Gå til innhold

Nabokrangel om løvetann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nabokrangel om løvetann, noen som har vært borte i det?
Hvordan løste dere det?

Jeg elsker løvetann, syns blomsten er fantastisk fin og gul.
I tillegg er den veldig bra for insektene.
Masse insekter ute på dem i hagen vår.

Naboen hater dem, og vil ikke har dem i det hele tatt, klager til oss hele tiden og ber oss fjerne dem siden de sprer seg til hagen deres.
Det jeg har begynt å gjøre for å minske spredningen er å plukke de visne blomstene før de begynner å spre frøene sine, men det er visstnok ikke godt nok etter naboens mening.
Jeg har flere ganger sagt at vi ikke kommer til å fjerne dem mer enn at vi plukker visne blomster får det blir frø som sprer seg og at de er veldig bra for insektene, og at det er løvetann over alt rundt oss ellers så de ville nok ha fått det i hagen sin uavhengig av oss.
Dette gjør naboen potte sur.

Anonymkode: 7f941...cd2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke farlig å være sur. Fortsett med det du gjør. 

Anonymkode: 77fca...af6

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke farlig å være sur. Fortsett med det du gjør. 

Anonymkode: 77fca...af6

👏🏻 Din tomt, ditt valg. Om noen vil meske seg i egen surhet over det, vel, da får de gjøre det. 

Anonymkode: 762fb...f85

Skrevet

Stå på ditt. Sur nabo får skylden seg selv.

Anonymkode: 54d83...901

Skrevet

Løvetann er en fantastisk plante! 😊

Om få år, HI, så vil du ha langt sunnere jord i din hage enn din nabo. Løvetann har lang og sterk rot som henter næringsstoffer fra lavere jordlag opp dit de trengs. F.eks. hvis man har lave nivåer av kalium i jorden, så etablerer løvetann seg ofte der i store mengder. Hvis man lar løvetann få etablere seg der, så vil det av seg selv innen noen få år gradvis bli mindre og mindre løvetann der - fordi løvetannen har utført sin misjon der, gjort jordsmonnet friskere.

I tillegg kan man spise alle deler av planten, og den har flere gunstige virkninger på vår kropp.

Anonymkode: 692eb...5f9

Skrevet

Jeg skjønner naboen din som ikke liker løvetann, det er en guffen plante i gressplenen, ikke ute i naturen, der er den fin. Men om du kniper av toppene så gjør du nok for å begrense spredning. Naboen har ingen ting å klage for da.

Anonymkode: 9a614...3d4

Skrevet

Det er du som har rett. Vi behøver å ivareta insektene våre og dermed må vi beholde blomstene. Naboen får ringe kommunen og høre. 

Anonymkode: 3061b...eaa

Skrevet

Denne her florerer nå på FB:

Dette er en død honningbie. Pollenet på beina hennes er fra løvetann. Tungen hennes stikker ut på grunn av det som drepte henne, det som var på løvetannen.
Det er vår, løvetann er bienes første matkilde. Denne bien er død av ugressmiddel spredt på det vi ser som ugress, men det naturen ser som mat. Vennligst ikke spray mot ugress før du ser bjørnebærene blomstre. I dette området er ugress, blomster og frukttrær bienes eneste matkilde frem til midten av juni. Det er LANGT mer ugress enn blomster eller frukttrær, så det er deres eneste matkilde. Ingen bier, ingen matvekster for oss, og vi sulter alle.
image.png.d9d76bbf317d77bdb576877a90274e3d.png
Skrevet

Jeg heier på deg! Her blomstrer det også i plenen av både løvetann, legeveronika og etter hvert også blåklokker, ryllik og kløver. 

Skrevet
Rhapsody in blue skrev (1 time siden):

Denne her florerer nå på FB:

Dette er en død honningbie. Pollenet på beina hennes er fra løvetann. Tungen hennes stikker ut på grunn av det som drepte henne, det som var på løvetannen.
Det er vår, løvetann er bienes første matkilde. Denne bien er død av ugressmiddel spredt på det vi ser som ugress, men det naturen ser som mat. Vennligst ikke spray mot ugress før du ser bjørnebærene blomstre. I dette området er ugress, blomster og frukttrær bienes eneste matkilde frem til midten av juni. Det er LANGT mer ugress enn blomster eller frukttrær, så det er deres eneste matkilde. Ingen bier, ingen matvekster for oss, og vi sulter alle.
image.png.d9d76bbf317d77bdb576877a90274e3d.png

Hvordan vet de hva bien døde av? 

Anonymkode: 11ddb...81c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvordan vet de hva bien døde av? 

Det vet jeg ikke. Ikke jeg som har skrevet innlegget på FB og jeg er ingen bie-ekspert men det finnes bie kurs, så de vet nok mye om bien. Dersom du dreper en bie, kan det komme andre bier og ta deg, fordi de vet hvem morderen var, såfremt du har tatt den med hånda. Naturen er raus.

Skrevet
Rhapsody in blue skrev (10 minutter siden):

Det vet jeg ikke. Ikke jeg som har skrevet innlegget på FB og jeg er ingen bie-ekspert men det finnes bie kurs, så de vet nok mye om bien. Dersom du dreper en bie, kan det komme andre bier og ta deg, fordi de vet hvem morderen var, såfremt du har tatt den med hånda. Naturen er raus.

Jeg har tatt mange bier og de er ikke hevngjerrige. Det er bare tull.  At både ugress midler og andre plantevernmidler kan være et problem for bier er nok de fleste enige om, men at bien har dødd akutt av å spise av en sprøytet løvetann tviler jeg på.

Skrevet

Naturen og insekter er viktige. Men for meg går det et skille mellom by og bygd. Det er ganske fanatisk å tro at vi skal legge til rette for bier i storbyer. Det er alt for mange bohemer i byene. Bohemer burde flytte ut på landet. Men der er det kanskje ikke nok publikum til bohemstilen?

De største byene har parker hvor naturen får sin plass, vi trenger ikke dyrke naturtomt med insekter i vår lille hage mener jeg. For meg er dette en virkelig flott gressplen, stor kunst hvor naturen og mennesket skaper noe vakker i fellesskap:

Media-facilities-1400.ashx?cw=1400&ch=62

Skrevet

Haha, naboen din hadde virkelig hatet meg! Jeg har et hjørne i hagen (ut mot veien) hvor det vokser masse løvetann. Jeg klipper rundt denne flekken 😂😂

Anonymkode: 34ded...761

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Naturen og insekter er viktige. Men for meg går det et skille mellom by og bygd. Det er ganske fanatisk å tro at vi skal legge til rette for bier i storbyer. Det er alt for mange bohemer i byene. Bohemer burde flytte ut på landet. Men der er det kanskje ikke nok publikum til bohemstilen?

De største byene har parker hvor naturen får sin plass, vi trenger ikke dyrke naturtomt med insekter i vår lille hage mener jeg. For meg er dette en virkelig flott gressplen, stor kunst hvor naturen og mennesket skaper noe vakker i fellesskap:

Hvis noen vil ha naturtomt i sin lille hage så er vel det helt ok, det kan da ikke plage mange. 

Det bildet har da null med natur å gjøre, det er så kunstig man får det uansett om det er kunstgress eller ikke. 

Skrevet

Jeg elsker løvetann! :) Vi har latt være å klippe plenen i hele april/mai, og latt både løvetann og andre blomster stå for å hjelpe insektene. Har nå bestilt blomsterfrø fra WWF og skal plante i plenen så det kommer enda mer mat til biene ❤️ 

Vår tomt, vi bestemmer, din tomt, du bestemmer. Om naboer surner pga litt blomster får være deres problem.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det er ditt syn, etter mitt syn er den fanatiske den som tror de har råderett over naboens tomt og representerer nok snarere de som burde flytte unna folk og fe. Det kan umulig være et problem om naboen har løvetann på plenen eller ei. 

Anonymkode: 762fb...f85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...