Anonym bruker Skrevet 10. mai 2025 #1 Skrevet 10. mai 2025 I fjor sommer begynte det ene brystet, til venstre for meg, å verke. Det er en sviende verk og brystet er veldig vondt til tider. lege sa da, uten å kjenne på, at dette er hormonelt, dette er vanlig osv. Skulle komme igjen om det ikke gav seg. Det gikk noen mnd og jeg bestilte ny time. På min fjerde fastlege vikar, samme beskjed. Komme igjen om det fortsetter. Var der også i mars, med nok en ny fastlege vikar. Ingen ser eller vil kjenne på. Brystet er mye fastere enn det andre. og det smertene blir bare verre. Nå verker det også i armhulen på denne siden. men om jeg orker å gå tilbake til legen, for blir jo ikke hørt på mine bekymringer. Vet at det mest sannsynlig ikke er farlig, men føle likevel på meg at noe ikke er som det skal vere. Har dere opplevd lignende med brystene? Bor langt fra sykehus/privat ultralyd - så det er ikke bare bare å ordne seg selv. Anonymkode: 87354...92c
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #2 Skrevet 11. mai 2025 Jeg ville kontaktet kommunelegen og bedt om å få vite hvem som har ansvaret, siden alle leger siste året sier at du bare skal komme tilbake om det blir verre, og at du nå har smertefulle, forverrede smerter i ene bryst og samme sides armhule. Samt at alle kun har sagt at dette er hormonelt, men ingen av dem har undersøkt brystet. Send så kopi til Statsforvalteren (skriv kopi Statsforvalteren) Jeg synes du også skal kontakte Pasientombudet. Om det finnes kiropraktor eller manuellterapeut der du bor, så kan du ev. få en av disse til å henvise deg videre også. Anonymkode: 91776...0cd
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #3 Skrevet 11. mai 2025 Helsevesenet i Norge er altså så vannvittig tragisk... Hvorfor skal vi som i et land som Norge ha så ubrukelig helsevesen egentlig... Anonymkode: 63ba7...709
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #4 Skrevet 11. mai 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Helsevesenet i Norge er altså så vannvittig tragisk... Hvorfor skal vi som i et land som Norge ha så ubrukelig helsevesen egentlig... Anonymkode: 63ba7...709 Jeg har hatt 2 alvorlig syke i min nærmeste familie. Kreft. Alle vi møtte i begges forløp har vært supre. Kan ikke komme på ett unntak. Da bestemor var syk, var det en gang jeg reagerte, og det var ikke relatert til selve behandlingen. Jeg har selv vært syk, fastlege, nav, rehabilitering. Alle har vært på min side hele veien. Så nei. Det høres ut som du mener alle er ubrukelige. Våre tre forløp har vært totalt ulike tilstander, så handler ikke om at vi har møtt de samme menneskene heller. Anonymkode: f2a97...a92
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #5 Skrevet 11. mai 2025 Beklager HI. For å svare deg, tror jeg ville vurdert privat likevel, har du mulighet til å utrette andre ærend der med det samme? Eller oppsøke legevakta, vet de ikke skal misbrukes, men synes ikke det er det i ditt tilfelle... du kan jo møte de samme legene der også da, men...? Har du feber? Røst? Varmt? Anonymkode: f2a97...a92
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #6 Skrevet 11. mai 2025 Dette ville jeg tatt veldig seriøst. Min venninne har hatt brystkreft og hun hadde slike symptomer pluss at brystet var varmt og hun fikk til slutt også periodisk væske fra brystet. Jeg ville gått privat. Anonymkode: d195b...b95
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #7 Skrevet 11. mai 2025 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg ville kontaktet kommunelegen og bedt om å få vite hvem som har ansvaret, siden alle leger siste året sier at du bare skal komme tilbake om det blir verre, og at du nå har smertefulle, forverrede smerter i ene bryst og samme sides armhule. Samt at alle kun har sagt at dette er hormonelt, men ingen av dem har undersøkt brystet. Send så kopi til Statsforvalteren (skriv kopi Statsforvalteren) Dette! Å la det gå og ordne privat vil bare gjøre til at avfeiing av kvinnehelse kan fortsette Anonymkode: 249d8...3e8
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #8 Skrevet 11. mai 2025 Anonym bruker skrev (8 timer siden): I fjor sommer begynte det ene brystet, til venstre for meg, å verke. Det er en sviende verk og brystet er veldig vondt til tider. lege sa da, uten å kjenne på, at dette er hormonelt, dette er vanlig osv. Skulle komme igjen om det ikke gav seg. Det gikk noen mnd og jeg bestilte ny time. På min fjerde fastlege vikar, samme beskjed. Komme igjen om det fortsetter. Var der også i mars, med nok en ny fastlege vikar. Ingen ser eller vil kjenne på. Brystet er mye fastere enn det andre. og det smertene blir bare verre. Nå verker det også i armhulen på denne siden. men om jeg orker å gå tilbake til legen, for blir jo ikke hørt på mine bekymringer. Vet at det mest sannsynlig ikke er farlig, men føle likevel på meg at noe ikke er som det skal vere. Har dere opplevd lignende med brystene? Bor langt fra sykehus/privat ultralyd - så det er ikke bare bare å ordne seg selv. Anonymkode: 87354...92c Ta en undersøkelsetime med UL privat. De henviser til sykehuset hvis det er grunn til pakkeforløp. Du får det oppklart i løpet av et par uker. De som anbefaler å ta det opp med kommunelegen, statsforvalteren ol. har ikke vært i en sånn situasjon selv. Krangelen med fastlege, kommunelegen osv kan vente til etterpå. Anonymkode: 15726...98d
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #9 Skrevet 11. mai 2025 Prøv en av nettlegetjenestene! De kan henvise. Som hovedregel skal du undersøkes fysisk, men de kan unnvike fra den regelen ved behov (dr dropin er tydelige på at de stort sett krever fysisk undersøkelse, Eyr mindre). Kjenner du en lege som kan henvise deg? (På privaten altså.) Er det en turnuslege på legesenteret du kan gå til? Ta en langhelg til et sted hvor du kan gå privat? Eller rett og slett print ut en sånn liste eller illustrasjon med symptomer fra brystene som skal tas seriøst, tropp opp igjen med følge og krev en henvisning. Hvor gammel er du? Det er desverre sånn at unge sliter mer med å bli tatt på alvor med brystplager fordi det er så uvanlig med noe farlig og så vanlig med ufarlige tilstander. Men du har ubehag både i bryst og armhule, som du beskriver veldig godt, som har vært det over tid, og det skal tas på alvor. Anonymkode: 4061b...099
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #10 Skrevet 11. mai 2025 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): De som anbefaler å ta det opp med kommunelegen, statsforvalteren ol. har ikke vært i en sånn situasjon selv Det er nettopp fordi jeg har vært i en slik situasjon at jeg anbefaler det. Jeg bor også, som TS, langt fra private og sykehus. Da jeg kontaktet kommuneoverlegen gikk det 2 dager og så fikk jeg ny time hos fastlegen med en skikkelig undersøkelse og henvisning til sykehus. Hadde en kul som måtte opereres bort. Derfor er det også viktig for meg at vi stiller fastlegene til ansvar ved å kontakte kommuneoverlegen slik at det ikke kan fortsette at kvinner blir avfeid Anonymkode: 249d8...3e8
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #11 Skrevet 11. mai 2025 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg har hatt 2 alvorlig syke i min nærmeste familie. Kreft. Alle vi møtte i begges forløp har vært supre. Kan ikke komme på ett unntak. Da bestemor var syk, var det en gang jeg reagerte, og det var ikke relatert til selve behandlingen. Jeg har selv vært syk, fastlege, nav, rehabilitering. Alle har vært på min side hele veien. Så nei. Det høres ut som du mener alle er ubrukelige. Våre tre forløp har vært totalt ulike tilstander, så handler ikke om at vi har møtt de samme menneskene heller. Anonymkode: f2a97...a92 Men det er ikke alt som fungerer selv om det gjorde det for dere. Anonymkode: 35eb6...d33
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #12 Skrevet 11. mai 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er nettopp fordi jeg har vært i en slik situasjon at jeg anbefaler det. Jeg bor også, som TS, langt fra private og sykehus. Da jeg kontaktet kommuneoverlegen gikk det 2 dager og så fikk jeg ny time hos fastlegen med en skikkelig undersøkelse og henvisning til sykehus. Hadde en kul som måtte opereres bort. Derfor er det også viktig for meg at vi stiller fastlegene til ansvar ved å kontakte kommuneoverlegen slik at det ikke kan fortsette at kvinner blir avfeid Anonymkode: 249d8...3e8 Det er faktisk veldig viktig! VELDIG. HI, både for sin egen del og for andre som sliter med det samme. Og for alle som ikke har mulighet til å finne en privat lege av ulike grunner. Et annet alternativ HI, er at du tøffer deg skikkelig opp eller bestiller en time og tar med den en venninne, mannen, slektning, nabo eller en eller annen person som kan snakket bestemt for deg. Hos en dust av en lege (dvs en som ikke vil høre på eller tar pasienten alvorlig) må man bruke klart språk. Ikke jeg "vil, tror, ønsker, tenker" - men " dette SKAL tas tak i nå. Om legen ikke vil, så forlang at det dokumenteres i journalen din. Det betyr ikke at jeg mener at du har fått kreft, for det er mer sannsynlig at det er noe annet, men det bør sjekkes likevel. Og pasienter fortjener å bli tatt på alvor. Nå er det ikke alltid lett å være fastlege heller, selvfølgelig, for h*n har sikkert opptil flere pasienter som stadig kommer og tror at det har både det ene og det andre og henviser de for mye, får de sikkert kjeft for det også. Anonymkode: 85d12...749
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #13 Skrevet 11. mai 2025 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er faktisk veldig viktig! VELDIG. HI, både for sin egen del og for andre som sliter med det samme. Og for alle som ikke har mulighet til å finne en privat lege av ulike grunner. Et annet alternativ HI, er at du tøffer deg skikkelig opp eller bestiller en time og tar med den en venninne, mannen, slektning, nabo eller en eller annen person som kan snakket bestemt for deg. Hos en dust av en lege (dvs en som ikke vil høre på eller tar pasienten alvorlig) må man bruke klart språk. Ikke jeg "vil, tror, ønsker, tenker" - men " dette SKAL tas tak i nå. Om legen ikke vil, så forlang at det dokumenteres i journalen din. Det betyr ikke at jeg mener at du har fått kreft, for det er mer sannsynlig at det er noe annet, men det bør sjekkes likevel. Og pasienter fortjener å bli tatt på alvor. Nå er det ikke alltid lett å være fastlege heller, selvfølgelig, for h*n har sikkert opptil flere pasienter som stadig kommer og tror at det har både det ene og det andre og henviser de for mye, får de sikkert kjeft for det også. Anonymkode: 85d12...749 Enig med anonym over her. Det er ofte viktig å ha med seg noen i slike situasjoner. Har sett det selv når jeg har fulgt pasienter til legen. Går de alene kan legen være mer arrogant og avvisende. Kan skylde på at de er engstelig eller at de er eldre. Kommer pasienten sammen med noen er legen mye mer imøtekommende. Det er ikke det at legen plutselig har endret holdning, men kommer du sammen med noen viser du at dette har du tenkt å følge opp og at dere nå er to stykker som kan vitne på hva som har skjedd. En lege blir ofte mye mer ydmyk når han ikke lenger har nødutgangen med ord mot ord, pasienten uttrykte seg uklart, pasienten tok opp noe annet etc. Den du har med trenger ikke si noe, det holder ofte med at du taler din egen sak og legen forstår at det han/hun nå velger kan bli ettergått. Da fordamper ofte den avisende holdningen og det tryggeste for legen blir plutselig å henvise videre. Noen leger føler seg som portvakter til spesialisthelsetjenesten. Tenker at de gjør helsevesenet en tjeneste ved å avvise tilfeller de selv ikke mener trenger videre undersøkelser. De får gjerne skryt for det også. Problemet er at dette da blir forsterket og noen blir da blir omtrent "hektet" på det og blir opptatt med å avvise så mye som mulig. Det som gjerne startet som en fornuftig skeptisk og riktige avvisninger, har nå blitt til at de leter etter noe som gjør at de kan avvise. Du ser det på enkelte helsesekretærer også. En bekjent måtte bytte legekontor. Hun fikk aldri legetime fordi helsesekretæren som besvarte telefonen ikke synes årsaken var viktig nok.... Anonymkode: 1ad34...e3f
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #14 Skrevet 11. mai 2025 Leger på avisesliggende steder kan ikke henvise alle som ber om en henvisning, for det er vannvittig dyrt. Man har jo krav på å få dekket reise dit osv. Så noen leger kan ha fått "voksenkjeft" for å henvise for mange Men, det betyr ikke at de skal slutte å henvise! Når du ikke løpet av et år har vært hos legen tre ganger med samme problem er det virkelig på tide å la spesialisttjenesten ta over. Holder med de andre her, få en ny time og ta med deg noen. Om det er partner, søster eller venninne spiller ingen rolle, men noen må være på din side av kontorpulten sammen med deg. Begynn litt ydmyk, nå har du gått med dette så lenge og det har blitt verre, du må ha hjelp. Vil fremdeles ikke legen ber du om at det blir skrevet i journalen at du blir nektet hjelp og informerer om at du vil ta dette til pasientombud/fylkeslege. Anonymkode: 23c80...d2b
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #15 Skrevet 11. mai 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men det er ikke alt som fungerer selv om det gjorde det for dere. Anonymkode: 35eb6...d33 Selvsagt ikke, var ikke det som var poenget. Men hele Helsevesenet er ikke ubrukelig heller, som enkelte gjerne vil fremstille det som. Anonymkode: f2a97...a92
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #16 Skrevet 11. mai 2025 Anonym bruker skrev (14 timer siden): I fjor sommer begynte det ene brystet, til venstre for meg, å verke. Det er en sviende verk og brystet er veldig vondt til tider. lege sa da, uten å kjenne på, at dette er hormonelt, dette er vanlig osv. Skulle komme igjen om det ikke gav seg. Det gikk noen mnd og jeg bestilte ny time. På min fjerde fastlege vikar, samme beskjed. Komme igjen om det fortsetter. Var der også i mars, med nok en ny fastlege vikar. Ingen ser eller vil kjenne på. Brystet er mye fastere enn det andre. og det smertene blir bare verre. Nå verker det også i armhulen på denne siden. men om jeg orker å gå tilbake til legen, for blir jo ikke hørt på mine bekymringer. Vet at det mest sannsynlig ikke er farlig, men føle likevel på meg at noe ikke er som det skal vere. Har dere opplevd lignende med brystene? Bor langt fra sykehus/privat ultralyd - så det er ikke bare bare å ordne seg selv. Anonymkode: 87354...92c Jeg ville kontaktet legen og bedt om en skikkelig undersøkelse OG en henvisning videre. Dersom legene ikke vil, er jeg endog med de andre her som anbefaler å kontakte kommunelegen Anonymkode: 0cb0b...1fc
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #17 Skrevet 11. mai 2025 Anonym bruker skrev (15 timer siden): I fjor sommer begynte det ene brystet, til venstre for meg, å verke. Det er en sviende verk og brystet er veldig vondt til tider. lege sa da, uten å kjenne på, at dette er hormonelt, dette er vanlig osv. Skulle komme igjen om det ikke gav seg. Det gikk noen mnd og jeg bestilte ny time. På min fjerde fastlege vikar, samme beskjed. Komme igjen om det fortsetter. Var der også i mars, med nok en ny fastlege vikar. Ingen ser eller vil kjenne på. Brystet er mye fastere enn det andre. og det smertene blir bare verre. Nå verker det også i armhulen på denne siden. men om jeg orker å gå tilbake til legen, for blir jo ikke hørt på mine bekymringer. Vet at det mest sannsynlig ikke er farlig, men føle likevel på meg at noe ikke er som det skal vere. Har dere opplevd lignende med brystene? Bor langt fra sykehus/privat ultralyd - så det er ikke bare bare å ordne seg selv. Anonymkode: 87354...92c men du må jo si at du har fått samme beskjed tidligere og det er vanskelig når det er ny lege hver gang og merke om det er noen endreinger Anonymkode: a8098...49b
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #18 Skrevet 11. mai 2025 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Det er nettopp fordi jeg har vært i en slik situasjon at jeg anbefaler det. Jeg bor også, som TS, langt fra private og sykehus. Da jeg kontaktet kommuneoverlegen gikk det 2 dager og så fikk jeg ny time hos fastlegen med en skikkelig undersøkelse og henvisning til sykehus. Hadde en kul som måtte opereres bort. Derfor er det også viktig for meg at vi stiller fastlegene til ansvar ved å kontakte kommuneoverlegen slik at det ikke kan fortsette at kvinner blir avfeid Anonymkode: 249d8...3e8 Det var nettopp samme årsak som gjorde at jeg først anbefalte Ts å gjøre dette også. Egne erfaringer, og erfaring til flere rundt meg. En slektning av meg fikk spredning av kreft pga. en ubrukelig lege som nektet å henvise videre og trenerte det med vilje med falske lovnader om å sende henvisninger han aldri sendte. Heldigvis har det gått bra (bortsett fra varige skader etter behandlingen), ble kreftfri. Selv har jeg gjentatte ganger opplevd å ikke ha blitt tatt på alvor for potensielt livsfarlige tilstander, også hos spesialist som nektet å undersøke ut fra den risikoen jeg går med konstant pga. en annen tilstand. Å få rett helsehjelp har vært tilnærmet umulig. Det har vært klage på klage på klage bare for å få timer til undersøkelse, og har også måttet truet spesialist med å gå til landsdekkende media for å bli henvist til riktig spesialist. Flere andre jeg vet om har opplevd lignende ting. Ja, har man A4-sykdommer, statusdiagnoser, eller er mann, så får man som regel langt bedre helsehjelp enn om man er kvinne, har diagnoser som ikke har noen status medisinsk, eller ikke A4-diagnoser. Anonymkode: 91776...0cd
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #19 Skrevet 11. mai 2025 Jeg sliter med det samme selv, og i mitt tilfelle er det hormonelt. Det skyldes cystisk fortettet brystvev. Men jeg ble ordentlig undersøkt av fastlegen og sendt videre til brystdiagnostisk senter for undersøkelse med mammografi, ultralyd og vevsprøve. Jeg synes du bør kreve å bli undersøkt og få avklart dette så du føler deg trygg og sikker på at det er hormonelt/ufarlig og evt råd om det er noe som kan lindre plagene. Anonymkode: 79b23...3a1
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #20 Skrevet 11. mai 2025 Det er frustrerende når man merker at noe ikke stemmer, og ingen lytter. Smerter, endringer i vev og stråling mot armhulen bør undersøkes – ikke bare avfeies som “vanlig”. Kanskje du kan kontakte en helsesykepleier, kvinnesenter eller få en telefonkonsultasjon med gynekolog eller brystdiagnostisk senter? De tar ofte slike ting mer på alvor. Anonymkode: 0a741...b1c
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2025 #21 Skrevet 11. mai 2025 Anonym bruker skrev (18 timer siden): I fjor sommer begynte det ene brystet, til venstre for meg, å verke. Det er en sviende verk og brystet er veldig vondt til tider. lege sa da, uten å kjenne på, at dette er hormonelt, dette er vanlig osv. Skulle komme igjen om det ikke gav seg. Det gikk noen mnd og jeg bestilte ny time. På min fjerde fastlege vikar, samme beskjed. Komme igjen om det fortsetter. Var der også i mars, med nok en ny fastlege vikar. Ingen ser eller vil kjenne på. Brystet er mye fastere enn det andre. og det smertene blir bare verre. Nå verker det også i armhulen på denne siden. men om jeg orker å gå tilbake til legen, for blir jo ikke hørt på mine bekymringer. Vet at det mest sannsynlig ikke er farlig, men føle likevel på meg at noe ikke er som det skal vere. Har dere opplevd lignende med brystene? Bor langt fra sykehus/privat ultralyd - så det er ikke bare bare å ordne seg selv. Anonymkode: 87354...92c Opplevede litt av det samme. Krevet mammografi. Fant ingenting Anonymkode: 81f0f...c68
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2025 #22 Skrevet 12. mai 2025 Anonym bruker skrev (På 11.5.2025 den 5.30): Helsevesenet i Norge er altså så vannvittig tragisk... Hvorfor skal vi som i et land som Norge ha så ubrukelig helsevesen egentlig... Anonymkode: 63ba7...709 Deg om det!!! Fullstendig uenig! Anonymkode: 5d2c5...628
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2025 #23 Skrevet 12. mai 2025 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Deg om det!!! Fullstendig uenig! Anonymkode: 5d2c5...628 Men vi får mindre igjen for antallet helsekroner brukt enn mange andre sammenlignbare land. Anonymkode: 4b23f...86b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå