Gå til innhold

Noen med ungdom som har droppet ut av vgs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungdommen min starter opp på vgs til høsten, men er veldig skolelei. Ser for meg at hn dropper ut. Finnes det noe alternativ for de som ikke får til vanlig skolegang?

Anonymkode: 4686a...f51

Skrevet

Det finnes jo mange linjer og noen er ganske enkle hvis fagene føles vanskelige.  Yrkesfag er jo en fin mulighet for dem som ikke er så glade i teori.

Anonymkode: 42ca9...c52

Skrevet

De som dropper ut skal følges opp, men det er litt forskjellig fra sted til sted hvor godt dette arbeidet er.

Men ikke ta sorgene på forskudd, det skjer mye med barna våre i overgangen fra ungdomsskole til vgs. Regner med sønnen din har valgt et yrkesfag siden han er så skolelei, og da får de plutselig en helt ny hverdag. Det at fagene er rettet mot et yrke gir mye mer motivasjon. Noe så enkelt som matte, de skjønner ikke hva de skal med alle de rare oppgavene på ungdomsskolen, men på vgs lærer de matte som er knyttet til faget sitt. Uansett om de velger byggfag eller matfag så er matten nå knyttet til jobben de skal gjøre og de forstår hva de lærer og hvorfor på en helt annen måte. At de får tid i verksteder o.l. også og ikke bare teori gjør dagene mer spennende.

Skulle han likvel slite finnes det hjelp å få. Har en nevø som slet veldig, han har lese og skrivevansker og ADHD, og slet veldig med å holde følge på skolen. Han fikk fritak fra en del fag og mer praksis. Det gjorde at læretiden ble litt lenger, for han fikk først et "tilrettelagt fagbrev", men etterhvert ble det utvidet til et vanlig fagbrev. Han jobber nå 100% som rørlegger, tjener bra og trives veldig godt.

Anonymkode: d2778...01f

Skrevet

Nei, og hadde en av de gjort det, hadde det blitt bråk her hjemme. 

Anonymkode: 87409...398

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du om det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Det finnes jo mange linjer og noen er ganske enkle hvis fagene føles vanskelige.  Yrkesfag er jo en fin mulighet for dem som ikke er så glade i teori.

Vet du hva du snakker om? Yrkesfag i 2025 er langt ifra uten teori, som du kaller det. Jeg regner med du mener teoretiske fag.

Anonymkode: a5339...3c0

Skrevet

Yrkesfag.

Anonymkode: f3afb...b2d

Skrevet

Opplæringstjenesten kommer inn om ungdommen dropper ut. Da vil de legge tilrette for insamtsle med nav om jobb praksis. Men om ungdommen er veldig skolelei nå så kan dette endre seg til høsten når ha får en ny start. Om det skulle bli at han får mye fravær utover høsten så er det mulig å ta bort en del fag, slik at han tar skolen (første året) over 2 år. 

Anonymkode: 9f44b...ae4

Skrevet

Ett ord: folkehøyskole. Det er faktisk fullt mulig å gå ut i full jobb etter endt utdanning på folkehøyskole. I tillegg har de som regel et annet utdanningsløp som passer bedre for de som er skolelei.

Anonymkode: 511e7...645

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ett ord: folkehøyskole. Det er faktisk fullt mulig å gå ut i full jobb etter endt utdanning på folkehøyskole. I tillegg har de som regel et annet utdanningsløp som passer bedre for de som er skolelei.

Anonymkode: 511e7...645

De aller fleste folkehøyskoler har 18 års grense da, så får valgmuligheter for en 16 åring.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Vet du hva du snakker om? Yrkesfag i 2025 er langt ifra uten teori, som du kaller det. Jeg regner med du mener teoretiske fag.

Det er vesentlig mindre teori på yrkesfag enn på studiespess, og det er enklere å få gode karakterer.  

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Det ble da ikke antydet at det ikke er teoretiske fag, men mindre enn ved stud.spes. 

Anonymkode: 1614d...2fe

Skrevet

Først og fremst, ikke ta sorgene på forskudd! Det er veldig mange skoleleie ungdomsskoleelever som får en ny giv når de begynner på videregående. Spesielt for dem som begynner på yrkesfag, bytter helt miljø eller rett og slett bare trenger miljøskiftet det er med ny skole, ny klasse og nye lærere. Jeg jobber i videregående, og ser dette gang på gang. 

Skulle ungdommen din likevel vise tegn til å ville droppe ut, vil kontaktlærer varsle rådgiver, som igjen vil snakke med ungdommen og eventuelt dere foresatte. Videre vil eventuelt OT-PPT kontaktes, og det vil legges en plan for veien videre. Det kan være at ungdommen din burde ha prøvd en annen linje eller skole, kanskje ta skolen over flere år, men med noen dager i jobb hver uke, starte rett i læretid el. Det er veldig mange alternativer, og så sant ungdommen ikke setter seg helt på bakbeina og nekter absolutt alt, så pleier rådgiver og OT-PPT å finne gode løsninger. Dette har jeg også sett flere ganger. Senest dette skoleåret var det én av mine kontaktelever som ikke orket mer skole, men ønsket å jobbe, så da ble det ordnet med en læreplass i stedet. Jeg møtte på eleven igjen for noen uker siden, og vedkommende strålte! Dette var rett plass, og det er bare å gå rett i jobb når læretiden er ferdig. 

Anonymkode: fa34c...043

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Men nå vet du ingenting om HI og ungdommen hennes. Det kan være mange grunner til at en ungdom er, eller framstår som, skolelei. Og det finnes veldig mange flere grunner til at noen dropper ut av videregående, enten helt, eller må over i en annen løsning.

For mange av disse ligger det ofte vonde og alvorlige ting bak, som dessverre rammer langt flere ungdommer enn vi liker å tenke på. Det skjer nesten aldri at veltilpassede ungdommer som aldri har opplevd verre ting enn at mamma er kjip med innetiden, en krangel med en venn eller liknende, dropper ut. De som dropper ut er som regel de som har en tyngre bagasje. Det kan være alt fra omsorgssvikt og overgrep, til å ha blitt utsatt for alvorlig mobbing, ha vansker eller sykdommer (for eksempel autisme, ME el.) som gjør at skole blir for mye el. Mange skjuler dette uhyre godt, så for dem rundt ser det kanskje ikke ut som om vedkommende har en god grunn, men for oss som har vært med i slike prosesser, så er det bare hjerteskjærende. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Ungdommen min starter opp på vgs til høsten, men er veldig skolelei. Ser for meg at hn dropper ut. Finnes det noe alternativ for de som ikke får til vanlig skolegang?

Jobbe og ta fag som privatist? Søke folkehøgskole isteden?

Anonymkode: 5e4b9...f7c

Skrevet

Mye fordommer i svarene du får her. 15-20 % av dem som dropper ut av videregående fordi de er skoleleie har høy intelligens og sliter ikke med annet en motivasjonen.

Hvordan gjør ungdommen din det på skolen nå HI?

Skrevet

Men nå vet du ingenting om HI og ungdommen hennes. Det kan være mange grunner til at en ungdom er, eller framstår som, skolelei. Og det finnes veldig mange flere grunner til at noen dropper ut av videregående, enten helt, eller må over i en annen løsning.

For mange av disse ligger det ofte vonde og alvorlige ting bak, som dessverre rammer langt flere ungdommer enn vi liker å tenke på. Det skjer nesten aldri at veltilpassede ungdommer som aldri har opplevd verre ting enn at mamma er kjip med innetiden, en krangel med en venn eller liknende, dropper ut. De som dropper ut er som regel de som har en tyngre bagasje. Det kan være alt fra omsorgssvikt og overgrep, til å ha blitt utsatt for alvorlig mobbing, ha vansker eller sykdommer (for eksempel autisme, ME el.) som gjør at skole blir for mye el. Mange skjuler dette uhyre godt, så for dem rundt ser det kanskje ikke ut som om vedkommende har en god grunn, men for oss som har vært med i slike prosesser, så er det bare hjerteskjærende. 

Det er fordomsfullt og feil. 

Mer enn 70% av elever i VGS oppgir at de kjeder seg på skolen. En viss andel av dem som dropper ut oppgir kjedsomhet og lite motivasjon som årsak, og av dem som slutter vet vi at ca 15% av dem er blant skolens mest intelligente elever. 

Problemet i dag er at skolen er tilpasset gjennomsnittseleven, ikke de som sliter eller de som blir understimulert.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Mye fordommer i svarene du får her. 15-20 % av dem som dropper ut av videregående fordi de er skoleleie har høy intelligens og sliter ikke med annet en motivasjonen.

Hvordan gjør ungdommen din det på skolen nå HI?

Hei, ungdommen min gjør det dårlig på skolen nå. Dvs hn får lave karakterer.

Skrevet

Sitter med samme bekymring som deg HI. Min sønn starter også på vgs etter sommeren, og han er så skolelei at hadde han fått sluttet på skolen så hadde han gjort det i går! Min har store lese og skrivevansker og henger etter i alle fag, har tilrettelagt norsk og matte på barneskolenivå og har tilrettelagt timeplan, dvs han har kortere skoledager, men selv med det så er det mye skulking/kommer for sent til timer/forsvinner fra timen osv. Har veldig dårlig karakterer i alle fag. Det er egentlig bare en yrkeslinje han vil gå på, men jeg er sterkt redd han ikke kommer inn ditt pga snittet..

Har en venninne som har en sønn som er to år eldre enn min som hadde samme utfordringer, han begynte på yrkeslinje og har virkelig blomstret! Får 4-5 i alle fag og trives skikkelig godt, så jeg håper det samme skjer med min sønn og ditt barn også🤞🏻

Anonymkode: 76126...dae

Skrevet

Det er en fallitterklæring fra din side å allerede nå gå ut fra at ungen din sannsynsligvis dropper ut av vgs. Det er DIN jobb å sørge for at det ikke skjer, så ressurssvak er det ikke lov være.

Anonymkode: 17271...9ca

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Sitter med samme bekymring som deg HI. Min sønn starter også på vgs etter sommeren, og han er så skolelei at hadde han fått sluttet på skolen så hadde han gjort det i går! Min har store lese og skrivevansker og henger etter i alle fag, har tilrettelagt norsk og matte på barneskolenivå og har tilrettelagt timeplan, dvs han har kortere skoledager, men selv med det så er det mye skulking/kommer for sent til timer/forsvinner fra timen osv. Har veldig dårlig karakterer i alle fag. Det er egentlig bare en yrkeslinje han vil gå på, men jeg er sterkt redd han ikke kommer inn ditt pga snittet..

Har en venninne som har en sønn som er to år eldre enn min som hadde samme utfordringer, han begynte på yrkeslinje og har virkelig blomstret! Får 4-5 i alle fag og trives skikkelig godt, så jeg håper det samme skjer med min sønn og ditt barn også🤞🏻

Anonymkode: 76126...dae

Med iop har han vel søkt på særskilt inntak? God sjanse for å komme inn da om det ikke er altfor mange søkere. De har vel et bestemt antall plasser på særskilt.

Skrevet

Min er snart 21, samme utgangspunkt. Det tar tid, gi det tid er mitt råd. Mye blir lettere når de modnes og det tar lengre tid for noen. Videregående er noe lettere enn ungdomsskolen, sikt mot en linje som ikke er for tung teoretisk. Enkelte fag kan de ta opp igjen, min har tatt norsk via akademiet. Etter to mislykkede forsøk ble det nå 3 i karakter. Det er en seier. Folkehøyskole var redningen når det stoppet helt opp, det å ha et år bort fra alt og tid til å modnes. Så må en bare fortsette. En ting av gangen, ett fag om gangen. 

Anonymkode: a6eef...335

Skrevet

Med iop har han vel søkt på særskilt inntak? God sjanse for å komme inn da om det ikke er altfor mange søkere. De har vel et bestemt antall plasser på særskilt.

Nei, særskilt grunnlag er avhengig av mer enn en IOP, ellers hadde det blitt veldig mange slike søkere. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Det er fordomsfullt og feil. 

Mer enn 70% av elever i VGS oppgir at de kjeder seg på skolen. En viss andel av dem som dropper ut oppgir kjedsomhet og lite motivasjon som årsak, og av dem som slutter vet vi at ca 15% av dem er blant skolens mest intelligente elever. 

Problemet i dag er at skolen er tilpasset gjennomsnittseleven, ikke de som sliter eller de som blir understimulert.

Jeg skulle gjerne sett kildene dine her, for jeg klarer ikke å finne alt du skriver, selv etter flere søk, lesing på SSB og lett skumlesning gjennom noen doktorgrader om emnet. 

Ellers så er det ikke snakk om å være fordomsfull, men om å ha erfaring. Jeg har vært med i mange møter sammen med ungdommer, deres foresatte (i en del tilfeller i hvert fall), rådgiver og eventuelt OT-PPT, så jeg vet hva jeg snakker om. Og det er absolutt ikke noen motsetning mellom manglende motivasjon og det å ha vansker, tvert imot. De umotiverte elevene er ofte umotiverte nettopp fordi de har dårlige erfaringer med skolen, ikke overskudd til skolearbeid fordi de er preget av andre ting osv., for eksempel på grunn av mobbing/utenforskap, at det å håndtere foreldre som ruser seg eller bli utsatt for overgrep tar så mye fokus at de ikke orker skole på toppen osv. Greien er bare at dette vet ikke folk flest. Jeg har sittet på møter med andre lærere som har elevene i min klasse og hørt dem snakke om at Per og Siri er umotiverte og late, jeg har snakket med Per og Siri som selv forteller at de er umotiverte, og så har jeg blitt bedre kjent med Per og Siri og fått vite at Per er umotivert fordi han har adhd og dysleksi og gjennom hele grunnskolen har opplevd nederlag på nederlag fordi oppfølgingen har vært for dårlig, og at Siri er umotivert fordi hun er preget av at hun ble utsatt for voldtekt da hun gikk i 9.klasse og har mer enn nok med å håndtere angsten og marerittene etter dette. 

Når noen mangler motivasjon, er det ofte en grunn til det. En grunn kan absolutt være at man er så smart at skolen blir for kjedelig. For vi er i hvert fall helt enige om at skolesystemet slik det er nå suger! Vi trenger flere typer skoler enn enhetsskolen, det er jeg helt overbevist om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...