Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er egentlig ikke så veldig pirkete. Men nå har jeg oppdaget mine grenser. 
Ny nabo som fikser og ordner. Nå har han begynt ute. Pga jobb osv så begrenses det til helger. Nå har vi hver helg siste måneden (lørdag og søndag) hatt støy fra 10 til 21/22 på lørdager og noe kortere på søndag. 
Det er da konstant støy fra motorsag, sag, hamring, høytrykkspyler osv. Med konstant så er det lyd uten pause i inntil 12 timer om dagen. Han er jo et råskinn da, han jobber 12 timer nonstop.
Forrige lørdag kunne vi ikke sitte ute fordi vi ikke hørte hva vi sa til hverandre (motorsag støyer noe jævlig). 
Helligdagsfreden er jo grei, men jeg har ikke fått meg til å si fra. 
Det som plager meg er at det ikke er en eneste pause i løpet av dagen, det er ikke hyggelig å ta med unga ut for å leke når det er så høy motorlyd at jeg må rope til de. 
Er det ingen regler for langvarig støy? Her er det bare alminnelig nattero som gjelder, og det er jo 23:00. 
Har spurt han vennlig om det er planlagt noen pauser så kan jeg ta med unga ut da, men nei, han har leid utstyr så han må utnytte tiden. 
Nå tror jeg en annen nabo vil si fra i dag da for de skal ha konfirmasjon. 
Hater konflikter men nå er grensa nådd. 
Noen som vet om det er mulig å f.eks. be om f.eks. noen pauser? Ser at i byggebransjen er det normalt med pauser midt på dagen. 

Anonymkode: 02fe7...7b6

Skrevet

Sånn er det bare. Er et helvete, vet det. Kan ikke sitte ute om sommeren jeg heller. Bor i et altfor tett nabolag. Men skal flytte etterhvert. Finner ikke roen her. 

Anonymkode: 76095...33a

Skrevet

Du kan i hvert fall si klart i fra at når han skal jobbe kronisk uten opphold, så forventer dere at han ikke bråker på søndager. For en egoist.

Anonymkode: 4aea0...781

Skrevet

Han prøvde starte opp kl ti. Men da sa en nabo fra. Tror flere har fått nok nå. 
Jeg prøver være litt raus, og en times plenklipp en søndag plager ikke meg personlig.Korte perioder med mye støy er også greit, men 12 timer flere helger på rad er litt drøyt. 
Dette er egentlig et fint sted å bo. Sjekket opp dette med regler. Vi har ikke reglement. Kun trivselsregler som bare er oppfordring, altså ikke er vedtatt i noen møter og kan derfor ikke håndheves. Fra gammelt av het det seg at man på sommerstid hadde middagsro fra 15-16 ukedager og 15-17 lørdager. Støyende arbeid etter 17 skulle forsøkes unngåes i størst mulig grad.

Og så vise normale hensyn ved støyende arbeid, hva nå normalt hensyn er?

Ikke bruke motorsag i 12 timer er kanskje et normalt hensyn? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Han prøvde starte opp kl ti. Men da sa en nabo fra. Tror flere har fått nok nå. 
Jeg prøver være litt raus, og en times plenklipp en søndag plager ikke meg personlig.Korte perioder med mye støy er også greit, men 12 timer flere helger på rad er litt drøyt. 
Dette er egentlig et fint sted å bo. Sjekket opp dette med regler. Vi har ikke reglement. Kun trivselsregler som bare er oppfordring, altså ikke er vedtatt i noen møter og kan derfor ikke håndheves. Fra gammelt av het det seg at man på sommerstid hadde middagsro fra 15-16 ukedager og 15-17 lørdager. Støyende arbeid etter 17 skulle forsøkes unngåes i størst mulig grad.

Og så vise normale hensyn ved støyende arbeid, hva nå normalt hensyn er?

Ikke bruke motorsag i 12 timer er kanskje et normalt hensyn? 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1995-02-24-12

Anonymkode: 3a6bf...91f

Skrevet

Ikke misforstå, jeg skjønner hva du mener. Jeg har en nabo som renoverer hus og det er jo kjipt for oss rundt. Men, når skal folk egentlig gjøre slike ting? De fleste er på jobb i ukedagene og for oss med unger går ofte kveldene. Hvis det da ikke er lov å jobbe for lenge en lørdag, da vet jeg ikke helt når man skal få tatt vare på hus og hage? Noe må jo gjøres? Hvis man ikke tåler støy i perioder, da ville jeg nok flyttet på meg. 
Når det er sagt, setter pris på den dagen naboen er ferdig og kappsag og gravemaskin pakkes bort. 

Skrevet
Optatium skrev (4 minutter siden):

Ikke misforstå, jeg skjønner hva du mener. Jeg har en nabo som renoverer hus og det er jo kjipt for oss rundt. Men, når skal folk egentlig gjøre slike ting? De fleste er på jobb i ukedagene og for oss med unger går ofte kveldene. Hvis det da ikke er lov å jobbe for lenge en lørdag, da vet jeg ikke helt når man skal få tatt vare på hus og hage? Noe må jo gjøres? Hvis man ikke tåler støy i perioder, da ville jeg nok flyttet på meg. 
Når det er sagt, setter pris på den dagen naboen er ferdig og kappsag og gravemaskin pakkes bort. 

Som jeg sa, jeg er ikke kravstor, jeg mener ikke støyfritt på lørdag. Men problemet er at det går konstant. Når ungenes huske er mot hans hus og han feller trær med motorsag og deler opp stammer og kutter til ved i elektrisk vedkapper i tolv timer uten pause (han har hjelp av familie) så blir jeg gal. Våre er så små at de sliter litt med lydnivået. Jeg har spurt om han f.eks. har planlagt pause rundt tolv til ett så vi kan få litt levelig nivå ute så kan han ikke fordi utstyret er leid og må leveres mandag. 
Når man bor tett så får man tåle støy, men jeg mener at man må ta litt hensyn også. 

Skrevet

Dere kan forvente at han ikke bråker på søndager og helligdager, og det er helt greit å gi beskjed om. Særlig siden dere allerede har vært tålmodige. Siden naboen ikke er hensynsfull når dere ber om en liten times pause, så trenger ikke dere være hensynsfulle tilbake heller. Med loven i hånd kan dere kreve at han lar motorsag, vedkløyver og høytrykkspyler ligge. Da er det kanskje lettere å tåle at det bråkes på lørdag om dere vet at det er stille på søndag?

Skrevet

Skjønner deg veldig. Hatt samme problem vi også etter en nabo overtok nabo huset. Oppussing fra tidlig morgen til sent på kveld hver dag, helger osv. er det ikke oppussing er det ett sinnsykt høy støynivå fra barna der de skriker, hyler og gråter hele dagene. Foreldrene gir ikke beskjed om noe. Altså ja unger er unger, men å drive med det støynivået då sier man ifra at man trenger ikke springe rundt og skrike og hyle hele tiden. Jeg holdt på å klikke totalt i går når jeg satt ute.. det ble alt for mye og foreldrene gjør så mye ut av seg de også. Hører alt de snakker om liksom.. og så drev naboen med den techno musikken nonstop og en annen drev med høytrykksspyling.. måtte inn for hele kroppen reagerte med skikkelig uro og stress😖

Anonymkode: 641d3...03d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...