Anonym bruker Skrevet 11. mai #1 Skrevet 11. mai Vi har blitt separert og det har gått 3 år før vi nå skal gjøre opp boet. Vi har en del midler i fond. Det aller meste av dette har stått i mannens navn. Fra separasjon til i dag har det vært en ganske god avkastning på disse midlene. Skal denne avkastningen deles eller tilfaller den mannen? Hvordan har dere gjort det? Anonymkode: 76f16...bee
Anonym bruker Skrevet 11. mai #2 Skrevet 11. mai Dere har avtalefrihet ift deligstidspunktet i det økonomiske oppgjøret. Tipper han vil ha skilsmissedato og du vil ha dagens dato )) i så fall har dere mulighet å finne en delingssum (gjennomsnitt mellom verdiene mellom da og nå) Anonymkode: ff02c...437
Anonym bruker Skrevet 11. mai #3 Skrevet 11. mai Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Dere har avtalefrihet ift deligstidspunktet i det økonomiske oppgjøret. Tipper han vil ha skilsmissedato og du vil ha dagens dato )) i så fall har dere mulighet å finne en delingssum (gjennomsnitt mellom verdiene mellom da og nå) Anonymkode: ff02c...437 Det stemmer. Forskjellen for meg er på godt over en million. Anonymkode: 76f16...bee
Anonym bruker Skrevet 11. mai #4 Skrevet 11. mai Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Det stemmer. Forskjellen for meg er på godt over en million. Anonymkode: 76f16...bee Du trenger ikke å opplyse han om «delingstidspunktet» 😉 er det snakk om en mill, ville jeg sagt til advokaten at vi går for delingstidspunktet i dag, hardt og bestemt. Det skal være enten enighet mellom dere eller veldig tungtveiende årsaker å gå tilbake i tid. Enkelt forklart, er det ikke enighet - setter dere dagens dato. Eskalerer kranglen til en rettssak, kan det være lønnsomt for deg å gå med på gjennomsnittsdeling. Anonymkode: ff02c...437
Anonym bruker Skrevet 11. mai #5 Skrevet 11. mai Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Du trenger ikke å opplyse han om «delingstidspunktet» 😉 er det snakk om en mill, ville jeg sagt til advokaten at vi går for delingstidspunktet i dag, hardt og bestemt. Det skal være enten enighet mellom dere eller veldig tungtveiende årsaker å gå tilbake i tid. Enkelt forklart, er det ikke enighet - setter dere dagens dato. Eskalerer kranglen til en rettssak, kan det være lønnsomt for deg å gå med på gjennomsnittsdeling. Anonymkode: ff02c...437 Her hadde jeg kontaktet advokat. Jeg ville også gått en runde med meg selv på hva som er logisk og føles riktig, også om situasjonen var motsatt. I min logikk gir delingstidspunkt på skillsmissetidspunktet kun mening om dere f.eks. har avtalt at du fikk huset og at mesteparten av midlene i fond er hans. Da er jo fondene som har gått opp i verdi for det meste vært hans. HI skal selvsagt fortsatt ha avkastning, men på sin del. Om du insisterer på at delingstidspunktet for midlene skal være nå, kan du muligens risikere at han argumenterer for at det også skal gjelde andre verdier som huset (om du f.eks fikk dette) og at dere må ha ny takst her. Det kan fort bli ganske betent og rotete og gjøre samarbeid med barna vanskeligere. Er det derimot slik at dere skal dele dette omtrent likt så forstår jeg ikke logikken i at delingstidspunktet skal være ved skillsmissetidspunktet. Da vil jo mannen for tiden etterpå også få avkastningen fra HI sin midler bare fordi kontoen tilfeldigvis står i hans navn. Anonymkode: f87c4...b55
Anonym bruker Skrevet 11. mai #6 Skrevet 11. mai Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Her hadde jeg kontaktet advokat. Jeg ville også gått en runde med meg selv på hva som er logisk og føles riktig, også om situasjonen var motsatt. I min logikk gir delingstidspunkt på skillsmissetidspunktet kun mening om dere f.eks. har avtalt at du fikk huset og at mesteparten av midlene i fond er hans. Da er jo fondene som har gått opp i verdi for det meste vært hans. HI skal selvsagt fortsatt ha avkastning, men på sin del. Om du insisterer på at delingstidspunktet for midlene skal være nå, kan du muligens risikere at han argumenterer for at det også skal gjelde andre verdier som huset (om du f.eks fikk dette) og at dere må ha ny takst her. Det kan fort bli ganske betent og rotete og gjøre samarbeid med barna vanskeligere. Er det derimot slik at dere skal dele dette omtrent likt så forstår jeg ikke logikken i at delingstidspunktet skal være ved skillsmissetidspunktet. Da vil jo mannen for tiden etterpå også få avkastningen fra HI sin midler bare fordi kontoen tilfeldigvis står i hans navn. Anonymkode: f87c4...b55 Vi har ektepakt som sier at huset vi bodde i er mitt og et annet hus som ble leid ut var hans. Den delen er grei. Der er det ikke uenighet. Alle fond og det meste av penger på konto, kommer fra verdier opparbeidet mens vi var gift. Vi hadde omtrent like mye i verdier itenom det som er regulert i ektepakt da vi giftet oss. Anonymkode: 76f16...bee
Anonym bruker Skrevet 11. mai #7 Skrevet 11. mai Det deles selvfølgelig ut fra verdi nå. Anonymkode: 06175...c8c
Anonym bruker Skrevet 11. mai #8 Skrevet 11. mai For meg er det også en selvfølge at det deles etter dagens nivå. Dere har beholdt et hus hver, så ingen prisstigning å krige om der. Da deler dere selvfølgelig også verdistigningen på felles sparepenger likt. Anonymkode: 73923...423
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå