Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #1 Skrevet 11. mai 2025 Hei. Om man har baby på sykehuset, kan man da dra hjem og komme tilbake eller må man bo der med babyen til den blir skrevet ut? Anonymkode: 95ce7...955
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #2 Skrevet 11. mai 2025 Det kommer helt an på men i de aller fleste tilfellene blir man jo der med barnet sitt? Anonymkode: e5c43...d47
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #3 Skrevet 11. mai 2025 Det komme an på hvor for tidlig for født barnet er. Om det er født veldig for tidlig er det helt vanlig at man reiser litt hjem, men da uten barnet. Spesielt om man har barn fra før og om man bor nærme. Da jeg fødte for tidlig var det ikke rom på sykehuset. Kom man langveis fra bodde man i en brakkerigg ved siden av. Vi som bodde nærme, sov hjemme. Vi hadde et lite barn fra før så jeg spiste middag og sov hjemme (bortsett fra ved ammetrening). Barnet mitt var på sykehuset i nesten 4 mnd og det hadde vært traumatisk for 2-åringen hjemme om jeg plutselig forsvant så lenge Anonymkode: 28674...782
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #4 Skrevet 11. mai 2025 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Det kommer helt an på men i de aller fleste tilfellene blir man jo der med barnet sitt? Anonymkode: e5c43...d47 Jeg ønsker selvfølgelig å være mest mulig på sykehuset, men jeg har to barn som også trenger meg. Samtidig er jeg redd for at jeg ikke kan være der mest mulig pga sykehusleger og baby er pasient og ikke meg. Baby er fortsatt i magen men er fare for fortidligfødsel. Har ikke fått informasjon enda. Anonymkode: 95ce7...955
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #5 Skrevet 11. mai 2025 Jeg sov hjemme og var ellers mest på sykehuset. Min ble født 8 uker før tiden, og vi var der i 4 uker. Jeg hadde et barn fra før, så var greit å være litt hjemme også. Mulig jeg hadde sovet på sykehuset om dette var første barnet. Anonymkode: 7e3e4...3c5
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #6 Skrevet 11. mai 2025 Med barn hjemme er det vanlig å være litt hjemme også. Hvordan det praktisk løses varierer fra tilfelle til tilfelle. Alt ifra hvor frisk/syk den nyfødte er til hvor langt man bor fra sykehuset spiller inn Anonymkode: 98145...b4f
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #7 Skrevet 11. mai 2025 Hvor mye for tidlig er det snakk om? Jeg kjenner flere som har fått baby 6-8 uker før termin og babyene har ikke behøvd å være særlig lenge på sykehuset (dette varierer jo selvfølgelig, kommer an på om barnet er friskt og bare født for tidlig). Men de som jeg kjenner som er født 6 uker før (med vekt rundt 2000 gram) har ikke behøvd å være innlagt mer enn 7-10 dager. Kjenner også to med babyer som ble født 8 uker før termin med vekt litt under 2 kg og de fikk komme hjem etter underkant av 2 uker, men med oppfølging av hjemmesykehus den første tiden (de hadde nesesonde). Jeg tror du har rett til å få være på sykehuset når babyen din er innlagt, men det er jo mulig og helt forståelig at man trenger å dra hjem og være litt med de andre barna også, særlig hvis de er små. Anonymkode: a7d61...b06
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #8 Skrevet 11. mai 2025 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Hvor mye for tidlig er det snakk om? Jeg kjenner flere som har fått baby 6-8 uker før termin og babyene har ikke behøvd å være særlig lenge på sykehuset (dette varierer jo selvfølgelig, kommer an på om barnet er friskt og bare født for tidlig). Men de som jeg kjenner som er født 6 uker før (med vekt rundt 2000 gram) har ikke behøvd å være innlagt mer enn 7-10 dager. Kjenner også to med babyer som ble født 8 uker før termin med vekt litt under 2 kg og de fikk komme hjem etter underkant av 2 uker, men med oppfølging av hjemmesykehus den første tiden (de hadde nesesonde). Jeg tror du har rett til å få være på sykehuset når babyen din er innlagt, men det er jo mulig og helt forståelig at man trenger å dra hjem og være litt med de andre barna også, særlig hvis de er små. Anonymkode: a7d61...b06 Det høres litt spesielt ut. Nå er det mange år siden jeg fikk mitt premature barn, men fire uker var et minimum. Alle som var der da med barn født fra ni til syv uker før termkm ble forespeilet å være der til termin. Om alt var ukomplisert var fire uker relativt vanlig. Det som da var veldig leit for de prematurfødte barna var at mors permisjon startet ved hjemreise, slik at de måtte starte i barnehagen samtidig som terminfødte om foreldrene ikke hadde økonomisk mulighet til å være hjemme lengre. Min erfaring er at så godt som alle premature (som er mer enn seks uker før termin) blir mye fortere slitne og overstimulerte frem til de er litt over året. Altså hadde de trengt å være hjemme lengre enn terminfødte, men fikk ikke en gang korrigert for termin når de først var kommet hjem. Håper virkelig ikke det fortsatt gjelder om de har begynt å sende dem hjem enda tidligere. Anonymkode: c24cf...1bb
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #9 Skrevet 11. mai 2025 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det høres litt spesielt ut. Nå er det mange år siden jeg fikk mitt premature barn, men fire uker var et minimum. Alle som var der da med barn født fra ni til syv uker før termkm ble forespeilet å være der til termin. Om alt var ukomplisert var fire uker relativt vanlig. Det som da var veldig leit for de prematurfødte barna var at mors permisjon startet ved hjemreise, slik at de måtte starte i barnehagen samtidig som terminfødte om foreldrene ikke hadde økonomisk mulighet til å være hjemme lengre. Min erfaring er at så godt som alle premature (som er mer enn seks uker før termin) blir mye fortere slitne og overstimulerte frem til de er litt over året. Altså hadde de trengt å være hjemme lengre enn terminfødte, men fikk ikke en gang korrigert for termin når de først var kommet hjem. Håper virkelig ikke det fortsatt gjelder om de har begynt å sende dem hjem enda tidligere. Anonymkode: c24cf...1bb Dette var friske barn som ble tatt med keisersnitt før termin pga svangerskapsforgiftning. Ingen av de trengte pustehjelp eller var syke, men de lå på varmemadrass og hadde nesesonde i begynnelsen. Den som ble født 8 uker før hadde sonden fortsatt da de kom hjem, men de hadde ambulerende barneteam som kom hjem til de i begynnelsen. De som var 6 uker for tidlig hadde bare sondemat de første dagene på sykehuset. De hadde tettere oppfølging den første tiden, men de trengte ikke å ligge lenge på sykehuset. Som sagt så er dette sikkert individuelt og kommer an på om de er friske og hvor fort de kommer i gang med å spise og legge på seg. Anonymkode: a7d61...b06
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #10 Skrevet 11. mai 2025 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg ønsker selvfølgelig å være mest mulig på sykehuset, men jeg har to barn som også trenger meg. Samtidig er jeg redd for at jeg ikke kan være der mest mulig pga sykehusleger og baby er pasient og ikke meg. Baby er fortsatt i magen men er fare for fortidligfødsel. Har ikke fått informasjon enda. Anonymkode: 95ce7...955 Når man har barn innlagt på sykehus har man i prinsippet lov til å være det sammen med dem hele tiden. I praksis er jeg litt usikker på om de alltid klarer å legge til rette for at alle har plass til å sove der. På dagtid skal/bør det være uproblematisk å være hos babyen så mye du vil. Anonymkode: c019e...785
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #11 Skrevet 11. mai 2025 Jeg har to premature barn. Var på sykehuset hele tiden med nr 1. Med nr 2 sov jeg hjemme og var med første barnet på kvelden. På dagtid var jeg på sykehuset med nr 2. Ingen av mine måtte være på sykehuset til termin. Det er ingen fasit. Legene gjør vurderinger for hvert enkelt barn. Anonymkode: 433b3...2b9
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #12 Skrevet 11. mai 2025 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Det kommer helt an på men i de aller fleste tilfellene blir man jo der med barnet sitt? Anonymkode: e5c43...d47 Det kommer ann på. Jeg måtte som sagt være hjemme med barn nr 1 også ❤️ Anonymkode: 433b3...2b9
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2025 #13 Skrevet 12. mai 2025 Anonym bruker skrev (På 11.5.2025 den 15.05): Jeg ønsker selvfølgelig å være mest mulig på sykehuset, men jeg har to barn som også trenger meg. Samtidig er jeg redd for at jeg ikke kan være der mest mulig pga sykehusleger og baby er pasient og ikke meg. Baby er fortsatt i magen men er fare for fortidligfødsel. Har ikke fått informasjon enda. Anonymkode: 95ce7...955 Det er noen forskjeller fra sted til sted. På feks St. Olavs bor foreldrene på samme rom som baby gjennom hele opppholdet. Barn har etter loven rett til en forelder hos seg. Vet det er noen sykehus som er så små/gamle at det ikke er den samme muligheten for foreldre til å være like tett på. Hvorfor er du redd for sykehuslegene og å være der mest mulig? Anonym bruker skrev (23 timer siden): Det høres litt spesielt ut. Nå er det mange år siden jeg fikk mitt premature barn, men fire uker var et minimum. Alle som var der da med barn født fra ni til syv uker før termkm ble forespeilet å være der til termin. Om alt var ukomplisert var fire uker relativt vanlig. Det som da var veldig leit for de prematurfødte barna var at mors permisjon startet ved hjemreise, slik at de måtte starte i barnehagen samtidig som terminfødte om foreldrene ikke hadde økonomisk mulighet til å være hjemme lengre. Min erfaring er at så godt som alle premature (som er mer enn seks uker før termin) blir mye fortere slitne og overstimulerte frem til de er litt over året. Altså hadde de trengt å være hjemme lengre enn terminfødte, men fikk ikke en gang korrigert for termin når de først var kommet hjem. Håper virkelig ikke det fortsatt gjelder om de har begynt å sende dem hjem enda tidligere. Anonymkode: c24cf...1bb Termin (dvs fra uke 37) er en god tommelfingerregel for hvor lenge man blir forespeilet å være innlagt, men hjemmesykehus har blitt mer og mer vanlig. Så lenge baby ikke trenger pustestøtte eller overvåkning, ikke sliter med gulsot, holder varmen selv, og foreldrene er trygge på sonde kan de gjerne reise hjem ganske tidlig. Ser Kristiansand feks praktiserer uke 34, og det samme gjør OUS. https://www.sshf.no/avdelinger/somatikk-kristiansand/barne-og-ungdomsavdelingen-bua/nyfodtintensiv/til-deg-som-har-barn-pa-nyfodtintensiv/ https://ehandboken.ous-hf.no/document/150582 Foreldrepengene stoppes i pleiepengeperioden, så permisjonen forelenges. https://www.facebook.com/share/1CNgQau2YD/ Anonymkode: f259d...e70
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2025 #14 Skrevet 12. mai 2025 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det er noen forskjeller fra sted til sted. På feks St. Olavs bor foreldrene på samme rom som baby gjennom hele opppholdet. Barn har etter loven rett til en forelder hos seg. Vet det er noen sykehus som er så små/gamle at det ikke er den samme muligheten for foreldre til å være like tett på. Hvorfor er du redd for sykehuslegene og å være der mest mulig? Termin (dvs fra uke 37) er en god tommelfingerregel for hvor lenge man blir forespeilet å være innlagt, men hjemmesykehus har blitt mer og mer vanlig. Så lenge baby ikke trenger pustestøtte eller overvåkning, ikke sliter med gulsot, holder varmen selv, og foreldrene er trygge på sonde kan de gjerne reise hjem ganske tidlig. Ser Kristiansand feks praktiserer uke 34, og det samme gjør OUS. https://www.sshf.no/avdelinger/somatikk-kristiansand/barne-og-ungdomsavdelingen-bua/nyfodtintensiv/til-deg-som-har-barn-pa-nyfodtintensiv/ https://ehandboken.ous-hf.no/document/150582 Foreldrepengene stoppes i pleiepengeperioden, så permisjonen forelenges. https://www.facebook.com/share/1CNgQau2YD/ Anonymkode: f259d...e70 Ja. Jeg fikk pleiepenger. Anonymkode: 433b3...2b9
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2025 #15 Skrevet 12. mai 2025 Begge barna her er føst 8 uker for tidlig. Med førstemann bodde vi på sykehuset i 5 uker, jeg holdt på ånstryke med, og barnet fikk hjernehinnebetennelse. Da sov vi hjemme en natt to ganger. Får å komme oss litt ut av sykehuset. Men følte veldig på det at jeg ikke var der hele tiden. Med andremann, holdt jeg på å dø, men baby hadde det bra,selvom 8 uker for tidlig født. Da hadde jeg rom der i 4 uker sammen med baby. Far var hjemme med 4 åringen. De kom innom på besøk. Sykehuset er 7 min kjøring unna. Men tror man burde være med babyen pga tilknytning. Vet ikke. Anonymkode: 9637c...14e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå