beskjed videre til eleven som var på sykehus. 

Har ikke lærere noe ansvar for å følge opp elever med litt fravær? Ungdommen synes selv det er dumt å være annerledes og det hjelper jo ikke at det skal være så vanskelig å få info om fag fra dagene med fravær. Vi har hatt møter med skolen der de sier at elev skal få info, men så skjer det lite. Ofte unnskylder de seg med at "dette har vi sagt muntlig, eleven har sikkert ikke fulgt med". Dette uten å reflektere over at eleven følger med og alltid får med seg all annen info, men ikke det som (de later som) de har husket å gi i ettertid muntlig.... Vi forventer ikke mye. Kanskje en skriftlig linje eller to fra lærerne den dagen der viktige beskjeder er inkludert og tema for undervisning type "I naturfag snakket vi om gravitasjon" (de følger ikke bøker, men det hoppes frem og tilbake I emner slik at det ikke er mulig for elevene å finne ut av dette selv) 

Hvordan er det hos dere? Er lærere flinke til å gjøre hverdagen litt enklere for elever med kronisk sykdom? 

Anonymkode: 9a6ac...293

Fortsetter under...

Skrevet

Det høres rart ut. Jeg jobber i vgs selv, og det skal være enkelt for elevene mine å følge med, og det har jeg inntrykk av at det er i fag kollegaene mine har også. Alle har årsplaner hvor det står hva vi jobber med til en hver tid, men kanskje noe mer tematisk enn spesifikt. Selv legger jeg ut planen for uken i tillegg på mitt fag i It's Learning, men jeg vet at mange av kollegaene mine bruker OneNote til dette i stedet. Vurderinger pleier jeg i tillegg å minne dem på om, både muntlig, men også skriftlig ved å legge det ut som oppslag. Elever med mye fravær sender jeg gjerne melding til også via It's Learning. 

Som mor til fire stykker i alderen 15-22 år, synes jeg faktisk det har vært bedre informasjon i vgs enn ungdomsskolen. Min eldste som har litt utfordringer og hadde en del fravær på grunn av dette, fant vi lett ut av viktig informasjon via It's Learning. Det var selvfølgelig litt mer tidkrevende fordi man må inn i hvert enkelt fag, men informasjonen lå der.

Har du mulighet til å ta kontakt med kontaktlærer eller rådgiver og be om hjelp til å finne årsplaner og vurderingsoversikt? Alle lærere er forpliktet til å ha en årsplan.

Anonymkode: 8285b...abc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...