Gå til innhold

Dere som trener/løper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke trent ordentlig på 5-6 år.
Har ikke vært helt lat heller, har hund og får en 10-15.000 skritt hver dag, men ikke slik at jeg blir svett og varm.

Prøvde med på trening i dag.
Gikk for det meste fort, men hadde også noen strekninger jeg jogget.
Pulsen lå på 143 i gjennomsnitt.
Var dette fryktelig dårlig, er det håp?

tur.jpg

Anonymkode: cce11...f6a

Fortsetter under...

Skrevet

Om det er håp? Jeg bruker en time på 4.5 km, og er bra trent. Trenger ikke løpe fort for å være godt trent, man får bedre helsemessig utbytte av å jogge sakte og leeenge enn å løpe kjempefort. 

Anonymkode: d168c...9ee

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Om det er håp? Jeg bruker en time på 4.5 km, og er bra trent. Trenger ikke løpe fort for å være godt trent, man får bedre helsemessig utbytte av å jogge sakte og leeenge enn å løpe kjempefort. 

Enig i at man på ingen måte må løpe fort. Men 4,5 km i timen? Det er rolig  gange. 

Anonymkode: 62bf3...876

Skrevet

Selvfølgelig er det håp, hva mener du egentlig?

Du bruker 1 time og 15 min på over 8 km, det er godt driv det og en fin treningsøkt.

Om ønsket ditt er å løpe runden må du bare fortsette å ta den f.eks annenhver dag så kommer du dit. Man merker fort fremgang når man jogger/løper.

Anonymkode: dfc0d...a70

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Men vanlig gangfart er 5 km/t, men det blir man da verken varm/svett eller får opp pulsen..

HI

Skrevet

Håp om hva? Håp om å komme i bedre form? Løpe fortere? Alle som går inn for det klarer selvsagt både å komme i bedre form og/eller løpe fortere. Er ikke akkurat rocket science, du må jo bare utfordre kroppen.

Anonymkode: 64f77...6fe

Annonse

Skrevet

Kjempebra start! Gøy med et utgangspunkt så kan du se fremgangen 💪🏻

Skrevet

Håp om hva, godt spørsmål. 

Håp om muligens en gang faktisk jogge ikke bare "tasse" avgårde.

I går kveld når jeg skrev innlegget var jeg skuffet over meg selv. Hadde en illusjon om at jeg ville klare runden på rundt 1 time. Gikk opp for meg at jeg er i dårligere form enn hva jeg trodde

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Håp om hva, godt spørsmål. 

Håp om muligens en gang faktisk jogge ikke bare "tasse" avgårde.

I går kveld når jeg skrev innlegget var jeg skuffet over meg selv. Hadde en illusjon om at jeg ville klare runden på rundt 1 time. Gikk opp for meg at jeg er i dårligere form enn hva jeg trodde

HI

Klart du kan trene opp form og tempo. Tren litt intervaller der du virkelig får opp pulsen. Ikke start for hardt, det er å be om problemer.

Skrevet

Jeg har en runde som er ca like lang og jeg bruker omtrent samme tid som deg på den, men da går jeg hele veien. Jeg går ikke så raskt jeg kan hele veien, men jeg går på nok til pulsen blir høyere. Jeg forsøker også komme i gang med løping, men jeg har kortere runder jeg bruker da.

Anonymkode: c645e...eb9

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Klart du kan trene opp form og tempo. Tren litt intervaller der du virkelig får opp pulsen. Ikke start for hardt, det er å be om problemer.

Det vet jeg.

Er det jeg prøvde å skrive i det første innlegget. For det meste gikk jeg med litt tempo, men enkelte steder prøvde jeg å jogge litt (intervaller).

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Har ikke trent ordentlig på 5-6 år.
Har ikke vært helt lat heller, har hund og får en 10-15.000 skritt hver dag, men ikke slik at jeg blir svett og varm.

Prøvde med på trening i dag.
Gikk for det meste fort, men hadde også noen strekninger jeg jogget.
Pulsen lå på 143 i gjennomsnitt.
Var dette fryktelig dårlig, er det håp?

tur.jpg

Det der er vel ikke så gæli :) Jeg går temmelig fort, gjerne over 6 km i timen, da går jeg i fra de fleste. Syns du har godt tempo her.

Skrevet
prekæs skrev (Akkurat nå):

Det der er vel ikke så gæli :) Jeg går temmelig fort, gjerne over 6 km i timen, da går jeg i fra de fleste. Syns du har godt tempo her.

Tusen takk

Annonse

Skrevet

Jeg har vært dårlig trent og overvektig mesteparten av litt liv, avbrutt av perioder med skippertak og intens trening. Her er mine tips for at du skal holde ut i lengden: 

- ikke ta tida. Tida er ikke viktig. Bevegelsen er viktig. 
- om du likevel tar tid, ikke sammenlikne deg med andre. 
- velg aktiviteter du liker, ikke ting du syns du bør. 
- meld deg gjerne på ting slik at du holdes litt ansvarlig, men velg noe med en lav nok list til at du føler mestring

- gjør bevegelse til noe som gir deg energi, ikke noe som du må presse deg selv til. For meg betyr det at jeg av og til jogger langt, av og til kort, av og til går jeg, noen ganger jogger jeg motbakker. 
- begynn i det små. 15-30 minutt er nok i starten. Det skal både være tidsmessig og  fysisk overkommelig. 

Skrevet

Beklager, dette er på siden av det du spør om, så det er helt ok hvis du ikke gidder å svare, men jeg bare lurte 😊

Du skriver at du går mye med hunden, men ikke slik at du blir svett og varm, men det kan du jo, hvis du egentlig trives best med det? Jeg trener heller ikke i den forstand at jeg jogger/løper, men jeg går daglige turer med hunden i terrenget. Da går jeg slik at det er mye stigning, altså litt fjell uten å være fjelltur-fjelltur, og i veldig raskt tempo, og jeg blir både andpusten og skikkelig svett hver gang. Så det er en mulighet. Jeg har forøvrig jogget tidligere, og prøvde meg på en økt for moro skyld for noen uker siden, og jeg er faktisk i bedre form nå enn jeg var da. Altså nå med disse turene i terrenget på en drøy time hver dag, mot tidligere da jeg jogget 40-45 min tre-fire dager i uken, så turer kan definitivt være en trening det også. 

Anonymkode: 2fedf...195

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Beklager, dette er på siden av det du spør om, så det er helt ok hvis du ikke gidder å svare, men jeg bare lurte 😊

Du skriver at du går mye med hunden, men ikke slik at du blir svett og varm, men det kan du jo, hvis du egentlig trives best med det? Jeg trener heller ikke i den forstand at jeg jogger/løper, men jeg går daglige turer med hunden i terrenget. Da går jeg slik at det er mye stigning, altså litt fjell uten å være fjelltur-fjelltur, og i veldig raskt tempo, og jeg blir både andpusten og skikkelig svett hver gang. Så det er en mulighet. Jeg har forøvrig jogget tidligere, og prøvde meg på en økt for moro skyld for noen uker siden, og jeg er faktisk i bedre form nå enn jeg var da. Altså nå med disse turene i terrenget på en drøy time hver dag, mot tidligere da jeg jogget 40-45 min tre-fire dager i uken, så turer kan definitivt være en trening det også. 

Anonymkode: 2fedf...195

Jeg jogget mye for en 5 års tid siden, og elsket det. Ønsker å komme tilbake til den formen.

Bor rett ved skogen så det er der jeg går med hunden. Ikke lett å gå fort med han siden han er en "snuse-hund", stopper opp hele tiden for å lukte på noe 😜 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...