Gå til innhold

Folk som ikke klarer å takke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg irriterer meg veldig over folk som ikke klarer å takke for noe som helst. Er det bare meg? 

Anonymkode: f0403...a35

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner ingen som aldri takker.

Anonymkode: cec82...3cf

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Jeg kjenner ingen som aldri takker.

Anonymkode: cec82...3cf

Ikke jeg heller.

Og om noen skulle glemme / la være å takke en gang, så klarer jeg ikke å lage så noe styr ut av det. 

Anonymkode: 4f943...c5f

Skrevet

Mye usiviliserte folk. Ser det ofte i butikken, surtryner som ikke engang ser på personer som sitter i kassa, og som verken sier hei, takk eller hadet.

Anonymkode: 282f3...e7b

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg irriterer meg veldig over folk som ikke klarer å takke for noe som helst. Er det bare meg? 

Enig, jobber i butikk, så ser det der og.

Og en kan f eks si til en person at de må ha en fin dag, fin helg osv, og de svarer ikke.

Anonymkode: 4174a...224

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Enig, jobber i butikk, så ser det der og.

Og en kan f eks si til en person at de må ha en fin dag, fin helg osv, og de svarer ikke.

Anonymkode: 4174a...224

Det er veldig merkelig. 
HI

Skrevet

Jeg har aldri bitt meg merke i det, og jeg har jobbet i butikk i flere år. Ikke alle hilser eller takker, men det kan det jo være mange grunner til. Ingen av de faste kundene lar det være på fast basis. 

En liten kompis av barna takket aldri for turen når han fikk sitte på, så der sa jeg ‘værsågod’ med hyggelig stemme når jeg stoppet og nå takker han pent hver gang. Litt oppdragelse må man noen ganger bedrive. 

Anonymkode: 2d618...68b

Skrevet

Ledig stor forskjell på folk.

Vi bor et sted hvor veldig mange ungdommer bor på hybel fra de er 16 år. Vi har stadig vekk venner ev barna på middag, hjelper de med praktiske ting, kjører og henter osv. mange av de takker aldri!

Mange av foreldrene ser ikke ut til å bry seg heller. Ett foreldrepar er unntaket. De tok faktisk kontakt og takket for all hjelp. Flere av de andre hilser ikke engang på skoleavslutninger!

Anonymkode: 882bc...59b

Skrevet

Noe av det verste jeg ser er de som prater i mobil når de skal betale matvarer uten å se på, nikke, si hei eller noe til personen som scanner varene. Litt respekt for mennesket du møter der tenker jeg. Sååå viktig er ikke den samtalen at man mååå snakke de få minuttene det tar å betale.

Anonymkode: 3647c...937

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Noe av det verste jeg ser er de som prater i mobil når de skal betale matvarer uten å se på, nikke, si hei eller noe til personen som scanner varene. Litt respekt for mennesket du møter der tenker jeg. Sååå viktig er ikke den samtalen at man mååå snakke de få minuttene det tar å betale.

Anonymkode: 3647c...937

Jo, noen ganger er den samtalen så viktig. 

Anonymkode: 203b2...bdd

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Helt enig, men det går likevel an å få blikkontakt og nikke til den bak kassen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Nei. Om du har en viktig samtale tar du den uten at du handler samtidig. Du skal ha respekt for den du snakker med, også, og er det viktig skal du være fokusert.

Anonymkode: 577c8...c07

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Enig. Dårlig oppdragelse. 

Anonymkode: 39380...94e

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Nei. Om du har en viktig samtale tar du den uten at du handler samtidig. Du skal ha respekt for den du snakker med, også, og er det viktig skal du være fokusert.

Hvordan tenker du å løse det om sykehuset ringer med en viktig beskjed når du står i kassen? Du selv kan ikke ringe dem da de ofte har skjult nummer eller resepsjonen er stengt slik at du selv ikke kan bruke nummeret de ringte fra. Legen er opptatt og kan ikke ringe opp igjen og halvparten av varene er slått inn. Jeg velger da å nikke og hilse på ekspeditøren, men jeg legger ikke på. Jeg fortsetter å snakke/få beskjeden selv om jeg betaler. Om dette gjør at noen ser på meg som uhøflig så kan jeg leve med det

Anonymkode: bdad0...019

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hvordan tenker du å løse det om sykehuset ringer med en viktig beskjed når du står i kassen? Du selv kan ikke ringe dem da de ofte har skjult nummer eller resepsjonen er stengt slik at du selv ikke kan bruke nummeret de ringte fra. Legen er opptatt og kan ikke ringe opp igjen og halvparten av varene er slått inn. Jeg velger da å nikke og hilse på ekspeditøren, men jeg legger ikke på. Jeg fortsetter å snakke/få beskjeden selv om jeg betaler. Om dette gjør at noen ser på meg som uhøflig så kan jeg leve med det

Men dette er jo et unntakstilfelle.

Skrevet
FruGa skrev (4 minutter siden):

Men dette er jo et unntakstilfelle.

Ja og det var et svar til ...c07 som svarte ...bdd: 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 9.5.2025 den 22.52):

Nei, det er definitivt ikke bare deg.

Å ikke få et «takk» kan stikke dypere enn man skulle tro.  Det handler ikke bare om høflighet, men om å bli sett og verdsatt. Når man gjør noe for andre enten det er noe lite som å holde døren eller noe større som hjelp i en vanskelig situasjon og møtes med stillhet eller selvfølgelighet, kan det føles som en usynliggjøring.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det er ikke alltid man kan velge å utsette en samtale. Den man snakker med aner jo ikke hvor man befinner seg når man svarer så det med respekt er jo bare teit. 

Å nikke til den i kassen er å anerkjenne den selv om man ikke kan bruke stemmen til å hilse/takke. Det er helt greit og langt innenfor normal folkeskikk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...