Anonym bruker Skrevet 12. mai 2025 #1 Skrevet 12. mai 2025 Jeg ringte legekontoret mitt for litt siden for å bestille en time. Da samtalen var over fikk jeg ikke lagt på med en gang for jeg mistet mobilen på gulvet og den smatt under sofaen. Legesekretæren la av en eller annen grunn heller ikke på og i noen sekunder hørte jeg at hun og en annen ansatt snakket om en annen navngitt pasient på en stygg måte, at han var masete, slitsom, at han lukter vondt, og de nevnte også en av diagnosene hans. Jeg la på så fort jeg kunne, men hørt er hørt. Jeg kjenner denne mannen de snakket om. Hva bør jeg gjøre? Kontakte han og fortelle at legekontoret har brutt taushetsplikten? Kontakte legekontoret og si at de må skjerpe rutinene sine? Noe annet? Anonymkode: 3e0c5...a73
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2025 #2 Skrevet 12. mai 2025 De har vel strengt tatt ikke brutt taushetsplikten siden de snakket med hverandre uten at de visste at du lyttet? De kan jo snakke med hverandre om en pasient, og at de trenger å ventilere litt med hverandre, så lenge de er hyggelig mot pasienten, er jo forståelig. Jeg ville ikke sagt noe til mannen, hva godt kommer det ut av det? Men jeg ville nok sagt ifra til dem, så de er sikre på å ha lagt på før de "sladrer" om en pasient neste gang. Anonymkode: 134bd...b0d
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2025 #3 Skrevet 12. mai 2025 Du får slutte å tyvlyttet HI! Anonymkode: 3c608...7a5
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2025 #4 Skrevet 12. mai 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du får slutte å tyvlyttet HI! Anonymkode: 3c608...7a5 Og du får prøve å skjønne det du leser! Hi, du bør ikke gjøre noe. De har ikke brutt noen taushetsplikt iom at de ikke kunne ta høyde for at noen hørte det de sa. At de er uprofesjonelle i sin omtale om en pasient er èn sak, noen ganger må man bare ventilere på et (forventet) trygt sted. Anonymkode: 0d140...ae7
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2025 #5 Skrevet 12. mai 2025 Du glemmer at det har skjedd og snakker aldri om det igjen. Anonymkode: 94737...883
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2025 #6 Skrevet 12. mai 2025 Jeg hadde kontaktet kommunelegen og varslet om dette. At sekretæren ikke sørger for at linjen er brutt før hun begynner å omtale andre pasienter med navn, diagnoser og negativ omtale, det er svært uprofesjonelt! Og jo, det er brudd på taushetsplikten, selv om det sikkert ikke var meningen at Ts skulle høre det. Jeg hadde ved neste legebesøk også tatt det opp med legen selv, og avhengig av dennes reaksjon hadde jeg vurdert om jeg ville fortsette der eller ikke. Hadde gjort det veldig klart for legen at det å omtale pasienter så respektløst, det ikke er greit. Man må kunne forvente at man kan stole på at de som jobber ved et legekontor behandler andre med respekt - også når pasienten selv ikke er der. Det er heller ikke greit at flere sekretærer omtaler enkeltpasienter med både navn og diagnoser, da det i seg selv er en form for taushetsbrudd. De har ingenting med å diskutere pasienters diagnoser seg imellom. Anonymkode: 8b578...ecf
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2025 #7 Skrevet 12. mai 2025 At endel av de som jobber på legekontor er uprofesjonelle så det holder er ingen overaskelse for meg. Jeg har selv opplevd å bli snakket om uten at de så meg, jeg ble så overasket og ubekvem at jeg ikke sa noe, og det angrer jeg på. Synes du skal ta det videre, det er på ingen måte greit å snakke om pasienter på den måten, Anonymkode: 9bb0b...542
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå