Gå til innhold

Frekt eller innafor å be om skyss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjelder barn og treninger / bursdager / aktiviteter. For eksempel. Er det frekt eller innafor å spørre om barnet mitt kan sitte på med de som arrangerer til bursdag på Leos? Eller om han kan sitte på med treneren til fotballkamp?

Anonymkode: e61d6...93a

Fortsetter under...

Skrevet

Det spørs jo om det er en engangshendelse eller om det skjer hver gang. Om du ikke har bil slik at du aldri kan kjøre så må du i det minste tilby betaling. 

Jeg er raus og strekker meg langt om folk er høflige og, men om jeg blir tatt som en selvfølge og føler at de er frekke så blir jeg litt verre å ha med å gjøre. 

Anonymkode: 05e62...542

Skrevet

En gang i blant er grei skuring.

Alltid er ofte frekt. 

Anonymkode: 78a04...fdb

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Gjelder barn og treninger / bursdager / aktiviteter. For eksempel. Er det frekt eller innafor å spørre om barnet mitt kan sitte på med de som arrangerer til bursdag på Leos? Eller om han kan sitte på med treneren til fotballkamp?

En bursdag er ikke hver uke og noe spesielt så der er det veldig innafor å spørre om skyss. Når det gjelder faste aktiviteter som trening så er det innafor dersom ikke trener opplever det som at dette er noe vedkommende må gjøre hver gang. Kamp er også ofte noe foreldrene gjerne vil se på selv og da vil jeg tro at trener bidrar med glede den gangen hverdagen ikke går opp.

Skrevet

Ting som skjer av og til, som en bursdag, er det helt greit å spørre om hvis kabalen ikke går opp den dagen. Det skjer alle av og til så de fleste tar gladelig med en ekstra om de har mulighet.

Når det kommer til treninger og fritidsaktiviteter er det heller vanlig å spørre om samkjøring.

Om begge dine unger skal på forskjellige steder til samme klokkeslett på tirsdager spør du om ditt barn kan sitte på med en venn den dagen mot at du kjører dem på torsdager. Gi og ta.

Anonymkode: a1225...078

Skrevet

Jeg pleier å spørre: "Kunne du tenke deg å samarbeide om å kjøre barna til xxx? Hvis du kjører kan jeg hente". Ev: "Hvis Kari kan sitte på med dere til Leos, så kan jeg ta med Mari til Rush neste uke?"

Prøver alltid å gi noe tilbake.

Anonymkode: e6080...446

Annonse

Skrevet

Så lege du aksepterer nei som et helt greit svar og er på tilbudssiden ellers synes jeg det er helt greit. Om du derimot aldri stiller som sjåfør for andre eller det skjer veldig ofte synes jeg ikke det er greit.

Anonymkode: aeb8c...e9b

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke frekt så lenge du også tilbyr noe tilbake. F.eks. «Kan Per sitte på med dere på tirsdag? Jeg kan gjerne hente»

Jeg er trener. Enkelte foreldre forventer at jeg kan ta med «alle naboungene» til og fra trening HVER GANG. Jeg skal jo samme vei liksom….. Men å tilby noe i retur virker utenkelig. 

Anonymkode: a18d0...75d

Skrevet

Det kommer jo an på. Hver trening - frekt. Av og til greit om du også kan bes ved anledning.

Anonymkode: 50181...2c8

Skrevet

Det er en gutt fra Syria på sønnen mitt sitt fotballag og de har ikke bil. Da har vi tilbudt at han kan sitte på med oss til alle kamper, pluss at far kan bli med om det er plass. Det er bare hyggelig og ingen tenker på at de ikke ‘gir noe tilbake’.

Men om det hadde vært et krav så hadde jeg nok blitt litt muggen og vanskelig av meg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Det er en gutt fra Syria på sønnen mitt sitt fotballag og de har ikke bil. Da har vi tilbudt at han kan sitte på med oss til alle kamper, pluss at far kan bli med om det er plass. Det er bare hyggelig og ingen tenker på at de ikke ‘gir noe tilbake’.

Men om det hadde vært et krav så hadde jeg nok blitt litt muggen og vanskelig av meg. 

Der er da stor forskjell på å TILBY skyss og å SPØRRE om skyss

Anonymkode: a18d0...75d

Skrevet

Jeg kunne spurt om begge deler, tenker det er helt innafor. 
Men jeg passer på å være sånn ca i balanse. Sitter mitt barn på med vennen sin til bortekamp, så tilbyr jeg å kjøre på neste kamp. 
I bursdag og andre enkelthendelser prøver jeg også å tilby å ta med flere når det passer for meg, slik at det andre ganger føles ok å spørre om hjelp   

Anonymkode: 87cca...ca9

Skrevet

Enig med resten her. Det er ikke frekt å spørre om det er unntak og ikke regel, og/eller man tilbyr gjenytelser i samme slengen. I tillegg har det litt med måten man spør. Jeg er mye mer villig til å stille opp om jeg får en "Beklager at jeg spør, men jeg er alene med småsøskne til Per og har ikke bil i dag, kan Per få sitte på med dere til trening i dag?" enn en "Kan ikke Per få sitte på med dere til trening hver uke, for jeg har ikke bil?".  Som en over skriver, er det også forskjell på å tilby selv og å bli spurt. Jeg kan godt tilby meg å kjøre, og hadde en som fast satt på med oss til og fra trening i et år fordi foreldrene var i en veldig vanskelig situasjon, men da var det jeg som tok initiativet. 

Anonymkode: 09d22...cec

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Enig med resten her. Det er ikke frekt å spørre om det er unntak og ikke regel, og/eller man tilbyr gjenytelser i samme slengen. I tillegg har det litt med måten man spør. Jeg er mye mer villig til å stille opp om jeg får en "Beklager at jeg spør, men jeg er alene med småsøskne til Per og har ikke bil i dag, kan Per få sitte på med dere til trening i dag?" enn en "Kan ikke Per få sitte på med dere til trening hver uke, for jeg har ikke bil?".  Som en over skriver, er det også forskjell på å tilby selv og å bli spurt. Jeg kan godt tilby meg å kjøre, og hadde en som fast satt på med oss til og fra trening i et år fordi foreldrene var i en veldig vanskelig situasjon, men da var det jeg som tok initiativet. 

Anonymkode: 09d22...cec

Jeg syns at det er helt greit å spør om Per kan få sitte på til hver trening, men da med tilbud om å betale eller gjøre noe annet som gjengjeld. Om noen ikke har bil så koster det meg veldig lite å ta med en ekstra i bilen, om det så er hver gang. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...